Kaupungin maksamasta elatustuesta ja parisuhteen aloittamisesta..
Minulla tilanne tämä:
Lapsia kolme, lasten isä maksaa elatusta vain 30e per lapsi/kk.
Kunnalta saan sen hieman alle 100e per lapsi/kk.
Jos ja kun tässä nyt yhteen muutan uuden miesystäväni kanssa, niin maksaako kunta enää elatustukea?
Vai saanko sen jälkeen vain isältä 30e per lapsi?
Kommentit (2)
Mutta lapsilisän yh-korotuksen menettää, samoin mahdollisen asumistuen ja muut sosiaalietuudet, jotka on laskettu äidin (yksin asuvana) tulojen perusteella. Eli sinänsä uuden puolison "elatusvelvollisuus" kyllä ulottuu lapsiin.
Meillä esim. oli aikoinaan sellainen tilanne, että minä yh:na opiskelin (sain siis opintotukea, lapsilisän korotusta ja asumistukea), mutta uusi miesystäväni oli töissä ja tienasikin ihan kohtuullisesti. Kun muutimme yhteen, hän tavallaan joutui maksamaan lapsestani; tämän asumisesta ja elättämisestä, sillä minä menetin asumistukeni ja yh korotukseni ynnä muut edut, enkä siis pystynyt osallistumaan pienen kolmiomme vuokranmaksuun edes samalla summalla kuin olin aiemmin maksanut pientä kaksiota minulle ja lapselle...Elatusturvamaksua ei kuitenkaan yh menetä missään olosuhteissa.
Eli elatustuki jatkuu muuten ennallaan, mutta menetät yksinhuoltajakorotuksen.
Elatusvelvollisuus on vain lapsen biologisilla vanhemmilla. Uuden puolison tulot otetaan kyllä joissakin tapauksissa huomioon (esim. nuoren opintotukea laskettaessa ei katsotakaan muualla asuvan isän/äidin tuloja vaan sen isä/äitipuolen jonka kodissa nuori on viimeksi asunut), mutta hänen ei periaatteessa tarvitse suoraan elättää lasta.