Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keikkatyö ja velvollisuus olla jouluna töissä?

Vierailija
10.11.2023 |

Olen hoitoalan keikkatyössä. Minulla on niin pieni lapsi etten halua häntä vielä kokoaikaisesti laittaa päivähoitoon, mutta pari päivää viikossa on ok. Nyt työpaikalla on tullut puheeksi joulun ajan työvuorot ja minulle oltaisiin laittamassa jouluaattona iltavuoro ja sitten joulupäivän aamuvuoro. Sanoin etukäteen, että jouluna en ole käytettävissä koska lapselle on todella vaikea saada hoitajaa. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi mennä jouluksi töihin, tietääkseni minun ei ole "pakko" kun en ole vakituinen työntekijä? Työsopimuksessani lukee että tarvittaessa töihin kutsuttava, eikö minulla ole oikeus kieltäytyä kutsusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keikkalainen ei ota jouluvuotoja niin et ota 

ja aina kerro myös kirjallisesti se ei ja Tallenna se sähköposti 

Vierailija
82/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.

Sä oot varmaan katkera vakkarihoitsu. Keikkalaisena saa paljon kuulla sitä, ettei vuoroja saisi valita ja keikkalaisen pitäisi saada viimeisenä valita yms. Aloittakaa itse keikkailu, jos niin ottaa päähän.

Mulla on vakipaikka lähihoitajana, mutta tällä hetkellä olen opintovapaalla ja teen vain satunnaisesti keikkaa. En ole koskaan ajatellut, että yhdenkään keikkalaisen pitäisi ottaa vastaan kaikki tarjotut vuorot. Ennen vakipaikkaa olin itse keikkalainen samaisessa työpaikassa enkä mäkään kaikkia tarjottuja vuoroja ottanut vaikka paljon niitä haalinkin. 

T: Lähihoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako joulun pyhiltä muuten vain 100% lisän vai tuleeko vielä jotain ekstraa päälle? 

Vierailija
84/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan perheellinen ihminen EI halua olla töissä jouluaattona, joulupäivänä eikä Tapaninpäivänä. Joulun ajan kirkollisten juhlapyhien työvuoroihin löytyy kyllä opiskelijoita, sinkkuja, lapsettomia ihmisiä, ikääntyneitä työntekijöitä ja keikkatöitä tekeviä eläkeläisiä. Heillä ei ole alle kouluikäisiä lapsia tai koululaisia hoidetttavana ja huolehdittavana kotona.

<

Lapset ei ole yhtään mikään peruste kieltäytyä jouluvuoroista. Vakituisilla tulee jouluvuorot kiertää, niin että jokainen saa olla välillä vapaalla perhetilanteesta riippumatta.

Onneksi työskentelen teollisuudessa vientisektorilla enkä humaanilla hoitoalalla. Meillä otetaan aina huomioon perhetilanne ja henkilökohtaiset asiat. Työntekijöiden henkinen hyvinvointi otetaan aina huomio

No, teollisuuden vientisektorilla on monen laisia työtehtäviä.

Sellaisia, joissa pannaan pulju kiinni juhlapäiviksi ja välipäiviksi.

Mutta myös sellaisia, joissa prosessit pyörivät myös juhlapäivinä joulu mukaan lukien. Näissä jotkut istuu valvomoissa ja muissa tehtävissä jouluaattoillan ja toiset päivystävät kotonaan ja lähtevät tarvittaessa töihin kesken kinkun syönnin. 

Itse työskentelen edellisen tyyppisessä tehtävässä. Yleensä joulun aikaan on pitkät vapaat. Mutta kahtena joulunaikana ja välipäivinä olemme painaneet pitkää päivää kun deadlinet oli heti vuodenvaihteen jälkeen ja projekti myöhässä. Toki siitä maksettiin hyvin. Aika kova painostus oli työnantajan puolelta tulla töihin, vaikka yleensä työntekijän tarpeet huomioitiinkiin. 

Nuorena perheettömänä olin muutamina vuosina kaikki juhlapäivät töissä tekemässä huototöitä kun tehdas seisoi.

Että ei se ihan noin auvoista aina täällä teollisuuden vientisektorillakaan ole kuin annat ymmärtää.

Sitten ovat vielä vientisektoria tukevat ja hyvinvointisi kannalta tärkeät työvoima-alat, usein yksityiset. Aika urputusta varmaan pitäisit kun joulumyrsky katkoo sähköt ja et saa ladattua joulupukin tuomaa uutta iPhonea. Kovasti vaadit sähkäreitä kinkun äärestä pimeään metsään korjaamaan linjoja. Ja auramiestä rattiin, että joulupukki pääsee ilahduttamaan lapsiasi.

Vierailija
85/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hölmö menin viime jouluna töihin kun valehtelemalla palkan enempi tai vähempi pakottivat minut töihin. Sitä palkkaa en saanut minkä lupasivat."Olin väärin käsittänyt". Ja hoidin sairasta naista ,koska en tiennyt että hän oli sairas , kamala joulu. 

Ikinä enään suostu tähän. 

Vierailija
86/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.

Sä oot varmaan katkera vakkarihoitsu. Keikkalaisena saa paljon kuulla sitä, ettei vuoroja saisi valita ja keikkalaisen pitäisi saada viimeisenä valita yms. Aloittakaa itse keikkailu, jos niin ottaa päähän.

Mulla on vakipaikka lähihoitajana, mutta tällä hetkellä olen opintovapaalla ja teen vain satunnaisesti keikkaa. En ole koskaan ajatellut, että yhdenkään keikkalaisen pitäisi ottaa vastaan kaikki tarjotut vuorot. Ennen vakipaikkaa olin itse keikkalainen samaisessa työpaikassa enkä mäkään kaikkia tarjottuja vuoroja ottanut vaikka paljon niitä haalinkin. 

Ruotsissa valtsen vuorot ihan oman agendan mukaan ilman ongelmia. 

Vierailija
87/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vakkareille työvuorot, sen jälkeen puutevuorot menee yleiseen hakuun keikkalaisille. Nopeat syövät hitaat. Jos et halua töihin, jätät tulevat keikat huomioimatta. 

Vierailija
88/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa valtsen vuorot ihan oman agendan

Oletko vakkari va teetkö keikkaa?

Miten siellä Ruotsissa toimitaan kun johonkin vuoroon, vaikka jouuluaattoillaksi, ei löydy ketään vapaaehtoista? Saatko vakkarina silloinkin valita vuorot aina oman agendan mukaan?

Vierailija
89/89 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin hoitoalan viime helmikuussa. Nyt tulee olemaan eka joulu 10 vuoteen kun saan olla kotona. Olin aina se joka oli jouluna töissä eikä annettu muita vaihtoehtoja.

Nämä on vähän näitä että se suu pitäisi saada auki jos tilanne harmittaa. Ei se ole oikein että yksi ja sama naama tekee aina veemäisimmät vuorot kun muut ovat vapaalla. Vuoron perään pitäisi uhrata ne juhlapyhät. Työnantaja oli toki varmasti tyytyväinen siihen että teit mukisematta kaikki kurjimmat vuorot.

Hyvän esimiehen pitäisi ennen listojen tekoa myös vähän kartoittaa, kuka on ollut edellisenä vastaavana pyhänä töissä ja kuka ei. Voi myös kysellä etukäteen, kuka on halukas tekemään pyhän, koska monesti löytyy joku pyhälisien takia.

Kuulostaa jopa vähän kiusaamiselta ja savustukselta, jos yksi ja sama saa aina kaikki ne kurjimmat vuorot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi