Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keikkatyö ja velvollisuus olla jouluna töissä?

Vierailija
10.11.2023 |

Olen hoitoalan keikkatyössä. Minulla on niin pieni lapsi etten halua häntä vielä kokoaikaisesti laittaa päivähoitoon, mutta pari päivää viikossa on ok. Nyt työpaikalla on tullut puheeksi joulun ajan työvuorot ja minulle oltaisiin laittamassa jouluaattona iltavuoro ja sitten joulupäivän aamuvuoro. Sanoin etukäteen, että jouluna en ole käytettävissä koska lapselle on todella vaikea saada hoitajaa. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi mennä jouluksi töihin, tietääkseni minun ei ole "pakko" kun en ole vakituinen työntekijä? Työsopimuksessani lukee että tarvittaessa töihin kutsuttava, eikö minulla ole oikeus kieltäytyä kutsusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.

Vierailija
2/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on nollasopimus, se tarkoittaa nollaa myös sinun osaltasi. Sinä voit etukäteen ilmoittaa ne ajat, jolloin et ole käytettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?

En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.

Vierailija
4/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista tehdä työsopimus, jolla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vain erikseen kutsuttaessa. Jos työntekijä työskentelee tarvittaessa kutsuttaessa tai erikseen kutsuttaessa, jokainen erikseen tarjottu työrupeama muodostaa erillisen määräaikaisen työsuhteen. Lue määräaikaisesta työsuhteesta Erilaiset työsuhteet -sivulta.

Jokaisen työsuhteen määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaiset perusteet, joten työnantaja ei voi käyttää tätä tapaa, jos työn teettämistarve on jatkuvaa. Työntekijällä on tällöin aina oikeus kieltäytyä tarjotuista työrupeamista.

Vierailija
5/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kamalaa, ensin iltavuoro ja sitten heti seuraava aamuvuoro. Jääkö siinä edes lain vaatimaa tuntimäärää lepoaikaa vuorojen välillä?

En yhtään ihmettele hoitoalan työvoimapulaa, jos työvuorosuunnittelu on tuollaista.

No nii-in. Tuohan on hyvin yleistä. Ja sitten sellainen että ilta 14-22, yksi vapaa ja sitten aamuun 7-15. 

Vierailija
6/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa että sinne on mentävä jos työvuoro laitetaan.

Ei ole. Tarjotuista vuoroista saa kieltäytyä. 

Vierailija
7/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä nuo keikkatyöt hyviä että voi itse päättää työvuoronsa, eli menet vain jos haluat.

Vierailija
8/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa töihin -sopimus tarkoittaa nimenomaan, että voit ottaa ne vuorot, jotka sulle sopii ja olla ottamatta niitä, mitä et halua.

Älä nyt ihminen hyvä ole liian kiltti. Reippaasti sanot, ettet ota niitä vuoroja. 

Vierailija
9/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet keikkailija ja on puitesopimus, jokainen työvuoro on erillinen työsopimus. Mihinkään ei ole pakko suostua. Sehän siinä onkin ihan parasta, jos ei huvita, ei tarvi mennä.

Vierailija
10/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yritys tekee keikkatyöläisellä joka ei ota vuoroja vastaan? 

Jos tilanteesi on noin hankala jätä keikkatyö ja ole sen lapsen kanssa. 

Vierailija
11/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja haluaa henkilön olevan käytettävissä aina kun se haluaa, se ei tee tarvittaessa töihin -sopimusta. Mikä kohta tässä on vaikeaa?

Vierailija
12/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa töihin -sopimus tarkoittaa nimenomaan, että voit ottaa ne vuorot, jotka sulle sopii ja olla ottamatta niitä, mitä et halua.

Älä nyt ihminen hyvä ole liian kiltti. Reippaasti sanot, ettet ota niitä vuoroja. 

Olin joskus nuorena töissä kyseisellä sopimuksella, ja pomo tosissaan luuli, että minun on saavuttava paikalle tuon sopimuksen nojalla välittömästi kun hän soittaa, tyyliä "hei Mira onkin tänään saikulla, tuu töihin heti" :D 

Vierailija
13/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän työntekijällä tosiaan mitään tee, jos se tekee vain 98% ehdotetuista vuoroista eikä joka ikistä. 

Vierailija
14/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on niin kova työvoimapula, että kyllä työnantajan vaan kannattaa pitkälti tanssia keikkalaisen pillin mukaan. 

Vierailija
15/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on tosiaan tarvittaessa töihin kutsuttavasta sopimuksesta jokainen vuoro sovitaan työntekijän kanssa erikseen. Jos taas työntekijälle merkitään työvuorot työvuorolistaan eikä hänellä ole mahdollisuutta kieltäytyä niistä, toiminta osoittaa, että kyseessä osa-aikainen työntekijä, jonka kanssa on sovittava keskimääräisestä vähimmäistyöajasta.

Ei ole mitään amerikantiedettä ottaa selvää niistä omista laillisista oikeuksista sieltä omasta ammattiliitosta, joka on perehtynyt juuri siihen sopimukseen jota noudatetaan. 

Vierailija
16/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo jotenkin epänormaalia? :D Meillä on useinkin ilta ja aamu peräkkäin, väliin jää se 11h lepoaikaa ellei itse ole kirjallisesti suostunut lyhyempään lepoaikaan (esim. minä en ole). 

Vierailija
17/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu sentään joka vuosi, juhannus vain kerran vuodessa.

Vierailija
18/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet keikkailija ja on puitesopimus, jokainen työvuoro on erillinen työsopimus. Mihinkään ei ole pakko suostua. Sehän siinä onkin ihan parasta, jos ei huvita, ei tarvi mennä.

Hänellä ei ole. Tämä on kyllä parhautta, sieltä vaan kalenterista valkkaa milloin menee töihin vai meneekö.

Vierailija
19/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää, vuorot on rakennettu niin että niihin jää se riittävä lepoaika. 

Vierailija
20/89 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samoissa hommissa ja menen töihin silloin kuin se minulle sopii. Eli niinä päivinä kun saan lapsen perhepäivähoitoon. Enkä tee mitään juhlapyhiä.

Olen eri paikoisa listoilla ja saan tekstiviestitse ilmoituksen vapaista vuoroista, niistä valitsen ne mitkä itselleni sopivat. Tämän enempää ei kukaan ole minulta vaatimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän