Kuinka kauan kestää, että alkoholittomuus alkaa vaikuttaa jotenkin positiivisesti elämään?
Olen ollut nyt viisi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia ja mitään muutoksia ei ole tapahtunut sen paremmin henkisessä kuin fyysisessäkään voinnissa. En ole laihtunut grammaakaan, ihon kunto on ihan sama kuin kesällä, yhtä lailla väsyttää koko ajan, eikä mieli ole millään tavalla virkeämpi tai positiivisempi. Kaiken kaikkiaan oloni on siis ihan täysin sama kuin reilu kuukausi sitten.
Kyllähän tässä nyt pakostikin rupeaa miettimään, että onko se ihan se ja sama juoko vai ei. Mä olen viiniä tissutellut koko aikuisen ikäni ihan reippaalla kädellä. Normilauantaina saattaa ihan helposti mennä kotona kaks pulloa viiniä, enkä ole oikeastaan edes missään järjettömässä humalassa. Ei siis ole kyse siitä, että olisin juonut aiemmin tosi vähän tai harvoin.
Minkälaisia kokemuksia muilla on? Onko juomattomuus muuttanut elämää ja missä ajassa?
Kommentit (27)
Nyt raittiutta takana aika tasan 3 kk, painoa on lähtenyt 5-6 kg ja nyt näyttää lasku pysähtyneen.
Olossa en ole huomannut mitään muutosta enkä muussakaan.
Kun join, join perjantai- ja lauantai-iltaisin muutaman ehkä puolisen pulloa punkkua ja
puoli-koko pullon Jack Danielsia. Loma-aikoina viikossa meni ehkä 3 litran viinipötikkä ja
pari pulloa Jackia.
En juonut humalahakuisesti, en suruun enkä iloon. Oli vain mukava nappailla ja katsella telkkaria tms.
Lopetin koska huomasin ajattelevani viikolla liian usein viikonloppua ja pääsyä juomaan.
En koskaan örveltänyt enkä tapellut perheen kanssa, ei mitään sellaisia haittatekijöitä.
Jos nyt ei muuta, niin rahaa säästyy jonkin verran.
Olen nainen, tissutellut liikaa viiniä. Olin 6kk raittiina, en huomannut muuta eroa entiseen, kuin sen, että minusta tuli kiukkuisempi ja tiukkapipoinen. Kasvoistani olen ollut aina hoikka, pidän huolta ihostani, en huomannut eroa ulkonäössäni. Minusta on kiva välillä juoda viiniä, mutta yritän harventaa tissuttelua. En edes halua elää kovin vanhaksi, olen nähnyt hoitajana liikaa vanhuspuolella.
Vierailija kirjoitti:
Elämästä pitää koittaa tehdä sellaista että todellisuutta ei tarvitse paeta juomalla. Siksi pelkkä "korkki kiinni" ei auta.
Ei mulle alkon käyttö ole koskaan ollut pakoa mistään vaan hauskanpitoa, aina kun juo niin päivä on juhlaa. Miksi joku luulee että olisi pakoa jostain?
Todella surullista, että ihmiset voi viettää päivät hiprakassa tai selvinpäin, eikä mitään eroa elämässä... Pitää olla jo aika paatunut alkoholinkittaaja kyllä. Normaalisti alkoholista tulee huono olo myöhemmin. Ja jos täällä pitää kysellä syitä olla juomatta, niin vielä surullisempaa. Eikö teillä ole oikeasti muuta sisältöä elämässä kuin juominen?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mut sairaan tylsää tää elämä ihan alkoholia, veriarvoissa alkoi alkon käyttö näkyä niin pientä taukoa. Koko päivän ollu netissä tai kattonu telkkaria. Tylsää. Normisti olisin joka kuoharilla jossain kuoharibaarissa, siitä syömään sit baariin, nyt vaan yökkärissä koko päivä. Sataa koko ajan, ei voi ulkoilla, en tiedä mitä tekis. En kans eroa huomaa, ei krapulaa muutenkaan ole ikinä ollut ellei aamuun asti ole vetänyt niin edes se ei lohduta.
Mitä ihmettä? Mene hierojalle, yrttikylpyyn, suolahuoneeseen, joogaan, kahvilaan, elokuviin jne.
Olen ollut juomatta tippaakaan alkoholia 3v 3kk enkä ole huomannut mitään voinnissa. Täysin raitis olen. Millä tavoin se pitäisi huomata?
Elämästä pitää koittaa tehdä sellaista että todellisuutta ei tarvitse paeta juomalla. Siksi pelkkä "korkki kiinni" ei auta.