Hirveä työvoimapula!! Hakemaani paikkaan on 80 hakijaa!
Kommentit (219)
40: no tuo käy järkeen, kiitos vastauksesta. Ajattelin vain että joulun tienoilla tarvittaisiin edes sesonkityöntekijöitä kuten kesällä, mutta ilmeisesti ei. Ainoat tuollaiset mitä on tullut vastaan on joulukuun ajaksi pakettipisteelle ja muutamaksi päiväksi ilotulitekojun myyjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut tänä syksynä n 10 työpaikkaa (siinä ainoat järkevät paikat, osa jopa osa-aikaisia tai koulutustani matalampia).
JOKAINEN rekrytoija (vastaamattomia pissapäitä lukuun ottamatta) ON laulanut s-postiin samaa virttä: "Saimme RUNSAASTI hyviä hakemuksia (60-120)".
Minä olen hakenut pelkästään koulutustani paljon matalampia osa-aikaisia paikkoja, koska mitään muuta ei ole tarjolla, ja lopputulos on sama.
Ihmettelen kyllä, mikä on nyt muuttunut keväästä. Jäin siis viime talvena työttömäksi, ja keväällä oli runsaasti haettavia paikkoja, vaikka en silti saanutkaan kuin pari määräaikaista osa-aikaista työtä. Mutta siis kuitenkin pystyin lähettämään kymmeniä hakemuksia kuukaudessa kaikenlaisiin hommiin.
Nyt syksyllä hädin tuskin löydän ne pakolliset haettavat. Käytännössä haen melkein ainoastaan pelkkiä 5-10h/vko myyjän töitä,
Olen kyllä huomannut saman. Mulla on tapana katsoa Duunitorin uusimmat läpi joka päivä. Ainoana rajana asuinkaupunki ja ympäryskunnat / sellaiset, joihin on helppo mennä. Etätyö kävisi tietty myös. En filtteröi edes mitään alaa pois.
No, vielä kesällä mulla oli melkein aina jotain 5-10 välilehteä auki sellaisia "nää pitää lukea tarkemmin" -ilmoituksia. Nyt syksyllä ei löydy kuin parhaimmillaan ehkä 3, ei ehkä sitäkään!
Suuri osa "uusista paikoista" on täällä nyt ollut viikosta toiseen yks ja sama puhelinmyyntifirma, joka yrittää houkutella työntekijöitä eri tavoilla kohdistetuilla otsikoilla. Postaavat tyyliin 7 ilmoitusta kerralla, kaikki puh.myyntiä kun tarkemmin lukee, olipa otsikko mikä tahansa "Siisti sisätyö asiantuntevalle kumminkaimalle". Hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Pohjatutkija,palkka n.3500, mainitsemasi henkilöt käyvät mainiosti. Työ edellyttää riittävää kykyä liikkua erilaisissa maastoissa.
Googlasin huvikseni pohjatutkijaa, ja nähdäkseni tuohon hommaan vaaditaan kyllä alan pätevyys. Vai kelpaako teille muka kuka tahansa vastaantulija?
Yllättävää kyllä, olen saanut kutsut kahteen työhaastatteluun. En ole ihan 50v. Ihmeiden aika ei ole ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjatutkija,palkka n.3500, mainitsemasi henkilöt käyvät mainiosti. Työ edellyttää riittävää kykyä liikkua erilaisissa maastoissa.
Googlasin huvikseni pohjatutkijaa, ja nähdäkseni tuohon hommaan vaaditaan kyllä alan pätevyys. Vai kelpaako teille muka kuka tahansa vastaantulija?
Mä voin tulla pohjatutkihaksi. Opin nopeasti.
Teknologiamessuille pääsee ilmaiseksi. Jos kysyn työtä kaikilta noilta firmoilta, montako työtarjousta saan?
Minä olen viisikymppinen ja koko ikäni saanut kuulla puhetta työvoimapulasta. Siitä puhuttiin myös 90-luvun laman aikana. "Nurkan takana on suuri tylvoimapula ja kaikki kynnelle kykenevät tarvitaan töihin." Vielä ei ole sitä työvoimapulaa näkynyt.
Opiskelin innoissani "tulevaisuuden ammatin", josta piti tulla aina vaan tärkeämpi. Alalla huudetaan kovasti työvoimapulaa, mutta yyteet, pätkätyöt ja vuokratyön käyttö ovat silti arkipäivää. Siihen vuokratyöpaskaan tipahdin itsekin. Iän lisääntyessa työn löytäminen muuttuu vain vaikeammaksi. Kuka nyt vanhaan naista haluaisi palkata.
Nyt uutena asiana huudetaan, että alalle tarvitaan naisia. En tiedä onko se vitsi vai sarkasmia vai mitä. "Tulevaisuuden ala" ollaan kuulemma edelleen. Ehkä se tulevaisuus on piilossa saman nurkan takana kuin työvoimapula. Ovat unohtuneet sinne keskenään kännäämään eivätkä muista tulla esiin.
Itse sain vastauksesksi *sopivaa hakijaa ei löytynyt*. Olisi pitänyt olla amk-tutkinto ja lisänä lueteltiin A4 muita vaatimuksia. Minä täytin nuo vaatimukset, mutta mulla on samalta alalta maisterin tutkinto.
Olkaa ilman sitten.
Sain viestin, että valinnassa painotettiin asiaa x ja y. Juuri minähän olin noissa asioissa vahva. Eivät edes haastatelleet.
Hassua kyllä, kun Googlaa sanalla "pohjatutkija" ei löydy mitään avointa paikkaa viimeisen kuukauden eikä viimeisen vuoden ajalta. Mistä te oikein haette niitä työntekijöitä? Ette ainakaan työpaikkasivustoilla.
Hakutuloksina tulee myös vanhoja rekrykoulutuksia, eli eipä noihin paikkoihin noin vain marssita töihin ja ala palkka juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Älä puhu pazkaa. Sellaisia paikkoja ole edes olemassa joihin ei ole hakijoita.
Ai, hassua että meillä oli silti yksi työpaikka auki nelisen kuukautta ennen kuin tuli ensimmäinen vähänkään varteenotettava hakija. Kannattaisi ehkä sinunkin hakea muuttotappiokuntiin niin ei ole niin ruuhkaa.
Pitikö löytyä alle 40-vuotias? Eli voi olla vaikea löytää. Hakijoita voi olla mutta ei sopivan ikäistäikäsyrjintää.
Ei pitänyt. Ei ollut minkään ikäisiä hakijoita.
Mutta silti kaikissa hakijoissa oli jotain "vikaa" jonka vuoksi ette voineet palkata. Meni oikein 4 kk ennenkuin löytyi kelvollinen hakija.
Jos oikeasti on pulaa työvoimasta, niin silloin palkataan melkein kuka tahansa lukutaitoinen ja opetetaan työ hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Teknologiamessuille pääsee ilmaiseksi. Jos kysyn työtä kaikilta noilta firmoilta, montako työtarjousta saan?
Voin lähteä seuraksi kysymään.
Vierailija kirjoitti:
200 hakijaa on paljon....
En ole ap, mutta viime viikolla olin haastattelussa, hakemuksia oli tullut 217.
Toimistotyö tosin, tekijöistä mielestäni liikatarjontaa ennemminkin.
Itse hain paikkaa, johon oli 300 hakijaa.
Ei työvoimapulaa ole kuin kaikkein paskimmissa hoito- ja ravintola-alan paikoissa. Niin ja tietysti joka paikkaan haluttaisiin kovasti kaiken osaavia asiantuntijoita, jotka tekee 22h vuorokaudessa 8e tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Älä puhu pazkaa. Sellaisia paikkoja ole edes olemassa joihin ei ole hakijoita.
Ai, hassua että meillä oli silti yksi työpaikka auki nelisen kuukautta ennen kuin tuli ensimmäinen vähänkään varteenotettava hakija. Kannattaisi ehkä sinunkin hakea muuttotappiokuntiin niin ei ole niin ruuhkaa.
Pitikö löytyä alle 40-vuotias? Eli voi olla vaikea löytää. Hakijoita voi olla mutta ei sopivan ikäistäikäsyrjintää.
Mutta silti kaikissa haki
Niin kun ei ollut niitä hakijoita joita olisi voinut jättää valitsematta. Mikä ymmärryksessäsi on vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua hakea niihin töihin mistä saa huonoa palkkaa.
Tämähän se kiteyttää koko työttömyyden olemuksen Suomessa. Haluttaisiin johtajatason palkkaa siisteistä päivätöistä, mielellään vielä kävelymatkan päästä kotoa, vaikka ei ole minkäänlaista koulutusta tai kokemusta. Sitten itketään ettei työttömille ole mitään paikkoja mitä voisi hakea, vaikka samaan aikaan tuhansia työpaikkoja jää täyttämättä.
Ei työttömät johtotason palkkaa halua vaan he haluavat palkan jolla elää.
Sellanen 3000-4000 euroa kuukaudessa on palkka mikä riittää aiva varmasti, täytyy muistaa se että asuminen ja auto vie siitä nettopalkasta jo sen noin 1000e/kk.
Autoa monet nimittäin tarvitsee työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain vastauksesksi *sopivaa hakijaa ei löytynyt*. Olisi pitänyt olla amk-tutkinto ja lisänä lueteltiin A4 muita vaatimuksia. Minä täytin nuo vaatimukset, mutta mulla on samalta alalta maisterin tutkinto.
Olkaa ilman sitten.
Minulle on käynyt sama useamankin kerran. Yhdellä kerralla ongelmaksi tuli se, että minulla on samanlainen koulutus ja työkokemus kuin toimipisteen johtajalla. Eihän sellainen nyt sopivaa ole. Eivät sitä tietenkään sanoneet syyksi. "Sopivaa hakijaa ei löytynyt" oli virallinen selitys.
Seuraavalla viikolla sama paikka oli taas haussa. Kovasti kuulemma olisi tarvetta työntekijälle, mutta voi.. on niin kova työvoimapula ettei ketään löydy.
Vierailija kirjoitti:
Sain viestin, että valinnassa painotettiin asiaa x ja y. Juuri minähän olin noissa asioissa vahva. Eivät edes haastatelleet.
Todennäköisesti eivät edes lukeneet sun hakemusta :) vetivät arvalla pinosta muutaman, jotka jaksoivat lukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa ilman sitten.
Minulle on käynyt sama useamankin kerran. Yhdellä kerralla ongelmaksi tuli se, että minulla on samanlainen koulutus ja työkokemus kuin toimipisteen johtajalla. Eihän sellainen nyt sopivaa ole. Eivät sitä tietenkään sanoneet syyksi. "Sopivaa hakijaa ei löytynyt" oli virallinen selitys.
Seuraavalla viikolla sama paikka oli taas haussa. Kovasti kuulemma olisi tarvetta työntekijälle, mutta voi.. on niin kova työvoimapula ettei ketään löydy.
Tässä omassa tapauksessani esihenkilöllä oli itsellään tuo AMK-tutkinto ja ei ilmeisesti halunnut että korkeammin koulutettu palkattaisiin.