Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin uskoa, kun puhutaan kolesteroliarvoista?

Vierailija
10.11.2023 |

5,1 - 5,9 mmol/l Hyvä

6,0 - 6,9 mmol/l Lievästi kohonnut.

7,0 - 7,9 mmol/l Kohonnut.

yli 8,0 mmol/l Huomattavasti

Minulla on  kokonaiskolesteroli 5,8 ja lääkäri ehdotti lääkettä.

Hyvä 2,2, huono 3,6 ja rasvaa 0,7, oli lbaran tulokset. En syö lihaa vaan kasvispainoitteista ruokaa. Jätin nyt ne kasvisrasvatkin pois, koska niissä on kookosta joka rasiassa. Laitan vähän rypsiöljyä leivän päälle ja aamuisin syön nyt vähän juustoa leivän päällä.

Lääkkeissäkin hirveitä haittavaikutuksia, en ole vielä uskaltanu aloittaa.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan mitään haittoja kolesterolilääkkeestä, nyt jotain 16 vuotta syönyt.

Vierailija
22/71 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ainakaan mitään haittoja kolesterolilääkkeestä, nyt jotain 16 vuotta syönyt.

Hehhe...niinpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo LDL on aika korkea. Sen pitäisi olla alle 3. Jospa se lääkäri on siitä huolissaan, ei kokonaiskolesterolista.

Vierailija
24/71 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri perusteli lääkitystä? Onko ylipainoa ja mitä aiemmin olette kokeilleet?

Perustelut tuon isän infraktien takia.

Siskolla kolesteroli 8 ja nyt vasta sai lääkkeet. On kaikkiruokainen ja herkkujen perään ja tupakoi ja on hieman ylipainoinenkin.

Todennäköisesti tuossa on syy. Toki ensin voi kokeilla ruokavaliota, jos se auttaa. Jokainen tietysti miettii riskit itse mutta selvästi sinulla on rasitetta suvussa.

Vierailija
25/71 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri perusteli lääkitystä? Onko ylipainoa ja mitä aiemmin olette kokeilleet?

Perustelut tuon isän infraktien takia.

Siskolla kolesteroli 8 ja nyt vasta sai lääkkeet. On kaikkiruokainen ja herkkujen perään ja tupakoi ja on hieman ylipainoinenkin.

Todennäköisesti tuossa on syy. Toki ensin voi kokeilla ruokavaliota, jos se auttaa. Jokainen tietysti miettii riskit itse mutta selvästi sinulla on rasitetta suvussa.

Jos suvussa on herkuttelijoita ja tupakoitsijoita niin sekö tekee rasitteen minullekkin ja muille, jotka ei tupakoi, eikä ole ylipainoa ja muutenkin elintavat kunnossa? Luulis, että kyse on ennemminkin elintavoista eikä suvun rasitteista? Jos geeneissä niin silloin varmaan voi puhua rasitteista? Ei LDL ole tarttuva tauti.

Itsekkin ihmettelen tuota LDL:ää , mutta katotaan saanko sen pudotettua jättämällä juuston minimiin ja lisäämällä niitä ruoka-aineita, jotka merkittävästi pudottaa LDL:ää.

Vierailija
26/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesterolin ja kuolleisuuden välinen käyrä on U:n muotoinen, matalin kokonaiskuolleisuus on, kun kolesteroli on välillä 5-7. Niinpä Ruotsissa aletaankin lääkitä vasta kun arvo ylittää tuon seitsemän.

Herää kysymys, miksi THL haluaa painaa kaikkien kokonaiskolesterolin mieluiten alle 5:n, silloinhan kokonaiskuolleisuus nousee. Onko tämä THL:n ratkaisu huoltosuhdeongelmaan? Erityisesti ikääntyvillä naisilla se yli 5:n kolesteroli korreloin paremman elinajanodotteen kanssa.

Statiinien suhteen kannattaa olla varuillaan, tässä blogikirjoitus ALS:n ja statiinien mahdollisesta yhteydestä ja HUOM: Blogin lopusta löytyy ihan tutkimusviitteitä, mm. Pubmed, kyseessä on siis kirjoitus jossa avataan lukijalle näiden tutkimusten tuloksia.

https://drmalcolmkendrick.org/2018/04/09/statins-and-amyotrophic-latera…

ALS-tapaukset ovatkin lisääntymään päin, siitä voi jokainen tehdä itse nettihakuja. Syyksi ehdot

Minun pitäisi kuulemma saada huono kolesteroli alle 2. Ei hyvää päivää  miten se onnistuu, olen 61v??

Vierailija
27/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydessä on alkanut uusi kolesteroli-keskustelu., Joku viitseliäs voisi hakea sen norjalaistutykimuksen. 

Se norjalaistutkimus on moneen kertaan todettu virheelliseksi. Norjassa on ihan samat suositukset kuin muuallakin Euroopassa (ja myös Suomessa).

Vierailija
28/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon kysymys on hyvä. Asiasta on julkaistu ihan suomenkielisä kirjojankin lääkityksen puolesta ja sitä vastaan, ihan tohtorismiehet julkaiseet ja mielipiteet ovat olleet todella jakautuneita. Ehkä se mihin kannattaa uskoa on oma itse. Miltä itsestä tuntuu ja tehdä päätelmät sen pohjalta.

Joka ainoasta asiasta on julkaistu kirjoja. Niilläkin rahastetaan. Onhan Antti Heikkiläkin kirjoittanut omia kirjojaan rasvoista ja mm Diabeteksen hoidosta vaikka hän on koulutukseltaan ortopedi-kirurgi. Yleensäkin on huomionarvoista, että niitä kirjoja kirjoittelevat ihan muitten alojen tohtorit kuin kyseiseen aiheeseen liittyvät. Heikkilän kirjastakin löydettiin 300 virheellistä kohtaa. Oli ymmärtänyt viitteitten artikkelit aivan väärin. Jos esim rasva-asioista haluaa parhaan mahdollisen tiedon niin kannattaa lukea amerikan ja Euroopan kardiologien viralliset suositukset.

Vierailija
29/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kokonaiskolesteroli on vain yksi tekijä siinä riskikartoituksessa. Pelkästään sen perusteella ei päätetä lääkitystarpeesta.

Vierailija
30/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesterolin ja kuolleisuuden välinen käyrä on U:n muotoinen, matalin kokonaiskuolleisuus on, kun kolesteroli on välillä 5-7. Niinpä Ruotsissa aletaankin lääkitä vasta kun arvo ylittää tuon seitsemän.

Herää kysymys, miksi THL haluaa painaa kaikkien kokonaiskolesterolin mieluiten alle 5:n, silloinhan kokonaiskuolleisuus nousee. Onko tämä THL:n ratkaisu huoltosuhdeongelmaan? Erityisesti ikääntyvillä naisilla se yli 5:n kolesteroli korreloin paremman elinajanodotteen kanssa.

Statiinien suhteen kannattaa olla varuillaan, tässä blogikirjoitus ALS:n ja statiinien mahdollisesta yhteydestä ja HUOM: Blogin lopusta löytyy ihan tutkimusviitteitä, mm. Pubmed, kyseessä on siis kirjoitus jossa avataan lukijalle näiden tutkimusten tuloksia.

https://drmalcolmkendrick.org/2018/04/09/statins-and-amyotrophic-latera…

ALS-tapaukset ovatkin lisääntymään päin, siitä voi jokainen tehdä itse nettihakuja. Syyksi ehdot

Ruotsissa on tasan tarkkaan samat suositukset kuin Suomessa, Euroopassa, USAssa. Pelkän kokonaiskolesteroliarvon perusteella ei lääkitystarvetta arvioida.

Vierailija
31/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljyt on infarkteja varten.

Nyt olisi perustelut paikallaan?

Verisuonien plakki johtuu kehon tulehdustilasta jota rypsiöljy ja monet muut kuten sokeri aiheuttaa.

Kolesteroli ei ole se ongelma, sitä tarvitaan kehon rakennuspalikoiksi.

Totta kai kolesterolia tarvitaan, mutta ongelmia syntyy, kun sitä on liikaa. LDL-kolesteroli kuljettaa sitä rasvaa verisuonten seinämiin.

Vierailija
32/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehhe...niinpä

Näitä ihmisiä on Suomessa satojatuhansia. En ymmärrä mitä hekottelemista siinä on.

Vierailija
33/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan vastaavat lukemat kuin sulla ja lisäksi olen mittauttanut matala-asteisen tulehduksen joka oli alle 1 (eli tulehdusta ei ole). Ei tulisi mieleenkään syödä lääkkeitä, eikä lääkäri niitä tarjonnutkaan. Ei sinne suoniin mitään kerry, kun sitä tulehdusta ei ole.

Vierailija
34/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon geeneistä ja tuurista kiinni miten ruokavalio vaikuttaa kolesteroleihin. Itse syön oikeasti tosi epäterveellisesti ja kovaa rasvaa sen kummempia miettimättä. Silti tosi hyvä kolesteroli. Sisko joka taas syö terveellisesti eikä syö punaista lihaa joutuu syömään lääkkeitä kolesteroliin. Meillä eri isät.

Vierailija
35/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon ja hyvän kolesterolin suhde vaikuttaa paljon. Suonet on joustavia luonnostaan, jotta veri kulkee hyvin, huono kolesteroli kertyy suonten seinämille, jolloin suonet ei enää jousta samalla tavalla ja verenkulkureitti luonnollisesti kaventuu, kun seinämille kertyy kovettumaa. Hyvä kolesteroli taas voi auttaa tähän liuottamalla huonoa seinämille pois. 

Ja mitä tapahtuu jos verta pääsee kertymään suoniin? Tulee verihyytymiä, jotka pahimmillaan liikkeelle lähtiessä päätyy keuhkoihin aiheuttaen keuhkoveritulpan tai aivoihin aiheuttaen aivoinfarktin.

Tän takia ei pelkkä kolestrolin kokonaismäärä merkitse vaan myös hyvän ja huonon kolesterolin suhde keskenään. Nää yleiset "oikea voi on parempi kropalle kuin mikään tuotettu kasvisrasvasekoitus" lausahdukset mediassa on saanu aina verisuonisairaudet suomessa nousuun. 

Vierailija
36/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muita riskitekijöitä (verenpaine, tupakointi, ...) ei ole, niin korkeampikaan kolesteroli ei ole kovin kummoinen riski.

Vierailija
37/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 3,6- 4,1 lääkäri selitteli varmuuden vuoksi söin 6kk sormet ja varpaat jäivät koukkuun kuin suonen vedossa lääkäri taas söpötti syö vaan. MILJARDI BISNES josta määräävä lääkäri saa omat provikkansa. hei haloo tuttavalla 11 sama lääkitys LUOTTO MENI TÄYSIN .

Vierailija
38/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tietämätn kolesterolistani ,eikä oireita . Mittasivat . Antoivat neljät lääkkeet ja niistä alkoi korvat soida, päässä vinkuu,näkökin heikkeni. Jalat ja kädet klmät ja vaaleat toisinaan. Myrkyttääkö aikovat. Mitä teen.

Vierailija
39/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

fP-Kol  5.1

HDL 1.74

Trigly  0.67

LDL  3.2

P-ALAT   15  (maksaarvot) , viitearvo 0-35

Jätin kokonaan kananmunat pois, en syöny mitään kanamunaa sisältäviä tuotteita. Juuston ja makeisten syöntiä vähensin, tammikuu tipaton, n 3 kk näin. Kasvis kala syöjä olen. Jouluna tuli herkuteltua normisti.

Jatkanko edelleen näin? Soittoaika lääkärille on, sitä odotellessa. 

-Ap

Vierailija
40/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi