Paljonko saat rahaa kuukaudessa säästöön?
Kysymys otsikossa.
Kun nyt tuntuu että kaikki hinnat on kohenneet ja entistä vaikeampaa saada mitään säästöön pakollisten menojen jälkeen.
Kommentit (109)
Meillä on kaksi teinipoikaa ja sähkölämmitteinen omakotitalo, joten ei mitään jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata tässäkin ketjussa kuinka naiset laskevat miehen tulot omiksi tuloikseen.
Suomalaisen naisen itsenäisyys vaikuttaa olevan enemmänkin myytti.
Luetun ymmärtäminen on sinulle haasteellista.
Kesästä lähtien ei ole jäänyt säästöön mitään, päinvastoin koko ajan mennään pakkasella ja säästöt kuluvat.
Pitää tarkastella tilannetta keväällä uudestaan, onko tässä nyt joku ihmeellinen lasku+kulusuma, vai onko tosiaan niin että hinnat ovat nousseet niin paljon että säästämättömyys johtuu siitä.
Vielä vuosi sitten meidän taloudessa jäi keskimäärin 1000 e / kk säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Miinuksella mennään tänä vuonna 100- 150€/kk. Onneksi on säästöjä.
Tuo on se syy, miksi kannattaa säästää jos se suinkin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata tässäkin ketjussa kuinka naiset laskevat miehen tulot omiksi tuloikseen.
Suomalaisen naisen itsenäisyys vaikuttaa olevan enemmänkin myytti.
Mistä sä tiedät tähän ketjuun vastaajien sukupuolen? Toisakseen, mä kyllä ilmoitin meidän perheen kokonaissäästön, koska meillä on perheessä yhteinen talous, ja on kovin hankala erotella, kumpi nyt on milloinkin säästänyt mitäkin. Taloudessamme naisen bruttotulot on 5000e/kk ja miehen bruttotulot 3000 e/kk.
Mökkisäästöön 1300, matkasäästöön 400 ja autosäästöön 300 eli 2000 euroa. Asuntolaina on maksettu ja mitään en osta enää velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mökkisäästöön 1300, matkasäästöön 400 ja autosäästöön 300 eli 2000 euroa. Asuntolaina on maksettu ja mitään en osta enää velaksi.
Olen naimisissa oleva nainen, bonuslapsia ja -lapsenlapsia on, muttei omia.
890 e pitkäaikaisiin rahastoihin ja säästöihin, lisäksi jouluun ja lomiin noin 100 e sekä s-pankin bonukset ja op- pankin lipastili 2,50 e/ ostos. Yhteensä ehkä noin tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säästää paljon, niin seuraavana vuonna jää säästöön vielä enemmän. Säästöt alkavat tuottaa korkoa korolle.
Jos säästää kunnolla, niin äkkiä käy niin että säätöön jää enemmän kuin tienaa.
Äkkiäpä hyvinkin..? Säästä vaikkapa 100 000 euroa niin ne tuottavat osinkoina jotain 4000 euroa nettona vuodessa.
Tarvitsisin yli 1 000 000 euron osakesalkun jotta se tuottaisi sen verran mitä tienaan töistäni.
En sanonnut että sijoitukset tuottaisi enemmän kuin tienaa, vaan että saa säästöön enemmän kuin tienaa.
Esimerkiksi jos säästöaste on 75%, niin ei sijoitusten tarvitse tuottaa kuin yli 25% nettotuloista, niin jää enemmän säästöön kuin tienaa. Ja jos säästöaste on >75%, niin kyllä säästöt alkavat tuottamaan yli 25% tuloista jo 7 vuoden säästämisen jälkeen. Säästöaste ei tarvitse olla edes noin kova, jos aikaa kasvattaa esimerkiksi 15 vuoteen.
Meitä on kaksi elämisen maksajaa. Normaalisti jää jonkun verran säästöön. Nyt on tehty remonttia ja ei jää kai yhtään.
Asunto on maksettu ja vastike on edullinen.
0-1000 euroa, riippuu kuukaudesta. Viime kuu meni pakkaselle kun maksoin säästöistä remontin. Säästäähän siinäkin, kun ei ole pakko rahoittaa isompia menoja lainalla, vaan voi käyttää puskureita. Jos olisin oikein tarkka ja nuuka, säästäisin paljon enemmän, mutta mielestäni elämästä pitää nauttia niin kauan kuin voi. Lisäksi autan muita, jos ja kun voin. Raha on väline, ei itseisarvo. Elämässäni on ollut köyhiäkin aikoja, enkä ole perintöjä tai hyötynyt varakkaasta kumppanista. Yli varojeni en ole elänyt koskaan.
Hitto kun mä en ymmärrä noista sijoituksista mitään. En vaikka kävin sijoitusneuvojalla. Mulla on vielä muutama kymppitonni säästötilillä perinnöstä, enkä tiedä miten ne kannattaisi laittaa poikimaan.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä kuinka kumppanin kanssa elävä lapseton ihminen ei saa euroakaan säästöön 2500 euron nettotuloista. Sitten valitetaan muka huonoa palkkaa, vaikka syy löytyisi peiliin katsomalla.
Tuli mieleen eräs keskituloinen ihminen, joka lehdessä itki sitä, kuinka epäreilua ja rankkaa, kun joutui jättämään vuosittaisen etelänreissunsa väliin.
Lapseton saa varmasti säästöön. Tähän ketjuun vastasin ylempänä ja en maininnut lapsia, sillä tässä ketjussa ei sitä kysytty. Netto 2500 ja raha menee elämiseen. Ennen hintojen nousua sain 200e säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun mä en ymmärrä noista sijoituksista mitään. En vaikka kävin sijoitusneuvojalla. Mulla on vielä muutama kymppitonni säästötilillä perinnöstä, enkä tiedä miten ne kannattaisi laittaa poikimaan.
Rahastot ovat mielestäni hyvä ja turvallinen vaihtoehto. Ja jos on ihan kädetön asiassa niin oma pankkisi varmasti haluaa hoitaa asiat puolestasi.
Eläkkeestä joka 950e kk ... Eipä jää yhtään mitään . Vain tyhjä lompakko...
300-400 euroa kuukaudessa keskimäärin.
Rahastoihin menee kuukaudessa automaattisesti 1800€. Sitten kun tilille kertyynoiden jälkeen ylimääräistä niin ostan pörssiosakkeita vähintään 4000€ arvosta 3- 4 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Laita ne vähintäänkin säästötilille, jolle maksetaan korkoa. Nyt voisi myös olla hyvä hetki tallettaa määräaikaistileille, kun vuoden määräaikaistalletukselle maksetaan yli 4 % korkoa.
Nettotulot 800 e eli ei mitään jää säästöön vaikka en edes osta kaikkea mitä tarvirtisin tai haluaisin.
Keskimäärin kuukaudessa en mitään. Vuodessa ehkä satasen saan säästöön. Ylityöt meillä kiellettiin, ennen säästin aina ylityörahat esim. kävin 7 vuoden tauon jälkeen hammaslääkärissä johon meni jotain yli 300e. Nyt olen kesän jälkeen saanut tasan 30e säästötilille. Enkä käy hammaslääkärissä. Toki päätin yrittää nauttia elämästä ja käytän nuokin säästöt pikkujouluihin, joissa en ole käynyt ainakaan 10 vuoteen. Jos muutaman juoman saisi.