Puolison työttömyydestä tuli mun kannustinloukku
Olen alle vuoden ikäisen kanssa kotihoidon tuella kotona. Tarkoitus on aloittaa etäopinnot vuoden alusta. Niiden tarkoitus on päivittää mun koulutus sellaiseksi, että saan helpommin töitä.
Ollaan eletty miehen tuloilla, mutta nyt hän jäikin työttömäksi. Ei se mitään. Pärjätään just ansiosidonnaisen turvin, kunnes toivottavasti mies saa jossain vaiheessa töitä.
Mutta...
Mun opiskelut tyssää tähän, koska en voi opiskella tai saada mitään sivutuloja kun olen kotihoidon tuella. Pienikin opiskelu tms aiheuttaa sen, että koko kotihoidon tuen määrä vähennetään miehen ansiosidonnaisesta.
Meillä ei ole varaa mun opintoihin, jotka muuten ois ilmaiset. Mä olin ennen raskautta välillä työtön ja välillä osa-aikatyössä ja tää lisäkoulutus ois tuonut mulle paljon enemmän vaihtoehtoja.
Miten tämmönen sääntö voi edes olla!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontukihan maksetaan sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Vanhemmat voivat olla vaikka töissä tai tehdä mitä huvittaa ja kotihoidontuki maksetaan normaalisti.
Joo, paitsi kumpikaan vanhemmista ei voi olla ansiosidonnaisella.
Voi olla, mutta kotihoidon tukea vastaava summa vähennetään ansiosidonnaisesta, joten käytännössä sitä kotihoidon tukea ei perhe saa, jos toinen saa työttömyyskorvausta.
Sittenhän ap ei saa missään nimessä kht:ta, joten ei voi väittää että opiskelut tähän tyssäisi. Vaan nimenomaan kannattaisi opiskella, että saisi edes opintotukea.
Mitenkä niin mies jäi työttömäksi eikä joutunut työttömäksi. Epävarmaa sen koulutuksesikaan päivitys, johtaako työpaikan saantiin.
Eihän ansiosidonnaiseen vaikuta mitään puolison etuudet tai tulot. Eikö se olen vaan niin että toimeentulotukeen, joihinkin eläkkeisiin ja asumistukeen vaikuttavat avo-tai aviopuolison tulot.
Jos niin on kuinka väität niin sitten mennään sillä. Kohta saat lapsen päivähoitoon niin saako enää jatkossa opiskella enää työmarkkinatuellakaan. Kuinka monta lasta sinulla on jos olet niin paljon jäänyt työelämästä jälkeen ettei sinne pääse enää ilman päivitystä. Ja kuinka on uskallettu tehdä lapsi jos miehen työ on noin epävarma. Minä en oli lasta tehnyt mutta kukin tyylillään. Kelastahan saa ihan kaikki selville tuet etukäteen mitä saa missäkin elämäntilanteessa jos ja jos tilanteet muuttuvat. Nykyään ei kai kannata luottaa ihan liikaa mihinkään että se pysyy mikä tilanne alussakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kotihoidon tuki vähennetä joka tapauksessa miehen työttömyyskorvauksesta, teit mitä tahansa?
Ei, sillä se tulee mulle, enkä itse ole työtön työnhakija. Meillä vauva on vielä alle vuoden. Mä vaan en saa tehdä mitään muuta sinä aikana. Ei opiskelua, keikkatyötä yms.
Olet ymmärtänyt jotain väärin ja pahasti. Minun tuttavapiirissäni on parikin naista, jotka ovat olleet kotihodontuella sen 3 vuotta per lapsi ja arvaa mitä: tekivät väitöskirjan siinä samalla. Mihin saivat tietysti tutkimusapurahat. Että hiukan nyt haisee tämä sinun tarinasi.
Ja vaikket saisikaan kotihoidontukea jos opiskelet, siinä tapauksessa saat sitten opintotukea. Joten tottakai opiskelet. Se on investointi tulevaan. Ei ole mitään järkeä jättää opiskelematta siksi, että tällä hetkellä olisi muutama killi
Lainaukset ei taida toimia kunnolla, mutta tässä ei ollut kyse siitä ettei ap saa kotihoidontukea vaan siitä, että jos ap tekee jotain muuta kuin hoitaa lasta kotona (eli tässä tapauksessa opiskelee niin, että joku muu hoitaa lasta), ap:n kotihoidontuki vähennetään miehen työttömyysetuudesta. Vain silloin kotihoidontukea ei vähennetä puolison työttömyysetuudesta, kun puoliso itse hoitaa lasta. Jos opiskelee samalla, niin vähennetään, koska ei silloin ole ns. ainoa hoitaja vaan todennäköisesti silloin tämä työtön puoliso hoitaa lasta.
Ap:n ratkaisu tähän voisi olla, että jos ap kerran opiskelee (päätoimisesti), ap hakee opintotuen vaikka hoitaisikin lasta, tai ilmoittautuu itse työttömäksi ja opiskelee työttömyystuella joko omaehtoisesti tuettuna (jos on yli 25v) tai jos on sivutoimista. Selvittää vaan asian työkkärille. Silloin se kotihoidontuki vähennetään ap:n omasta työttömyysetuudesta ja mies saa täysimääräisenä omat rahansa, koska molemmilta puolisoilta sitä ei vähennetä.
Olen näitä tapauksia aika paljon käsitellyt omissa töissä, joten säännöt on tutut ja vaikka ne ei aina reilulta tunnukaan, niin näissäkin on eri vaihtoehtoja miten asian hoitaa.
Kannattaa ottaa se huomioon että Kela laskee kai ihan kaikissa tuissa avopuolisonkin elatusvelvolliseksi paitsi työmarkkinatuen saa ainoastaan ilman tarveharkintaa eikä siitäkään ole kovin kauaa kun puolison tulot vaikuttivat siihenkin. Muista tuista en tiedä kun ei ole ollut kokemusta mistään lapsiperhe tuista.
Puolisollani liiton korvauksiin ei ole mitkään puolison tuet ainakaan ikinä vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kotihoidon tuki vähennetä joka tapauksessa miehen työttömyyskorvauksesta, teit mitä tahansa?
Ei, sillä se tulee mulle, enkä itse ole työtön työnhakija. Meillä vauva on vielä alle vuoden. Mä vaan en saa tehdä mitään muuta sinä aikana. Ei opiskelua, keikkatyötä yms.
Olet ymmärtänyt jotain väärin ja pahasti. Minun tuttavapiirissäni on parikin naista, jotka ovat olleet kotihodontuella sen 3 vuotta per lapsi ja arvaa mitä: tekivät väitöskirjan siinä samalla. Mihin saivat tietysti tutkimusapurahat. Että hiukan nyt haisee tämä sinun tarinasi.
Ja vaikket saisikaan kotihoidontukea jos opiskelet, siinä tapauksessa saat sitten opintotukea. Joten tottakai opiskelet. Se on investointi tulevaan. Ei ole mitään järkeä jättää opiskelematt
Olen opiskellut omaehtoisesti työttömyyskorvauksella 2v ja se on max määrä mitä sai opiskella. Ja tästä tuli Te-toimiston kysely sen hyödyllisyydestä jälkeenpäin juuri äskettäin vaikka opinnoista oli 2v, kun hallitus kai aikoo lopettaa sen kokonaan hyödyttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikket saisikaan kotihoidontukea jos opiskelet, siinä tapauksessa saat sitten opintotukea. Joten tottakai opiskelet. Se on investointi tulevaan. Ei ole mitään järkeä jättää opiskelematt
Toimii ne lainaukset jos osaa.
Ai kannattaako opiskella ja työllistyä sen myötä jossain vaiheessa vai tyytyä nykyiseen tukiloukkoon ja maksimoida valtion tarjoamat tuet? Hmmm, vaikea valinta. En kyl tiijä mitä tekis jo omalle kohdalle osuis..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa se huomioon että Kela laskee kai ihan kaikissa tuissa avopuolisonkin elatusvelvolliseksi paitsi työmarkkinatuen saa ainoastaan ilman tarveharkintaa eikä siitäkään ole kovin kauaa kun puolison tulot vaikuttivat siihenkin. Muista tuista en tiedä kun ei ole ollut kokemusta mistään lapsiperhe tuista.
Puolisollani liiton korvauksiin ei ole mitkään puolison tuet ainakaan ikinä vaikuttanut.
Tämä on puhdasta puppua eli valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on puhdasta puppua eli valhetta.
No ei ole meillä saada muita tukia kun saan työmarkkinatuen ja puolisoni täydet liitonrahat. Koskaan ei olla saatu asumistukia ja itse rakennettu. Kohta eläkkeellä. Loppuun asti töitä ei paineta ja säästöillä pärjää ennen eläkkeeelle pääsyä.
Ystäväni saa työmarkkinatukea ja puoliso pienintä eläkettä niin ei hekään saa edes asumistukea kun menee yhteiset tulot hieman sen rajan yli.
Uskomattoman vähällä ihmiset pärjäävät mutt kakaraperheet ovat kaikkein hanakointa niitä tukia huutamaan ja vaatimaan vaikkei ole mikään pakko lisääntyä jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai kannattaako opiskella ja työllistyä sen myötä jossain vaiheessa vai tyytyä nykyiseen tukiloukkoon ja maksimoida valtion tarjoamat tuet? Hmmm, vaikea valinta. En kyl tiijä mitä tekis jo omalle kohdalle osuis..
Ihan ok opiskella omilla varoillaan vaikka ikuisesti kuin yhteiskunnan varoilla.
En saa lainattua tuota yhtä kommenttia, siihen tulee vain sen edellisen kommentti. Mutta siis tämä, jolla myös oli vaikeuksia lainata kommentteja: Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ymmärsit asian paremmin. Jostain syystä tämä aihe on ollut monille kommentoijille vaikea ymmärtää.
En olisi siis kokoaikaisesti opiskelemassa. Minun piti vain hakea lisäpätevyys, joka olisi avannut minulle enemmän mahdollisuuksia kun palaan töihin. Olin osa-aikatyössä pitkään ennen raskautta.
Kiitos ideoista, pitää vielä tutkia tuota opintotuen mahdollisuutta, mutta veikkaan, etten niitä ainakaan tähän saa.
Miehen potkut tuli aika shokkina, ei osattu sitä odottaa. Korkeintaan lomautuksia piti tulla. Mitta ei voi mitään.
Kaikki täällä sanoo, että töihin vain tms. ja viime kädessä pakko sanelee, mitä tehdään. Mutta luovunko mieluummin opinnoistani kuin siitä, että pikkuinen saa olla vielä hetken kiinni äidissään? Eipä täällä voi kauheasti myötätuntoa odottaa.
Ap
Siis kotihoidontuen saa, vaikka molemmat vanhemmat olisi töissä, kun lapsi vaan ei ole kunnallisessa päivähoidossa (tai palvelusetelillä yksityisellä).
Eikä ansiosidonnainen ole riippuvainen siitä, mitä muut perheessä ansaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies vaan hakemaan töitä reippaasti. Ehtii hakea vielä hyvin töitä ennen vuodenvaihdetta.
Töitä on haettu, koskaan ei ole alalla ollut näin vähän töitä. Tuurilla voi saada. Rakennusalalla kaikki vähentää tai tekee konkkaa. Ainakin puoli vuotta menee ennen kuin ala alkaa elpyä. Todennäköisesti kauemmin. Kannattaa seurata uutisia.
Kannattaa hakea töitä muilta, kuin isoilta firmoilta. Mestarit ottaa oman porukkansa aina työmaalle. Jos ukkosi on yhtään noheva tekijä, niin hän tietää mestarit, joilta voi hommia kysyä. Niitä rakennusalan töitä on edelleen. Koko ajan rakennetaan. Enempi on ongelmaa siinä, että osaava porukka lomailee mieluummin ansiosidonnaisella ja viettää aikaa pilkkimällä talven yli.
Niin siis koko perhe elää tuilla ja muiden rahoilla ja ensisijainen murhe on se, ettei itse saa tehdä sitä kivointa juttua muiden maksamana? Suomen nykymeno on kyllä hienoa..
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontukihan maksetaan sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Vanhemmat voivat olla vaikka töissä tai tehdä mitä huvittaa ja kotihoidontuki maksetaan normaalisti.
Mutta kyllä se vähennetään työttömyyskorvauksesta jos on työtön ja hoitaa lasta kotona.
Siis ap menee tietenkin takaisin sinne osa-aikatöihin ja opiskelee sen pienen lisätutkinnon ja mies hoitaa lasta kotona. Jos on jo kotihoidontuella niin ei aivan pienestä vauvasta voi olla kyse, ei tarvitse olla just äidin hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies vaan hakemaan töitä reippaasti. Ehtii hakea vielä hyvin töitä ennen vuodenvaihdetta.
Töitä on haettu, koskaan ei ole alalla ollut näin vähän töitä. Tuurilla voi saada. Rakennusalalla kaikki vähentää tai tekee konkkaa. Ainakin puoli vuotta menee ennen kuin ala alkaa elpyä. Todennäköisesti kauemmin. Kannattaa seurata uutisia.
Jos tilanne on tuo, niin miehenhän kannattaa suosiolla olla työttömänä ja hoitaa lapsi kevääseen asti (kesäksi usein piristyy rakennusalalla) ja ap hankkiutuu töihin ja opiskelee. Jos on sellaiset opinnot että pystyy lapsenhoidon ohella tekemään niin pystyy myös osa-aikatyön. Tämä ois taloudellisesti ehdottomasti paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Siis kotihoidontuen saa, vaikka molemmat vanhemmat olisi töissä, kun lapsi vaan ei ole kunnallisessa päivähoidossa (tai palvelusetelillä yksityisellä).
Eikä ansiosidonnainen ole riippuvainen siitä, mitä muut perheessä ansaitsee.
Mutta ansiosidonnaisesta vähennetään perheen saama kotihoidontuki, jos toinen aikuinen ei kokoaikaisesti hoida lasta vaan opiskelee tai käy töissä samalla.
Opiskelet ja mies voi jatkaa kotihoidontuella
Sen aloituksen tekee ap:n lapsen isä....