Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti meinaa alkaa vituttaa ravintolat Suomessa joissa joko pitäisi osata englantia tai raamenit jää tilaamatta

Vierailija
07.11.2023 |

Siinä sitten katsoo kun lammasasiakkaat koittaa tiituutaatöökansakouluenkulla tilailla.

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun pitää soittaa etukäteen ja varmistaa, että ravintolassa varmasti puhutaan suomea ja valitset ravintolan sen mukaan. Meitä on aika monta, joita ei haittaa vaikka tarjoilija ei puhu suomea. Pääasia on se ruoka eikä suomea puhuva tarjoilija. 

Te olette häpeäksi omalle maallenne.

Haista nyt home. Syö sinä missä pystyt, minä syön missä tykkään. 

-eri

En aio läävääsi tulla haistelemaan. Halveksin mieluummin etäältä kaltaistasi, joka ei piittaa suomen kielen elinvoimasta tässä maassa.

Kylläpä kirpaiseekin persun kiukuttelut. Menepä nyhtämään puista kaarnaa, niin saat edes pettuleipää tuohon pahimpaan nälkäkiukkuusi.

Vierailija
62/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa monesti pissattaa kun tulee jännä paikka. Jos pissaisi housuun niin ei tarvitsis hävetä ainakaan sitä mikä aiemmin jännitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielen taito kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
64/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän ravintolatyö kelpaa tulijoille muttei perceleille?

Tulokkaiden työllisyysaste on muuten jo valtaväestön tasolla. Persujen työllisyysaste on näiden alapuolella. Persujen äänestäjissä on työttömiä enemmän kuin minkään muun puolueen ja siis enemmän työttömiä kuin maahanmuuttajissa.

Vasemmistolle kunnia,sieltä löytyy työttömät ja tuilla elelevät.

Perätön puhe, muttei sinänsä yllätä. PS:n äänestäjien koulutustaso on kaikkein matalin, joten tieto hylkii heidän tyhmiä päitään. Samoin lukutaito (äidinkielen taito) on heikoin persuilla.

https://yle.fi/a/3-9528779

Vierailija
65/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää persut ravintolaan ja palvelualoille töihin. 

Ai juu, ei noille aloille oteta lukutaidottomia narkkeja ja varkaita.

Vierailija
66/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen oppiminen etenee yleensä siten, että ihminen ensin oppii ymmärtämään opittavaa kieltä ennen kuin pystyy itse tuottamaan sitä. Tässä voi olla huomattava ero. Lisäksi voi vielä arastella kielen käyttämistä, vaikka osaisikin. Tästä syystä on tärkeää, että näille suomea osaamattomille asiakaspalvelijoille puhutaan suomea. He joutuvat ottamaan seuraavan askeleen ja aloittaa suomen puhumisen. Kielen ymmärtäminen on todennäköisesti jo hyvällä tasolla, jos henkilö on työelämässä jo täällä.

Vierailija
67/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee sellaiseen ravintolaan mistä saa keitinperunoita, kastiketta ja jauhelihamureketta. Siellä luultavasti puhutaan suomea.

Ai vitsi että alkoi tehdä mieli mureketta! En ole saanut mureketta varmaan vuosiin. Jotain hiton raameneita ja artesaaniburgereita vaan.

Mun jo edesmennyt äitini teki taivaallisen hyvää jauhelihamureketta/- pihvejä/ - pyöryköitä jne. Jauhelihasta valmistat jos jonkinlaista; tänään teen jauhelihasta, riisistä ja kaalista pellillisen piirakkaa......

Vierailija
68/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun pitää saada autentico exotico  ruokaa mutta tarjoilijoiden pitäisi kuitenkin olla supisuomalaisia. ::D

Mä haluun mun yakisoban suomeksi!

Vierailija
69/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen osan keskustelun suomalaisten paskaa itsetuntoa. Ettekö arvosta omaa kieltämme ollenkaan? Olette jotain koko maailman ovimattoja?

Olen ollut ravintolatyössä ulkomailla maassa jonka kieli on harvinainen ja vaikea. Ei mennyt montaa viikkoa kun perustilaukset meni täysi paikallisella kielellä. Tervehdys ja kiitos tietysti jo ensimmäisenä päivänä. 

Vierailija
70/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun pitää soittaa etukäteen ja varmistaa, että ravintolassa varmasti puhutaan suomea ja valitset ravintolan sen mukaan. Meitä on aika monta, joita ei haittaa vaikka tarjoilija ei puhu suomea. Pääasia on se ruoka eikä suomea puhuva tarjoilija. 

Te olette häpeäksi omalle maallenne.

Haista nyt home. Syö sinä missä pystyt, minä syön missä tykkään. 

-eri

En aio läävääsi tulla haistelemaan. Halveksin mieluummin etäältä kaltaistasi, joka ei piittaa suomen kielen elinvoimasta tässä maassa.

Kylläpä kirpaiseekin persun kiukuttelut. Menepä nyhtämään puista kaarnaa, niin saat edes pettuleipää tuohon pahimpaan nälkäkiukkuusi.

Mistä tuollainen halveksunta toista suomalaista kohtaan oikein kumpuaa? Mikä saa sinut vähättelemään tuossa mitassa oman kielesi arvoa? Olisi kiinnostavaa tietää psykopatologiasi.

Vierailija
71/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin kielen taito kuuluu yleissivistykseen.

Käytän sinun englantiasi parempaa kielen taitoani ulkomailla, minne se kuuluukin.

Vierailija
72/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin alkaa äänestämään persuja, jos he kerran ovat ainoita joita kiinnostaa säilyttää kulttuurimme ehkä tärkein osa, kieli.

Tämä persuiksi meitä suomen kielen vaalijia haukkuville. 

Vierailija
73/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa, persuilla on taas uusi ongelma, kun työ kelpaa tulijoille muttei persuille!

Mites se naisjuttu olikaan, veikö ne sulta naiset vai syrjäytitkö ihan itse itsesi silläkin saralla?

Vierailija
74/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun pitää saada autentico exotico  ruokaa mutta tarjoilijoiden pitäisi kuitenkin olla supisuomalaisia. ::D

Sinä varmaan vaadit Libanonissa tempurasi japaniksi. Sellainen kosmopoliitti olet.

Vierailija
75/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että sinänsä hieno satiirisi avautuu perstolloille.

Vierailija
76/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa tai Saksassa ei tulisi kuuloonkaan että englanti syrjäyttäisi oman kielen.

Vierailija
77/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"A  ham ad tuna pizza with aplle cider"

Noin. Jopa kaltaiseni entinen tarkkisluokkalainen jolla on adhd osaa tilata pitsan ja juotavaa. Ruuat ne opetellan enkussa ekaksi tai ainakin opeteltiin ennen.

Vierailija
78/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käytän Wolttia, ei tarvi kommunikoida englanniksi.

Osaan erittäin hyvin 4 eri kieltä, mutta englannissa olen todella surkea. 

Vierailija
79/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen osan keskustelun suomalaisten paskaa itsetuntoa. Ettekö arvosta omaa kieltämme ollenkaan? Olette jotain koko maailman ovimattoja?

Olen ollut ravintolatyössä ulkomailla maassa jonka kieli on harvinainen ja vaikea. Ei mennyt montaa viikkoa kun perustilaukset meni täysi paikallisella kielellä. Tervehdys ja kiitos tietysti jo ensimmäisenä päivänä. 

Tämä kieliongelma ja itsetunto-ongelma kulminoutuu vähä-älyisimpään 15%:iin, persuihin.

Nehän eivät uskalla suutaan avata millään kielellä eivätkä pysty asiallisesti keskustelemaan edes suomeksi.

Vierailija
80/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa tai Saksassa ei tulisi kuuloonkaan että englanti syrjäyttäisi oman kielen.

Tämähän se pointti tässäkin aloituksessa oli, mutta ketju täynnä tyypillistä suomalaista omaanpesäänpaskomista persuhuuteluineen. Tähän maahan on kehittynyt jonkinlainen itseisarvo tunteessa olla vieras omassa maassaan.