Miten Yin-jooga eroaa venyttelystä? Mikä tekee siitä joogaa?
Olen vuoden päivät venytellyt youtuben kassandran yin-jooga flexibility-ohjeiden mukaan. Aina mietin, mikä tekee siitä joogaa? Samoja asentoja kuin missä vain. Ei kai venyttelyn pituuskaan ole joogan merkki.
Vai tuleeko samoista asennoista joogaa, kun ne tehdään tietyssä järjestyksessä? Jos tehdään eri järjestyksessä, tai vain yksi liike kerralla, niin sitten se ei ole enää joogaa. Vai miten se menee?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan ne ihan niitä samoja joogaliikkeitä, mitä Kassandran muillakin videoilla. Erona on juurikin aika, joka asennossa ollaan. Ehkä joukossa sitten on joitain "tavallisia" venyttelyliikkeitä, mutta kyllä ainakin ne mitä itse olen tehnyt, sisältävät pääasiassa jooga-asanoita.
No, mikä tekee muista jooga-lajeista joogaa? Ei ainakaan aika.
ei oo loogista.
Jooga on todella laaja ilmiö ja sen alle mahtuu monenlaista joogaa. Oma mielipiteeni on, että joogan erottaa "vain venyttelystä" joogan henkinen ulottuvuus. Yin-joogaan, kuten moniin muihinkin joogatyyleihin, kuuluu rauhallinen, hallittu hengitys ja mielen hiljentäminen ajatusten virralta. Venytellä voi vaikka katsoisi telkkaria samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan ne ihan niitä samoja joogaliikkeitä, mitä Kassandran muillakin videoilla. Erona on juurikin aika, joka asennossa ollaan. Ehkä joukossa sitten on joitain "tavallisia" venyttelyliikkeitä, mutta kyllä ainakin ne mitä itse olen tehnyt, sisältävät pääasiassa jooga-asanoita.
No, mikä tekee muista jooga-lajeista joogaa? Ei ainakaan aika.ei oo loogista.
Niissä käytetään jooga-asanoita. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Monilla niistä on yhtäläisyyksiä venyttelyliikkeisiin, todennäköisesti sen vuoksi, että venyttelyyn on lainattu joogasta liikkeitä. Kyllä monesti kun teen youtubesta jumppavideoita joihin kuuluu loppuverryttely, on osa liikkeistä suoraan joogasta. Jooga on tuhansia vuosia vanha traditio, johon kuuluu tietyt liikkeet jotka tehdään tietyllä tavalla. Ei se, että kohtaat vastaavia liikkeitä muualla, tee joogasta vähemmän joogaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä tekee muista jooga-lajeista joogaa? Ei ainakaan aika.ei oo loogista.
Niissä käytetään jooga-asanoita. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Monilla niistä on yhtäläisyyksiä venyttelyliikkeisiin, todennäköisesti sen vuoksi, että venyttelyyn on lainattu joogasta liikkeitä. Kyllä monesti kun teen youtubesta jumppavideoita joihin kuuluu loppuverryttely, on osa liikkeistä suoraan joogasta. Jooga on tuhansia vuosia vanha traditio, johon kuuluu tietyt liikkeet jotka tehdään tietyllä tavalla. Ei se,
Heh, luuletko tosissasi että jooga tuli ennen venyttelyä?
Jooga on vain venyttelyä uskonnollisella ripauksella. Tosin, se mitä harjoitetaan punttisaleilla on vain venyttelyä jota virheellisesti kutsutaan joogaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jooga on todella laaja ilmiö ja sen alle mahtuu monenlaista joogaa. Oma mielipiteeni on, että joogan erottaa "vain venyttelystä" joogan henkinen ulottuvuus. Yin-joogaan, kuten moniin muihinkin joogatyyleihin, kuuluu rauhallinen, hallittu hengitys ja mielen hiljentäminen ajatusten virralta. Venytellä voi vaikka katsoisi telkkaria samaan aikaan.
Tämä on mielestäni hyvin sanottu. Sitten on tietysti olemassa se mahdollisuus, että ohjaaja sanoo ohjaavansa joogaa, mutta hänen ohjauksestaan puuttuu joku näistä elementeistä. En ole tutustunut aloittajan viittaamaan materiaaliin.
Vierailija kirjoitti:
ei tämäkään ole loogista. Kun yöllä herään, niin hengitän rauhallisesti ja hiljennän mieleni. Olen tosi hyvä siinä ja voin tehdä pitkiä aikoja. Eihän tämä ole joogaa, vai? Meditaatiota pikemminkin.
en ymmärrä, mikä tekee joogasta joogan.
ap
Yin-jooga eroaa perinteisestä venyttelystä useilla tavoilla, ja sen erottaminen joogaksi liittyy tiettyihin periaatteisiin ja lähestymistapoihin. Tässä on muutamia keskeisiä eroja:
Ajan kesto ja intensiteetti:
Yin-jooga korostaa pitkäkestoista (yleensä 3-5 minuuttia per asento) ja passiivista venyttelyä. Tämä auttaa avaamaan sidekudoksia, kuten faskiaa, nivelten ympärillä.
Perinteinen venyttely voi olla lyhytaikaista ja aktiivisempaa, keskittyen usein lihasten pidentämiseen.
Tietoinen läsnäolo:
Yin-jooga sisältää usein mindfulness- tai meditaatioelementtejä. Harjoittajaa kannustetaan olemaan tietoinen hengityksestään ja tunteistaan asanoissa.
Perinteinen venyttely voi keskittyä enemmän fyysiseen suoritukseen ilman syvempää tietoisuutta.
Liikeradat ja asentojen vaikutus:
Yin-jooga pyrkii vaikuttamaan syvempiin kudoksiin, kuten nivelsiteisiin ja nivelkapseleihin, mikä voi parantaa nivelten liikkuvuutta.
Perinteinen venyttely keskittyy usein lihasten venyttämiseen ja liikeratojen laajentamiseen.
Energiavirta:
Yin-jooga liittyy usein kiinalaiseen lääketieteeseen ja perustuu ajatukseen energiavirroista kehossa. Tiettyjen asentojen sanotaan stimuloivan tiettyjä meridiaaneja.
Venyttelyssä ei välttämättä ole tätä perinnettä tai ajatusta energian virtauksesta.
Järjestys ja flow:
Joogassa järjestys ja flow ovat usein tärkeitä. Yin-joogassa voi olla tiettyjä sarjoja tai järjestyksiä, mutta se voi myös olla hyvin vapaamuotoista.
Perinteinen jooga saattaa sisältää dynaamisia sarjoja ja tietyn järjestyksen asanoille.
Yleisesti ottaen joogan määritelmä on laaja ja voi vaihdella eri koulujen ja traditioiden välillä. Jooga ei välttämättä vaadi tiettyä asentosarjaa tai järjestystä ollakseen "oikeaa joogaa". Yin-jooga kuitenkin korostaa tiettyjä periaatteita, jotka erottavat sen muista venyttelymuodoista ja tuovat siihen joogan ominaispiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tämäkään ole loogista. Kun yöllä herään, niin hengitän rauhallisesti ja hiljennän mieleni. Olen tosi hyvä siinä ja voin tehdä pitkiä aikoja. Eihän tämä ole joogaa, vai? Meditaatiota pikemminkin.
ap
Mielestäni hyvin joogaa kuvaava sanonta on, että se on meditaatiota liikkeessä :)
Suomeksi esim. täällä on mielestäni aika hyvin selitetty. Tosiaan asennot voivat olla osittain samoja, mutta yiniä ei tehdä samalla telkkaria katsellen, vaan nimenomaan käännytään sisäänpäin ja kuulostellaan omaa kehoa. Niin kuin tuossa jutussakin sanotaan, We do not use the body to get into the pose, we use the pose to get into the body.
Joogaaminen on hindujen rukoilua ja sitten niitä "jumalia" alkaa tulla sieluun ja sitten vasta on "kivaa" kun riivaaminen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joogan tarkoitus on alunperin rauhoittaa ja valmistaa keho meditaatiota varten. Liikkeet auttavat avaamaan kehon energiakeskuksia (chakroja).
Olen harrastanut aiemmin balettia, pilatesta ja nykytanssia, ja sen jälkeen vasta kokeillut joogaa. Liikkeissä on tosiaan paljon samaa, ne ovat osin identtisiä. Se, mikä minusta erottaa em. lajit toisistaan, on asenne ja orientaatio harjoituksen aikana.
Pilateksessa ja joogassa keskitytään hengitykseen, kummassakin hieman eri tavalla. Liikkeet myös tehdään tietoisesti. Esim. yin-joogassa suunnataan hengitystä tiettyyn kehonosaan.
Ihminenhän liikkuu luonnostaan. Luulen, että venyttelyyn käytetyt liikkeet ovat lopulta aika universaaleja ja intuitiivisesti syntyneitä.
Hahahaha ap, hauska kysymys!
Olen käynyt elämässäni aika paljon joogatunneilla ja -kursseilla. Mukana on aina kaikenlaista osallistujaa. On niitä, jotka "vain" tekevät liikkeet sen kummemmin panostamatta hengitykseen tai intensioon, ja sitten niitä jotka niihin panostavat. Ehkä sitten ensiksi mainitut eivät joogaa ja toiseksi mainitut joogaavat.
Sama juttu on kyllä millä tahansa jumppatunnilla :) Yksi voi pelkällä käden ojennuksella ja koukistuksella treenata hauista ja ojentajaa kun tämän tekee kunnon intensiteetillä. Toinen heiluttelee kättä ilman keskittymistä ja ihmettelee kun ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Joogaaminen on hindujen rukoilua ja sitten niitä "jumalia" alkaa tulla sieluun ja sitten vasta on "kivaa" kun riivaaminen alkaa.
Arvioiden mukaan noin 300 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti harjoittaa joogaa säännöllisesti. Pelkästään Briteissä joogaa harrastaa puoli miljoonaa ihmistä. He kaikki ovat sinun mielestäsi riivattuja? Itse olen harrastanut joogaa 25 vuotta ja ei ole kyllä vielä riivauksen merkkejä esiintynyt, ainoastaan selkäkipu kadonnut, nivelet pysyneet notkeina ja mieli tullut rauhallisemmaksi.
Ihan hyvä kysymys ap. Vilkaisin yhtä näistä hänen videoistaan ja periaatteessa tuota voisi kutsua ihan vaan syvävenyttelyksi. Ei niissä paljon eroa näytä olevan.
Harrastan joogaa ja minusta siinä parasta on se, että venytykset tulevat ikään kuin vahingossa samalla kun tehdään eri liikkeitä. Joogassa ihaninta on siirtyminen liikkeestä toiseen saumattomasti; jatkuva liike ja flow. Liikkeet ovat niin pehmeitä ja lempeitä, että tuntuu aina siltä, ettei tee mitään kovin ihmeellistä, mutta kuitenkin huomaa miten se vaikuttaa koko kroppaan sen jälkeen. Ei ole enää mitään tarvetta käydä hierojalla, sillä mikään paikka ei ole koskaan jumissa. En siis näe mitään tarvetta erityiselle flexibility-joogalle, sillä se kuuluu aina pakettiin joka tapauksessa. Itse pitkästyisin noista pitkistä venyttelyistä.
mää jumppaan ja voikkaan ja venyttelen
teit samasta aiheesta langan laudalle aamulla. vastasin siellä jo, mutta toistan saman asian tänne myös. copy & paste hieman editoittuna/puhdistettuna.
jooga = mielen ja kehon yhdistäminen hengityksen ja venyttelyn avulla.
Ap tässä. Kiitos vastauksista. En edelleenkään aivan ymmärrä, mistä on kyse, mutta ei kai sillä ole väliä. Hyvältä tuntuu, enkä ole tarvinnut enää fyssaria. Olen joutunut säännöllisesti, ikävuodesta 40 lähtien, useita kertoja vuodessa käymään fyssarilla, mutta viimeiseen vuoteen en lainkaan. Olen nyt 55 v. Ja niin, välillä keskityn aivan kunnolla ja joskus nukahdan, välillä vastailen samalla sähköposteihin.
18 - mikä on lauta?
Mutuni on se että useimmat varsinkin länsimaissa harjoitetut joogan lajit ovat liian fysiologiapainotteisia. Yoga-suutraa voitaneen pitää joogan Raamattuna tai ainakin katekismuksena. Se koostuu noin 196:sta yleensä hyvin kompaktista suutrasta eli aforimista (kirjaimellisesti tarkoittaa mm. lankaa, thread); wiktionary:
Etymology[edit]
Borrowed from Sanskrit (sūtra, thread, yarn, string; rule). Doublet of sutta; more distantly related to sew and suture.
Toinen aforismi määritelee joogan:
yogash citta-vRtti-nirodhaH (joogash tshitta-vritti-niroodhaha; H ääntyy nykyään yleensä sanan lopussa ns. kaikuvokaalin kera, joka toistaa sitä edeltävän vokaalin).
Tässä muutama käännös yogasutrastudy.info -saitilta:
[HA]: Yoga Is The Suppression Of The Modifications Of The Mind
[IT]: Yoga is the inhibition of the modifications of the mind.
[VH]: Yoga is the nirodha (process of ending) of the vrrti (definitions) of citta (field of consciousness.
[BM]: Yoga is the cessation of the turnings of thought.
[SS]: The restraint of the modifications of the mind-stuff is Yoga.
[SP]: Yoga is the control of thought-waves in the mind.
[SV]: Yoga is restraining the mind stuff (Chitta) from taking various forms (Vrittis).
Måns Broo, FT, on Åbo Akademin uskontotieteellisen laitoksen dosentti ja opettaja.
Hän kääntää tuon näin:
Jooga on mielen toimintojen pysäyttämistä.
Siitä, milloin Yoga-suutran laatija, MaharSi Patañjali, oli inkarnoituneena tällä planeetalla, ei ole varmaa tietoa, mutta yleisimmin hänen arvellaan eläneen ajanlaskumme alun tienoilla plus-miinus 200 vuotta? Yksi kuuluisimmista kommentoijista, moniosaaja ja kunkku Bhoja-deva eli vuoden 1100 jaa tienoilla, if memory serves me. Hän kommentoi tuota suutraa mm. näin:
yogas samadhiH (joogas samaadhihi) eli jooga [on] samaadhi, jolla on sanskritissa aikamoinen liuta synonyymejä, kuten Puhdas (ajatukseton, itseensä viittaava) Tietosuus, Transsendenttinen Tietoisuus, puruSa, aatmaa (yleensä muodossa atman, jossa pitkiä vokaaleita ei ole "kirjoitettu auki" ja joka on itse asiassa lemma eli sanakirjamuoto, EI yksikön nominatiivi (joka on siis aatmaa), draSTaa (lemma: draSTR, merkitys: näkijä), caturtha/turiiya (neljäs [tietoisuuden tila], grahitaa (lemma: grahitR, kokija??).
Transsendenttinen Meditaatio -liikkeen perustajan, Maharishi Mahesh Yogin mukaan Transsendenttisen Meditaation perustekniikka sisältää hintsussa muodossa kaikki paatañjala-aSTaan.ga-yogan* eli Patañjalin 8-osaisen joogan an.gat eli jäsenet/osat: yama, niyama, aasana, praaNaayama, pratyaahaara, dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi. Toki yksittäisiä osasia voi erikseenkin tavallaan korostetusti harjoittaa. TM:n ns. rondauskursseilla harjoitetaan ainakin aasanoita ja praaNaayaamaa meditaation tehostamiseksi. Itse meditaatiosessio pitää tavallaan sisällään viimeiset neljä an.ga (ang-gaa), kts edellä!
* Ei tule sekoittaa Pattabhi Jois'in "astanga"-joogaan! (aSTa /ashta/ = 8, vrt. esim. ruotsin åtta, saksan acht)
(sori mahdollisista typoista, en jaksanut oikolukea kun olen melkein vesipaastolla ainakin tämän päivän, LOL!)