Gynekologikäynti Terveystalossa maksaa yli 460 euroa
Tutkimuksena papakoe, ei muuta. En sairasta mitään, enkä saanut edes e-pillerireseptiä.
Mietin vaan, että kenellä on varaa tällaisiin lääkäripalkkioihin??
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.
Missä pääkaupunkiseudulla saa julkisen puolen gynekologipalveluita? Itse olen kysellyt, ja mitään ei ole ollut saatavilla. Papakoe nyt on määräaikaisseulonnoissa mutta usein miten se ei riitä. Eikö se yleinen neuvo ole, että synnytysikäisten naisten pitäisi käydä kerran vuodessa gynekologin vastaanotolla.
Mistä tällainen luulo on peräisin? Tätähän gynetkin ovat kommentoineet. Ei muissakaan erikoislääkäreissä käydä varmuuden vuoksi vuosittain toteamassa, että kaikki on ok. Se on auton katsastus.
Miksei saanut julkiselta jos oli oireita? Kyllä ainakin Helsingissä saa suht nopeasti palvelua tuollaiseen...Ainakin vielä vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saanut julkiselta jos oli oireita? Kyllä ainakin Helsingissä saa suht nopeasti palvelua tuollaiseen...Ainakin vielä vuosi sitten.
-> Siis jos on oireita, ei toki huvikseen pääse erikoislääkäriin.
Olen käynyt gynellä viimeksi 10 vuotta sitten. Oireita on ei rahaa lääkäriin. Ole yh kaksi lasta. Yritän sinnitellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minä kävin Terveystalossa gynen vastaanotolla, jossa minut vielä ultrattiin enkä maksanut noin 200e enempää.
Sama paikka, ultrattiin myös ja käynti maksoi 180 e, josta noin 30 euroa oli jotain toimistomaksua.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt gynellä viimeksi 10 vuotta sitten. Oireita on ei rahaa lääkäriin. Ole yh kaksi lasta. Yritän sinnitellä.
Varaa aika terveyskeskukseen.
Huhhuh. Kalliimpaa kuin mirrin näyttäminen eläinlääkärissä :0
On siinä pimsankaivuulle hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minä kävin Terveystalossa gynen vastaanotolla, jossa minut vielä ultrattiin enkä maksanut noin 200e enempää.
Sama paikka, ultrattiin myös ja käynti maksoi 180 e, josta noin 30 euroa oli jotain toimistomaksua.
Voikohan eri puolilla maata olla suuria hintaeroja, vaikka olisi sama firma kyseessä? Jossain on enemmän tarjontaa ja hinnat siksi matalammalla, jossain taas on ainoa gynemahdollisuus ja siksi voi pyytää korkeampaa hintaa? Kuitenkin ilmeisesti työntekijät saavat itse siellä määritellä hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.
Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. Kannattaa tutustua asiaan, ennen kuin alkaa laukoa tällaisia asioita. Julkisella puolella terveyskeskuksissa ei ole enää vuosiin ollut gynekologeja. Jos on gynekologisia vaivoja, riippuu täysin yleislääkärin osaamisesta, tunnistaako hän potilaan/asiakkaan ongelmaa ja laittaa lähetettä erikoissairaanhoitoon. Jos lähetteen onnistuu saamaan, jonot ovat pitkiä ja ongelma pahenee.
Itse kun olen tuossa limbossa ollut vuosikausia saamatta apua julkiselta puolelta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä yksityiselle, jotta gynekologista sairautt
??
Eihän terveyskeskuksessa ole muitakaan erikoislääkäreitä? Terveyskeskuksesta (tai yksityislääkäriltä) on mahdollista toki saada lähete erikoissairaanhoitoon. Mitään rutiinitarkastuksia siellä ei tehdä, mutta oireilevat saavat kyllä hoitoa. Tämä tiedoksi myös sille äidille, joka tuossa ylempänä valitti, että ei ole varaa mennä lääkäriin.
Minulla on gynekologinen sairaus josta käypähoidossa lukee että sitä tulisi seurata käynnein.
Jouduin kerran asiasta päivystyskseen ja tämän jälkeen tein kantelun miksi ei seurata.
Joku ylilääkäri sieltä vaan vastasi että ei seurata ja toivotti hyvää jatkoa.
Ihan naurettavaa, ihan varmasti jos olisi miesten vaiva, julkinen terveys sen huomioisi!
Kaikki vaan valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuusikymppinen enkä ole ikinä päässyt julkisen puolen gynelle muuten kuin raskauden aikana yliaikaisuuden vuoksi. Aina olen joutunut menemään yksityiselle, kun on ollut tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan eri puolilla maata olla suuria hintaeroja, vaikka olisi sama firma kyseessä? Jossain on enemmän tarjontaa ja hinnat siksi matalammalla, jossain taas on ainoa gynemahdollisuus ja siksi voi pyytää korkeampaa hintaa? Kuitenkin ilmeisesti työntekijät saavat itse siellä määritellä hintansa.
Yksityislääkärit toimivat yrittäjinä ja hinnoittelevat vastaanottonsa itse. Ilta on usein kalliimpi, vklp ja pyhät ovat kalliita. Kilpailutus kannattaa. Ja joskus käy niin kuin mulle, joka en perussairauksieni kanssa saa vakuutuksia; armo käy oikeudesta ja vastaanotto on tehty yleislääkärinä, paljon halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä köyhällä ole varaa enää, jos sairastun niin se on sitten menoa, en minä tuollaisia hintoja pysty maksamaan. Tulot 1400/kk.
Niimpä. Ei moni muukaan pysty. Varsinkin juuri nyt kun kaikki hinnat vaan nousee, mutta tulot päinvastoin laskee. Ainakin jos 400 eurosta puhutaan, niin ostaako kuukauden ruuat vai meneekö lääkärille/hoitajalle.. Tietysti jos on ns. "pakko"/syy miksi menee, mutta helposti tuo summa on köyhältä valitettavasti sitten ruokapöydästä tai jostain muusta pois. Eikä apuakaan enää noin vaan mistään saa.
Vierailija kirjoitti:
On siinä pimsankaivuulle hintaa.
Vieläkö miehet on sitä mieltä että naisille kaikki on helpompaa? Munankaivelu tehdään sentään julkisella ja hinta on murtoosa siitä mitä naiset saa maksaa. Pinktax on iskenyt gynekologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. Kannattaa tutustua asiaan, ennen kuin alkaa laukoa tällaisia asioita. Julkisella puolella terveyskeskuksissa ei ole enää vuosiin ollut gynekologeja. Jos on gynekologisia vaivoja, riippuu täysin yleislääkärin osaamisesta, tunnistaako hän potilaan/asiakkaan ongelmaa ja laittaa lähetettä erikoissairaanhoitoon. Jos lähetteen onnistuu saamaan, jonot ovat pitkiä ja ongelma pahenee.
Itse kun olen tuossa limbossa ollut vuosikausia saamatta apua julkiselta puolelta, ei ole muuta vaihtoehtoa ku
Gyne on sellainen ala, jossa ei pysty ilman erikoisosaamista kovin pitkälle moniakaan vaivoja tutkimaan tai hoitamaan. Gyneultraa ei yleensä yleislääkärit osaa. Sama juttu silmälääkäreillä, erikoisosaaminen on tarpeen usein jo ihan perussilmätutkimuksessa ja siksi silmävaivojenkin hoito on pitkälti yksityispuolella. Jotkut sydän - tai keuhkosairaudet, mahavaivat ja muut on paljon helpompaa tutkia ja "perushoitaa" terkkarissa ja erikoislääkärille on tarpeen lähettää vain hankalammissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kaupungin sisälläkin on hintaeroja. Edellisellä kerralla maksoin 500e, mutta vaihdoin halvempaan joka otti vastaan viereisessä huoneessa. Se käynti oli "vain" 250e. Yksityisillä on joka lääkärillä oma hintansa, joka pitää osata tarkistaa henkilön tiedoista erikseen.
Olen käynyt vain kerran gynellä, vuonna 2017. Maksoi vain reilu 90e perustutkimus 20min aika. Pari reseptiä sain. Tuo hinta oli vielä siedettävän rajoissa. Nyt tai tulevaisuudessa ei taida olla enää varaa ihan huvikseen käydä. Täytyy sitten lainata rahat joltain, jos on ihan pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pääkaupunkiseudulla saa julkisen puolen gynekologipalveluita? Itse olen kysellyt, ja mitään ei ole ollut saatavilla. Papakoe nyt on määräaikaisseulonnoissa mutta usein miten se ei riitä. Eikö se yleinen neuvo ole, että synnytysikäisten naisten pitäisi käydä kerran vuodessa gynekologin vastaanotolla.
Mistä tällainen luulo on peräisin? Tätähän gynetkin ovat kommentoineet. Ei muissakaan erikoislääkäreissä käydä varmuuden vuoksi vuosittain toteamassa, että kaikki
Akkalehdet hokevat. Ja minun gyneni, eläkeikää lähestyvä mies, sanoi kun kävin kolmen vuoden tauon jälkeen, että "kun tuota ikää tulee lisää niin kyllä olisi hyvä käydä useammin".
Tosi paljon motivoi käydä, kun tyyppi ei 10 vuodessa ole keksinyt selitystä epäsäännölliselle kierrolleni.
Usko huviksesi. Sitähän ei aina kerrota, että kierukan laiton hinnan lisäksi voi maksuja voi tulla mm näistä: erikoislääkärin vastaanottokäynti, ultra, palvelumaksut... Tadaa, pari sataa lisää hintaa.