Riittääkö teillä itsehillintä karkkipussin säilyttämiseen kaapissa?
Ja sitten aina pikkuhiljaa napsitte sieltä yhden tai kaksi, ja karkit riittää pitkäksi aikaa?
Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että turvallisinta on vaan olla ostamatta, koska itse huitasen koko pussillisen naamaan kerralla. Siksi ostan herkkuja tosi harvoin. Kadehdin niitä, joille riittää pieni sokerimäärä ja sitten tulee stoppi.
Kommentit (104)
Asun yksin ja taloudessani ei mitään mitä sisältää sokeria tai valkoista jauhoa.maitotaloustuoteita,ei sikaakaan misään muoton.Pätöksen tein 1.1.2023. Ja olen laihtuinnut 11kg. Kilo pois kukaudessa. En laihduta syön nälkääni mutta kellon ajoilla Kello 8-12-16-20 ja voin hyvin.Käyn vikolla salilikunassa ja joka päivä kävelen 3h. Vieraissa,kuin esim.kahvilat sanon ei kiitos makealle.Teetä voin juoda, jos kahvila menen ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat karkit mitä joskus ostamme ovat inkiväärikarkkeja. Niitä ei paria enempää pysty edes syömään suun palamatta.
Ne on kyllä tosi hyviä. Pitääpä taas joskus ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä lukee? No totta kai on! En kai minä nyt mikään ADDIKTI ole. Miksi olisin heikko? Minula on nytkin geisha-suklaarasia ja suklaakeksejä. Suklaakeksin otan yleensä kahvin kanssa ja geishaa otan ehkä 2-3 palaa päivässä. Jos ihan oikea nälkä tulee, niin syön jotain. Yritän syödä 3 tunnin välein. Välipalaksi hyvä on esim. banaani tai porkkana. Minusta näiden addiktien tulisi mennä hoitoon. Ei se ole normaalia kyetä olemaan syömättä jos ei ole tarvetta. Keksikää parempaa tekemistä kuin syöminen. Itse käyn 3 krt viikossa salilla ja syön oikeaa ruokaa tarpeeksi, niin ei tarvitse koko ajan herkutella hiilareilla.
Mahtavaa 👌 Minä käyn salilla 4 krt viikossa ja syön terveellisesti, mutta silti en enää osta kotiin mitään herkkuja enkä syö niitä muutoin kuin jossain juhlissa ja ehkä jouluna. Söin ennen esim. karkkia noin puoli kiloa viikossa, olin ylipainoinen, vatsa jatkuvasti sekaisin jne. En halua palata siihen enää enkä toisaalta koe tarpeelliseksi syödä herkkuja, en edes sitä suklaakeksiä kahvin kanssa tai 2-3 palaa Geishaa päivässä. En silti koe olevani mikään hoitoa tarvitseva addikti.
Riittää, vanhenevat. Ostan hyvin harvoin karkkia.
Säilyy. Viinat vaimo joutuu piilottamaan vaikka alkoholisti en olekaan.
Kyllä. Tällä hetkellä on melkein täysi salmiakkipussi, tummaa suklaata ja tortillasipsejä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä lukee? No totta kai on! En kai minä nyt mikään ADDIKTI ole. Miksi olisin heikko? Minula on nytkin geisha-suklaarasia ja suklaakeksejä. Suklaakeksin otan yleensä kahvin kanssa ja geishaa otan ehkä 2-3 palaa päivässä. Jos ihan oikea nälkä tulee, niin syön jotain. Yritän syödä 3 tunnin välein. Välipalaksi hyvä on esim. banaani tai porkkana. Minusta näiden addiktien tulisi mennä hoitoon. Ei se ole normaalia kyetä olemaan syömättä jos ei ole tarvetta. Keksikää parempaa tekemistä kuin syöminen. Itse käyn 3 krt viikossa salilla ja syön oikeaa ruokaa tarpeeksi, niin ei tarvitse koko ajan herkutella hiilareilla.
Syöt niitä kuitenkin joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa 👌 Minä käyn salilla 4 krt viikossa ja syön terveellisesti, mutta silti en enää osta kotiin mitään herkkuja enkä syö niitä muutoin kuin jossain juhlissa ja ehkä jouluna. Söin ennen esim. karkkia noin puoli kiloa viikossa, olin ylip
Jos ei pysty olemaan tekemättä jotain asiaa jos siihen annetaan mahdollisuus, niin silloin on itseään kontrolloimaton pakkomielteinen/addikti henkilö. Silloin toki on hyvä tunnustaa asia itselleen. Kyllä ihmisellä pitää olla oma tahto, eikä toimia kuten eläimet vaistojensa varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt niitä kuitenkin joka päivä?
Riippuu vähän. Syön tai en syö, mutta noiden syöminen pysyy minulla kontrollissa, kuten myös alkoholi, vaikka haen sitä halvalla laivalta suuria määriä kerralla. Alkoholia juon pe ja la tietyn määrän ja loput jäävät varastoon. Addikti ostaa joka vkl uudet alkoholit ja tosiaan joka vkl (kalliilla kaupasta koska alkkikselle hinnalla ei ole väliä), koska tietää olevansa alkoholisti, ja juo ne kaikki sit yhtenä viikonloppuna tai vaikka samana päivänä kun ne ostaa. Noin esimerkkinä. Ihan samanlainen addikti se sokeri-addiktikin on, jos ei itseään pysty kontrolloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin ja taloudessani ei mitään mitä sisältää sokeria tai valkoista jauhoa.maitotaloustuoteita,ei sikaakaan misään muoton.Pätöksen tein 1.1.2023. Ja olen laihtuinnut 11kg. Kilo pois kukaudessa. En laihduta syön nälkääni mutta kellon ajoilla Kello 8-12-16-20 ja voin hyvin.Käyn vikolla salilikunassa ja joka päivä kävelen 3h. Vieraissa,kuin esim.kahvilat sanon ei kiitos makealle.Teetä voin juoda, jos kahvila menen ystävien kanssa.
Työttömillä ja perheettömillä on aikaa kävellä joka päivä 3 h.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä. Tosin ei minulla ole vain yhtä karkkipussia kaapissa, vaan ihan reilusti erilaisia karkkeja, karkkipusseja, suklaita ja mitä nyt onkaan. Syön jos syön ja olen syömättä, jos ei huvita.
Ei minun tarvitse hillota karkkeja, vaan syötäväksi ne on ostettu ja sen tietävät myös muut perheessä. Kenelläkään ei ole siis mitään ongelmaa karkin syömisen kanssa.
Meillä sama. En osaa sanoa paljon meillä on nyt kaapissa karkkia, keksejä ja kaikkea, mistä saa tehtyä helposti herkkua ja niitä saa syödä, jos siltä tuntuu.
Perheessä on kolme nuorta meidän vanhempien lisäksi ja yhdelläkään meistä ei ole mitään kieroutunutta suhdetta herkkuihin. Sama oli jo lapsuudenperheessänikin.
En edes tunne sellaisia ihmisiä, joille tämä asia olisi jotenkin hankala.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos riittää, niin oletteo opetelleen sen taidon vai oletteko aina olleet sellaisia?
Lopetin sokerin syömisen 3 v sitten ja enää ei ole mielitekoja. Meillä on aina karkkia kaapissa, mutta en syö niitä.
Ennen söin heti kaiken makean ja sitä piti olla paljon. Juustonaksuja meni iso pussi illassa.
Nyt mulla on käden ulottuvilla puolentoista viikkoa sitten ostettu ja avattu pussi salmiakkia, eikä se ole vielä tyhjä. Puoliso on osallistunut pussin tyhjentämiseen. Suklaa ei maistu enää ollenkaan ja keksejä saatan syödä 1-2 viikossa, jos niitä sattuu olemaan kotona, harvemmin on, kun ei tee mieli. Koska joku addiktio pitää ihmisellä olla, ahmin nykyään hedelmiä. Alkoholia en ole koskaan käyttänyt paljoa, nykyään en ollenkaan. Puoliso ostaa omat alkoholinsa ja juo ne omaan tahtiinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole normaalia kyetä olemaan syömättä jos ei ole tarvetta".
😂😂 Tajuatko itse yhtään mitä kirjoitit?
Toisekseen, sinä itse pupellat ruokaa kolmen tunnin välein ja päälle vielä suklaata, siis joka päivä.
Kukahan tässä se addikti on...
Avaamaton pussi säilyy vaikka kuinka kauan, mutta kun sen avaa, niin sitten se on menoa.
Minä rakastan hekuttelua ja sallin sen itselleni, tämä johtaa siihen, että siinä ei ole mitään kielletyn hedelmän makua ja oikeastaan ikinä en mätä herkkuja liikaa. Kaapissa on herkkuja siis joka lähtöön ja joskus jos tekee mieli, niin sieltä saa ottaa. Koskee myös alkoholia, mutta sitäkään ei tee liikaa ikinä mieli.
Olen hyvässä kunnossa ja ylipainoa ei ole yhtään ja mielikin on iloinen.
Tein DNA-testin, ja sen mukaan ihmisten makuaisteissa on geneettisiä eroja, että jotkut ei tunne sitä makean makua yhtä vahvasti kuin toiset. Itse kuulemma olen niitä, jotka maistaa tosi huonosti makean maun. Eli tämä voisi selittää, miksi joidenkin makeanhimo on helpompi sammuttaa. Mutta en tiedä.
Ei riitä. Kaikki menee samalla kertaa.
Minulle se ei vaadi mitään itsehillintää kun ei kovin usein karkkia tee mieli. Ehkä 4-5 namua viikossa.
Ei riitä! Vasta ostettu After Eight - rasia makuna uusi mansikka meni samana iltana!