Työstä irtisanoutuminen kesken irtisanoutumisajan. Mitä seurauksia?
Mulla kolmen kuukauden irtisanoutumisaika, ja joudun perhesyistä/terveyssyistä muuttamaan toiselle puolelle maata melko piakkoin.
Joutuuko maksamaan takaisin jotain työnantajalle? Vai pääsenkö työsuhteesta ilman sanktioita?Kyseessä sosiaali- ja terveysala.
Kommentit (25)
Sulla vai työnantajalla kolmen kuukauden irtisanomisaika?
Ei noin pitää ole olemassa. 1kk on pisin
Kyllä se koko irtisanomisaika tulee olla töissä, vaikka miten olisi sovittu yhdessä 3 kk irtisanomisajasta. Työnantajalla on oikeus vaatia korvauksia sopimusrikkomuksesta, tavallisesti se on irtisanomisajan palkka sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta koituvat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta?? Mitä helvettiä?
Varmaan työnantaja irtisanonut, ja ap haluaisi itse irtisanoutua tämän irtisanomisaikansa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei noin pitää ole olemassa. 1kk on pisin
Työsopimuslaki on kanssasi eri mieltä.
Kannattaa yrittää sopia työnantajan kanssa. Muutoin tulee sopimussakko maksettavaksi jos lähdet ennen irtisanomisajan päättymistä.
Jos olet itse ietisanoutunut, niin irtisanomisaika voi olla max. 1kk.
Miten perhesyistä/terveyssyistä voi olla samalla henkilöllä? Onko jollain muulla terveyssyy?
Tuolla alalla ei varmaan voi tehdä etätöitä.
En tiedä miten käy mutta sinun on irtisanouduttava mahdollisimman nopeasti. Sitten selviää, joustaako työnantaja.
"Työntekijällä on mahdollisuus irtisanoa työsopimuksensa itse myös sen jälkeen, kun työnantaja on irtisanonut työntekijän työsopimuksen. Tällöin noudatetaan työntekijän irtisanomisaikaa, jos se on lyhyempi kuin työnantajan irtisanomisajasta jäljellä oleva aika."
https://omaluottamusmies.fi/tyosuhteen-paattaminen/tyontekijan-oma-irti…
Toimii samalla tavalla kuin vuokrasopimusten irtisanominen. Jos vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, niin irtisanomisaika on 3-6 kk, mutta vuokralainen voi itse irtisanoa sopimuksena jo käynnissä olevana irtisanomisaikana, jolloin se lyhenee kuukauteen.
Eli teillä ei ole työehtosopimusta, kun on tuollainen oma sopimus? Lähes kaikki alat on TESsin piirissä ja niissä on irtisanomisajat lyhyemmät. Yritä sopia työnantajan kanssa.
Kaikille teille, jotka kuvittelette irtisanomisajan olevan työntekijän puolelta max 1 kk, tässä työsopimuslaista pieni vinkki: "Irtisanomisaika voidaan sopia enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos on sovittu pidemmästä ajasta, tämän sijasta on noudatettava kuuden kuukauden irtisanomisaikaa. Työnantajan noudatettava irtisanomisaika voidaan sopia työntekijän irtisanomisaikaa pidemmäksi. Jos työnantajan noudatettavaksi sovittu irtisanomisaika on työntekijän irtisanomisaikaa lyhyempi, saa työntekijä noudattaa työnantajan noudatettavaksi sovittua irtisanomisaikaa."
Ne teidän hokemanne "ei voi olla kuin korkeintaan 1 kk" ovat voimassa vain silloin, kun irtisanomisajasta ei ole erikseen sovittu.
Vaikea sanoa mitään, kun ei tiedä onko ap irtisanottu vai irtisanoutunut, ja minkälaisiin irtisanomisaikoihin hän on sitoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se koko irtisanomisaika tulee olla töissä, vaikka miten olisi sovittu yhdessä 3 kk irtisanomisajasta. Työnantajalla on oikeus vaatia korvauksia sopimusrikkomuksesta, tavallisesti se on irtisanomisajan palkka sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta koituvat kulut.
3 kk on vain työnantajan irtisanoessa, ei koskaan työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk on vain työnantajan irtisanoessa, ei koskaan työntekijän.
Työsopimuslaki on kanssasi vahvasti eri mieltä.
Jos on oikeasti pakkorako niin sitten järjestät asiasi niin, että olet irtisanoutmisjan töissä. Tai haet saikkua, syyn saat keksiä itse. Yleensä työnantajat ovat järki, ei tunnepohjaisia ja asioista voi neuvotella.
Jos jätät irtisanomisaikaa noudattamatta, niin lain mukaan sinun pitää maksaa työnantajallesi korvauksena summa joka vastaa sitä palkkaa jonka olisit noudattamatta jättämänäsi irtisanomisaikana saanut. Eli esimerkiksi jos palkkasi olisi 3 000 €/kk, ja lähtisit kun irtisanomisaikaa on vielä 2 kuukautta jäljellä, työnantaja voisi vaatia sinulta 6 000 euron korvauksia.
Mutta voit tietysti aina yrittää sopia työnantajan kanssa työsuhteen lopettamisesta aiemmin. Irtisanomisaikaa pitää noudattaa vain jos jompi kumpi osapuoli sitä vaatii noudattamaan. Usein työnantaja ei halua pitää vastentahtoista työntekijää töissä vastoin työntekijän tahtoa, vaan monet suostuvat ihan vapaaehtoisesti sopimaan että lopetetaan työ aiemmin. Tietysti oletettuna että työnantajalla ei ole sillä hetkellä mitään hirveää työntekijäpulaa.
Sinuna tarkistaisin myös vielä ylimääräisen kerran onko irtisanomisaikasi tosissaan kolme kuukautta: Yleisimmät irtisanomisajat ovat työntekijän irtisanoessa sopimuksen joko 2 viikkoa tai 1 kuukauden. Pidemmästä ajasta voidaan sopia, mutta kolmen kuukauden irtisanomisaikatyöntekijän irtisanoessa sopimuksen on jo aika harvinainen.
Minulla oli 3 kk irtisanoutumisaika allalla, johon vaikeaa löytää työntekijöitä.
Jouduin olemaan töissä tuon 3 kk irtisanoutumisestani eivätkä löytäneet tilalleni työntekijää siinä ajassa. Allalla ei ole tessiä.
Vierailija kirjoitti:
"Työntekijällä on mahdollisuus irtisanoa työsopimuksensa itse myös sen jälkeen, kun työnantaja on irtisanonut työntekijän työsopimuksen. Tällöin noudatetaan työntekijän irtisanomisaikaa, jos se on lyhyempi kuin työnantajan irtisanomisajasta jäljellä oleva aika."
https://omaluottamusmies.fi/tyosuhteen-paattaminen/tyontekijan-oma-irti…
Juuri noin! Ap:n kysymyksestä päättelin, että hänet on irtisanottu. Silloin hänellä on itsellään oikeus myös irtisanoutua, jolloin noudatetaan työntekijän irtisanoutumisaikaa.
Kolme kuukautta?? Mitä helvettiä?