Paljonko ruokaa valmistat jouluun ja paljonko syötte?
Tuli tuosta jouluruokaketjusta mieleen. Hirveesti tehdään ruokaa ja leivotaan ja jättipussit omenaa ja mandariineja jne.
Tuleeko teidän oikeesti syötyä nuo kaikki vai ostaako ihmiset vaan tavan vuoksi?
Ite oon jättänyt joululeivonnaiset kokonaan pois kun ei niitä kukaan syö. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa. Tänä jouluna aattelin kyllä valkosuklaajuustokakun tehdä lasten toiveesta.
Mutta te kenellä on sen seitsemää sorttia leivonnaisia jouluksi ja monta eri ruokalajia niin miten jaksotatte päivän että kaikki tulee syötyä?
Meillä syödään aamulla se perus riisipuuro. Sitten ihan jouluruoka jota kyllä on montaa eri lajia niin ei tarvitse sitten joulunpyhinä enää valmistaa mitään. Jälkiruuaksi suklaata ja sitten jotkut hakee illalla vielä pienen santsilautasen jos suolaista tekee mieli. Seuraavana päivänä sama homma ja riisipuuroa lukuunottamatta myös tapanina sama. Koko ajan ähky olo. Mä oon hirvee suursyömäri enkä mäkään jaksa mitään leivonnaisia enää vetää missään välissä niin sillä ihmettelen miten muut jaksaa? Vai suöttekö niin pieniä määriä (kuten fiksuinta olisikin) että ette tule täyteen ja sitten taas muutaman tunnin päästä eri kattaus jne.
Kysyn ihan sillä että voisi ottaa vinkkiä miten syödä jouluna niin ettei olisi koko ajan ähkynä ja voisi nauttia vaikka sen joulutortun ja glögin jossain vaiheessa.
Kommentit (71)
Jouluksi ostan nakkeja ja perunasalaattia.
Teen täytettyä ankkaa, punaviinikastike, duchesseperunat ja parin sortin vihannes siihen, jälkiruokana suklaaleivos, eli ylellinen illallinen -ei koko Joulun ajan syöpöttelyä, inhoan ylensyöntiä. Juustolajitelma viikunahilloineen sitten joku toinen päivä.
Kahdestaan ollaan, periaatteessa. Aattona syödään sukulaisissa. Tehdään oma osamme tarjoiluista mukaan, sienisalaatti, italiansalaatti, pari erilaista maustesilakkaa, graavikala jne., näistä sitten jää omaan käyttöön osa. lisäksi käyn etukäteen auttamassa siivoamisessa, teen rosollia jne paikan päällä. Omia ruokailuja varten paistetaan pikkukinkku loppujoulua varten ja satunnaisesti hankitaan muutakin, eli ihan jouluruokaa syödään muinakin pyhinä. Anoppi antaa yleensä jonkin itsetehdyn joululaatikon, kun käydään tervehdyskäynnillä.
Kun kyllästytään, niin loput kierrätetään uudeksi ruuaksi. Kinkku menee hernekeittoon. Rosollista tulee hyvää sosekeittoa, kun laittaa smetanaa mukaan lautaselle. Laatikot jalostuvat piiraiksi, sämpylöiksi tai sosekeitoksi, riippuen siitä millä tyylillä ne on tehty. Salaatit ja graavikalat menee kokonaan aina. Maustesilakat säilyvät viikkoja ja kuluvat normaaliin tapaan.
Aattoaamupäivällä riisipuuro ja rusinasoppa. Kotoa pois muuttanut lapsemme tulee aina syömään tämän myös, eli meitä on silloin neljä ruokailijaa. Jouluruoka on iltapäivällä ja silloin ruokailijoita on kolme lisää.
Yleensä ostan ja paistan noin kolmen kilon kinkun, jolle tulee kastike. Muutama keitetty peruna, kaikki eivät halua, jotkut (esim. minä) haluavat perunaa kalan kera. Kala on kylmäsavustettua ja lämminsavustettua lohta. Teen itse rosollin, äitini tekee perunalaatikon, miehen sisko lihapullat. Valmiina ostan (yleensä joko Rekosta tai joltain joulumarkkinoilta) lanttu- ja maksalaatikot. Vihersalaattia ja valmista italiansalaattia. Keitettyjä kananmunanpuolikkaita. Puolukkasurvosta.
Jälkiruokana voi olla karpalokiisseliä ja vaniljavaahtoa.
Kun tekee pieniä annoksia, niin paljoa ei jää. Joulupäivänä syödään oman porukan kesken ja yleensä silloin viimeistään jo suurin osa ruoasta loppuu.
Meillä syödään jouluksi ostdtut ruoat aattona ja joulupäivänä. Mutta nekään ei ole super perinteidiä jouluruokia vaan savulohta ja paistia, perunoita ja bataattilaatikkoa. Minä syön myös mätiä lisukkeilla, tyttö tykkää katkaravuista. Lisäksi salaattia ja juustoja.
Riisipuuro kuuluu kyllä jouluun ja luumu-rusina kiisseli, mutta ei niitä jälkiruoaksi mahdu. Pipareita ja joulutorttuja nuoret paistaa 1. Adventista lähtien.
Meitä on 3: minä ja 2 lastani, joista toinen on aikuinen.
Miksi ruokaa pitäisi valmistaa ja syödä enempää kuin normaalisti. En minä ainakaan aio syödä jouluna enempää kuin normaalisti. OStan varmaan jouluna kalaa, perunaa , silliä, teen salaattia, jätän laatikot väliin ja kinkun.
Jouluna teen vain kinkun ja perunasta jotain (rakastan perunaa!!). Anoppi tuo sellaisia cocktail-paloja ja vähän kalaa. Pöydällä on konvehteja ja pipareita.
Ennen tuli väkerrettyä kakkua ja jos vaikka mitä iltanaposteltavaa. Eihän niitä kukaan jaksanut syödä. Niinpä tuo joulumenu kutistui menekin mukaiseksi.
Joululeivonnaiset syödään näin pikkujouluaikaan. Nyt meillä on kinuskirusetteja torttutaikinasta.
Aattona valmiiseen pöytään ja 25 myös..kotiin hommataan hyviä salaatteja,punajuuri gratiinia,aurajuustoa,suklaata,piparia..helppo joulu..aamulla saunaan,14 syömään,17 kotiin,pukki ja thats it! ,loppu ilta pyörii yksin kotona 1 leffat!
Piparit ja tortut kuuluu meillä joulukuussa joulunodotukseen. Joulun pyhinä on sitten oma jälkiruoka, esim. puolukkajäädyke tai jokin pieni jäätelöannos. Suklaata on tietty, kun sitä aina jostain saa. Jonain iltana juustotarjotin.
Meitä on kaksi aikuista. Teen laatikoita pakkaseen reilummin, koska on kivaa, kun ei tarvitse kokata päiväkausiin. Pieni kinkku syödään ja salaatteja. Kinkun loputtua laatikkojen kanssa meneekin sitten vaikkapa kanan paistileike tai mitä vaan, jos laatikkoja on jäänyt.
Jouluaaton aamiainen tai lounas on se perinteinen riisipuuro sekahedelmäsopalla. Riisipuuroa en ole ikinä ajatellut välipalana, saati jälkiruokana.
Parin kilon kinkku, laatikot, osa pieniä ja osa isompia, perunamuusia, herneitä, uunilohta, savusiikasalaattia, punajuurisalaattia, lohipiirakkaa. Torttuja, glögiä, viinirypäleitä, juustoja, suolakeksejä, suklaata. 8 syöjää ja ikinä ei ole tarvinnut mitään heittää pois.
Meille tulee iso joulu tänä vuonna. Minä ka miesystäväni, ex meidän yhteiset lapset 2 kpl hänem 3.s lapsi ja miehen 2 lasta puolisoineen, sekä esikoisen avopuoliso. Luult tulee vielä pariskunta samasta taloyhtiöstä. Tulen tilaamaan jouluruokia työpaikan ruokalasta, lisäksi ostetaan naudan paisti, jälkiruokina tulee olemaan 3 töytekakkua.
Olen iloinen ihmismäärästä jo etukäteen.
Tapanina on viimeistään jääkaappi tyhjä
Mennään anopille jouluksi, vien mukanani kaikki ruuat. Meille tulee paljon erilaisia ruokia, mutta joka lajia määrällisesti vain sen verran, mitä tulee pyhinä syötyä. Noh, kinkkua nyt todennäköisesti jää pakastettavaksi, mutta olen pikkuhiljaa oppinut tekemään muuta ruokaa vähemmän. Pipareita leivon, ja torttuja paistetaan sitä mukaa kun niitä tekee mieli. Yön yli seisseet tortut kun on ikävän nahkeita. Ne ja hedelmät riittää jälkiruuaksi, ellei sitten anoppi halua rusinasoppaa
Aattona lounas on riisipuuro + leipää lohitäytteellä tms. Iltapäiväkahvilla ehkä torttuja tai vastaavaa. Päivälliseksi kinkut, lohet, laatikot ja rosolli. Rosolli aina itsetehtyä, muut voi olla valmishommiakin. Jouluruokia syödään myös joulupäivänä, mutta tapanina sitten jotain muuta, kuten pitsaa tai sushia.
Aatonaattona syödään lipeäkalaa, paastopäivä vielä.
Aattona joulurauhan julistuksen jälkeen riisipuuro ja lisukkeita, lohivoileipää suolapalaksi.
Välissä vähän ulkoilua ja saunaa ja juhlakamppeet päälle
Aaton päivällisellä aperitiiviksi samppanjaa ja jotain pientä, viiden jälkeen aloitellaan. Sitten kuuden aikaan istutaan pöytään, kala-alkupalat, liha-alkupalat, lämmin pääruoka kinkku ja laatikot, välissä avataan lahjat, sitten jälkiruokaa ainakin kolmea eri sorttia, että voi valita, lopuksi vielä kahvit ja digestiivit. Siinä vaiheessa kello yleensä jotain kymmenen.
Yökirkkoon siitä sitten.
Jouluaamuna kinkkuvoileipää ja kahvia.
Olen joskus tehnyt järjettömän paljon ruokaa. Asiaa on sittemmin järkeistetty. Enää ei osteta esim yhtä isoa kinkkuakaan, vaan kaksi pientä. Ei ne ison kinkun kylmät jämät ole herkkua monen jääkaappipäivän jälkeen. Mieluummin paistetaan toinen pieni myöhemmin, niin saadaan lämmintä ja tuoretta.
Pöytään ei tule edes kaikkia laatikkoja, koska kukaan ei täällä porkkanalaatikkoa syö. Rosollikin on jätetty pois.
Jouluna on jo suklaat ja pähkinät pöydillä, joten makeiden paakkelssien menekki on vähäistä.
Valmispiparia ostan glögin seuraksi ja jossain kohtaa joulun pyhiä pyöräytän joulutortut valmislevyistä. Se on nopea ja stressitön homma. Tortut on aina parhaimmillaan lämpiminä.
No ei syödä hirveästi samaan syssyyn. Jaetaan eri päiville koko joulukauden ajaksi, joka meillä on 1. adventista Nuuttiin 13.1.).
Glögiä, pipareita ja torttuja ensin, myös niitä hedelmiä isossa maljassa. Joku adventti syödään riisipuuroa, jouluaattona kalapöytä ja joulupäivänä lihapöytä.
Suklaata vain lahjaksi.
Kokemuksen tuomaa viisautta ihmisille, joille joulunaika on ihanaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei syödä hirveästi samaan syssyyn. Jaetaan eri päiville koko joulukauden ajaksi, joka meillä on 1. adventista Nuuttiin 13.1.).
Glögiä, pipareita ja torttuja ensin, myös niitä hedelmiä isossa maljassa. Joku adventti syödään riisipuuroa, jouluaattona kalapöytä ja joulupäivänä lihapöytä.
Suklaata vain lahjaksi.
Kokemuksen tuomaa viisautta ihmisille, joille joulunaika on ihanaa aikaa.
Glögiä, pipareita jne. siis muutaman viikon kuluessa ennen jouluaattoa.