Ahdistaa miehen alkoholin juonti.
Tiedän että ei auta purkaa tänne ahdistusta. Mutta ei ole ketään kenelle voisin puhuakaan. Muuten niin mukava mies, mutta pulloon pitää aina tarttua kun " löytyy joku hyvä syy" . Aina kun vapaa alkaa ym.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin lapsena sanoin aikuisena vanhemmalleni, että voi valita minut tai viinan, molempia ei saa. Valitsi viinan.
Mitä menetin? Paljon ahdistusta, pettymyksiä ja kokemusteni mitätöintiä. Nyt voin sentään edes muistella lämmöllä hyviä aikoja ilman että tarvitsee kohdata ankeaa nykyisyyttä.
Jos miehesi haluaa enemmän juoda kuin olla kanssasi, ei jäämisessä liene mieltä. Mutta kannattaa antaa mahdollisuus valita, ja tarkoittaa sitä.
Ollessani lapsi naapurin emäntä laittoi miehelleen samat ehdot, ja siellä tehtiin viisaampia valintoja. Ovat tietääkseni edelleen yhdessä. Siitä ei vaan sitten pidä lipsua, vaan tarkoittaa mitä sanoo. Toinen äkkiä oppii, että sanahelinää se vain on, jos toinen juomisen jatkuessa kuitenkin jää.
Itse sitä herran vuonna 2023 toivoisi, että keskustelu sairaudesta nimeltä alkoholismi, olisi edes
Jaa-a. Ainakaan äitini ei edes halunnut yrittää raitistumista. Lisäksi AA:ssakin ohjelmaan kuuluu anteeksi pyytäminen ja vastuun ottaminen omista teoista. Alkoholismi on sairaus, mutta ei siinä auta päänsilittely ja nyyhkytarinoiden kuuntelu. Tyypillisesti alkoholisti raitistuu (jos raitistuu) täsmälleen silloin, kun juomisen jatkamisesta tulee hänelle itselleen kivuliaampaa kuin ilman olemisesta. Muiden hätä ei tyypillisesti paljon liikuta. Pisteen saavuttamista auttaa, jos ei mahdollista ryyppäämisen jatkamista liialla ymmärtämisellä vaan vetää omat rajansa ja pitää niistä kiinni.
Jos on jo päättänyt, että tämä on sairaus, jolle ei itse voi mitään ja vapauttaa tällä ajatuksella itsensä kaikesta vastuusta, niin sitä suuremmalla syyllä läheisten on syytä juosta. Kenenkään ei tarvitse tuhota omaa elämäänsä muiden sairaudella. Varsinkin kun potilas itse vetäytyy kaikesta vastuusta vointinsa parantamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistille ei puhe eikä ehtojen antaminen auta. Alkoholistin pitää juoda ja hänen pitää antaa juoda enemmän. Sieltä se pohja löytyy, jos on löytyäkseen, ja vasta sitten voi parantuminen alkaa.
Sitä tuskin kannattaa jäädä katsomaan jos ei sitä halua katsoa.
Tämä on kyllä niin turhaa lätinää. Ihan sama kuin murtunut jalka voisi parantua vain kun se luu on ensin kokonaan poikki.
Ehkä vähän ärsyttävästi sanottu mutta kyllä mä tajusin mitä tuossa tarkoitettiin, (ex)juopon lapsena. Oli ihan sama mitä minä, veljeni, puolisonsa sanoi tai aneli, vasta kun laitettiin kaikki välit poikki ja joi itsensä todella pohjalle tunnusti että on ongelma ja haki apua. Siinä prosessissa oltiin tukena, silloin kun laitin välit poikki sanoinkin että sinä päivänä kun haet apua olen tukena, muutoin en halua olla missään tekemisissä. Ei siinä ollut enää muita vaihtoehtoja, vuosia takana lupailuja ja pettymyksiä. Nyt äiti on ollut juomatta 8v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistille ei puhe eikä ehtojen antaminen auta. Alkoholistin pitää juoda ja hänen pitää antaa juoda enemmän. Sieltä se pohja löytyy, jos on löytyäkseen, ja vasta sitten voi parantuminen alkaa.
Sitä tuskin kannattaa jäädä katsomaan jos ei sitä halua katsoa.
Tämä on kyllä niin turhaa lätinää. Ihan sama kuin murtunut jalka voisi parantua vain kun se luu on ensin kokonaan poikki.
Ehkä vähän ärsyttävästi sanottu mutta kyllä mä tajusin mitä tuossa tarkoitettiin, (ex)juopon lapsena. Oli ihan sama mitä minä, veljeni, puolisonsa sanoi tai aneli, vasta kun laitettiin kaikki välit poikki ja joi itsensä todella pohjalle tunnusti että on ongelma ja haki apua. Siinä prosessissa oltiin tukena, silloin kun laitin välit poikki sanoinkin että sinä päivänä kun haet apua olen tukena, muutoin en
Minun äitini joi itsensä hengiltä. Silti tuo on tyhjää lätinää. Ihmiset on erilaisia, alkoholistit myös. Ei kaikkien tarvitse mennä pohjalle, ei lähellekkään.
Ahdistus loppuu kun eroo juoppo miehestä. Vai aiotko olla sen kanssa loppuelämäsi?
Kenelläkään ei ole velvollisuutta seurata hyväksyvästi vierestä kun läheinen ryyppää itseään hautaan. Toipuminen alkoholismista on vain alkoholistin itsensä vastuulla.
Sen kun vielä tajuaisit.