Mihin uskoa, kun puhutaan kolesteroliarvoista?
5,1 - 5,9 mmol/l Hyvä
6,0 - 6,9 mmol/l Lievästi kohonnut.
7,0 - 7,9 mmol/l Kohonnut.
yli 8,0 mmol/l Huomattavasti
Minulla on kokonaiskolesteroli 5,8 ja lääkäri ehdotti lääkettä.
Hyvä 2,2, huono 3,6 ja rasvaa 0,7, oli lbaran tulokset. En syö lihaa vaan kasvispainoitteista ruokaa. Jätin nyt ne kasvisrasvatkin pois, koska niissä on kookosta joka rasiassa. Laitan vähän rypsiöljyä leivän päälle ja aamuisin syön nyt vähän juustoa leivän päällä.
Lääkkeissäkin hirveitä haittavaikutuksia, en ole vielä uskaltanu aloittaa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fP-Kol 5.1
HDL 1.74
Trigly 0.67
LDL 3.2
P-ALAT 15 (maksaarvot) , viitearvo 0-35
Jätin kokonaan kananmunat pois, en syöny mitään kanamunaa sisältäviä tuotteita. Juuston ja makeisten syöntiä vähensin, tammikuu tipaton, n 3 kk näin. Kasvis kala syöjä olen. Jouluna tuli herkuteltua normisti.
Jatkanko edelleen näin? Soittoaika lääkärille on, sitä odotellessa.
-Ap
Mulla on kokonaiskolesteroli 8. HDL 2,67, triglyt 0.68 näillä triglyillä en ole tuosta LDL:stä huolissani. Tt-lääkäri määräsi mut Apo-kokeisiin, kun sanoin, etten aio syödä lääkkeitä. Pitäis käydä, kun se oli niin huolissaan. Itse en ole, vaikka molemma
Miten tuo triglyn ja HDL suhde lasketaan?
Mitäpä statiineilla tekee, kun Oreo-keksit kuulemma pystyvät vähintään samaan?
Kentsun juttuja kannattaa kuunnella enemmänkin. Kentsu on kartalla.
Triglyjen suhde HDL:n lasketaan ihan jakolaskulla. Mulla on näköjään vielä pienempi kuin edellisellä mittauskerralla, jolloin oli tuo 0,345. Nyt on 0,68/2,67 = 0,254.
käy ihmeessä mittaamassa Apo-suhteet, jos tuo kolesteroli huolestuttaa. Sun trigly/HDL- suhde on myös alle 0,5, mutta voi sen tarkistaa. Apot kertoo tarkemmin, onko sydäntautiriskiä.
Miten saa HDL nousemaan ja triglyn pysymään alhaalla, jos syö hyviä rasvoja, kertooko Trigly huonoista rasvoista?
Mitä rasvoja tässä oikein pitäs syödä, kun rypsiöljyäkin kyseenalaistetaan, oliiviöljy on pahaa.
Onko kalaöljyt hyviä rasvoja? Entäs sit auringonkukkaöljy? Onhan näitä öljyjä, avokadoöljy,kauraäljy,jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljyt on infarkteja varten.
Nyt olisi perustelut paikallaan?
No netistä luin, tämän tiedon jakoi joku tyyppi joka on koulutukseltaan hampurilaispihvinkääntäjä. Kyllä se tietää!!!
Iäkkäillä suositellaan lääkitystä helpommin. Jos haluat, todennäköisesti saat kokonaiskolesterolin halutessasi alle 5 pienillä ruokavaliomuutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäillä suositellaan lääkitystä helpommin. Jos haluat, todennäköisesti saat kokonaiskolesterolin halutessasi alle 5 pienillä ruokavaliomuutoksilla.
Niin, onhan tuo nyt laskenutkin pelkällä ruokavaliolla. Parin kk päästä on varmaan viitearvojen alapuolella molemmat, LDL ja Kol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljyt on infarkteja varten.
Nyt olisi perustelut paikallaan?
Verisuonien plakki johtuu kehon tulehdustilasta jota rypsiöljy ja monet muut kuten sokeri aiheuttaa.
Kolesteroli ei ole se ongelma, sitä tarvitaan kehon rakennuspalikoiksi.
On se vaan semmoinen palikka, joka tukii suonet ja monen miehen impotenssi johtuu tästä. T.hoitsu
Sten Ekberg'in siteeraaman korealaistutkimuksen mukaan (N = n. 12,8 miljoonaa aikuista) hyvin alhainen kolestroli on 8 kertaa tappavampi kuin hyvin korkea.
Tuubi: Söin 100 MUNAA 7 päivässä: Tässä mitä tapahtui kolesterolilleni
Tuon tutkimuksen esittely alkaa noin 10 minsan kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Sten Ekberg'in siteeraaman korealaistutkimuksen mukaan (N = n. 12,8 miljoonaa aikuista) hyvin alhainen kolestroli on 8 kertaa tappavampi kuin hyvin korkea.
Tuubi: Söin 100 MUNAA 7 päivässä: Tässä mitä tapahtui kolesterolilleni
Tuon tutkimuksen esittely alkaa noin 10 minsan kohdalta.
mg/dl to mmol/l esimerkiksi täällä:
Kannattaa muistaa se, että viitearvot ovat viitearvoja. Ne soveltuvat noin 95 %:lle ihmisistä. Todellisuudessa olisi viisaampaa tehdä halpa DNA-testi. Mikäli kantaa FH-geenejä, on kolesteroliarvoilla jotain merkitystä. Niissäkin kannattaa muistaa se, että ox-LDL tai sd-LDL ovat pahiksia, mutta suuripartikkelinen LDL on hyvis.
mg/dl to mmol/l esimerkiksi täällä:
Esimerkki: 4.5 on silmämääräisesti suunnilleen yhtä "tappava" kuin n. 7.00
Riskittömin arvo on hiukka vajaa 6.00.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa se, että viitearvot ovat viitearvoja. Ne soveltuvat noin 95 %:lle ihmisistä. Todellisuudessa olisi viisaampaa tehdä halpa DNA-testi. Mikäli kantaa FH-geenejä, on kolesteroliarvoilla jotain merkitystä. Niissäkin kannattaa muistaa se, että ox-LDL tai sd-LDL ovat pahiksia, mutta suuripartikkelinen LDL on hyvis.
Käännösyritys: FH = periytyvä korkea kolesteroli? ox-LDL = hapettunut LDL? sd-LDL = pienipartikkelinen LDL (yritykset perustuvat enimmäkseen tuubivideoiden katseluun, LoL)
En kyllä ottaisi lääkkeitä alle 7.00 kokonais kolesterolilla.
Vierailija kirjoitti:
En tupakoi. -Ap
Juotko yhtään alkoholia? Se nostaa myös kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tupakoi. -Ap
Juotko yhtään alkoholia? Se nostaa myös kolesterolia.
Lähes jokaiselle runsaasti juovalla on kolesterolit koholla. Maksalla on iso osuus rasva-aineenvaihdunnassa, joten alkoholi sotkee sitäkin.
Korkea LDL kolestroli on hyvästä:
You WANT High LDL Cholesterol (Your MD Needs To See This)
Kokonaiskolesterolin ja kuolleisuuden välinen käyrä on U:n muotoinen ja alhaisin kuolleisuus on, kun lukema on 5-7.
Tästä syystä Ruotsissa ei lääkkeitä ehdotellakaan ennen tuota seiskaa. Suomessa jostain syystä haluttaisiin nostaa kuolleisuutta ajamalla kaikkien kolesteroli alle viitoseen. Onko tämä ratkaisuyritys huoltosuhdeongelmaan? =)
Vain apoA1 ja apoB sekä niiden välinen suhde kertovat todellisesta kardiovaskulaarisesta riskistä, muihin arvoihin vetoaminen tavoittelee lähinnä mahdollisimman suurten massojen lääkintään pyrkimistä.,
Esimerkki: LDL-arvo ei kerro mitään, ellei myös tutkita LDL:n partikkelikokoa: Tyydyttyneen rasvan syöminen esimerkiksi nostaa vaarattoman suuripartikkelisen LDL:n määrää, kun taas suuri hiilihydraattikuorma nostaa vaarallisen pienipartikkelisen LDL:n määrää.
Lisäksi kaikki statiinit lisäävät ALS:n riskiä, valimisteesta riippuen 9-21 -kertaiseksi. Lääketieteessä riskin yli viisinkertaistumista pidetään osoituksena kausaliteetista: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29427042/
Yhteenvetona mielipiteeni on: Ei missään nimessä lääkitystä, sen sijaan vain ruokavaliohoito (hiilihydraattimäärä kohtuulliseksi ja siemenöljyt pois) ja sekin vasta kun kokonaiskole on yli 7 ja LISÄKSI se apoA1/apoB suhde on huono.
Mulla on kokonaiskolesteroli 8. HDL 2,67, triglyt 0.68 näillä triglyillä en ole tuosta LDL:stä huolissani. Tt-lääkäri määräsi mut Apo-kokeisiin, kun sanoin, etten aio syödä lääkkeitä. Pitäis käydä, kun se oli niin huolissaan. Itse en ole, vaikka molemmat vanhemmat on pallolaajennettuja. Heidän elintavat vaan on jotain ihan muuta kuin mulla. Minulla ei ole kohonnutta verenpainetta, olen normaalipainoinen ja harrastan kevyttä liikuntaa joka päivä, en käytä alkoholia enkä tupakoi.
Olennainen tunnusluku sv-tautien kannalta on triglyjen ja HDL:n suhde, mulla se on 0,345. Jos se on alle 0,5 sydäntautien riski on olematon.