Krooninen urtikaria, kutiseva iho, kokemuksia?
Ihmeellistä ihottumaa, kutisevaa kamalaa. Vähän vaihtelee eri paikoissa. Lehahtaa välillä ihan kunnollla. Yhtäkkiä kaikki resorit, kiristävät sukat ym alkaneet kutittaa, eivät ole koskaan aiemmin aiheuttaneet mitään. Nyt sietämätön kutina kaikista tiukoista vaatteista. Allergialääkkeet auttavat jonkin verran mutta heti jos on ilman niin pahenee.
Kokemuksia?
Kommentit (25)
Tuli myös mieleen sellainen, että voiko olla koronaoireilua? Ympärillä ihmiset sairastaneet koronaa ym pahoja flunssia ja itse olen pysynyt ihan terveenä, jos ei tätä kamalaa ihottumaa lasketa. Ihmettelen vaan miten pitkään voi kestää tämä hirvitys. En sitten tiedä oliko oikeasti syyhy alunperin ja tämä jälkikutinaa ja sain lääkkeestä vielä jonkun reaktion päälle, kun ihottuma laajeni juuri lääkityksen aikana? Tosi vaikea keksiä mistä voisi johtua kun ei lääkäritkään osaa sanoa mitään. Määräävät vaan allergialääkettä, kortisonia ja valohoitoa.
Urtikaria voi puhjeta kelle vain esim infektion jälkeen.
HUS:lla hyvä hoitopolku opas urtikariaan liittyen kannattaa lukea.
Kannattaa pyytää Iho-ja allergiasairaalaan lähete tai jos kuuluu muulle alueelle lähete ihotautilääkärille.
Hyviä lääkkeitä olemassa usein kestää vain kauan löytää sopiva.
Antihistamiini voi mennä jopa 6 tbl/vrk mutta vaatii toki lääkärin määräyksen ja reseptin ko ohjeella.
Stressi pahentaa oireilua ja infektiot.Toki urtikaria oireet stressaa joten sinänsä vaikea välttää tuntemuksia.
Itsellä vähähistamiininen ruokavalio toimii hyvin lisänä.
Ja tietysti hajusteettomat tuotteet,okotex testattu vaatteet myrkytön ns,saumat kannattaa kääntää ulos ettei hankaa.
Minulla ton todettu hiljattain dermografismus ja atooppinen iho, vaikka varsinaisesta atooppisesta ihottumasta en olekaan kärsinyt.
Kutinaa on ollut nyt viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana vaihtelevasti, se on itselläni kausittaista, jopa parhaimmillaan 1,5 vuotta oireet olleet pois, ja sitten alkaneet äkillisesti rajuina uudelleen. Kutina öisin on pahin ja on kestänyt itselläni jaksoittain viikkoja tai kuukausia kerrallaan, kunnes kutina yhtäkkisesti katoaa.
Minulla on otettu iholta ihotautipolilla koepala, josta ei juuri mitään selvinnyt. Nyt kokeilen lisätä antihistamiinilääkitystä, 4 tbl päivässä, miten alkavat auttamaan. Ellei auta riittävästi, on suositeltu myös valohoitoa.
Kutina ja pistelyn tunne on usein öisin niin rajua, suorastaan sietämätöntä, että yöunet ovat sen vuoksi ajoittain jääneet vähäiseksi. Joissakin kohden kehoa minulle on muodostunut myös mustelmia, esim. nivusissa ja sisäreisissä (mustelmilla ei ole muuta selitystä, en ole kolhinut enkä satuttanut itseäni). On viheliäistä. Toisaalta oli kuitenkin helpotus kuulla, että kyseessä on dermografismus eikä mikään sitä vakavampi, kun mielessä on vilissyt myös kaikenlaiset muut vaihtoehdot, kuten syöpä.
Aion kokeilla lääkehoidon ohella ruokavaliomuutosta (mm. sokerit minimiin ja "puhtaampaa" ruokaa) sekä tuhdimpaa D-vitamiinilisää, ehkä näistäkin voisi olla apua. Voimia kaikille jotka näiden vaivojen kanssa kamppailevat.
Doksepiini 10mg käytetty utikarian hoitoon. Rasvaa sitä ihoa pari kertaa päivässä, tarvittaessa laita kortisonivoidetta.