Hiiret tulevat sisälle taloon - miten selvitä ahdistuksesta?
Taas on aika, jolloin hiiret löytävät tiensä vanhan omakotitalon sisätiloihin. Tuntuu, että koko kroppa on hälytystilassa, kun vähänkin kuuluu rapinaa katolla puhumattakaan siitä, kun hiiret mekastavat sisätiloissa. Ällöttää ajatus siitä, missä kaikkialla ne pyörivät, kun talon väki nukkuu. Miten te muut hiiriongelmaiset pärjäätte asian kanssa?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa ahdistaa? Ei ne mitään vaarallisia ole. Mä ainakin tykkään kuunnella rapinaa, ääni muiden joukossa. Mä annan hiirten ja myyrien elellä mökillä vapaasti (antaisin myös kotona), onneksi ne ei ole vielä koskaan menneet ruokakaappeihin, viihtyvät lattianrajassa.
Ne on kovia kiipeämään.
Maalaistaloissa aina hiiriä.Ei ongelmaa. Kissoja ei hiirten takia kannata ottaa. Meidän kissat ei ole edes kiinnostuneita.
Isovanhempani asuivat maalla vanhassa talossa mutta hiirià ei ollut. Mutta mummu tiesikin keinot, ne vanhanaikaiset tietenkin ja nykyään parjatut. Nykyään kelpaa vain rotanmyrkky. Mummo sirotteli vinttiin sinne tänne laventelia ja laakerinlehtiä. Talon kivijalan juuressa kasvoi basilikaa ja minttua kesäisin, saivät jäädä siihen talven yli jos ei käytetty - osa kuivattiin ja kuivia oksia oli sitten ruokakomerossa ja monessa muussa paikassa. Hiiriä ei ollut. Nyt asun itse myös vanhassa talossa ja minulla on laakerinlehtipuu ja niitä oksia laitan sinne tänne ulkovarastoihin ym. En ole tässä asuessani ainoatakaan hiirtä nähnyt tai kuullut. Kesällä ei ole edes hyttysiä kun laakeripuu terrassilla auttaa siihenkin näköjään. Moni vanha keino on hyvä mutta nykysukupolvet eivät sellaisista pidä, vahvaa myrkkyä olla pittää.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempani asuivat maalla vanhassa talossa mutta hiirià ei ollut. Mutta mummu tiesikin keinot, ne vanhanaikaiset tietenkin ja nykyään parjatut. Nykyään kelpaa vain rotanmyrkky. Mummo sirotteli vinttiin sinne tänne laventelia ja laakerinlehtiä. Talon kivijalan juuressa kasvoi basilikaa ja minttua kesäisin, saivät jäädä siihen talven yli jos ei käytetty - osa kuivattiin ja kuivia oksia oli sitten ruokakomerossa ja monessa muussa paikassa. Hiiriä ei ollut. Nyt asun itse myös vanhassa talossa ja minulla on laakerinlehtipuu ja niitä oksia laitan sinne tänne ulkovarastoihin ym. En ole tässä asuessani ainoatakaan hiirtä nähnyt tai kuullut. Kesällä ei ole edes hyttysiä kun laakeripuu terrassilla auttaa siihenkin näköjään. Moni vanha keino on hyvä mutta nykysukupolvet eivät sellaisista pidä, vahvaa myrkkyä olla pittää.
Tätä voisi loukkujen lisäksi kyllä kokeilla. Myrkkyjä välttelen, kun pihapiirissä pyörii naapuruston kissoja, jotka ovat erittäin tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa ahdistaa? Ei ne mitään vaarallisia ole. Mä ainakin tykkään kuunnella rapinaa, ääni muiden joukossa. Mä annan hiirten ja myyrien elellä mökillä vapaasti (antaisin myös kotona), onneksi ne ei ole vielä koskaan menneet ruokakaappeihin, viihtyvät lattianrajassa.
Tuttuni sai myyräkuumeen, kun muutti taloon, jonne hiiret pääsi sisälle. Joutui sairaalaan. En edes halua ajatella hygieniatasoasi. Itseltä jäisi rusinapullat syömättä, mutta mukavaa kun sinua ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni sai myyräkuumeen, kun muutti taloon, jonne hiiret pääsi sisälle. Joutui sairaalaan. En edes halua ajatella hygieniatasoasi. Itseltä jäisi rusinapullat syömättä, mutta mukavaa kun sinua ei haittaa.
Juuri hygienia ja tautiriski mietityttää. Putsaan kyllä sanytolilla kaikki kohdat, joissa on jälkiä hiiren vierailusta.
Loukuttaa ja tappaa huolellisesti kaikki, niin siihen loppuu ratinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hiiret myyräkuumetta aiheuta. Ja sitä pitää pemistää niitä metsämyyrien kakkoja että saa myyräkuumeen. Meillä ei onneksi ole rusinapullia, mutta ei ne hiiret ja kyyrät niistä piittaa. Kuten sanoin, ne eivät ole koskaan menneet ruokakaappeihin. Mutta joo, ei mua haittaa kun ne rapistelevat vintillä ja lattianraoissa.
Aika harvassa ovat hiirineutraalit omakotitalot.
Ei tuu sisälle asti mutta välikatolla rapistellaan ja rällätään pimeän aikaan. Taloyhtiölle valitettu ties montako kertaa ja mitään torjuntoja eivät saa aikaiseksi.
t.luhtitalossakin hiiriä
Verkotettiin ulkolaudoituksen ylä- ja alareunat.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa ovat hiirineutraalit omakotitalot.
:D :D :D
Myrkkyä ulos, aukkojen peittäminen hiiriverkolla, ruoat tiiviisiin astioihin, ruoanmurut pois lattiasta ja syöttiansat sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vähenevät. Niitä on nimittäin aivan prkleesti kun sopivasti sattuu. Olen 3 vuoteen tappanut= giljotiini loukulla vähän yli 100 kpl mökkitontilta ja oikeastaan vain sen yhdestä nurkasta. Yllätyin määrästä. Tiedä onko kyse kannan vaihtelusta vai onnistuneesta eliminoinnista, mutta jätökset vähentyneet keväisin. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vähenevät. Niitä on nimittäin aivan prkleesti kun sopivasti sattuu. Olen 3 vuoteen tappanut= giljotiini loukulla vähän yli 100 kpl mökkitontilta ja oikeastaan vain sen yhdestä nurkasta. Yllätyin määrästä. Tiedä onko kyse kannan vaihtelusta vai onnistuneesta eliminoinnista, mutta jätökset vähentyneet keväisin. .
Kyllä niitä yleensä on useampia. Tehokkaita lisääntyjiä. Kiva, jos on vähän vähempijätöksisiä keväitäkin eliminointityön tuloksena.
Karkottimet ja loukut eivät meilläkään riittäneet, hiiriä oli kymmenittäin ja jos jonkin sorttista. Hanki netistä hiiriteräsvillaa ja tunge sitä jokaiseen pieneenkin koloon. Jostakin syystä en kaupungista sitä ollenkaan löytänyt. Ei ole ihan halpaa, mutta meillä se on toiminut.
Meillä on pari äänikarkotinta, tehosta ei tietoa. Loukkuja siellä, missä niiden jälkiä on. Ja näkyy joku kissa pyörivän pihapiirissä, se on tainnut saada saalista kun ei ole kuulunut rapinoita pariin viikkoon. *koputtaa puuta*. Toivottavasti kisuli ei jää auton alle. Niin ja hiiripöllön näin joku aika sitten alle kilometrin päässä! Ei ole meille tervetulleita myyrät, hiiret, rotat, oravat..
Siellä ne pikku siimahännät vipeltävät pitkin poikin pienillä räpylöillään. Ei sille mitään mahda. Ottakaa lemmikiksi.
Kaikki kulkuaukot tosiaan kannattaa etsiä ja tukkia, putkistojen sisääntulot ym.