Teetkö koskaan täysvegaanista ruokaa kotona? Meillä on aina vegaaninen torstai
Tällöin teen täys vegaanisia ruokia, ei edes maitoa tai mitään eläinperäistä.
Tunnen jo päivässä, kuinka olo parenee ja kevenee.
Kyllä vegaanisuus on terveyden sala.
Maito ja liha saa minut turvonneeksi ja tukkoiseksi.
Kommentit (39)
Yllättävän usein siihen nähden että olemme sekasyöjiä. Ruuat on todella hybiä kun osaa tehdä ja maustaa!
Esim tänään teen peruna-kukkakaalicurrya
Vähintään kerran pari viikossa joku kasvis(sose)keitto
Kasvisbolognesea, chili sin carnea, kasvispihvejä tms
Mitään ruuankorvikkeita, "vuustoja" tai "rouheita" en käytä, vain kasviksia.
Teen joskus. En mitenkään tarkoituksella ajattele, että "tehdäänpäs tänään vegaanista", vaan omalla reseptilistalla vaan on muutama herkkuruoka jotka sattuu olemaan vegaanisia ja joskus jotain niistä tekee mieli.
Joo teen. Mutta mulle kyllä vegaanius ei ole terveyden sala. Olin kauan kasvissyöjä, mutta aloin syödä lihaa, kun lasten saamisen myötä rauta-arvoni olivat niin huonot. Lisäksi mulla pysyy vatsan toiminta parempana, kun syön maitotuotteita. Näin ei ole tosin aina ollut, mulla oli nuorena muutaman vuoden jakso, että en voinut juuri maitotuotteita syödä.
Myöskään täysvegaanina ollessa ei ole mitenkään itsestäänselvää että olisi terveellisesti syövä.
Onhan nimityskin "sipsikaljavegaani" ja moni tosi epäterveellinen herkku on vegaaninen.
Teen niin sekaruokaa, kasvisruokaa kuin vegaanista. En huomaa päivien kesken mitään eroa olossani minkä johtaisin johtuvan sen päivän ruokavaliosta.
Kotona syön pelkästään vegaanisesti. Lounaspaikoissa, ravintoloissa ja kylässä syön kasvisruokaa, eli voi sisältää myös munaa ja maitotuotteita. Tämä on minulle helpompaa kun ei tarvitse "nirsoilla" ja tehdä liikaa numeroa itsestään kun lähes joka paikassa löytyy kuitenkin tavallinen kasvisruokavaihtoehto.
Placebovaikutus. Kova usko vegaanisafkan ylentävään vaikutukseen, joten kokee ylentymisen.
Yleensä vegaaninen ruoka satokauden ulkopuolella on niin lisäaineiden kyllästämää, että en ymmärrä, miten ihmiset voivat sitä päivästä toiseen syödä. Mutta kukin tavallaan. Jos tuosta tulee onnelliseksi, niin tehkööt noin. Meiltä puuttuu kokonaan lauantain karkkipäivä, mitä monet pitävät elinehtonaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vegaaninen ruoka satokauden ulkopuolella on niin lisäaineiden kyllästämää, että en ymmärrä, miten ihmiset voivat sitä päivästä toiseen syödä. Mutta kukin tavallaan. Jos tuosta tulee onnelliseksi, niin tehkööt noin. Meiltä puuttuu kokonaan lauantain karkkipäivä, mitä monet pitävät elinehtonaan.
mitä siis syöt satokauden ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäaineita lisätään satokauden ulkopuolella? Kotimaisia juureksia löytyy ympäri vuoden, ennenkin syksyn sato säilöttiin kellariin ja siitä riitti koko talveksi. Syön paljon kuivattuja papuja, mitä lisäainetta niissä on? Entä itse kerätyt ja pakastetut marjat ja sienet?
Miksi teet ruokaa kerralla niin vähän, että riittää vain yhdeksi päiväksi? Mielestäni aika typerää. Tekisit enemmän niin voit nauttia siitä olosta vielä perjantaina ja lauantaina.
Mua aina naurattaa, kun joku rinnastaa vegaanisuuden terveellisyyteen. Esim kärpässieni on vegaaninen, mutta en suosittele sitä syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä siis syöt satokauden ulkopuolella?
halojaata?
En tee. Sosesopassa on kermaa ja raejuustoa päälle. Linssikeittoon smetanaa. Pinaattikeiton kanssa kananmunia. Toisaalta hyvin moneen jauheliharuokaan laitan papuja tai linssejä sekaan. En näe vegaaniudessa mitään tavoittelemisen arvoista eikä perheessä ole ruokarajoitteita, joten kaikkea syödään monipuolisesti paitsi vegaanisia korvikkeita.
Keitän aika usein täysvegaanisia perunoita! Ja salaattia teen myös.
Lisäksi syön paljon täysvegaanista lehmää, possua ja kalaa. En ole maistanut esim. lihansyöjälehmää.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattaa, kun joku rinnastaa vegaanisuuden terveellisyyteen. Esim kärpässieni on vegaaninen, mutta en suosittele sitä syötäväksi.
Myös tupakka, olut ja viina vegaaanisia. Karkeista, sipseistä, about kaikesta epäterveellisestä löytyy vegaaniversio.
Vierailija kirjoitti:
Placebovaikutus. Kova usko vegaanisafkan ylentävään vaikutukseen, joten kokee ylentymisen.
Kultaseni, tuo on sinun oma KOGNITIIVINEN DISSONANSSI joka sieltä sinun alitajunnasta puhuu. Tiedät alitajunnassasi, että kasvissyöjät tekevät parempia valintoja. Luultavasti olet myös nähnyt monta rääkkäysdokkaria. Mutta silti et pysty syömään kasvisruokaa, joten syväminälläsi ja egollasi on ristiriita - et toimi kuten tiedät olisi hyvä. Joten korjaat sitä haukkumalla kasvissyöjiä, kun teet kasvissyöjistä hassuja ja epähaluttavia itsellesi, egosi ei ota kolhuja siitä ettet toimi oikein.
"Mitä nekin luulee olevansa" "Luulevat itseään muita ylemmiksi" - ei ne luule, vaan se on sun alitajunta joka tuon lauseen sulle korvaan supattaa.
t: sekasyöjä, enimmäkseen kyllä kasvisruokaa mutta kalaa viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Keitän aika usein täysvegaanisia perunoita! Ja salaattia teen myös.
Lisäksi syön paljon täysvegaanista lehmää, possua ja kalaa. En ole maistanut esim. lihansyöjälehmää.
Ohoo, uusi määritelmä vegaanille!
Vegaanista en oikein osaa tehdä, kun tykkään kermasta ja juustosta. On noitakin vegaanisina kai, mutta ovatko hyviä sitten. No joku soijarouheeseen tehty bolognese/chili sin carne on ihan jees tai sweet n sour soijasuikaleet. Pidän ennemmin kasvisruokapäiviä.
En osaisi tehdä mitään maittavaa vegaanista.