On surullista olla vaihdevuosissa
Kaikki on mennyt hyvin, ei ole edes pahoja oireita, mutta silti. Seuraava elämänvaihe on sitten vanhuus.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hormonikorvaushoito. Itselläni estrogeenigeeli ja keltarauhastabletit. Yöhikoilu ja yöheräämiset jääneet pois.
Luomuna on paras. Koska kun lopetat hormonit se kaikki on edessä kuitenkin. Miksi siirtää eteenpäin jos voi elää ne pois ajallaan?
Mitä vanhemmaksi tulee sitä nopeammin aika menee. Vuodet kiitää eteenpäin.
Olen 54v nainen, lapset aikuisia. Vaihdevuodet alkoivat ollessani 41v. Kuukautiset olivat olleet aina säännökset ja ne vain loppuivat, tuosta vaan kerralla.
Hikoilin ja kuuma aaltoilin yli 10 vuotta. Hormonikorvaushoito pahensi aurallisen migreenin oireita. Yöt oli tuskaa, palelin ja hikoilin.
Nyt oireet lievittyneet, mutta on tullut kaikenlaista vanhuuden vaivaa. Salilla ei jaksa spinning tunnin jälkeen enää perään vetää body pumppia. Täytyy vuoropäivinä tehdä nuo.
Iholle nousee erilaisia ihomuutoksia, basaliooma muutoksi juuri poistettu.
Kasvoissa iho veltostuu ja roikkuu, kalliista rasvoista ja seerumeista huolimatta.
Suoli toimii hitaammin, peräpukamat (sisäiset) vaivana.
Ikänäkö ottaa aivoon, piilolaseja en voi käyttää, kun silmät on rutikuivat extra kostutustipoista huolimatta.
En ole enää hehkeä nainen, vaan mummo ikäinen vanheneva täti.
Tiedän olevani jokainen päivä lähempänä raihnaisuutta, avuttomuutta, muistisairautta ja kuolemaa.
En tiedä nykyisyyden julkkisten nimiä tai ulkonäköä. Nykymusiikki sattuu korviin.
Tunnen jääneeni jonnekin 1980 luvun puolelle ajatuksissani, kaipaan 70-lukua. Kaipaan aikaa, kun kaikki unelmat ja haaveet odottivat toteutumista.
Olen nähnyt ja kokenut paljon, olen mm saattanut ensimmäisen puolisoni hautaan, olen synnyttänyt kuolleen lapsen.
Olen kokenut kahden lapseni sairastumisen pitkäaikaiseen sairauteen.
Olen kokenut työpaikkakiusaamisen, joka vei minulta melkein hengen.
Elämäni parhaat vuodet menivät kaikkiin noihin, nyt kun on seesteisempää olen jo vanhuuden kynnyksellä.
Nuoruus ja aikuisuus meni, jäljellä enää vain tämä alamäki kohti kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hormonikorvaushoito. Itselläni estrogeenigeeli ja keltarauhastabletit. Yöhikoilu ja yöheräämiset jääneet pois.
Luomuna on paras. Koska kun lopetat hormonit se kaikki on edessä kuitenkin. Miksi siirtää eteenpäin jos voi elää ne pois ajallaan?
Mikäs sinä olet ketään neuvomaan? Tiedän ihmisiä,jotka ovat syöneet niitä vuosikausia. Mummoni söi kuolemaansa asti.
Jokaisen oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sinä olet ketään neuvomaan? Tiedän ihmisiä,jotka ovat syöneet niitä vuosikausia. Mummoni söi kuolemaansa asti.
Jokaisen oma päätös.
No älä sitten sinäkään niitä täällä tyrkytä. Lääkäreiden mukaan oireet tulee sitten kun hormonit lopettaa. Eli siirtävät vain.
Mun elämää ei vv huonontanut, päinvastoin!
Kun pääsi 48v eroon menkoista ja pms:stä elämä piristyi huomattavasti! Vv oireita vain hikoilu mitä kesti 5v.
Monin tavoin (myös seksuaalisesti) elämäni parasta aikaa tuon jälkeen!
Viestini jäi ennakkosensuuriin kun valitin, että tunnen oloni 10 vuotta vanhemmaksi.
Olen siis 50+ mutta olo tuntuu siltä kuin olisin 60+ En ymmärrä miksi. Onkohan sekin joku vaihdevuosioire?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siirtyykö oireet tosiaan eteenpäin? Millä perusteella? Eihän korvaushoito vaihdevuosia kuitenkaan siirrä eteenpäin. Siksi en ymmärrä logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siirtyykö oireet tosiaan eteenpäin? Millä perusteella? Eihän korvaushoito vaihdevuosia kuitenkaan siirrä eteenpäin. Siksi en ymmärrä logiikkaa.
Ei mulla ainakaan siirtäneet. Ihan karsee unettomuus, alakulo yms. Sain sopivat pillerit, 54-60 v söin, lopetin ja pahat oireet pysyneet pois. Joillain harvoilla vaihdevuodet tosin kestää 15 - 20vuotta, silloin 6v pillerit ei tietenkään riitä. Me olemme niin erilaisia. Kannattaa kysyä äidiltä, jos mahdollista. Usein samanmoiset tyttärellä.
N62
Mikä stna vaihdevuodet. Nynnyä edes puhua niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ei ole ollut koskaan onnellinen, eikä tule olemaan.
Olen kyllä onnellinen nytkin. Onnellisuus ei sulje pois sitä etteikö voisi välillä olla myös surullinen. Luopuminen nuoruudesta on surutyötä.
Oletko itse onnellinen? Vastaat kovin tylysti joten arvaan että et ole.Ap
Siinä vaiheessa kun naisella on vaihdevuodet, on nuoruus ollut loppuneena jo vuosikaudet 😄
Mitä hauskaa siinä on? Odotapa andropaussia! Tai onhan se sinulla jo, typeryydestä päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen kuullut joidenkin lääkäreiden sanovan. En tiedä. Käsittääkseni hormonikorvaushoito pitkittää niiden tulemista ja tuntuu se ainakin minusta loogiselta, koska silloinhan naisella on vielä niitä hormoneja. Vaihdevuodethan luonnollisesti alkaa kun hormonitoiminta hiipuu.
Jos käyttää hormoneja niin sehän ei ole luonnollinen tila, joten sitten kun ne lopettaa, niin sen jälkeen tulee se luonnollinen tila taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoidon aikana ei niitä vaihdevuosioireita tule. Voi tulla aivoinfarkti tai rintasyöpä. Viimeksi mainitussa tapauksessa hoitona on leikkaus ja antiestrogeenikuuri, joka kestää viisi vuotta.
Höpö höpö. Ihmisen parasta aikaa elelen. N 64v
Ap, äidilläni oli vaihdevuosissa sellainen viiden vuoden jakso, jolloin hän toisteli "olen jo kaiken nähnyt elämässä, yhtä hyvin voisi tässä jo kuollakin". Oli aika hirveää aikaa myös läheisille. Itse hain hormonikorvaushoidon, kun vaihdevuosien ensimmäiset pahat oireet iskivät, joten en ole vastaavaa vaihetta kokenut. Nykyään äitini on pirteä ja elämänhaluinen kasikymppinen.
Eivät ne vaihtarioireet siitä tule, että hormonituotanto on kokonaan päättynyt, vaan siitä kun se tuotanto hiipuu, ja hormonitaso ikävästi heittelee. Tästä vaiheesta pääsee yli korvaushoidolla. Ja kun sitä hoitoa on kestänyt tarpeeksi kauan, ollaan päästy tilanteeseen, jossa oma hormonitoiminta on kokonaan loppunut eikä oireita enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoidon aikana ei niitä vaihdevuosioireita tule. Voi tulla aivoinfarkti tai rintasyöpä. Viimeksi mainitussa tapauksessa hoitona on leikkaus ja antiestrogeenikuuri, joka kestää viisi vuotta.
No eipähän tule tällä logiikalla sitten sydänkohtausta tai suolistosyöpää, sillä mm. näiltä taudeilta hormonikorvaushoito suojelee.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne vaihtarioireet siitä tule, että hormonituotanto on kokonaan päättynyt, vaan siitä kun se tuotanto hiipuu, ja hormonitaso ikävästi heittelee. Tästä vaiheesta pääsee yli korvaushoidolla. Ja kun sitä hoitoa on kestänyt tarpeeksi kauan, ollaan päästy tilanteeseen, jossa oma hormonitoiminta on kokonaan loppunut eikä oireita enää tule.
Miten siihen tilanteeseen päästään jos elimistöön koko ajan pumpataan hormoneja? Eihän elimistö tiedä mitkä hormonit on luonnollisia ja mitkä ei. Sehän sotkee koko luonnollisen järjestelmän kun saa liikaa hormoneja aikana, jolloin niitä ei enää pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unhodin sädehoidon ja rinnanpoiston ja mitä nyt syövän hoitoon kuuluukaan. Naiset ovat yksilöitä, koskaan ei tiedä, mitä kenellekin tulee, vai tuleeko mitään. Vuodet yli 50:den ovat lainaa.