Puolison työttömyydestä tuli mun kannustinloukku
Olen alle vuoden ikäisen kanssa kotihoidon tuella kotona. Tarkoitus on aloittaa etäopinnot vuoden alusta. Niiden tarkoitus on päivittää mun koulutus sellaiseksi, että saan helpommin töitä.
Ollaan eletty miehen tuloilla, mutta nyt hän jäikin työttömäksi. Ei se mitään. Pärjätään just ansiosidonnaisen turvin, kunnes toivottavasti mies saa jossain vaiheessa töitä.
Mutta...
Mun opiskelut tyssää tähän, koska en voi opiskella tai saada mitään sivutuloja kun olen kotihoidon tuella. Pienikin opiskelu tms aiheuttaa sen, että koko kotihoidon tuen määrä vähennetään miehen ansiosidonnaisesta.
Meillä ei ole varaa mun opintoihin, jotka muuten ois ilmaiset. Mä olin ennen raskautta välillä työtön ja välillä osa-aikatyössä ja tää lisäkoulutus ois tuonut mulle paljon enemmän vaihtoehtoja.
Miten tämmönen sääntö voi edes olla!
Kommentit (42)
En tajua miten kotihoidon tuki vähennetään miehen ansiosidonnaisesta, kun ei kai siitä tuollaisia pitäisi vähentää? Ja sinun pitäisi kyllä saada kotihoidon tukea kun kerran hoidat lasta kotona, vaikka opiskelisit samalla? En ymmärrä miten voisi noin mennä.
Hallitus työllistää.;) Mäkin työtön mutta osa-aikatyö ja kohta se suojaosuus poistuu. Arvatkaapas jatkanko työntekoa kun ei siitä sitte tienaa mitään? Hallitus taas työllistää.;)
Nyt mies vaan hakemaan töitä reippaasti. Ehtii hakea vielä hyvin töitä ennen vuodenvaihdetta.
Kotihoidontukihan maksetaan sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Vanhemmat voivat olla vaikka töissä tai tehdä mitä huvittaa ja kotihoidontuki maksetaan normaalisti.
Luin otsikon puolison tyhmyydestä tuli minulla kannustinloukku ja avasin mielenkiinnosta. Lukihäröinen.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten kotihoidon tuki vähennetään miehen ansiosidonnaisesta, kun ei kai siitä tuollaisia pitäisi vähentää? Ja sinun pitäisi kyllä saada kotihoidon tukea kun kerran hoidat lasta kotona, vaikka opiskelisit samalla? En ymmärrä miten voisi noin mennä.
Ei kotihoidon tukeen vaikuta opiskelu. Saa ihan rauhassa opiskella.
Miksi vähennetään? Niin vai tarkoititko että siirrätte sen kotihoidontuen saajaksi miehen? Jos se ei nytkään vaikuta miehen tuloihin niin ei kai se jatkossakaan vaikuta? Miksei tilanne voi pysyä ennallaan ja sinå saat kotihoidontuen? Vaikka opuskelisit ja mies hoitaa sillä välin?
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies vaan hakemaan töitä reippaasti. Ehtii hakea vielä hyvin töitä ennen vuodenvaihdetta.
Töitä on haettu, koskaan ei ole alalla ollut näin vähän töitä. Tuurilla voi saada. Rakennusalalla kaikki vähentää tai tekee konkkaa. Ainakin puoli vuotta menee ennen kuin ala alkaa elpyä. Todennäköisesti kauemmin. Kannattaa seurata uutisia.
Oletko nyt Kelasta varmistanut, että menee noin, koska kuulostaa kummalliselta. Tai jätätkö jotain yksityiskohtia kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontukihan maksetaan sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Vanhemmat voivat olla vaikka töissä tai tehdä mitä huvittaa ja kotihoidontuki maksetaan normaalisti.
Kotihoidon tuki kuitenkin vähennetään ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kotihoidon tuki vähennetä joka tapauksessa miehen työttömyyskorvauksesta, teit mitä tahansa?
Ei, sillä se tulee mulle, enkä itse ole työtön työnhakija. Meillä vauva on vielä alle vuoden. Mä vaan en saa tehdä mitään muuta sinä aikana. Ei opiskelua, keikkatyötä yms.
Miten se kht nyt miehen tuloista vähennetään, jos se tulee sinulle? Olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, paitsi kumpikaan vanhemmista ei voi olla ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus työllistää.;) Mäkin työtön mutta osa-aikatyö ja kohta se suojaosuus poistuu. Arvatkaapas jatkanko työntekoa kun ei siitä sitte tienaa mitään? Hallitus taas työllistää.;)
Hallitus haluaa savustaa mielekkäältä tuöpaikalta ulos ja määrätä mihin menee töihin.
Arvaa jatkanko työskentelyä? Taatusti jatkan! Loppuosa tulee sitten toimeentulotuesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, paitsi kumpikaan vanhemmista ei voi olla ansiosidonnaisella.
Voi olla, mutta kotihoidon tukea vastaava summa vähennetään ansiosidonnaisesta, joten käytännössä sitä kotihoidon tukea ei perhe saa, jos toinen saa työttömyyskorvausta.
Ap vastaa:
Kaikille, jotka epäilevät minun jättävän jotain kertomatta tai ymmärtäneen väärin. Huomioi viimeinen kappale! Tässä suora lainaus kassan sivulta:
"Vähennämme lasten kotihoidon tuen päivärahastasi, jos kotihoidon tuki maksetaan sinulle tai puolisollesi.
Emme vähennä päivärahastasi puolison saamaa tukea, jos:
puolisokin on työttömänä
puoliso saa kotihoidon tuen lisäksi äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa
puoliso hoitaa lasta itse, eikä puolisolla tämän vuoksi ole oikeutta työttömyysetuuteen
Puolison edellytetään todella hoitavan lasta kotona. Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, joudumme vähentämään kotihoidon tuen ansiopäivärahastasi.
Myös puolison opinnot ja vähäinenkin yritystoiminta tai osa-aikainen työskentely aiheuttavat sen, että vähennämme puolisolle myönnetyn lasten kotihoidon tuen sinun ansiopäivärahastasi."
Elämän tilaanteenne muuttui. Sinä palaat opintojen sijaan töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mies, miksi aloittaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kotihoidon tuki vähennetä joka tapauksessa miehen työttömyyskorvauksesta, teit mitä tahansa?
Ei, sillä se tulee mulle, enkä itse ole työtön työnhakija. Meillä vauva on vielä alle vuoden. Mä vaan en saa tehdä mitään muuta sinä aikana. Ei opiskelua, keikkatyötä yms.
Olet ymmärtänyt jotain väärin ja pahasti. Minun tuttavapiirissäni on parikin naista, jotka ovat olleet kotihodontuella sen 3 vuotta per lapsi ja arvaa mitä: tekivät väitöskirjan siinä samalla. Mihin saivat tietysti tutkimusapurahat. Että hiukan nyt haisee tämä sinun tarinasi.
Ja vaikket saisikaan kotihoidontukea jos opiskelet, siinä tapauksessa saat sitten opintotukea. Joten tottakai opiskelet. Se on investointi tulevaan. Ei ole mitään järkeä jättää opiskelematta siksi, että tällä hetkellä olisi muutama killinki enemmän käytössä. Pärjäätte kyllä aivan varmasti pelkällä miehen ansiosidonnaisellakin, jos niikseen tulee -edellyttäen, että olette olleet tähän saakka järkeviä taloudenpidossa. Ellette ole, on nyt aika opetella.
Pohjoismaiden ulkopuolella ei ole MISSÄÄN niin halpaa ja helppoa opiskella kuin Suomessa, joten ehdotan että otat pään pois persiistä ja lakkaat keksimästä tekosyitä. Tiedät kai, että suurimmassa osassa maailmaa joutuu maksamaan lukukausimaksuja oman elämisensä lisäksi, sen sijaan että sinulle maksettaisiin opiskelusta kuten Suomessa (opintotuki)?
Joten nyt excel auki ja väsäämään budjettia.