Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keikkatyö ja velvollisuus olla jouluna töissä?

Vierailija
10.11.2023 |

Olen hoitoalan keikkatyössä. Minulla on niin pieni lapsi etten halua häntä vielä kokoaikaisesti laittaa päivähoitoon, mutta pari päivää viikossa on ok. Nyt työpaikalla on tullut puheeksi joulun ajan työvuorot ja minulle oltaisiin laittamassa jouluaattona iltavuoro ja sitten joulupäivän aamuvuoro. Sanoin etukäteen, että jouluna en ole käytettävissä koska lapselle on todella vaikea saada hoitajaa. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi mennä jouluksi töihin, tietääkseni minun ei ole "pakko" kun en ole vakituinen työntekijä? Työsopimuksessani lukee että tarvittaessa töihin kutsuttava, eikö minulla ole oikeus kieltäytyä kutsusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on olennaista tuo työsopimuksen sisältö, se että sinulla on lapsi, ei muuta tilannetta suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
42/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin hoitoalan viime helmikuussa. Nyt tulee olemaan eka joulu 10 vuoteen kun saan olla kotona. Olin aina se joka oli jouluna töissä eikä annettu muita vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin hoitoalan viime helmikuussa. Nyt tulee olemaan eka joulu 10 vuoteen kun saan olla kotona. Olin aina se joka oli jouluna töissä eikä annettu muita vaihtoehtoja.

miksi olit jouluna aina töissä? 

Vierailija
44/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikuttiko perhetilanne? (ei tietenkään saa vaikuttaa)

Vierailija
45/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä on olennaista tuo työsopimuksen sisältö, se että sinulla on lapsi, ei muuta tilannetta suuntaan eikä toiseen.

Kerrottu moneen kertaan, että tarvittaessa töihin tuleva. Sillon ei tarjottua vuoroa tartte ottaa vastaan.

Vierailija
46/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatyössä työntekijällä EI ole mitään velvollisuutta olla jouluna töissä. Keikkatyössä otat vastaan vain ne työvuorot, mitkä itse haluat. Tarjottavasta työvuorosta voi aina kieltäytyä. Jos työvuorotarjous tulee esimerkiksi tekstiviestillä, niin viestiin ei tarvitse vastata mitään. Työnantaja EI voi määrätä tai painostaa keikkatyöläistä mihinkään työvuoroon esimerkiksi kirkollisina juhlapyhinä.

Sinun EI siis tarvitse ottaa vastaan jouluaaton iltavuoroa tai joulupäivän aamuvuoroa. 

Kukaan perheellinen ihminen EI halua olla töissä jouluaattona, joulupäivänä eikä Tapaninpäivänä. Joulun ajan kirkollisten juhlapyhien työvuoroihin löytyy kyllä opiskelijoita, sinkkuja, lapsettomia ihmisiä, ikääntyneitä työntekijöitä ja keikkatöitä tekeviä eläkeläisiä. Heillä ei ole alle kouluikäisiä lapsia tai koululaisia hoidetttavana ja huolehdittavana kotona.

Opettele sanomaan EI!

Vierailija
47/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on vähän näitä että se suu pitäisi saada auki jos tilanne harmittaa. Ei se ole oikein että yksi ja sama naama tekee aina veemäisimmät vuorot kun muut ovat vapaalla. Vuoron perään pitäisi uhrata ne juhlapyhät. Työnantaja oli toki varmasti tyytyväinen siihen että teit mukisematta kaikki kurjimmat vuorot.

Vierailija
48/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keikkatyössä työntekijällä EI ole mitään velvollisuutta olla jouluna töissä. Keikkatyössä otat vastaan vain ne työvuorot, mitkä itse haluat. Tarjottavasta työvuorosta voi aina kieltäytyä. Jos työvuorotarjous tulee esimerkiksi tekstiviestillä, niin viestiin ei tarvitse vastata mitään. Työnantaja EI voi määrätä tai painostaa keikkatyöläistä mihinkään työvuoroon esimerkiksi kirkollisina juhlapyhinä.

Sinun EI siis tarvitse ottaa vastaan jouluaaton iltavuoroa tai joulupäivän aamuvuoroa. 

Kukaan perheellinen ihminen EI halua olla töissä jouluaattona, joulupäivänä eikä Tapaninpäivänä. Joulun ajan kirkollisten juhlapyhien työvuoroihin löytyy kyllä opiskelijoita, sinkkuja, lapsettomia ihmisiä, ikääntyneitä työntekijöitä ja keikkatöitä tekeviä eläkeläisiä. Heillä ei ole alle kouluikäisiä lapsia tai koululaisia hoidetttavana ja huolehdittavana kotona.

Opettele sanomaan EI!

<

Tämän lisäksi keikkatyötä tekevän ei tarvitse sekuntiakaan miettiä löytyykö vuoroon työntekijöitä, tai perustella millään tavalla sitä miksi ei tule. Se on keikkatyön suola. Epävarmuus vuoroista on huono puoli, vapaus päättää itse vuoroistaan on hyvä puoli.

Vierailija
49/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

<

Lapset ei ole yhtään mikään peruste kieltäytyä jouluvuoroista. Vakituisilla tulee jouluvuorot kiertää, niin että jokainen saa olla välillä vapaalla perhetilanteesta riippumatta.

Vierailija
50/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Lapset ei ole yhtään mikään peruste kieltäytyä jouluvuoroista. Vakituisilla tulee jouluvuorot kiertää, niin että jokainen saa olla välillä vapaalla perhetilanteesta riippumatta.

Tämä. Minä olen perheetön ihminen mutten todellakaan tee mitään juhlapyhävuoroja ellei ole pakko. Haluan viettää jouluni rauhassa, eikä kiinnosta tippaakaan mikään mussutus siitä ettei joku toinen voi niitä vuoroja lastensa takia tehdä. Ei perheellinen voi aina olettaa että joku toinen hoitaa. Jos vapaaehtoisena hoitaa niin hyvä, mutta lisääntyminen ei saa olla mikään vapaakortti pyhävuoroista.

Vierailija
51/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele sanomaan EI!

<

kyllä siihen viestiin olisi hyvä vastata sopiiko vaiko eikö jos sen viestin huomaa, itse en ainakaan työnantajana enää toista kertaa kyselisi jos ei koskaan saa mitään vastausta.

Vierailija
52/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, siihen viestiin vastataan kirjainkoodilla ja vain, jos huolii vuoron tai osan siitä. Automatiikka ei tunne mitään kohteliaisuusviestittelyä.

Vierailija
53/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

51, siihen viestiin vastataan kirjainkoodilla ja vain, jos huolii vuoron tai osan siitä. Automatiikka ei tunne mitään kohteliaisuusviestittelyä.

riippuu varmaan työpaikasta, oma pomo kyllä kysyy ihan whats apilla. Jos teillä noin niin ei tarkota että kaikilla olisi samoin, siksi vähän typerää neuvoa että ei tarvitse vastata.

Vierailija
54/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla vuorotellaan joulu, uusi vuosi ja juhannus. Ihan sama onko lapsia, mutta jos olet ollut viime jouluna töissä niin tänä jouluna on vapaa. Ja sama toisinpäin. Eri asia sitten joku haluaa aina olla jonkun tietyn pyhän ajan töissä. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut niin, että joku joutuu olemaan esim. aina joulun töissä eikä anneta muita vaihtoehtoja.

Lähihoitaja

Vierailija
55/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele sanomaan EI!

Ei kaikki lapsettomatkaan halua aina joka joulua töissä olla. Kyllä heilläkin on oikeus vapaaseen jouluun ja siihen, että voi viettää joulua perheen tai ystävien kanssa. Se, että on lapsia ei ole mikään etuoikeus varata vapaata kaikki joulut yms. Mulla on itsellä lapsi ja kyllä olen ollut jouluja töissä.

T: Lähihoitaja

Vierailija
56/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuu varmaan työpaikasta, oma pomo kyllä kysyy ihan whats apilla. Jos teillä noin niin ei tarkota että kaikilla olisi samoin, siksi vähän typerää neuvoa että ei tarvitse vastata.

No tuossa tapauksessa varmaan täytyykin vastailla. Meillä vuorot napsitaan sähköisestä kalenterista, esimiehen kanssa ei olla kontaktissa. Tämä on kyllä kätevä malli.

Vierailija
57/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?

En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.

Samaa on siivoualalla. Iltavuoro on 12-20. Seuraavana aamuna töihin 7.00. Ja jos on pitkä matka ja liikkuu julkisilla. Tosi kiva. Onneks se on mennyttä aikaa.

Vierailija
58/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.

Tarvittaessa töihin kutsuttavalla saa olla muutakin elämää kuun varalla oleminen. Hän ottaa vastaan ne työvuorot jotka sopivat hänelle.

Jos aina pitäisi olla valmiudessa menemään töihin, niin silloin sen valmiudessa olemisen ajalta maksettaisiin palkkaa.

Vierailija
59/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Onneksi työskentelen teollisuudessa vientisektorilla enkä humaanilla hoitoalalla. Meillä otetaan aina huomioon perhetilanne ja henkilökohtaiset asiat. Työntekijöiden henkinen hyvinvointi otetaan aina huomioon eikä silloin edes neuvotella joustoista jos työntekijällä on henkilökohtaisia syitä haluta vapaata tietyille päiville.

Joo, ei varmaan kaikilla työpaikoilla mene näin, mutta niillä joissa itse olen työskennellyt ihmisten hyvinvointi on tärkeää ja siitä pidetään huolta.

Nämä hoitoalan keskustelut tuntuvat toisinaan siltä kuin juoksisi päin tiiliseinää. Se on se kylmyys mikä näistä hohkaa. Olen iloinen siitä etten valinnut sitä alaa.

Vierailija
60/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Onneksi työskentelen teollisuudessa vientisektorilla enkä humaanilla hoitoalalla. Meillä otetaan aina huomioon perhetilanne ja henkilökohtaiset asiat. Työntekijöiden henkinen hyvinvointi otetaan aina huomio

Tarkoittaako tuo perhetilanteen huomiointi sitä, että perheelliset saavat automaattisesti lomat heinäkuulle ja pyhät vapaaksi? Silloinhan ei mietitä työntekijöiden hyvinvointia vaan perheellisten tahtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän