Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti meinaa alkaa vituttaa ravintolat Suomessa joissa joko pitäisi osata englantia tai raamenit jää tilaamatta

Vierailija
07.11.2023 |

Siinä sitten katsoo kun lammasasiakkaat koittaa tiituutaatöökansakouluenkulla tilailla.

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alku täynnä omaa kieltään omassa maassaan arvostamattomia vatipäitä. Ap, tee kuten minä, puhu vaan sitkeästi suomea ja jumita siihen kunnes suomeksi palveleva löytyy. Kyllä omistaja lopulta joutuu noteeraamaan, että palvelu ravintolassa hidastuu kaikilta kun kielitarjonta on kehno. Ehkä sitten tekee asialle jotain, kun tuntuu lompakossa.

Mitäpä luulet paljonko se yksi tai kaksi kiukuttelevaa asiakasta painaa, jos ympärillä 20 asiakasta syö tyytyväisenä rameneitaan jotka on tilattu vähemmän tai enemmän hyvällä englannilla? Tuollaiselle jumittajalle näytetään ovea ja pahoitellaan, ettei löytynyt juuri hänelle sopivaa palveluratkaisua. 

Vierailija
42/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostakaa ihmiset Suomen kieltä! Se on pieni kieli ja ansaitsee kaiken mahdollisen huomion. 

Kyllä sen verran tarjoilijan täytyy osata paikallista kieltä, että perusjutut selviää. Muuten kannattaa mennä kieltä opiskelemaan.

Jännää, että pizzapojat oppivat suomea muutaman kuukauden jälkeen. Miten selitätte tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä sormella sitä haluamaasi ruokaa sekä juomaa ja älä puhu mitään. 

Tuo sujuu niin kauan kunnes tulee jokin ongelma.

Tai jos haluat selvittää sopiiko ruoka ruokarajoitteiselle.

Olet siis näitä, jotka menevät Steakhouse & Grilliin ihmettelemään, kun ei löydy vegaanista sisäfilepihviä. Tai ettei nepalilaisessa ravintolassa ole lounasbuffetissa piimää. Oi voi. Saattaahan se olla välillä haasteellista.

Vegaanit tuskin kokevat kielitaito-ongelmia, Pasi-kulta. Lihansyöjäpersuilla niitä on. Ja jostain systä myös paljon allergioita ja muuta ruikkuperseisyyttä.

Oletko taas ottanut aineita.juttu on senverta sekavaa.

Vierailija
44/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilmeisin syy on, ettei noihin hommiin riitä suomenkielisiä tai siistijöiksi miehiä. Miksi suomenkieliselle tai miehille ei kelpaa nämä työt?

Vierailija
45/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun pitää soittaa etukäteen ja varmistaa, että ravintolassa varmasti puhutaan suomea ja valitset ravintolan sen mukaan. Meitä on aika monta, joita ei haittaa vaikka tarjoilija ei puhu suomea. Pääasia on se ruoka eikä suomea puhuva tarjoilija. 

Vierailija
46/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi aito ramen paikka tilaus tehtäisiin automaatilla ilman puhetta

Vierailija
47/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis näitä, jotka menevät Steakhouse & Grilliin ihmettelemään, kun ei löydy vegaanista sisäfilepihviä. Tai ettei nepalilaisessa ravintolassa ole lounasbuffetissa piimää. Oi voi. Saattaahan se olla välillä haasteellista.

Vegaanit tuskin kokevat kielitaito-ongelmia, Pasi-kulta. Lihansyöjäpersuilla niitä on. Ja jostain systä myös paljon allergioita ja muuta ruikkuperseisyyttä.

Oletko taas ottanut aineita.juttu on senverta sekavaa.

Äläpä projisoi. Koeta opetella äidinkielesi etenkin jos provoilet suomen kielen osaamattomuudesta.

Vierailija
48/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tyhmää kanssa. Eivät arvosta itseään. Tämän huomaa esimerkiksi oman kielen vähättelyllä. Aivan kuin se enkun sössäöminen olisi sitten hienompaa...

Vierailija
49/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten paljon halveksit sellaista henkilöä, joka omassa maassaan arvostaa omaa kieltään. Miten sinun kaltaisiasi oman kulttuurin vähättelijöitä on tänne pääsyt sikiämäänkin. 

Vierailija
50/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alku täynnä omaa kieltään omassa maassaan arvostamattomia vatipäitä. Ap, tee kuten minä, puhu vaan sitkeästi suomea ja jumita siihen kunnes suomeksi palveleva löytyy. Kyllä omistaja lopulta joutuu noteeraamaan, että palvelu ravintolassa hidastuu kaikilta kun kielitarjonta on kehno. Ehkä sitten tekee asialle jotain, kun tuntuu lompakossa.

Mitäpä luulet paljonko se yksi tai kaksi kiukuttelevaa asiakasta painaa, jos ympärillä 20 asiakasta syö tyytyväisenä rameneitaan jotka on tilattu vähemmän tai enemmän hyvällä englannilla? Tuollaiselle jumittajalle näytetään ovea ja pahoitellaan, ettei löytynyt juuri hänelle sopivaa palveluratkaisua. 

Miksi olet tyytyväinen siitä, että Suomessa ei saa palvelua suomeksi? Mistä tuollainen oman kielen väheksyminen oikein kumpuaa?

Vierailija
51/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun pitää soittaa etukäteen ja varmistaa, että ravintolassa varmasti puhutaan suomea ja valitset ravintolan sen mukaan. Meitä on aika monta, joita ei haittaa vaikka tarjoilija ei puhu suomea. Pääasia on se ruoka eikä suomea puhuva tarjoilija. 

Näin juuri. Ravintoloita on sen verran paljon, että jokainen voi valita itselleen sopivimman. En minäkään kasvissyöjänä mene pihviravintolaan kiukuttelemaan kasvisvaihtoehtojen puutteita tai sushi-ravintolaan valittamaan kun listalla ei ole makaronilaatikkoa.

Valitkaa ravintolanne sen mukaan mikä teille sopii. 

Vierailija
52/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette häpeäksi omalle maallenne.

Vierailija
53/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat tyhmää kanssa. Eivät arvosta itseään. Tämän huomaa esimerkiksi oman kielen vähättelyllä. Aivan kuin se enkun sössäöminen olisi sitten hienompaa...

No tosi asia on, että ei suomalaisia kiinnosta enää nuo työt ja sitten pitää palkata ulkomaalaisia. Heillä menee oma aikansa kielen oppimiseen. Asuin itse ulkomailla, mutta en opetellut paikallista kieltä, kun ihan englannillakin pärjäsi. Keskityin parempaan tekemiseen kuin opettelemaan mongerruskieltä, joka kuulostikin ihan kauhealta. No joo kävin ykköskurssin, mutta se kyllä riitti siitä kielestä. 

Vierailija
54/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt home. Syö sinä missä pystyt, minä syön missä tykkään. 

-eri

Vierailija
55/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tosi asia on, että ei suomalaisia kiinnosta enää nuo työt ja sitten pitää palkata ulkomaalaisia. Heillä menee oma aikansa kielen oppimiseen. Asuin itse ulkomailla, mutta en opetellut paikallista kieltä, kun ihan englannillakin pärjäsi. Keskityin parempaan tekemiseen kuin opettelemaan mongerruskieltä, joka kuulostikin ihan kauhealta. No joo kävin ykköskurssin, mutta se kyllä riitti siitä kielestä. 

Mitä lyödään vetoa, että Suomeen kuitenkin kannatat m oni kultt uurisuutta, vaikket itse siihen ulkomailla kykene.

Vierailija
56/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole koskaan ravintolassa käynytkään persu.

Vierailija
57/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa näille suomea osaamattomille asiakaspalvelijoille suomeksi se palvelutilanne asioidessanne. Win-win. Näin minä yritän toimia. Asiakaspalvelija puhuu englantia, minä ohjaan tilannetta suomeksi. Vastaan hänelle englanniksi tai muulla kielellä vasta sitten, jos on pakko. Varmasti ovat tyytyväisiä, kun oppivat. Tämä parantaa myös heidän asemaansa yhteiskunnassamme.

Vierailija
58/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. En tosiaan ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä on asiallista joutua käyttämään englantia asiakaspalvelutilanteessa Suomessa. Englannin kieli ei tee ravintolasta eikä kaupasta yhtään hienompaa, mutta sen käyttäminen Suomessa halventaa niitä miehiä ja naisia, jotka aikoinaan kamppailivat sen puolesta, että Suomessa saa käyttää suomea kaikilla elämänalueilla. Minä kierrän pakkoenglantia tuputtavat paikat kaukaa.

Vierailija
59/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt home. Syö sinä missä pystyt, minä syön missä tykkään. 

-eri

En aio läävääsi tulla haistelemaan. Halveksin mieluummin etäältä kaltaistasi, joka ei piittaa suomen kielen elinvoimasta tässä maassa.

Vierailija
60/207 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettakaa näille suomea osaamattomille asiakaspalvelijoille suomeksi se palvelutilanne asioidessanne. Win-win. Näin minä yritän toimia. Asiakaspalvelija puhuu englantia, minä ohjaan tilannetta suomeksi. Vastaan hänelle englanniksi tai muulla kielellä vasta sitten, jos on pakko. Varmasti ovat tyytyväisiä, kun oppivat. Tämä parantaa myös heidän asemaansa yhteiskunnassamme.

Viimeksi Helsingin lentokentällä puhuin vaan suomea vaikka tarjoilija puhui englantia. Hyvin hän ymmärsi minua kuitenkin. Siis ensin luulin, että hän luulee minun olevan ulkomaalainen, kun olen aika tumma ja sen takia puhuu englantia, mutta sitten tajusin, ettei hän puhu suomea laisinkaan, kun hän toisellekin asiakkaalle alkoi puhua vaan englantia.