Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko maksaa kaupassa miehen kortilla?

Vierailija
11.11.2023 |

Miten on nykypäivänä? Lähimaksut on melkeinpä joka paikassa ja mulla on kortin PIN tiedossa myös.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni maksaa iäkkäiden vanhempiensa lääkkeitä heidän kortillaan ihan tavallista se on.

Niinhän se käytännössä tapahtuu. Vaikka parempi olisit tehdä oikein sopimus silloin kun vanhus sairastuu vaikka muistisairauteen.

Täyttäkää nyt ihmeessä vaikka valtakirja, jolla vanhus antaa luvan käyttää korttiaan.

Vierailija
62/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärän henkilön kortilla maksaminen voi käydä kalliiksi. Itse tuollaisessa tilanteessa kävisin ensin pankkiautomaatilla nostamassa kortilla käteistä ja maksaisin sitten käteisellä. Ongelma ratkaistu.

No kuules enpäs usko ainakaan, jos on sen henkilön lupa.  Olisihan se hilpeää oikeudessa: "Sinua syytetään luvattomasta kortin käytöstä"  Kuka syyttää siis,  jos kortin oma haltija ei syytä?  

Se kerrotaan pankin sopimusehdoissa, kolmannelle osapuolelle kortin luovuttaminen on rikos. Myös kortin haltija syyllistyy rikokseen, jos luovuttaa kortin. 

Ja tiedän tämän kokemuksesta ja se on ongelma, kun hoitaa iäkkäiden vanhuksien raha-asioita. Et voi käyttää vanhuksen korttia maksuin, vaan omaasi. Ei edes silloin, kun vanhus seisoo vieressä.&nbsp

Sopimusehtojen rikkominen ei ole rikosoikeudellisesti rangaistava teko, jos siitä ei laissa säädetä rangaistusta. Toiselle kuuluvan kortin käyttö voi tosin helposti synnyttää syytä epäillä -tasoiset perusteet esitutkintaan sen selvittämiseksi, onko kortti anastettu, mutta jos tutkinnassa selviää menettelyn olleen kortin haltijan tahdon mukainen, siitä ei ole voinut syntyä oikeudetonta taloudellista hyötyä ja asian rikosoikeudellinen käsittely päättyy siihen. Sopimusrikkomus se on silti. Sen sijaan tuntuu omituiselta niuhottamiselta, ettei toinen henkilö saisi fyysisesti käsitellä korttia sen haltijan läsnä ollessa yksiselitteisesti antaman tahdonilmaisun toimeenpanossa avustamseksi.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärän henkilön kortilla maksaminen voi käydä kalliiksi. Itse tuollaisessa tilanteessa kävisin ensin pankkiautomaatilla nostamassa kortilla käteistä ja maksaisin sitten käteisellä. Ongelma ratkaistu.

No kuules enpäs usko ainakaan, jos on sen henkilön lupa.  Olisihan se hilpeää oikeudessa: "Sinua syytetään luvattomasta kortin käytöstä"  Kuka syyttää siis,  jos kortin oma haltija ei syytä?  

Se kerrotaan pankin sopimusehdoissa, kolmannelle osapuolelle kortin luovuttaminen on rikos. Myös kortin haltija syyllistyy rikokseen, jos luovuttaa kortin. 

Ja tiedän tämän kokemuksesta ja se on ongelma, kun hoitaa iäkkäiden vanhuksien raha-asioita. Et voi käyttää vanhuksen korttia maksuin, vaan omaasi. Ei edes silloin, kun vanhus seisoo vieressä.&nbsp

Ei pankkikaan lähde ketään syyttämään muuta kuin siinä tapauksessa, että pankille joku eli lähinnä siis kortin omistaja tekee ilmoituksen siitä, että korttia on käyttänyt joku muu kuin hän itse. 

Ja silloinhan kortti on otettu käyttöön luvattomasti.

Joku tuolla esitti, kuinka ei VOI maksaa toisen kortilla.  No kyllä nyt ihan hyvin voi.  Ei siihen ole mitään fyysistä estettä.

Itse maksoin äitini kortilla hänen ostoksiaan kahdenkymmenen vuoden ajan.  Ensin kymmenen vuotta ihan hänen suullisella luvallaan, kunnes sitten soitin pankkiin ja kysyin, miten tämä asia oikein on.  Siellä neuvottiin vain tekemään keskinäinen valtakirja, koska äiti oli jo siinä kunnossa, että hän ei kyennyt lähtemään pankkiin tekemään mitään virallista sopimusta asiasta.  Eli äiti kirjoitti sitten paperille luvan siihen, että saan käyttää hänen pankkikorttiaan maksuihin, jotka koskivat hänen ostoksiaan ja muita menojaan.  Jos joku olisi nostanut asiasta metelin, niin olisi edes se paperi sitten olemassa.  No se on olemassa vieläkin, vaikka äiti on ollut jo vuosia manan majoilla. 

Eli kyllähän maalaisjärjen voi ottaa käyttöön tässäkin asiassa.

Tuo toisen henkilön kortin käyttö ilman lupaa on rikos -käsite on pankilla ihan vain siksi, ettei pankki joutuisi itse korvaamaan mitään, jos joskus sattuisi tällainen tilanne vastaan tulemaan, että joku syyttäisi pankkia siitä, että toisen korttia on mahdollisuus käyttää ja niin on tapahtunut, ilman kortin omaistajan lupaa.  Eli sillä vastuutetaan kortin omistaja pitämään huolen siitä, ettei kukaan käytä luvatta hänen korttiaan.  

Vierailija
64/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän käteisellä maksamistakaan voi valvoa.  Mistä sitä tietää, kenen rahoilla joku ostoksensa maksaa?  

Näkeekö kaupan kassa jostain, kenen nimellä se kortti on?  Itse en ainakaan näe mitään tietoa kortin omistajasta, kun olen ollut kahviossa myymässä ja asiakas on maksanut kortilla. 

Vierailija
65/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, eihän kukaan sitä valvo

Vierailija
66/78 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kopioi tuota klo 19:45 lähetettyä kommenttia. Onhan se käytännössä täyttä asiaa. Silti on hyvä ymmärtää, että rikos ja sopimusrikkomus ovat eri asia. Toisaalta ihan vahinkojen korvaamista sopimussuhteissa koskevien periaatteiden mukaan vastapuoli ei ole korvausvelvollinen vahingosta, jonka joku on itse aiheuttanut itselleen rikkomalla sopimusehtoja.

Vierailija
67/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä puolison kortista inttävät eivät hanki omaa korttia sille tilille?

Onko olemassa joku syy, jonka vuoksi pankki ei jollekin korttia myönnä? Ai niin, olisiko juuri se sopimusrikkomus syynä, että on oman korttinsa antanut toiselle.

Vierailija
68/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni maksaa iäkkäiden vanhempiensa lääkkeitä heidän kortillaan ihan tavallista se on.

Mutta sopimusrikkomus. Edelleen kysyn samaa asiaa: miksi iäkäs vanhempi ei anna lääkkeitten ostajalle tilinkäyttöoikeutta niin, lääkkeitten hakija saisi maksaa ne omalla rinnakkaiskortillaan?

Tilinkäyttöoikeus ja kortti toiselle henkilölle samalle tilille ei edes maksa kovin monta euroa. Mikä sen hankkimisessa on niin vaikeaa, että pitää ilman pankin lupaa käyttää toisen henkilökohtaista korttia?

Vierailija
69/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin sovitte niin mikä ettei.

Puoliso käyttää suoramaksuun mutta ei tiedä tunnuslukua, sovimme että soittaa jos tulee maksuongelma niin annan luvun.

Vierailija
70/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vaikka tappaa, mutta väärin sekin on. Lue ne korttiehdot, toope.

Eka pankkikortti lienee nyt tilattu incel-lapsoselle. Se nostaa aiheen pintaan. 

Käy ap runkkaamassa välillä niin rauhoitut.

Vierailija
71/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä puolison kortista inttävät eivät hanki omaa korttia sille tilille?

Onko olemassa joku syy, jonka vuoksi pankki ei jollekin korttia myönnä? Ai niin, olisiko juuri se sopimusrikkomus syynä, että on oman korttinsa antanut toiselle.

Sepä, ynnä maksuhäiriöt eli toistuvat petokset.

Vierailija
72/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se mies siirrä rahaa tilillenne jos rahanne loppu? 

Varmaan voi vaikuttaa tukiin?

Vierailija
73/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET siihen sinulla pitää olla miehesi lupa ja suostumus .

Vierailija
74/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiautomaatillakin on kamerat.

Toki, mutta pankkiautomaatti ei ota korttia pois jos tiedät kortin tunnusluvun. Kassalla sen sijaan on velvollisuus ottaa kortti pois jos hän huomaa että maksaja on eri kuin kortin haltija eli miehen kortilla maksaa nainen tai vanhan kortilla maksaa nuori.

Pankkiautomaatin kameralla on käyttöä jos kortin haltija tekee kortin luvattomasta käytöstä rikosilmoituksen.

Ihan mielenkiinnosta, miten pankkikortista näkee, minkä ikäisen ihmisen kortti se on oikeasti? Näkyyhän niissä nimi toki, mutta pitää saada se kortti käsiinsä, jotta sen nimen voi nähdä eikä siitäkään voi päätellä kuin sukupuolen.

Mutta silti, toisen pankkikortilla maksaminen on sopimusrikkomus. Tai se sopimusrikkomus syntyy siinä vaiheessa, kun kortinhaltija antaa kortin toisen ihmisen käyttöön.

Vierailija
75/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit. Minä maksan koko ajan äitini kortilla. Riittää kunhan tiedät tunnusluvun. 

Mites toi menee, onko sallittu jos on käyttöoikeus siihen tiliin? Tai jos pariskunnalla on yhteisen tilin kortit ja maksaa toisen puolison kortilla? 

Itseä liippasee sen verran että anoppi ei tajua etten mä voi sen pankkikortin kanssa tuolla kaupoissa huseerata. Puolison kanssa ehdottomasti molemmilla omat tilit, rahat ja kortit omassa lompakossa. 

Vierailija
76/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ei saisi mutta kaikkihan niin tekee ristiin ja rastiin. Eikä siitä jää edes kiinnii, sen kortilla maksellaan kummalla on enempi rahaa.

No ei tee. 

Vierailija
77/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit. Minä maksan koko ajan äitini kortilla. Riittää kunhan tiedät tunnusluvun. 

Mites toi menee, onko sallittu jos on käyttöoikeus siihen tiliin? Tai jos pariskunnalla on yhteisen tilin kortit ja maksaa toisen puolison kortilla? 

Itseä liippasee sen verran että anoppi ei tajua etten mä voi sen pankkikortin kanssa tuolla kaupoissa huseerata. Puolison kanssa ehdottomasti molemmilla omat tilit, rahat ja kortit omassa lompakossa. 

Näytä anopille hänen pankkinsa sivuilta korttiehdoista se kohta, missä lukee, ettei korttia saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön.

Vierailija
78/78 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä anopille hänen pankkinsa sivuilta korttiehdoista se kohta, missä lukee, ettei korttia saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön.

Moneen kertaan selitetty, mutta kun ei usko niin ei usko. Viimeksi ei korttinsa toiminut kassalla niin alkoi vängätä kassaneidille että "kirjoita minulle lasku". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä