Keikkatyö ja velvollisuus olla jouluna töissä?
Olen hoitoalan keikkatyössä. Minulla on niin pieni lapsi etten halua häntä vielä kokoaikaisesti laittaa päivähoitoon, mutta pari päivää viikossa on ok. Nyt työpaikalla on tullut puheeksi joulun ajan työvuorot ja minulle oltaisiin laittamassa jouluaattona iltavuoro ja sitten joulupäivän aamuvuoro. Sanoin etukäteen, että jouluna en ole käytettävissä koska lapselle on todella vaikea saada hoitajaa. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi mennä jouluksi töihin, tietääkseni minun ei ole "pakko" kun en ole vakituinen työntekijä? Työsopimuksessani lukee että tarvittaessa töihin kutsuttava, eikö minulla ole oikeus kieltäytyä kutsusta?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.
Joo, se olisikin timanttinen soppari. :D Odottelet kotona päivät pitkät koska käsky käy lähteä töihin. Ei välttämättä käy ollenkaan, mutta varalla on oltava ilman palkkaa.
Ap, sinulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä mitään vuoroja jos olet nollasopparilla (kuten ilmeisesti olet). Totta kai esimies yrittää nakittaa sinulle nuo inhotuimmat vuorot, mutta sinä saat juhlia joulua ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?
En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.
Onko tuo jotenkin epänormaalia? :D Meillä on useinkin ilta ja aamu peräkkäin, väliin jää se 11h lepoaikaa ellei itse ole kirjallisesti suostunut lyhyempään lepoaikaan (esim. minä en ole).
Jaksotyössä vuorokausilepo saadaan lyhentää 9 tuntiin työn järjestelyihin liittyvistä syistä ilman työntekijän suostumusta.
Ihanko totta? Onneksi taivas varjeli minua joutumasta hoitoalalle, vaikka joskus hullussa nuoruudessa erehdyin hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.
Joo, se olisikin timanttinen soppari. :D Odottelet kotona päivät pitkät koska käsky käy lähteä töihin. Ei välttämättä käy ollenkaan, mutta varalla on oltava ilman palkkaa.
Ap, sinulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä mitään vuoroja jos olet nollasopparilla (kuten ilmeisesti olet). Totta kai esimies yrittää nakittaa sinulle nuo inhotuimmat vuorot, mutta sinä saat juhlia joulua ihan rauhassa.
Lue aloitus, aloittaja kertoo olevansa tarvittaessa töihin kutsuttavana eli työsopimuksella jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa eli jokainen erikseen tarjottu työrupeama muodostaa erillisen määräaikaisen työsuhteen.
Hoitoalan esihenkilönä vastailen, ei ole pakko ottaa keikkalaisena joulun vuoroja vastaan. Vakituisten on pakko jos ei saada sijaisia.
Mistä voin tietää millainen sopimus minulla on?
Ap, työskentelet säännöllisesti viikoittain ja työvuorosi on merkitty työvuorolistoihin? Silloin ei voi olla kyse tarvittaessa töihin kutsuttavasta sopimuksesta.
Jokaisen työsuhteen määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaiset perusteet, joten työnantaja ei voi käyttää tätä tapaa, jos työn teettämistarve on jatkuvaa kuten hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yritys tekee keikkatyöläisellä joka ei ota vuoroja vastaan?
Jos tilanteesi on noin hankala jätä keikkatyö ja ole sen lapsen kanssa.
Keikkatyötä on nimensä mukaan sitä, että työntekijä ottaa keikkaa oman halunsa mukaan. Jos tarvitsee joka viikko varmasti työntekijän, niin sitten otetaan niitä vakityöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus, aloittaja kertoo olevansa tarvittaessa töihin kutsuttavana eli työsopimuksella jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa eli jokainen erikseen tarjottu työrupeama muodostaa erillisen määräaikaisen työsuhteen.
Niin, jos työntekijä hyväksyy tarjotun vuoron tehtäväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi varallaoloa mistä pitäisi maksaa myös palkkaa. Ei kenenkään tarvi ilmaiseksi uhrata päiviään sen odotteluun josko töistä soitetaan että tulepas tänään töihin.
Teen keikkatöitä, eli siis varaan itse tarjolla olevista vuoroista ne mitkä haluan. Keikkatyöllä tarjoavslla taholla ei ole mitään takeita että vuoroja olisi aina varattavissa, joten elän sen suhteen epävarmuudessa. Tämän vastapainoksi minulla on vapaus valita itse haluamani vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Ap, työskentelet säännöllisesti viikoittain ja työvuorosi on merkitty työvuorolistoihin? Silloin ei voi olla kyse tarvittaessa töihin kutsuttavasta sopimuksesta.
Jokaisen työsuhteen määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaiset perusteet, joten työnantaja ei voi käyttää tätä tapaa, jos työn teettämistarve on jatkuvaa kuten hoitoalalla.
Kyllä se lukee ihan mustaa valkoisella että tarvittaessa työhön kutsuttava. Teen viikottain vuoroja ja näihin kaikkiin on kysytty etukäteen ennen vuorolistojen tekoa mihin työvuoroihin olen käytettävissä. Ap
Nimenomaan otat ne vuorot jotka sopivat.
Itsekin teen nykyisin keikkaa opiskelun ohella. Työpaikalla esihenkilö kysyi joulusuunnitelmia. Sanoin, että minulla päättyy harjoittelu sillä viikolla eli en ole käytettävissä. Alkoi meteli, miksi koulut eivät ymmärrä aikaistaa harjoittelujaksoja, koska työpaikoille olisi tarve työntekijöille.
Meinasin sanoa, että en olisi muutenkaan tulossa - haluan kerrankin olla koko joulun kotona. Työelämässä, kyseisessä paikassa olin aina joulut töissä, jotta työkaverit joilla oli lapsia saivat joulunsa. Eihän sillä väliä, vaikka minullakin olisi mies ja vanhemmat odottaneet jouluni vapaaksi itseni lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lukee ihan mustaa valkoisella että tarvittaessa työhön kutsuttava. Teen viikottain vuoroja ja näihin kaikkiin on kysytty etukäteen ennen vuorolistojen tekoa mihin työvuoroihin olen käytettävissä. Ap
Eli voit kieltäytyä vuoroista. Mikä tässä on ongelma?
Jos et usko, voit toki kysyä samaa ammattiliitostasi, mutta saman vastauksen saat sieltä. Surullista, miten vähän ihmiset tietävät oikeuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus, aloittaja kertoo olevansa tarvittaessa töihin kutsuttavana eli työsopimuksella jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa eli jokainen erikseen tarjottu työrupeama muod
jokainen erikseen tarjottu työrupeama muodostaa erillisen määräaikaisen työsuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanteesi on noin hankala jätä keikkatyö ja ole sen lapsen kanssa.Keikkatyötä on nimensä mukaan sitä, että työntekijä ottaa keikkaa oman halunsa mukaan. Jos tarvitsee joka viikko varmasti työntekijän, niin sitten otetaan niitä vakityöntekijöitä.
Sellaista työsopimusta ei ole kuin keikkatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus, aloittaja kertoo olevansa tarvittaessa töihin kutsuttavana eli työsopimuksella jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa eli jokainen erikseen tarjottu työrupeama muod
Eihän ap ole työsuhteessa silloin kun ei ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanteesi on noin hankala jätä keikkatyö ja ole sen lapsen kanssa.
Keikkatyöhän on just paras silloin kun tilanne on hankala. Voi ottaa vuoroja sen mukaan mitä pystyy tekemään. Yrityksille keikkatyöläisistä on etua, kun pärjäävät pienemmällä määrällä vakkareita.
Ei tarvitse suostua tekemään kaikkia tarjottuja vuoroja.
Itse olen lähihoitaja ja tällä hetkellä opintovapaalla vakipaikastani, mutta mulla on sinne keikkasoppari. Teen töitä juuri silloin kun mua huvittaa tai jaksan niitä tehdä. Mitään suunniteltuja vuoroja mulla ei ole ollut, mutta jouluksi otin yhden vuoron kun niistä kysyttiin etukäteen. Eli seuraavilla listoilla mulla on tasan yksin suunniteltu vuoro. :D
Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokainen vuoro pitäisi ottaa vastaan. Keikkalainen sanelee itse mitä vuoroja tekee.
Lähihoitaja
Jaksotyössä vuorokausilepo saadaan lyhentää 9 tuntiin työn järjestelyihin liittyvistä syistä ilman työntekijän suostumusta.