Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijoiden huonot palkat vrt Sveitsi

Vierailija
11.11.2023 |

Tämän päivän hesarissa hyvä juttu siitä, miten Suomalaisissa yrityksissä on heikot palkat vaativaa erikoisosaamista ja koulutusta vaativissa tehtävissä verrattuna moneen muuhun maahan. Jutussa haastatellaan miestä joka on perheineen muuttanut Sveitsiin töihin saatuaan tarjouksen auttaa heitä vaurastumaan palkallaan. 

Jutussa haastatellaan kaikenlaisia asiantuntijoita joilla on erilaisia näkemyksiä, mutta yksi keskeinen asia jää mielestäni huomaamatta. 

Sveitsissä (ja monessa muussa Euroopan vaurasssa maassa) työnantajan kustannukset eivät raketoi vaikka työntekijälle maksetaan parempaa palkkaa.

Netistä löytyi artikkeli jonka mukaan 80000€ vuodessa (n 6700€ kuussa nettona käteen) käteen saavan sveitsiläistyöntekijän kokonaiskustannukset sveitsiläistyönantajalle ovat noin 120000€. Sivukulut työnantajalle siis noin 20000, työntekijä maksaa toiset 20000 veroja ja käteen jää 80000. 

Suomessa 120000€ kustannuksella pystyt maksamaan noin 85000€ bruttopalkkaa (40% sivukuluja), mistä työntekijä maksaa vielä noin 36% veroa ja päälle muut maksut ja saa käteen vähän yli  50000 vuodessa. 

Koska verot ja muut maksut kasvavat progressiivisesti niin työntekijän kuin työnantajankin puolella niin jos haluttaisiin kasvattaa tuo työntekijän käteen saama osuus 50 tonnista 80 tuhanteen kasvaisivat työnantajan  kulut nopeasti laskien vähän alta kahteensataan tuhanteen euroon vuodessa.

Eli hyvän nettopalkan maksaminen tulee Suomessa yritykselle lähes kaksi kertaa kalliimmaksi kuin Sveitsissä. Tasapäistävä politiikka ja progressiivinen verotus estävät suomalaisia vaurastumasta muuta kuin ajamalla formulaa, lottoamalla tai onnistumisella myymään startuppinsa juuri oikeaan aikaan. 

ja lopussa odottaa se tasomonsteri eli perintövero jolla leikataan pois yli sukupolvien tapahtuva vaurastuminen.  

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa verrokkimaassa työnantajat maksavat nimenomaan bruttopalkkaa reilusti enemmän kuin Suomessa vastaavan tasoisista töistä, vaikka väitetään Suomessa olevan korkeammat työnantajakustannukset työntekijän palkkaamiseen.  Verotuksen jälkeen nettopalkkojen määrä on myös korkeampi, vaikka monessa verrokkimaassa on myös korkeat verot (ei niinkään Sveitsissä vaan esim. Tanskassa). Verotuksen progressio ei selitä palkkaeroja vaan muut asiat, kuten tuottavuus ja se, että kilpailukykyyn eli palkkojen polkemiseen ei olla satsattu monessa maassa samalla tavalla kuin Suomessa. Suomessa on palkkojen sijasta panostettu suuriin osinkoihin ja kohtuu matalaan osinkoverotukseen, mikä on pitkällä aikavälillä yritysten kilpailukykyä heikentävä verokannustin. 

Vierailija
22/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin naapurit oli muutaman vuoden Norjassa töissä ja saivat säästöön asuntolainaan tarvittavan määrään (taloon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Sveitsissä täytyy sitten itse maksaa eläketurvasta, Suomessa siitä suurimman osan maksaa työnantaja. Myös sairausvakuutus on omakustanteinen kuten lasten päivähoito ja koulutus. Kokemusta on, että loppupeleissä viivan jälkeen ei jää sen enemmän. Maksettiin mm. lasten koulutuksesta yli 18.000/vuosi. 

Kyllä se ikäluokka, joka Suomessa nyt on työelämässä maksaa myös ihan itse eläketurvasta. Eläkemaksut juoksee joka palkasta! Ja vielä sellaisella lisäyksellä, että iso osa rahoista annetaan nykyisille eläkeläisille. Eikä maksamiaan eläkemaksuja kaikkia takaisin saa, jos vertaa tilanteeseen, että ne oikeasti rahastoitaisiin kyseiselle työntekijälle. Ja se, että eläkemaksut on jaettu työntekijän ja työnantajan kesken, ei ole oikeastaan mitään väliä. Voisivat siirtää kaikki eläkemaksut siihen työntekijän palkkaan, niin kaikki näkisivät paljonko tämä veroluonteinen maksu oikein on.

Kaveri oli Sveitsissä töissä, pois lähtiessään sai könttänä koko säästyneen eläkkeen itselleen.

Vierailija
24/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me, keski-ikäinen, lapseton aviopari on asuttu sveitsissä yli 10 vuotta. Toinen on asiantuntija ja toinen duunari. Palkkapäivänä rahaa tulee tilille yhteensä noin 12 000e. Kun tästä maksetaan verot, sairausvakuutukset, muut vakuutukset, vuokra, auto, autopaikka, ajoneuvovero, sähkö, netti, puhelinlasku, jäsenmaksut, julkisen liikenteen käyttö sekä ruoka- ja taloustavaraostokset niin meille jää vielä yli 6500 eur vapaaseen kulutukseen (luonnollisesti suurin osa menee säästöön).

Mainittakoon vielä että mainitut kustannukset sisältää sen että asutaan leveästi (yli 100 neliötä), ajetaan uudella premium autolla, käytän työmatkoilla junissa ykkösluokkaa ja ruokaostoksia tehdessä ei juuri katsota hintoja vaan ostetaan luomua ja lähituottajilta - halvemmallakin voisi siis päästä.

Vierailija
25/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Sveitsissä täytyy sitten itse maksaa eläketurvasta, Suomessa siitä suurimman osan maksaa työnantaja. Myös sairausvakuutus on omakustanteinen kuten lasten päivähoito ja koulutus. Kokemusta on, että loppupeleissä viivan jälkeen ei jää sen enemmän. Maksettiin mm. lasten koulutuksesta yli 18.000/vuosi. 

Tässä oli nyt oletus että kaikki osallistuvat liikakansoittamiseen.

Vierailija
26/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi on tiukasti EU:n talutuksessa sopimusten ja lakien suhteen. Tämä on todella hyvä etu meille unionin kansalaisille. Tein itse keikkatyötä Sveitsissä ja asuin rajan takana toisessa EU-maassa maksaen kuitenkin verot Sveitsiin. Nämä kompentoitiin valtiotasolla.

Sveitsin julkinen sektori on todella pulassa ja lakkoja on jatkuvasti. Bussikuskit, opettajat jne. Lakkoja tuli koettua enemmän kuin Suomessa kymmeneen vuoteen.

Vierailija
27/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen päivähoitojärjestelmä ei ole ilmainen. Sen kulut on vain piilotettu tuloveroprosentin sisään. 

Varhaiskasvatusjärjestelmän budjetti on noin 1300 miljoonaa vuodessa. Kun työikäisiä on 2,6 miljoonaa niin jokainen työssäkäyvä maksaa päivähoidosta 500€ vuodessa, riippumatta siitä onko lapsia vain ei. 

Kun työura kestää noin 43 vuotta niin kahden aikuisen perhe maksaa työuransa aikana varhaiskasvatuksen palveluista veroina yhteensä noin 43000€. Varsinaiset päivähoitomaksut tulevat sitten tämän päälle. 

Yhtäkkiä se Sveitsiläinen päivähoito ei tunnukaan kovin kalliilta 

(ylläolevassa laskelmassa on vedetty paljon mutkia suoraksi, mutta about noin se menee. Luvut voi tarkistaa Googlella ja laskea itse jos ei usko) 

Vierailija
28/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pointti menee osalta kokonaan ohi. Kyse ei ole siitä onko Sveitsissä suuremmat vai pienemmät elinkustannukset, vaan siitä että Suomessa on yritykselle todella kallista maksaa hyviä palkkoja.

Eli se, että jos työntekijälle halutaan maksaa puhtaana käteen 6000€ kuussa niin se maksaa suomalaiselle yritykselle lähes kaksi kertaa enemmän kuin sveitsiläiselle. 

Kun sveitsiläinen ja suomalainen asiantuntijayritys sitten kilpailevat samoista asiakkaista ja työntekijöistä kansainvälisillä markkinoilla, niin sveitsiläinen yritys saa merkittävää kilpailuetua siitä, että vaikka heidän maksamansa palkat ovat suomalaista firmaa paremmat niin silti heidän palkkakustannuksensa ovat suomea pienemmät 

Vierailija
29/37 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsi on tiukasti EU:n talutuksessa sopimusten ja lakien suhteen. Tämä on todella hyvä etu meille unionin kansalaisille. Tein itse keikkatyötä Sveitsissä ja asuin rajan takana toisessa EU-maassa maksaen kuitenkin verot Sveitsiin. Nämä kompentoitiin valtiotasolla.

Sveitsin julkinen sektori on todella pulassa ja lakkoja on jatkuvasti. Bussikuskit, opettajat jne. Lakkoja tuli koettua enemmän kuin Suomessa kymmeneen vuoteen.

Lakkoilu on sveitsissä äärimmäisen harvinaista kun ei ole ay-liikettä.

Vierailija
30/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten varmaan asunut ranskankielisellä alueella jos kerran on ollut lakkoja?

Vierailija
31/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja välittää sovitusta palkasta maksut, työntekijä maksaa.

Vierailija
32/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Sveitsissä saat itsellesi myös eläkevakuutus -ja sairausvakuutusmaksujen osuuden palkastasi ja sitten itse ostat nämä pakolliset vakuutukset. Näiden ja verojen jälkeen muuhun jää suunnilleen sama kuin Suomessa vastaavassa työssä. Ainakin Zurichissä asuminen ja eläminen on kalliimpaa kuin Suomessa.

Viimeisimpänä uutuutena hammashoidon pakollinen vakuutus. Mutta peruskoulu ja lukio ovat kyllä maksuttomia (viittaan ylempään kommenttiin).

Vierailija
33/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä on ihan älyttömän kallista!!

Sama Norjassa. Mulla norjalainen kaveri, joka sairaanhoitajana isommassa kaupungissa. Vaikka palkka on iso, niin asuminen, ruoka jne jne maksaa niin älyttömästi, että ei sillä isolla palkalla paljoa juhlita. 

Onko Suomi sinusta halpa maa. Ota se pää nyt sieltä perseestä pois. Norjassa ja Sveitsissä ihmisillä on aivan tähtitieteellinen elintaso verrattuna suomalaisiin. Siellä ei myöskään näy mitään rääsyläisiä katukuvassa niinkuin täällä. Molemmissa maissa olen työni puolesta ollut ja paljon.

Vierailija
34/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkoilu on sveitsissä äärimmäisen harvinaista kun ei ole ay-liikettä.

Sulla on väärää tietoa. Lakkoja on paljon ja ne vaikuttavat tavalliseen arkeen. Mulle kertyi poissaoloja lakkojen takia 12 työpäivää, kun olin siellä muutama vuosi sitten.

Vierailija
35/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä on ihan älyttömän kallista!!

Sama Norjassa. Mulla norjalainen kaveri, joka sairaanhoitajana isommassa kaupungissa. Vaikka palkka on iso, niin asuminen, ruoka jne jne maksaa niin älyttömästi, että ei sillä isolla palkalla paljoa juhlita. 

Onko Suomi sinusta halpa maa. Ota se pää nyt sieltä perseestä pois. Norjassa ja Sveitsissä ihmisillä on aivan tähtitieteellinen elintaso verrattuna suomalaisiin. Siellä ei myöskään näy mitään rääsyläisiä katukuvassa niinkuin täällä. Molemmissa maissa olen työni puolesta ollut ja paljon.

Sveitsiläinen elintaso perustuu osaltaan myös siihen, ettei pitkiä asuntolainoja ole tarkoituskaan maksaa pois. 

Kyllä on köyhiäkin perheitä paljon. Me kerättiin elintarvikkeita lasten koululla aina ruoka-apuun. Toki tätä köyhyyttä ei näy, kun piipahtaa työmatkoilla...

Vierailija
36/37 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo Sveitsi ja Norja ole eri valtioita kuin Suomi? Siksi niissä on erilaista. Norjaanhan saa muuttaa. Tulee takaisin Suomeen sitten kun Norjasta öljy loppuu. 

Vierailija
37/37 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjan öljyrahaston (Statens pensjonsfond utland) arvo oli 

syyskuussa 2024 noin 1 600 miljardia euroa. Tammikuussa 2025 sen arvo nousi ennätysmäisesti 13 prosenttia, ja vuoden 2024 tuotto oli 213 miljardia euroa. Rahaston arvosta voi seurata reaaliajassa Norjan keskuspankin verkkosivuilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän