On surullista olla vaihdevuosissa
Kaikki on mennyt hyvin, ei ole edes pahoja oireita, mutta silti. Seuraava elämänvaihe on sitten vanhuus.
Kommentit (96)
valivali rakasta elämää kohta kuollaan kaikki
Vierailija kirjoitti:
Ap, äidilläni oli vaihdevuosissa sellainen viiden vuoden jakso, jolloin hän toisteli "olen jo kaiken nähnyt elämässä, yhtä hyvin voisi tässä jo kuollakin". Oli aika hirveää aikaa myös läheisille. Itse hain hormonikorvaushoidon, kun vaihdevuosien ensimmäiset pahat oireet iskivät, joten en ole vastaavaa vaihetta kokenut. Nykyään äitini on pirteä ja elämänhaluinen kasikymppinen.
En ole läheisiäni vaivannut tuollaisilla ajatuksilla enkä muutenkaan voivotellut vaihdevuosiani. Mies on ollut kiinnostunut tuntemuksista ja innostunut siitä, kun ei tarvitse käyttää ehkäisyä :) En ole koskaan voinut hormoneja käyttää terveyssyistä, siis e-pillereitä tai vastaavia. Taisin jo mainitakin, etten voi vaihdevuosiakaan sen vuoksi lääkitä hormoneilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, äidilläni oli vaihdevuosissa sellainen viiden vuoden jakso, jolloin hän toisteli "olen jo kaiken nähnyt elämässä, yhtä hyvin voisi tässä jo kuollakin". Oli aika hirveää aikaa myös läheisille. Itse hain hormonikorvaushoidon, kun vaihdevuosien ensimmäiset pahat oireet iskivät, joten en ole vastaavaa vaihetta kokenut. Nykyään äitini on pirteä ja elämänhaluinen kasikymppinen.
En ole läheisiäni vaivannut tuollaisilla ajatuksilla enkä muutenkaan voivotellut vaihdevuosiani. Mies on ollut kiinnostunut tuntemuksista ja innostunut siitä, kun ei tarvitse käyttää ehkäisyä :) En ole koskaan voinut hormoneja käyttää terveyssyistä, siis e-pillereitä tai vastaavia. Taisin jo mainitakin, etten voi vaihdevuosiakaan sen vuoksi lääkitä hormoneilla. Ap
Viestilläni tahdoin myös kertoa, että tuollainen "kaikki on jo nähty" -ajanjakso on yleinen vaihdevuosissa ja menee ajanmyötä ohi. Ei äitinikään käyttänyt hormonihoitoja, hänen mukaansa hänellä ei ollut mitään vaihdevuosioireita :D
Vierailija kirjoitti:
Viestini jäi ennakkosensuuriin kun valitin, että tunnen oloni 10 vuotta vanhemmaksi.
Olen siis 50+ mutta olo tuntuu siltä kuin olisin 60+ En ymmärrä miksi. Onkohan sekin joku vaihdevuosioire?
Voi olla. Kuten ketjun alkupuolella jo mainitsin, niin en enää tunne itseäni nuoreksi kuten vielä viime vuonna. Onneksi ei ole ollut mitään kovin pahoja oireita kuitenkaan, yöhikoilu ja alle 10 kertaa tuli kuuma aalto eli punastumisen tunne, ei varsinaista hikeä kuitenkaan. Siinä kaikki toistaiseksi eli kuuma aalto oli viimeksi kesällä, sen jälkeen ei ole tullut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne vaihtarioireet siitä tule, että hormonituotanto on kokonaan päättynyt, vaan siitä kun se tuotanto hiipuu, ja hormonitaso ikävästi heittelee. Tästä vaiheesta pääsee yli korvaushoidolla. Ja kun sitä hoitoa on kestänyt tarpeeksi kauan, ollaan päästy tilanteeseen, jossa oma hormonitoiminta on kokonaan loppunut eikä oireita enää tule.
Miten siihen tilanteeseen päästään jos elimistöön koko ajan pumpataan hormoneja? Eihän elimistö tiedä mitkä hormonit on luonnollisia ja mitkä ei. Sehän sotkee koko luonnollisen järjestelmän kun saa liikaa hormoneja aikana, jolloin niitä ei enää pitäisi saada.
Keskimäärin hormonikorvaushoitoja vaihdevuosi-iässä käyttäneet elävät pidempään kuin ne, jotka eivät käyttäneet eli pidempi elämä hormonipumppauksesta keskimäärin seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hormonikorvaushoito. Itselläni estrogeenigeeli ja keltarauhastabletit. Yöhikoilu ja yöheräämiset jääneet pois.
Luomuna on paras. Koska kun lopetat hormonit se kaikki on edessä kuitenkin. Miksi siirtää eteenpäin jos voi elää ne pois ajallaan?
siirtyykö oireet tosiaan eteenpäin? Millä perusteella? Eihän korvaushoito vaihdevuosia kuitenkaan siirrä eteenpäin. Siksi en ymmärrä logiikkaa.
Ei mulla ainakaan siirtäneet. Ihan karsee unettomuus, alakulo yms. Sain sopivat pillerit, 54-60 v söin, lopetin ja pahat oireet pysyneet pois. Joillain harvoilla vaihdevuodet tosin kestää 15 - 20vuotta, silloin 6v pillerit ei tietenkään riitä. Me olemme niin erilaisia. Kanna
Sain saman ohjeen gynekologiltani joskus viitisen vuotta sitten eli kysy äidiltä millaiset oli. Äidillä oli vain muutama kuuma aalto, ei mitään muuta. Joten jos hyvin käy, niin minun vaihdevuosistani ei tämän kummempia tule kuin nyt on. Mikä olisi loistava juttu, kun en hormoneja voi käyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestilläni tahdoin myös kertoa, että tuollainen
Kiitos kun kerroit, en ole muiden huomannut puhelevan tällaisia, vaikka ovat vaihdevuosissa. Voi johtua siitä, että ovat hieman erilaisessa tilanteessa töidensä takia (vaihtaneet maata, työpaikkaa jne.), kun taas minusta tuntuu, että kaikki on nähty. Mikään ei ole enää yllättänyt todella pitkään aikaan. Ap
Hormonihoidoista: jokaisen tulee punnita edut ja haitat omalta kohdaltaan. Ottaisin hormonihoitoa, jos minulla olisi pahoja oireita, joista pahin varmaankin olisi unettomuus. Sitä olen pelännyt eniten, koska se todella tuhoaa elämän. Joskus 45v. iässä minulla oli sellaista, että heräilin aamuyöstä ja luulin vaihdevuosien tulevan, mutta ei, kyllä se työelämän stressiin liittyi. Ja oli todella hirveää, vaihdoin työtä sen takia ja kyllä kannatti. Nykyisin nukun heti kun pää laskeutuu tyynylle ja kellonsoittoon asti.
Osa ystävistä on ottanut hoitoa, osa ei. Omalla kohdalla en niitä saisi, vaikka haluaisin enkä tietenkään halua, kun en halua veritulppaa. Minulla on perinnöllinen hyytymishäiriö, jonka vuoksi syön verenohennuslääkkeitä. Sen takia on myös ollut pakko olla tarkkana, ettei tule raskaaksi aivan viime vuosiin asti, koska kuukautiset olivat säännölliset kuin kello viime kevääseen asti. Raskauden aiheuttama estrogeenipiikki voisi olla minulle kohtalokas. Ap
Mä olen nyt 56v ja olen kyllä huomannut, että keho ei ole enää nuori. Hormonilaastari on ollut käytössä jo muutaman vuoden, enkä ole muuten kokenut ns. vaihdevuosioireita. Olen ollut aina fyysisesti aktiivinen ja harrastanut liikuntaa paljon ja olen normaalipainoinen, ja askeleeni ovat edelleen ripeät. Se minkä olen huomannut on se, että on tullut ns. vanhuuden kolotuksia jotka johtuvat todennäköisesti nivelten kulumisesta ja kehon elastisuuden vähenemisestä; selkä on jäykempi, jalkapohjia kolottaa aamulla kun lähtee liikkeelle, vaivasenluut on arat, sorminivelissä on jnkv kulumaa ja pientä turvotusta jne, jne.
Eläkkeelle pääsyyn on aikaa vielä vajaa kymmenen vuotta, mutta odotan sitä aikaa kovasti. Mieheni jää parin vuoden päästä eläkkeelle ja minusta olisi ihana saada enemmän aikaa yhdessä mökkeilyyn ja matkusteluun. Onneksi mieheni on hyväkuntoinen ja myös ihanan vireä älyllisesti, joten nautin hänen seurastaan. En sure vanhenemista, sillä minulla on takana hyvä elämä ja uskon, että hyvä elämä jatkuu tästäkin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt 56v ja olen kyllä huomannut, että keho ei ole enää nuori. Hormonilaastari on ollut käytössä jo muutaman vuoden, enkä ole muuten kokenut ns. vaihdevuosioireita. Olen ollut aina fyysisesti aktiivinen ja harrastanut liikuntaa paljon ja olen normaalipainoinen, ja askeleeni ovat edelleen ripeät. Se minkä olen huomannut on se, että on tullut ns. vanhuuden kolotuksia jotka johtuvat todennäköisesti nivelten kulumisesta ja kehon elastisuuden vähenemisestä; selkä on jäykempi, jalkapohjia kolottaa aamulla kun lähtee liikkeelle, vaivasenluut on arat, sorminivelissä on jnkv kulumaa ja pientä turvotusta jne, jne.
Eläkkeelle pääsyyn on aikaa vielä vajaa kymmenen vuotta, mutta odotan sitä aikaa kovasti. Mieheni jää parin vuoden päästä eläkkeelle ja minusta olisi ihana saada enemmän aikaa yhdessä mökkeilyyn ja matkusteluun. Onneksi mieheni on hyväkuntoinen ja myös ihanan vireä älyllisesti, joten nautin hänen seurastaan. En sure vanhenemis
Kolotuksia on tullut minullekin,vaeltavaa nivelsärkyä sormiin ja varpaisiin. Ilmeisesti kuuluu vaihdevuosiin nekin. Ap
Vaihdevuodet kuulostavat ikäviltä. Toisaalta ei näissä runsaissa menkoissakaan PMS-oireineen ole hurraamista. Mieli aivan maassa, järjetön väsymys ja melkein kaikki asiat itkettävät. Ei ole helppoa olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle pääsyyn on aikaa vielä vajaa kymmenen vuotta, mutta odotan sitä aikaa kovasti. Mieheni jää parin vuoden päästä eläkkeelle ja minusta olisi ihana saada enemmän aikaa yhdessä mökkeilyyn ja matkusteluun. Onneksi mieheni on hyväkuntoinen ja myös ihanan vireä älyllisesti, joten nautin hänen seurastaan. En sure vanhenemis
Nämä kolotukset kuuluvat vaihdevuosioireisiin, tuo jalkapohjien kipeys aamulla on ihan tyypillinen. Minulle tuli näitä kolotuksia yht'äkkiä 48-vuotiaana, vaikka olen tosi hyväkuntoinen. Hormonihoidoilla lähti. Kuulostaa, että annostustasi pitäisi lisätä, sillä kolotukset aiheuttaa tulehdustila elimistössä (estrogeenivajaus laukaisee sen). Ei ole kehollesi hyvä olla jatkuvassa tulehdustilassa ja elämänlaatukin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kolotukset kuuluvat vaihdevuosioireisiin, tuo jalkapohjien kipeys aamulla on ihan tyypillinen. Minulle tuli näitä kolotuksia yht'äkkiä 48-vuotiaana, vaikka olen tosi hyväkuntoinen. Hormonihoidoilla lähti. Kuulostaa, että annostustasi pitäisi lisätä, sillä kolotukset aiheuttaa tulehdustila elimistössä (estrogeenivajaus laukaisee sen). Ei ole kehollesi hyvä olla jatkuvassa tulehdustilassa ja elämänlaatukin laskee.
Kaikissa vaiheissa on omat haasteensa. Itse olen onnellinen ja tasapainossa, kiitollinen että olen elossa ja saan nähdä vanhenemiseni. Perheenjäseneni ei ollut niin onnekas. Elämä on lyhyt eikä sitä kannata käyttää murehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle pääsyyn on aikaa vielä vajaa kymmenen vuotta, mutta odotan sitä aikaa kovasti. Mieheni jää parin vuoden päästä eläkkeelle ja minusta olisi ihana saada enemmän aikaa yhdessä mökkeilyyn ja matkusteluun. Onneksi mieheni on hyväkuntoinen ja myös ihanan vireä älyllisesti
Minulla ainakin muut vaihdevuosioireet lähti selvästi pienemmällä estrogeeniannoksella kuin fyysiset kolotukset vaihdevuosiin liittyen.