Pieni synnytyskertomus
Laskettu aika oli 7.1.2007. Joulun vietimme pois kotoa, lähes 300km päässä ja sieltä palailimme tapaninpäivänä eli ti.
Ke tietenkin piti suunnata alennusmyyntiin ja kaikki oli ok, yöllä pieniä supistuksia.
To puolilta päivin pihalle vähän kolaamaan ja esikoista hiihdättämään.
Sitten alkoi tapahtua: Tulin sisälle 12.45 ja tunsin, että vähän lorahti, tiesin heti, että muuta se ei voinut olla kun lapsivettä. Sitä lorahteli vähäisiä määriä vähänväliä. Supistuksia tuli ja pikkuhiljaa ne alkoivat tihentyä ja kipeytyä. Merkitsin ylös montako tuli tunnissa, ensin tuli joku 4/tunti ja lopuksi kellon ollessa 15.30-16.00 niitä tuli jo 5-6 ja kipeytyivät koko ajan.
Sitten iski " paniikki" soitin sairaalaan, käskivät lähteä tulemaan, mies oli kaupassa ja esikoinen piti viedä hoitoon..
Sairaalaan lähdimme ajamaan 16.45, olin tosi kipeä, lapsivettä lorahteli, kaadoin penkin ja siinä irvistelin :)
Sairaalaan saavuimme tunnin päästä eli 17.45
Paikat oli auki 4 cm ja erittäin kovat supistukset
Ja eikun saliin odottamaan epiduraalia, ilokaasua kiskoin niin, että meinas taju mennä.
Epiduraali saatiin laitetuksi ja lääkäri pyysi kääntymään toiselle kyljelle silloin minä sanoin NYT SE TULEE ja 3MIN PÄÄSTÄ KUULUI TYTÖN ENSIHUUTO.
Voi sanoa, että synnytys oli lähestulkoon luomusynnytys, kun puudutus ei kerennyt vaikuttaa mitään. (mahd.ensi kerralla kohdunkaulapuudutus)
Sanotaan vielä, että huusin täyttä kurkkua ja siitä oli apua niinkuin moukarinheittäjällä! Eikä siinä hiljaa ois voinut olla.
Tytön mitat 3620 ja 50
kahden sairaalayön jälkeen tulimme kotia 30.12 uutta vuotta vastaanottamaan.
KYLLÄ KANNATTI KÄRSIÄ ON SE NIIN SULOINEN
Pakko oli vastata, koska minulle kävi täsmälleen samalla tavalla epiduraalin kanssa toisessa synnytyksessäni, kuin sinulla:
Anestesialääkäri oli tilattu laittamaan epiduraali, koska olin vasta 2cm auki, kivut helvetilliset. Puudutus saatiin laitettua, lääkäri kerkesi mennä ovesta ulos. Verenpaineenmittausten jälkeen käskettiin kääntää kylkeä ja samalla huusin: " apua, apua, tämä tulee!!!" :D
Yhden supistuksen aikana ponnistin maailmaan ihanan, pienen tytön. Olin siis auennut siinä puolessa tunnissa 2cm:stä kymmeneen!
Voin kyllä sanoa, että siltä myös tuntui, niin voimakkaita oli supistukset.
Epiduraali ei sitten kerennyt mullakaan vaikuttamaan, kuin vasta jälkikäteen. ;)
Koko synnytyksen kesto oli 1h21min...
Hyvää jatkoa sinulle ja pienelle!