Gynekologikäynti Terveystalossa maksaa yli 460 euroa
Tutkimuksena papakoe, ei muuta. En sairasta mitään, enkä saanut edes e-pillerireseptiä.
Mietin vaan, että kenellä on varaa tällaisiin lääkäripalkkioihin??
Kommentit (271)
No mun pitää aina mennä yksityiselle, jos on jtn vaivaa tai pitää ottaa papa-koe. Mulla on seri-uhri tausta, gynetutkimukset aiheuttaa vaikean pelkoreaktion, eikä julkisella tietenkään tarjota mitään vastaanottoa pelkopotilaille näissä tutkimuksissa. Jännä juttu, että esim. HUS:lla on kyllä pelkäävän potilaan vastaanotto verikokeisiin tulevalle, mutta ei sitten tällaisiin tutkimuksiin. Olen vuosien aikana laittanut palautetta HUS:lle, että antaisivat edes tutkimuksen ajaksi sen alavatsan päälle laitettavan peitteen (jota käytetään ulkomailla), mutta eivät voi sitäkään tehdä. Vaikka laitoin aina etukäteen tietoa esim. näytteenottoon mennessä että tulee vaikea pelkoreaktio, ei sitä huomioitu mitenkään. Oli ihan kauheita tilanteita, ja väsyin siihen, että ei mua ja mun tilannetta huomioida ollenkaan. Ja eihän nyt tietenkään ees pääse minnekään julkisen puolen gynelle, kun mulla on "vain" todella kivuliaat kuukautiset, jotka vaikeuttaa mun elämää todella paljon. En jaksanut enää yhtäkään törkeää osaamatonta terveyskeskuslääkäriä, joka määrää vain buranaa, vaikka pyörryn kivusta joka kuukausi. Nyt olen tosin onnellisessa asemassa siinä mielessä, että olen töissä ja voin käydä yksityisellä jos tarvitsee, mutta jos oisin työtön, en pystyisi käymään. Omasta kokemuksesta koko naisten terveyden huolto on ihan retuperällä Suomessa. Ei jotenkin mene omaan käsitykseen, että hammaslääkäriä ja verikoetta pelkääville potilaille on vastaanotot, mutta gynekologista tutkimusta pelkääville ei ole.
Se että täällä joku huutelee tämän valituksen olevan köyhyyttä, niin ei se sitä ole.
Gynekologi on perusterveyden huoltoa, joka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa. Yleislääkärit uusivat e-pillerireseptejä vain tiettyyn rajaan saakka ja silloinkin usein valittavat, että pitäisi käydä oikealla gynekologilla - mutta silti niitä palveluita ei ole tarjolla julkisella puolella. Kyse on naisten perusterveydenhuollosta, joka koskettaa myös miehiä niin ehkäisyn kuin lasten hankinnankin kautta. Nämä ovat asioita joihin kaikilla pitäisi olla varaa toimeentuloon ja työsuhteeseen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
On siinä pimsankaivuulle hintaa.
Joo eturauhasen kaivelu ei ole ihan niin kallista. Viimeksi 160 ja ultrattiin.
Hain estrogeenikorvaushoidon terveyskeskuksen omalääkäriltä ja lääkäri teki alapäätutkimuksen.
Kun ei mitään muuta vaivaa ole niin saa pilllerit tai vaihdevuosi lääkkeet oma lääkäriltäkin ilman kalliita gyne käyntejä. Käy ensin omalääkärillä ja hän lähettää eteenpäin jos muuta ilmenee. Täysin turhaa joku vuosittainen gyne tarkistus kun kerran kävin ja keveni vain kukkaro.
Tietyt ikäryhmät saavat ilmaisen seulonnan. Olen sellaisissa käynyt. Niitä kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minä kävin Terveystalossa gynen vastaanotolla, jossa minut vielä ultrattiin enkä maksanut noin 200e enempää.
Minä kävin myös Terveystalolla gynellä + ultraus ja lasku oli 140e.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitenkään maksaa pelkkä papa tuon verran. Kävin itse Terveystalossa (Hyvinkää) kuukausi sitten gynellä ja lasku oli seuraava:
Vastaanottokäynti 117 €
Ultra 107 €
Papa 136,10 €
Palvelumaksu 31.90 €
Kanta-maksu 2.90 €
Yhteensä 394,90 €
Järkyttävää. Ei köyhillä ole varaa rampata gynellä. Ei hammaslääkäri laskunikaan ole ollut lähelläkään tuota tasoa vielä.
Mulla terveyskeskuksessa tutkimuksesta menee reilu 20 euroa kerta. Oli sitten papa, ultra tai mikä vaan.
Tarvittaessa lähete gynelle keskussairaalan polille ja poliklinikkamaksu on vähän isompi (joku 40 e?), mutta jos sen joutuu kerran tai pari vuodessa maksamaan niin ei se paljoa ole.
Mulla esim oli vuotohäiriöitä joita tutkittiin ensin tk:ssa, sitten Taysissa normipolilla ja sen jälkeen opetuspolilla. Oli papa, ultra, tähystys, kierukka ja sen asennus. Silti olen selvinnyt vuodessa alle 150 eurolla. Ja kaikki ainakin toimii julkisella Pirkkala/Tampere.
Yksityiselle tietenkin pääsee nopeammin, mutta itseäni ei haitannut odotella muutamaa viikkoa ensikäynnin jälkeen. Luotan hoitohenkilökunnan kykyyn arvioida kiirellisyys ja kiirellisissä tapauksissa hoitoa olenkin saanut nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla terveyskeskuksessa tutkimuksesta menee reilu 20 euroa kerta. Oli sitten papa, ultra tai mikä vaan.
Tarvittaessa lähete gynelle keskussairaalan polille ja poliklinikkamaksu on vähän isompi (joku 40 e?), mutta jos sen joutuu kerran tai pari vuodessa maksamaan niin ei se paljoa ole.
Mulla esim oli vuotohäiriöitä joita tutkittiin ensin tk:ssa, sitten Taysissa normipolilla ja sen jälkeen opetuspolilla. Oli papa, ultra, tähystys, kierukka ja sen asennus. Silti olen selvinnyt vuodessa alle 150 eurolla. Ja kaikki ainakin toimii julkisella Pirkkala/Tampere.
Yksityiselle tietenkin pääsee nopeammin, mutta itseäni ei haitannut odotella muutamaa viikkoa ensikäynnin jälkeen. Luotan hoitohenkilökunnan kykyyn arvioida kiirellisyys ja kiirellisissä tapauksissa hoitoa olenkin saanut nopeasti.
No teillähän on hyvin asiat sitten siellä Pirkanmaalla. Täällä Keski-Suomessa ei oteta papaa tk-käynnillä, eikä ole edes ultraa kuin äitiysneuvolan puolella - ja sinnehän ei pääse kuin raskaana olevat. Eli tämä ei ole pelkästään sukupuolien välinen tasa-arvokysymys, vaan naiset ovat keskenäänkin eriarvoisessa asemassa asuinpaikan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minä kävin Terveystalossa gynen vastaanotolla, jossa minut vielä ultrattiin enkä maksanut noin 200e enempää.
Tämän täytyy olla laskutusvirhe sinun eduksesi. Jos ultraus maksaa 107 ja palvelumaksu 31,90 + kantamaksu 2,90 - puuttuu laskustasi kokonaan lääkärinpalkkio. Mutta älä huoli. Itsekin sain laskun kahdessa erässä, eli varmaan se loppulaskukin sieltä vielä tulee.
No menkää nyt ilmaiseen papaan seulontoihin, kävin viimeksi yksityisellä pari vuotta sitten eikä ultraus ja tarkastus todellakaan maksanut noin paljoa, vajaa 200.
No jo on kallista. Viimeksi kun kävin, maksoin 150€.
Vierailija kirjoitti:
Se että täällä joku huutelee tämän valituksen olevan köyhyyttä, niin ei se sitä ole.
Gynekologi on perusterveyden huoltoa, joka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa. Yleislääkärit uusivat e-pillerireseptejä vain tiettyyn rajaan saakka ja silloinkin usein valittavat, että pitäisi käydä oikealla gynekologilla - mutta silti niitä palveluita ei ole tarjolla julkisella puolella. Kyse on naisten perusterveydenhuollosta, joka koskettaa myös miehiä niin ehkäisyn kuin lasten hankinnankin kautta. Nämä ovat asioita joihin kaikilla pitäisi olla varaa toimeentuloon ja työsuhteeseen katsomatta.
TÄMÄ. Asiat kyllä hoituvat, jos ei ole tarvetta kuin e-pillerireseptille ja papaseulonnoille, mutta jos sattuu olemaan jotain muuta gynekologista vaivaa, naiset ovat epätasa-arvoisessa asemassa.
Tuossa aiemmin joku kirjoitti siitä, ettei saa julkiselta puolelta tukea seri-taustasta johtuviin gynekäyntien pelkoihin, mutta verikokeita tai hammaslääkäriä pelkäävät kyllä saavat. Tämäkin liittyy siihen, että kaikkiaan nimenomaan naiseuteen liittyviä ongelmia vähätellään. Esimerkkinä nyt tuo hammaslääkäri. Vaikkei olisi mitään pelkoa, aina kysytään, haluatko puudutteen kun hammasta paikataan. Synnytys- ja kuukautiskipuja sen sijaan vähätellään, nehän nyt on niitä naisten vaivoja, mitkä kuuluu naisen elämään. Vedotaan siihen että vuosituhansia naiset ovat synnyttäneet ja selvinneet kuukautisistakin. Kuka mies suostuisi joka kuukausi kärsimään kivuista tai synnyttämään ilman kivunlievitystä? Mitäpä jos tehtäisiin niin, että hammaslääkärin puudutukset lopetettaisiin, kun vuosituhansia on hampaita irrotettu taltalla ja otettu hörppy viinaa päälle kivunlievitykseksi?
Terveystalon gynellä ultrattiin (oli tiputteluvuotoa) ja otettiin sukupuolitautitestit (klamydia, tippuri). Mitään ei onneksi löytynyt mutta 400 euroa meni. Toisaalta tuo oli pieni hinta mielenrauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy olla laskutusvirhe sinun eduksesi. Jos ultraus maksaa 107 ja palvelumaksu 31,90 + kantamaksu 2,90 - puuttuu laskustasi kokonaan lääkärinpalkkio. Mutta älä huoli. Itsekin sain laskun kahdessa erässä, eli varmaan se loppulaskukin sieltä vielä tulee.
Tuskinpa kun käynti tapahtui huhtikuussa 2022 ja sairauskuluvakuutukseni on myös maksanut korvauksen heti pari päivää käynnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kun käynti tapahtui huhtikuussa 2022 ja sairauskuluvakuutukseni on myös maksanut korvauksen heti pari päivää käynnin jälkeen.
No, toivottavasti jatkuu tämä sama "onni" seuraavalla kerralla. Tässä on jo parikin laittanut terveystalon eritellyt hinnat, jotka ovat samat kuin itselläni. Tuon ultrahinnan lisäksi se että lääkäri teki ultran maksoi minulle 153 e. Eli 107e ultrasta ja sitten lääkärille 153e + palvelumaksut ja labrat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle tietenkin pääsee nopeammin, mutta itseäni ei haitannut odotella muutamaa viikkoa ensikäynnin jälkeen. Luotan hoitohenkilökunnan kykyyn arvioida kiirellisyys ja kiirellisissä tapauksissa hoitoa olenkin saanut nopeasti.No teillähän on hyvin asiat sitten siellä Pirkanmaal
Tiedostan tämän eriarvoisuuden ja se on ihan kamala asia.
Meillä tuntuu menevän niin, että ajanvarauksessa katsotaan vähän tilanteen mukaan laitetaanko perhesuunnittelun vai normaalin tk:n puolelle. Meillä siis äitiysneuvola kulkee perhesuunnittelun nimellä, ja ainakin täällä siihen lasketaan siis myös ehkäisyasiat eikä täten ole ainoastaan raskaana oleville. Ainakin itselläni aikoinaan kun ensimmäistä kertaa ehkäisyasioita hoidettiin, oli se tuolla perhesuunnittelun puolella. Siitä tosin on kymmenisen vuotta aikaa ja nyt vasta viime vuonna laitettiin ne asiat kuntoon vuotohäiriöiden vuoksi.
Itselläni on myös perussairaus, jota hoidetaan tiimissä, joten poikkeuksellisesti mulla on suora hoitokontakti, johon kuuluu oma erikoislääkäri sekä -hoitajat. Kiirettömät asiat hoidetaan yleensä heidän kautta, koska perussairauteni vaikuttaa vähän kaikkeen.
Onko kukaan käynyt Mehiläisellä? Olen ajatellut tilata ajan, koska siellä olis kehuttu gynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Huh, Saksassa asuessa oli seulonnat joka vuosi eikä maksaneet mitään!
Asun Sveitsissä ja kuulostaa kyllä tosi hurjalta. Käyn omalla gynekologillani kerran vuodessa ja joka kolmas käynti menee pakollisesta sairausvakuutuksesta.
Käynti siellä tutkittavassa vieraassa tavarassa maksaa about saman verran ;)
Ei voi mitenkään maksaa pelkkä papa tuon verran. Kävin itse Terveystalossa (Hyvinkää) kuukausi sitten gynellä ja lasku oli seuraava:
Vastaanottokäynti 117 €
Ultra 107 €
Papa 136,10 €
Palvelumaksu 31.90 €
Kanta-maksu 2.90 €
Yhteensä 394,90 €