Kuka muu ei ymmärrä miksi äitiyslomalainen vie pienen esikoisen päiväkotiin?
Mulla ei mene perille tuo asia ja kaikki nämä tapaukset ovat ihan tavallisia äitejä ehkä vain laiskemmanpuoleisia eivätkä selviä muuten päivästä kahden tai useamman lapsen kanssa. Itselläni on 3 lasta enkä yhtäkään ole pitänyt päivähoidossa ollessani äitiyslomalla! Ymmärrrän että päiväkoti on pakollinen laitos työssäkäyvien lapsille, mutta miksi nämä paikat täytetään uusavuttomien lapsilla?= Virikkeitä sitten löytyy kerhoista yms. paikoista joten älkää vain niihin vedotko.... Ja tietysti ne parhaimmat virikkeet löytyvät kotoa äidin ja sisarusten kanssa :)
Kommentit (41)
2-3 -vuotias ei minusta tarvitse edes kerhojakaan! Normaali ulkoilu, puistoilu ja kyläily riittää noin pienille mainiosti.
Jos olisi esikoinen otettu kokonaan pois päiväkodista, hän olisi menettänyt paikkansa, jota tarvittiin kuitenkin jo seuraavana vuonna. Hän olisi joutunut aivan toiseen päiväkotiin ja joutunut aloittamaan totuttelun ihan alusta. Nyt hän kävi parina päivänä viikossa päiväkodissa, sai leikkiä kahden rakkaan kaverin kanssa, mutta olla suurimman osan viikosta kotona. Minusta täysin win-win tilanne. Jos esikoinen olisi ollut alle 3-vuotias, en olisi vienyt häntä alunperinkään päiväkotiin. Mutta kun meille ei enää pitänyt lääkäreiden mukaan tulla toista lasta, niin menin töihin ja esikoinen päiväkotiin.
Että kaikenlaisia elämänkulkuja on olemassa, kaikkia asioita ei voi tuomita yksioikoisesti.
Ja kun tulevaisuuden visiota katsellaan, tulee ydinperheet katoamaan. Lapset kasvatetaan laitoksissa, joissa on ammattitaitoista koulutettua henkilökuntaa ohjaamassa lapsen kasvua oikeaan suuntaan.
Vierailija:
Ja kun tulevaisuuden visiota katsellaan, tulee ydinperheet katoamaan.
mun ymmärrykseni virikehoitoon loppuisi siihen, jos joutuisin kaikki kolme lastani viemään ennen työpäiväni alkua eri päiväkoteihin. Työssäkäyvät etusijalle ja virikehoitoa sitten, jos tilaa on.
Tämän päivän visiot ovat tulevaisuudessa ja sinä itse 100-vuotiaana toteat, että näin siinä todellakin kävi. Ja 500-vuoden päästä et enää itse ole täällä asiota todistamassa.
100-vuotta sitten ei uskottu siihen, että ihmisen ihon alle laitetaan pieni mikrosipsi josta tunnistetaan hänen henkilöllisyytensä ja historiansa, se oli idiotismia.
Ei pikku-Leena, visiot ei ole idiotismia se on näkemisen taito.
Vierailija:
Tämän päivän visiot ovat tulevaisuudessa ja sinä itse 100-vuotiaana toteat, että näin siinä todellakin kävi. Ja 500-vuoden päästä et enää itse ole täällä asiota todistamassa.
100-vuotta sitten ei uskottu siihen, että ihmisen ihon alle laitetaan pieni mikrosipsi josta tunnistetaan hänen henkilöllisyytensä ja historiansa, se oli idiotismia.
Ei pikku-Leena, visiot ei ole idiotismia se on näkemisen taito.
Usein ihmettelen taitoani tämän vaikean kielen kirjoittamisessa. Pyydän myös anteeksi verbien ja substantiivien hyppimistä väärille paikoille. Se on kuin yrittäisi kirjottaa kiinaksi. Ei tarvitse olla täydellinen vaikeiden asioiden edessä...sen olen itselleni suonut.
Ehkäpä olen tulevaisuuden vision automaattikirjoittaja;-)
Minua itseäni ei häiritse ihmisten kirjoitusvirheet. Enemmän häiritsee ihmisten nimitteleminen idiooteiksi, hullukisi, tyhmiksi jne...se kertoo yllättävän paljon ihmisestä. Epäilen että heidän asiat ovat paljon huonommin kuin sen joka tekee kirjoitusvirheitä.
äidin ja inhottavan uuden vauvan kanssa?
Sen vuoksi varmaankin tuo eräs kirjoittaja virheellisesti luuli sinua natiiviksi.
Terv. maahanmuuttajien suomen kielen opettaja
Vierailija:
Usein ihmettelen taitoani tämän vaikean kielen kirjoittamisessa. Pyydän myös anteeksi verbien ja substantiivien hyppimistä väärille paikoille. Se on kuin yrittäisi kirjottaa kiinaksi. Ei tarvitse olla täydellinen vaikeiden asioiden edessä...sen olen itselleni suonut.Ehkäpä olen tulevaisuuden vision automaattikirjoittaja;-)
Minua itseäni ei häiritse ihmisten kirjoitusvirheet. Enemmän häiritsee ihmisten nimitteleminen idiooteiksi, hullukisi, tyhmiksi jne...se kertoo yllättävän paljon ihmisestä. Epäilen että heidän asiat ovat paljon huonommin kuin sen joka tekee kirjoitusvirheitä.
Meillä 3-vuotias ja vauva. Alku sujui hyvin, mutta nyt pojan lähentyessä 4 vuoden ikää hän kaipaa niin paljon lapsia leikkikavereiksi, etten kykene löytämään sellaista määrää meidän lähipiiristä. Tuttavaäidit ovat melkein kaikki töissä, naapuriäidit samoin. Kerhoissa ja kahviloissa käydään, mutta sielläkin suurin osa lapsista alle 3-vuotiaita. Lisäksi jatkuva kerhoissa juokseminen rasittaa ja on mm. tehnyt sen, että vauvan päivärytmin syntymiseen ei ole voinut juuri panostaa. Päiväkerho täällä päin on kerran viikossa. Ei riitä virikkeeksi. Olenkin miettinyt päiväkotia, jos vaan jostain paikan saisi.
päivittäin tällä samalla teemalla. so sad...
se pääsi sinne minne aurinko ei paista....
jotka sitten ihmettelevät kun koulussa tulee ongelmia kun ei sopeuduta ryhmään. Karu totuus on että koulumaailmassa on ihan liiaksi näitä äidin helmassa kasvatettuja. Mikä ihme pk:ssa on. Kautta maailman erilaisissa heimoissakin lapsia kaitsee usein yksi tai useampi heimon nainen kun muut äidit hoitavat muita askareita.
En kuulu kirkkoon, eikä lapsia ole kastettu, joten seurakunnan toiminnalle sanon ei kiitos.
Lapsi on hoidossa 3 päivää viikossa 6 tuntia kerrallaan. 4 päivää viikossa saa virikkeitä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa :) Isä ei ole tällä hetkellä maisemissa (emme ole eronneet, mutta mies on ulkomailla 15 kk putkeen).
Toivon, että tulevaisuudessa säädetään laki, joka estää äitiyslomalaista laittamasta lastansa päivähoitoon muustakuin esim. lääkärin suosituksesta. Mutta toivon myös lakia joka velvoittaa kunnan järjestämään kunnolla osapäivähoidon ja virikekerhot lapsille, joita hoidetaan kotona. Näin nämä lapset eivät veisi paikkoja työssäkäyviltä.
" En myöskään panosta välimerkkeihin keskustelupalstoilla."
Etkä myöskään ajatteluun.
eskari sitten jonkin verran tasoittaa tietä koulun alkaessa. Ei se haittaa, ettei ole ollut päiväkodissa ollenkaan. Ja vaikka ekaluokalla olisi vielä jonkin verran totuttelemista ryhmässä olemiseen, niin ihan normaalia se on. Tilanne joka tapauksessa tasoittuu ja koskaanhan lapset eivät ole samasta muotista vedettyjä. Eli lapsen päiväkotiin viemistä ei tarvise yrittää perustella lapsen sosiaalistamisella koulua varten.
puhki joka päivä...