Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti meinaa alkaa vituttaa ravintolat Suomessa joissa joko pitäisi osata englantia tai raamenit jää tilaamatta

Vierailija
07.11.2023 |

Siinä sitten katsoo kun lammasasiakkaat koittaa tiituutaatöökansakouluenkulla tilailla.

Kommentit (207)

Vierailija
121/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asioin Suomessa suomenkielellä. Jos en saa suomeksi ravintolatilausta tehtyä otan yhteyttä aviin ja tasa-arvovaltuutettuun 👍

Vierailija
122/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen osaa englantia sen verran, että saa ruokatilauksen tehtyä. Jos jostain syystä siihen ei kykene, asioikoon toisessa ravintolassa. Ei käytetyllä kielellä ole merkitystä, kunhan ruoka on hyvää ja hyvää ruokaa tarjoavaa ravintolaa tukee mielellään. Ihmiset myös matkustavat, jopa maihin joiden kieltä eivät osaa. Kyllä sielläkin ruokalistasta tolkun saa ja tilattua, vaikka yhteistä kieltä, edes sitä englantia, ei ole. Ei ole vaikeaa ramenin tilaaminen Japanissakaan. 

Niin, matkaillessa voi opetella maan kieltä sen verran että tilaus onnistuu tai tilata vaikka elekielellä. Silloin kyse ei ole siitä etteikö tarjoilija osaisi paikallista kieltä vaan siitä että matkailija ei sitä osaa. Puhut ihan eri asiasta kuin siitä mikä on ketjun aihe. Itse opettelen matkaillessani muutaman sanan paikallista kieltä ja koitan yleensä tehdä tilaukseni sillä, mitä moni tarjoilija arvostaa ja itse opin kieliä. Missään en ole törmännyt tilanteeseen, että tarjoilija ei olisi paikallista kieltä osannut. Suomessa tilanne on tässä mielessä aika erikoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te koskaan kysy ruoasta mitään? Tilaa mitään vähän listan ohi allergian vuoksi tai pyydä jättämään jotain annoksesta pois?

Tai jos laskun kanssa on epäselvyyksiä?

Edelleen, puhun itse todella hyvin "kolmea kotimaista" kieltä, mutta ei minusta ole hienoa että jokaisen tulisi osata englantia saadakseen itselleen sopivaa ruokaa täällä kotimaassa. Olen itse onneksi allergioista vapaa, mutta en syö lihaa enkä kalaa. Olen lakto-ovo-vege, joka siis ei ole mitenkään hankala ruokavalio. Paitsi siinä kohtaa kun tarjoilija on kuin peura ajovaloissa vaikka en sano asiaani kamalalla, parjatulla ja nololla suomen kielellä vaan englanniksi. 

Vierailija
124/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe. Jatketaan!

Suomen kieli on meidän kaunis kielemme. Emme saa luovuttaa sen asemaa englannin kielelle palvelukielenä.

Ei muissakaan maissa niin tapahdu. 

Ja samaan hengenvetoon sanon myös, että Suvivirrestä ja joululauluista yms. "kristillisestä" kukttuuriperinteestä ei tarvitse luopua uusasukkaiden vuoksi. Sitäkään ei tapahdu muissa maissa!

Vierailija
125/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriperinteestä

Vierailija
126/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa karvakäsipitseerioissa saa yleensä suomeksi palvelua, mutta tälläisissä ns. "hienoissa" paikoissa ei saa vaikka varmasti sitä osattaisiin.

Vierailija
127/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioit jatkossa kaltaistesi kanssa pihtiputaalaisella snägärillä, niin ei tarvitse opetella englantia "raameneita" varten.

Vierailija
128/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole kielitaitokysymys. Kysymys on oman kulttuurin ja kielen vaalimisesta. Ranskassa tai Ruotsissa ei tulisi kysymykseenkään, ettei palvelusväki osaa maan kieltä. 

Vierailija
129/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä on se kun jokaisessa pizzeriassa pärjää suomen kielellä. 

"Hienommissa" paikoissa ei.

Hyvä huomio. Tuntuu että esim. vaihto-opiskelijat eivät viitsi opetella suomea edes vähää.

Vierailija
130/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkapihvejä saa kyllä Suomeksi. Ja tosiaan pizzaa.

Pitäiskö olla suomalainen Pertti tekemässä sulle raamenit? Eiköhän sitä spakettia voi keitellä itsekkin😄

Vierailija
131/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te koskaan kysy ruoasta mitään? Tilaa mitään vähän listan ohi allergian vuoksi tai pyydä jättämään jotain annoksesta pois?

Tai jos laskun kanssa on epäselvyyksiä?

Edelleen, puhun itse todella hyvin "kolmea kotimaista" kieltä, mutta ei minusta ole hienoa että jokaisen tulisi osata englantia saadakseen itselleen sopivaa ruokaa täällä kotimaassa. Olen itse onneksi allergioista vapaa, mutta en syö lihaa enkä kalaa. Olen lakto-ovo-vege, joka siis ei ole mitenkään hankala ruokavalio. Paitsi siinä kohtaa kun tarjoilija on kuin peura ajovaloissa vaikka en sano asiaani kamalalla, parjatulla ja nololla suomen kielellä vaan englanniksi. 

Kuule sun ei todellakaan tarvi osata englantia saadaksesi ruokaa. Senkun menet lähimpään Prismaan ja ostat mitä haluat. Jos "Rainbow" ei nappaa, niin osta "Kotimaista".

Ravintola-alalla  jos haluat että joku kokkaa sen sulle valmiiksi ja tuo pöytään, niin sitten pitää tyytyä niihin, jotka suostuvat sen sulle kokkaamaan ja kantamaan pöytään. Jossain nuudelikuppilassa ei varmaan kovinta palkkaa makseta, ja ravintola-ala on muutenkin ihan kamala, joten ehkä ne ainoat jotka suostuu sitä tekemään on juuri niitä jotka ei kielitaidon puutteen takia vielä pääse minnekään muualle töihin.

Vierailija
132/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan tänne tulla yrittämään ja työllistämään, tervetuloa vaan. Jos ei sitten jollekkin kelpaa, niin varmaan voi popsia raameninsa muualla.

Vierailija
133/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteenkin vuoksi vaadin suomenkielistä palvelua, vaikka minulla on hyvä kielitaito.

Samoin ajattelen. Arvostan Janne Saarikiveä joka tuo sinnikkäästi suomen kielen asemaa esille.

Vierailija
134/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kuten Reinikainen ja ralli Englantia ja tilausta piirretään sitten sormella ilmaan.

Vierailija
135/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa korostuu se, että henkilöt, joilla on hyvä kielitaito, vaativat palvelua omalla äidinkielellään, suomeksi. Se tarkoittaa sitä, että asiaa on mietitty ja siitä on muodostettu perusteltu mielipide, joka pohjautuu juurikin kielen oppimisen ja kulttuurilliseen ymmärtämiseen.

Vierailija
136/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun Turkkilaiset osaa jo Suomen alkeetkin ihan hetkessä?

Vierailija
137/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs aikanaan hermostui kun Pariisissa saanut sitten palvelua Englanniksi.

Vierailija
138/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole iso juttu sanoa paria sanaa englantia kotimaassaan. Sanooko joku tietä englanniksi kysyvälle turistille, että suksi suolle, minä puhun vain suomea koska ollaan Suomessa.

Vierailija
139/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitää ängetä itsensä paikkaan, josta ei tykkää?

Vierailija
140/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaapa huomioon se, että marata-alalla on työvoimapula ja suomalaisia tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on se, että joko se pihvi tilataan englanniksi tai sitä pihviä ei tilata ollenkaan. Tämä ei ole kielipolitiikkaa, tämä on ainut keino jolla ravintoloita pidetään auki - palkataan monikulttuurisia työntekijöitä, joille suomi on usein vaikeaa.Valitettavasti ala ei kiinnosta suomalaisia.Laissa ei ole säädetty, millä kielellä yksityiset ravintolat palvelevat asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän