Miksi jotkut antavat taysaikaiselle hyvakuntoiselle vauvalle jo synnytyssairaalassa korviketta? Eiko se hairitse maidontuotannon alkua?
Vauva ja rintahan ovat työpari, jota ei pitäisi periaatteessa häiritä lainkaan.
Kommentit (47)
Ei siellä sairaalassa voi oikeasti tapahtua mitään peruuttamatonta. Ylihysteeristen ämmien panettelua. Jos äiti ja lapsi on terveitä niin lisämaidosta ei ole mitään haittaa sairaalassa. Kyllä sen imetyksen " pilaa " kaikki se muu mitä tapahtuu 6kk aikana.
lypykoneesta herui vaan verta... itskin onnesta, kun vauva sai maitoa ja virkistyi, olisi varmaan kuollut ilman sitä. tämä ei muuten ollut harvinaista suomessa vielä 150 vuotta sitten, että vauvat kuoli nälkään vaikka tissiä olikin tarjolla. Turha huutaa, että vauva ei tartte ruokaa ja omalla mutu-tuntumallaan arvostella muiden toimintaa. Tietenkään kaikki ei tartte.
Miettikääpä, minkä kokoinen vatsalaukku vastasyntyneellä voi ylipäätään olla. Kohdussahan se ei ole sitä vielä täyttänyt kertaakaan.
Kävin kyllä sitten teholla imettämässä ja sitten annettiin pullosta maitoa päälle, että sokerit pysyi tasaisena.
ja hyväkunoisina, näin olosuhteisiin nähden. Kuitenkin kumpikin tarvitsi lisämaitoa heti alkumetreillä. Esikoinen ei osannut imeä ja tuon taidon oppimiseen kului 5 viikkoa :/ Tuon ajan pullo oli meille korvaamaton apu!
Kuopus oli syntyessään isokokoinen vauva ja tarvitsi lisäravintoa ennen maidon nousua.
Niin mitä tämä sitten kertoo vatsalaukusta?
28
Silti oli alkuun lisämaidon tarve - sitä pakotettiin antamaan - koska vauvan verensokerit olivat hälyyttävän alhaalla. Siinä en paljon laittanut vastaan, koska toinen vaihtoehto olisi ollut siirtyminen lastenosastolle sokeritiputukseen.
enkä mä sitten menny sanomaan että kaiva ne maidot ulos siitä
Jose et tehny niin ni oma moka, miks et ota selvää tms...voi helkutti! Jos olisin antanu yliaikaiselle isolle tytölleni edes muutaman kerran lisämaitoa, olisin saanu nukkua edes hetken. Tyttö oli 24h rinnalla ja rinnat meni niin huonoon kuntoon ettei meinannu parantua, siitä viikkojen jälkeen rintatulehduskierre ja tms. Imetys kyllä onnistui ja vuoden imetin, mutta alku ei aina ole niin yksiselitteistä. Sama 14.
Lisämaitoa on tarvittu siis kummallekin, tai vauva olisi joutunut lastenosastolle. Lisäksi kuopus oli syntyessään 2.6kg ja verensokeriarvojen lisäksi kalkkiarvot alhaiset joten siksikin tarvitsi maitoa. Mulla maito noussut 3 päivää synnytyksestä, eikä ne ensimmäiset tipat ole riittäneet pitämään verensokereita vaaditulla tasolla.
Maito pakkaantui vain rintoihin, poika sai sairaalassa lisämaitoa ja vasta kotona opittiin rinnalle, ensin niin, että lypsin ja isä juotti pullosta ja sitten poika rinnalle jatkamaan. Onneksi kyseessä oli toinen lapsi ja minulla vahva usko imetykseen ja tämän lisäksi vauva oli rauhallinen ja hyväksyi rinnan josta saikin sitten tulemaan maitoa 1v 1kk.
näkeehän sen tuosta Lähi-Idästäkin.
Mutta pidin vauvoja rinnalla imemässä vaikka imivätkin tyhjää niin monta päivää. Siksi annoin pullosta korviketta.
vasta neljäntenä päivänä maito vaikka pidin viimeisintäkin vähän väliä rinnalla. Lopputulos verta vuotavat rinnanpäät. Kaikki neljä ovat saaneet lisämaitoa laitoksella ja kaikkia olen imettänyt täysin onnistuneesti lähes vuoden. Viimeisintä yritin alkuun ilman lisämaitoa, tyttö huusi läpi yön kunnes itse kävin pyytämässä lisämaitoa. Seuraava yö meni nukkuen!
En kommentoi muuten, mutta olisko sun vauva pissannut siinä punnitusten välissä?! Jos siis punnittiin alastomana
Vierailija:
on ollut hyvä syy. -ap
ja vaikka miten olisin yrittänyt, maito ei riittänyt. Puhumattakaan, että keskosvauvat olisivat osanneet heti imeä itse.
Vierailija:
En suostunut antamaan lisämaitoa, imetys onnistui hienosti ja silti päästiin nopeasti kotiin. t. 24