Miksi jotkut itseäni vanhemmat ihmiset puhuvat, kuin olisimme samanikäisiä?
Olen törmännyt tähän työelämässä muutaman kerran minua 20 vuotta vanhemman esimiesmiehen, 20 vuotta vanhemman naistyökaverin ja 10 vuotta vanhemman naistyökaverin toimesta.
En siis näytä ikäistäni vanhemmalta. Nämä henkilöt siis puheissaan tuovat ei niin suorasti esille, että ajattelevat meidän olevan samanikäisiä. Oletteko te muut törmänneet tällaiseen? Sivuhuomiona, että kaikki kolme ovat olleet pikkuisen narsistisen oloisia. Voisiko johtua siitä?
Kommentit (49)
Millälailla heidän pitäisi puhua? Kerro joku esimerkki.
Aikuiset töissä ovat yleensä "saman" ikäisiä riippumatta siitä ovatko 20 vai 60v
Eiköhän ne juttele ihan vaan kuin tasavertaiselleen. Jos joku alkaisi painottaa miten mä olen 20v nuorempi kuin he se vaikuttaisi ennemminkin joltain ihme pätemiseltä.
Miten nämä puheena olleet asiat ovat olleet "vanhempien ihmisten asioita"? Itse en ainakaan osaa ihan heti eritellä, että mitä asioita vanhemmille ja nuoremmille työkavereille puhutaan eri tavalla ja saatan hyvinkin "syyllistyä" ap:n kuvailemaan tyyliin ihan ilman narsismia. Hyvin vaikea nyt näillä tiedoilla päätellä mitään ap:n työkavereiden motiiveista, ennemminkin herää kysymys, että onko ap ylireagoinut nyt jotain.
Tarkoitan, että puhuvat esim. minun ikäisistäni tai kymmenen vuotta minua nuoremmista, että "ehkä tämä on joku sukupolvikysymys, kun emmehän minä ja sinä noin tee".
Ap
Jospa ehdottaisit, että he puhuisivat sinulle kuten murrosikäiselle tai vähälahjaiselle niin olisi sekin suuri ongelmasi hoidettu.
Minua taas pojitellaan vaikka olen mielestäni 38 vuotiaana miehen iässä, mutta vanhemmat pojittelevat silti.
Teen työtä vanhusten kanssa ja työkaverini ovat minua esimerkiksi 25 vuotta nuorempia ja osa noin 15 vuotta vanhempia. Me olemme kuitenkin "me" ja joka iikka on nuorempi kuin vaikka 85-95 vuotiaat paikan seniorit. Jokaisella on myös ammattitaitonsa ja osaaminen, jonka takia pidämme itseämme seuraavaan sukupolveen kuuluvana vanhusten jälkeen, vaikka osa onkin nuorempaakin. Nuoret eivät ole ollenkaan suutuksissaan asiasta, vaan meillä on hyvä henki yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa ehdottaisit, että he puhuisivat sinulle kuten murrosikäiselle tai vähälahjaiselle niin olisi sekin suuri ongelmasi hoidettu.
Voi sinua vajaata. Mukavaa päivää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas pojitellaan vaikka olen mielestäni 38 vuotiaana miehen iässä, mutta vanhemmat pojittelevat silti.
Minua tytötellään ja täytän ensi vuonna 50. Olen tytöttelystä iloinen ja en suutu ollenkaan, päinvastoin nauran vain ja castaan samalla tavalla, jolloin nauramme yhdessä.
Minulle taas puhutaan tyyliin "sinä kun olet vielä niin nuori". 34v. Ja nämä näin puhuvat saattaavat olla esim nelikymppisiä, ymmärrän että jonkun 50+ mielestä olen nuori, mutta että n.5v vanhemman?
Joo ei minuakaan haittaa ja kaupassakin kysytään välillä papereita, erittäin mieltä ylentävää että näytän vielä nuorelta.
Onko sinulla itselläsi ikäkriisi, vai mitä väliä tuolla on?
Todennäköisesti olet töissä asiallinen ja pätevä tyyppi, ja näiltä ihmisiltä siksi unohtuu, että oletkin heitä nuorempi.
Minua usein itseäni paljon nuoremmat kohtelevat kuin ikäistään, eikä sekään mitään herkkua ole. En ole ikäistäni ainakaan niin paljon nuoremman näköinen että kukaan paitsi joku sokea ja harhainen voisi oikeasti luulla minua parikymppiseksi. En myöskään mitenkään yritä leikkiä nuorta. Pikemminkin tästä tulee vain sellainen fiilis, että minua pidetään jotenkin lapsellisena ja ei-niin-vakavastiotettavana.
Päinvastoin minulle eläkeläisenä nuoremmat puhuvat kuin olisin seniili. Se on aika loukkaavaa.
No mun mielestä hieman tarkoituksenhakuista, kun samanikäinen hammaslääkäri (n. 50v) puhui tyyliin "Meillä vanhemmilla..."
No en mä ihmettele enää, kun kuulin olevani ihan sairaan gang stalkingin kohde, missä oli kuiskuteltu mm. että mulla ongeelmia vanhenemisen kanssa ja parjannut vanhempia ihmisiä. Tuo siis vain yksi monista sairaista huhuista. Kyseessä todellakin vaino isolla v:llä, jossa kaikki mielipiteeni tai tekemiseni laitettiin potenssiin sata, negatiivisessa mielessä.
Enkä mä nyt suoraan tykkää jos joku harmaahapsi Aune 70v. esittää ylintä ystävää tai "ymmärrystä" vähän v... tullen. Ei me niin samanlaisia olla ajatuksilta, elintavoiltaan tai ulkonäöltäkään juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin minulle eläkeläisenä nuoremmat puhuvat kuin olisin seniili. Se on aika loukkaavaa.
Ei tuo tilanne itse asiassa ole päinvastainen omaani verrattuna.
Ap
Tämä on nin tätä. Kirjoita Vauva-palstalle, ja suuri osa ymmärtää ongelman väärin, vaikka yrittäisit sitä selventääkin. Tulee myös se vakiomäärä kettuilua. Ilmeisesti yksi ymmärsi ongelman oikein. :D
Ap
Lisäisin vielä, että nämä henkilöt ovat kyllä hyvin tienneet ikäni.
Ap