Keikkatyö ja velvollisuus olla jouluna töissä?
Olen hoitoalan keikkatyössä. Minulla on niin pieni lapsi etten halua häntä vielä kokoaikaisesti laittaa päivähoitoon, mutta pari päivää viikossa on ok. Nyt työpaikalla on tullut puheeksi joulun ajan työvuorot ja minulle oltaisiin laittamassa jouluaattona iltavuoro ja sitten joulupäivän aamuvuoro. Sanoin etukäteen, että jouluna en ole käytettävissä koska lapselle on todella vaikea saada hoitajaa. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi mennä jouluksi töihin, tietääkseni minun ei ole "pakko" kun en ole vakituinen työntekijä? Työsopimuksessani lukee että tarvittaessa töihin kutsuttava, eikö minulla ole oikeus kieltäytyä kutsusta?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan perheellinen ihminen EI halua olla töissä jouluaattona, joulupäivänä eikä Tapaninpäivänä. Joulun ajan kirkollisten juhlapyhien työvuoroihin löytyy kyllä opiskelijoita, sinkkuja, lapsettomia ihmisiä, ikääntyneitä työntekijöitä ja keikkatöitä tekeviä eläkeläisiä. Heillä ei ole alle kouluikäisiä lapsia tai koululaisia hoidetttavana ja huolehdittavana kotona.
<
Lapset ei ole yhtään mikään peruste kieltäytyä jouluvuoroista. Vakituisilla tulee jouluvuorot kiertää, niin että jokainen saa olla välillä vapaalla perhetilanteesta riippumatta.
Onneksi työskentelen teollisuudessa vientisektorilla enkä humaanilla hoitoalalla. Meillä otetaan aina huomioon perhetilanne ja henkilökohtaiset asiat. Työntekijöiden henkinen hyvinvointi otetaan aina huomio
Se, että on lapsia ei anna mitään etuoikeutta olla vapaalla joulut yms. Myös lapsettomilla ja sinkuilla voi olla kova tarve olla vapaalla joulu. Yhtälailla heillä on oikeus saada nauttia joulusta.
T: Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?
En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.
Jää, vuorot on rakennettu niin että niihin jää se riittävä lepoaika.
Tuollaisessa ei jää riittävää lepoaikaa, unta pitäisi saada vähintään 10 tuntia vuorohommissa.
Millähän sitä saisi ikinä nukuttua 10h? Ei vai saa nukuttua noin paljon vaikka olisi tarvetta. Ihan normaalia hoitoalalla, että illan jälkeen on aamu. Myös univaikeudet monelle tuttua. Mieluiten tekisin kyllä paljon yövuoroja.
T:Lähihoitaja
Vieläkös sitä kostamista harrastetaan eli yhdestä vuorosta kieltäytyminen johtaa siihen, että vuoroja ei tarjota pitkään aikaan? Olin 25 vuotta sitten nollatuntisopparilla ja yleensä otin melko lyhyelläkin aikataululla töitä vastaan, jos ne vaan opiskelujen lomaan mahtuivat. Yhden kerran kieltäydyin pikakomennuksesta kesken olevan muuton vuoksi, niin sittenpä ei tarjottu vuoroja pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkös sitä kostamista harrastetaan eli yhdestä vuorosta kieltäytyminen johtaa siihen, että vuoroja ei tarjota pitkään aikaan? Olin 25 vuotta sitten nollatuntisopparilla ja yleensä otin melko lyhyelläkin aikataululla töitä vastaan, jos ne vaan opiskelujen lomaan mahtuivat. Yhden kerran kieltäydyin pikakomennuksesta kesken olevan muuton vuoksi, niin sittenpä ei tarjottu vuoroja pitkään aikaan.
Eiköhän se riipu työpaikasta. Ei meillä ainakaan johda tuollaiseen jos ei aina pääse kun tarjotaan vuoroja. Meillä on toki työpaikalla whatsapp-ryhmä minne vuorot tulee ja sieltä niitä voi napsia vakkarit ja keikkalaiset.
T: Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Ap, työskentelet säännöllisesti viikoittain ja työvuorosi on merkitty työvuorolistoihin? Silloin ei voi olla kyse tarvittaessa töihin kutsuttavasta sopimuksesta.
Jokaisen työsuhteen määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaiset perusteet, joten työnantaja ei voi käyttää tätä tapaa, jos työn teettämistarve on jatkuvaa kuten hoitoalalla.
Voi käyttää jos muuhun ei suostu.
En siis ole ap, mutta yhtälailla teen keikkatyötä hoitoalalla ja olen kotona lapsen kanssa, ja minulla on yhteen "lempparipaikkaan" vuoroja joka viikko tai lähes joka viikko, ja ne on sovittu etukäteen eli olen ilmoittanut milloin olen käytettävissä, eli tarkalleen mitkä vuorot voin tehdä, ja ne näkyvät työvuorolistoilla.
Määräaikaiseen työsopimukseen en kuitenkaan suostu koska silloin en voisi yhtä hyvin sanella työaikojani.
Vierailija kirjoitti:
Mun ammatissa (sairaalahuoltaja) sitä kostamista harrastettiin tekemällä kuratyövuorolista, jos et suostunut pitkään päivään (tuplavuoro). Ongelma on poistunut keikkatyön myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, työskentelet säännöllisesti viikoittain ja työvuorosi on merkitty työvuorolistoihin? Silloin ei voi olla kyse tarvittaessa töihin kutsuttavasta sopimuksesta.
Jokaisen työsuhteen määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaiset perusteet, joten työnantaja ei voi käyttää tätä tapaa, jos työn teettämistarve on jatkuvaa kuten hoitoalalla.
Voi käyttää jos muuhun ei suostu.
En siis ole ap, mutta yhtälailla teen keikkatyötä hoitoalalla ja olen kotona lapsen kanssa, ja minulla on yhteen "lempparipaikkaan" vuoroja joka viikko tai lähes joka viikko, ja ne on sovittu etukäteen eli olen ilmoittanut milloin olen käytettävissä, eli tarkalleen mitkä vuorot voin tehdä, ja ne näkyvät työvuorolistoilla.
Määräaikaiseen työsopimukseen en kuitenkaan suostu koska silloin en voisi yhtä hyvin sanella työ
Olen tehnyt 11 vuotta töitä kutsuttavana tuurarina (suuren osan ajan siitä opiskellut toista alaa). Työkaverit säännöllisesti muistavat kertoa miten mun pitäisi olla yhteydessä milloin liittoon, milloin luottamusmiehiin jotta mut vakinaistettaisiin.
En todellakaan halua mitään vakihommaa tästä pas kaduunista. Sitoutumiskammo iskee päälle ajatuksestakin. Nyt on hyvä, kun voin itse sanoa tsuppadui kukkuluuruu, lähden nyt reissuun, aina kun huvittaa.
Täällä kans yksi tarvittaessa kutsuttava keikkailija. Ja ihan viikottain teen säännöllisesti töitä muutaman päivän. En missään nimessä halua lähihoitajan vakipaikkaa! Näin on paljon helpompaa, saan ihan itse sanella työpäivät ja vuorot mitä teen, kertaakaan ei ole työnantaja sanonut että noina päivinä ei tarvita. Pula hoitajista on niin kova. Tää on mukavaa, kun lomatkin voi pitää milloin haluaa. Tästähän maksetaan lomakorvaus joka palkan yhteydessä. Mutta on tää työ sellaista että en jaksaisi jos joutuisin olemaan vakituinen ja esimies mielivaltaisesti päättäisi vuoroni. Se on niin epäsäännöllistä ja kaoottisen tuntuista. Teen pääasiassa aamuvuoroa arkena ja aina silloin tällöin sunnuntai-iltoja niin saa lisiä. Bruttona tästä kevennetystä hommasta vähän päälle 2 tonnia riittää kun kulut on maltilliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan perheellinen ihminen EI halua olla töissä jouluaattona, joulupäivänä eikä Tapaninpäivänä. Joulun ajan kirkollisten juhlapyhien työvuoroihin löytyy kyllä opiskelijoita, sinkkuja, lapsettomia ihmisiä, ikääntyneitä työntekijöitä ja keikkatöitä tekeviä eläkeläisiä. Heillä ei ole alle kouluikäisiä lapsia tai koululaisia hoidetttavana ja huolehdittavana kotona.
<
Lapset ei ole yhtään mikään peruste kieltäytyä jouluvuoroista. Vakituisilla tulee jouluvuorot kiertää, niin että jokainen saa olla välillä vapaalla perhetilanteesta riippumatta.
Onneksi työskentelen teollisuudessa vientisektorilla enkä humaanilla hoitoalalla. Meillä otetaan aina huomioon perhetilanne ja henkilökohtaiset asiat. Työntekijöiden henkinen hyvinvointi otetaan aina huomio
tämän voi siis tulkita niin, että jos sinkkuihmisellä on perhesyyt kieltäytyä, niin silloin saa ilman muuta vapaksi esimerkiksi jouluaaton? esimerkiksi jos hänellä on syöpäsairas sisko, jonka kanssa haluaa viettää viimeisen joulun? silloin kun on rajattu määrä työntekijöitä, niin sittenhän jouluaaton vuoro menee automattisesti jollekin pikkulapsen äidille.
ilman muuta silloin tuo teidän järjestely kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.
Sä oot varmaan katkera vakkarihoitsu. Keikkalaisena saa paljon kuulla sitä, ettei vuoroja saisi valita ja keikkalaisen pitäisi saada viimeisenä valita yms. Aloittakaa itse keikkailu, jos niin ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyössä työntekijällä EI ole mitään velvollisuutta olla jouluna töissä. Keikkatyössä otat vastaan vain ne työvuorot, mitkä itse haluat. Tarjottavasta työvuorosta voi aina kieltäytyä. Jos työvuorotarjous tulee esimerkiksi tekstiviestillä, niin viestiin ei tarvitse vastata mitään. Työnantaja EI voi määrätä tai painostaa keikkatyöläistä mihinkään työvuoroon esimerkiksi kirkollisina juhlapyhinä.
Sinun EI siis tarvitse ottaa vastaan jouluaaton iltavuoroa tai joulupäivän aamuvuoroa.
Opettele sanomaan EI!
Sinkuilla ja lapsettomilla on ihan yhtä suuri oikeus olla vapaalla juhlapyhinä kuin niillä joilla on lapsia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?
En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.
No nii-in. Tuohan on hyvin yleistä. Ja sitten sellainen että ilta 14-22, yksi vapaa ja sitten aamuun 7-15.
Meillä on oltava 10h vuorojen välissä, eli tuo ilta voisi olla max. klo 21 asti.
-kuntasektorin laitostyö
Keikkalaisena juuri on nyt helppo valita ne ajat kun haluaa töitä tehdä. Vaimoni keikkalainen ja pystyy sairaanhoitajana täysin valkkaamaan itselleen sopivat vuorot. Tänä vuonna esimerkiksi ei tee jouluaattona ja -päivänä töitä koska minulla varmasti on silloin töitä. Olen itsekin sairaanhoitaja ja vakituinen vuodeosastolla ja viime vuonna olin joulunpyhiä vapaalla. Se tarkoittaa automaattisesti työhukia tälle joululle. Se että toinen keikkalaisena pystyy itse valitsemaan vuorojaan tekee lapsiperheen elämästä helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Tämä. Minä olen perheetön ihminen mutten todellakaan tee mitään juhlapyhävuoroja ellei ole pakko. Haluan viettää jouluni rauhassa, eikä kiinnosta tippaakaan mikään mu
Minulla taas on lapsia, mutta aivan hyvin voisin tehdä joskus joulunakin töitä. Tosin nykyään olen työssä jossa ei edes voi olla jouluna töissä.
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyössä työntekijällä EI ole mitään velvollisuutta olla jouluna töissä. Keikkatyössä otat vastaan vain ne työvuorot, mitkä itse haluat. Tarjottavasta työvuorosta voi aina kieltäytyä. Jos työvuorotarjous tulee esimerkiksi tekstiviestillä, niin viestiin ei tarvitse vastata mitään. Työnantaja EI voi määrätä tai painostaa keikkatyöläistä mihinkään työvuoroon esimerkiksi kirkollisina juhlapyhinä.
Sinun EI siis tarvitse ottaa vastaan jouluaaton iltavuoroa tai joulupäivän aamuvuoroa.
Opettele sanomaan EI!
Jouluaattona ehkä yksi ihminen tuhannesta haluaa olla töissä, ihan elämäntilanteesta riippumatta. Tästä johtuen jokainen vakituinen kolmivuorotyötä tekevä hoitaja joutuu olemaan kekimäärin joka toisen jouluaaton töissä. Ap:tä tämä kurjuus ei kuitenkaan koske, koska keikkalainen saa todellakin valita vuoronsa ihan itse.
<
Ei keikkalaisten tarvitse suostua tekemään vuoroja joita eivät halua. Jos ei kiinnosta joulun pahimmat vuorot niin senkus jättää väliin. Keikkalaiset ovat nykyään niskan päällä suhteessa työpaikan omiin työntekijöihin ja myös työnantajaan. Vuoroja on jatkuvasti tarjolla niin paljon kuin kiinnostaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse tein vuorotyötä (tai no 7-22 välillä joka päivä), niin en edes saanut jouluksi työvuoroa kun halukkaita tekijöitä oli niin monta. Samoin yksi hoitsu kaverini kertoi että juhlapyhiin on yleensä ihan helppo saada tekijät, parempi palkka houkuttaa. Hänelläkin on lapsia mutta menee kyllä jouluisin töihin aika usein. Mutta varmaan riippuu paikasta.
Työskentelin 8v pääsääntöisesti 0-tuntissopparilla ravintola-alalla, joitain lyhyitä määräaikaisuuksia lukuunottamatta. Koin olevani toisen luokan työntekijä, vaikka teinkin enimmäkseen ihan täyttä työpäivää yhdessä työpaikassa. Kohtelusta johtuen käytin hyväkseni mahdollisuuttani valita itse loma-aikani. Pienen koululaisen äitinä ne lomatoiveet osui yleensä hiihtoloma- tai syyslomaviikolle. Juu ja tiedän, että vakkareita otti päähän, kun kaikki halukkaat eivät saaneet haluamaansa viikkoa, mutta ei voi mitään, se oli kuitenkin ainoa etu, mikä keikkalaisella oli. Kesälomaa harvemmin halusin heinäkuulle, kun muut halusivat lomailla.
Keikkalaisena itse sanoin, etten pääse töihin silloin, olen sopinut toiseen työpaikkaan silloin tuurauksen. Vaikka en ollutkaan.
Eikä siitä koskaan tullut mitään sanomista. Keikkalainen saa itse päättää, milloin on käytettävissä
Tuollaisessa ei jää riittävää lepoaikaa, unta pitäisi saada vähintään 10 tuntia vuorohommissa.