Hirveä työvoimapula!! Hakemaani paikkaan on 80 hakijaa!
Kommentit (219)
Edelliseen paikkaan oli 43-hakijaa. Omaa autoa *vaadittiin*. Ajattelin että voisin hyvinkin päästä. Nyt sitten olikin jo tuplaten enemmän hakijoita työvoimapula-aikana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Älä puhu pazkaa. Sellaisia paikkoja ole edes olemassa joihin ei ole hakijoita.
Ai, hassua että meillä oli silti yksi työpaikka auki nelisen kuukautta ennen kuin tuli ensimmäinen vähänkään varteenotettava hakija. Kannattaisi ehkä sinunkin hakea muuttotappiokuntiin niin ei ole niin ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Ai, hassua että meillä oli silti yksi työpaikka auki nelisen kuukautta ennen kuin tuli ensimmäinen vähänkään varteenotettava hakija. Kannattaisi ehkä sinunkin hakea muuttotappiokuntiin niin ei ole niin ruuhkaa.
En ole työtön että kiitti vaan neuvoista. Tiedän että moni työnantaja vain sumuttaa muka työvoimapulaa. Tekijöitä kyllä riittää ja osaamistakin mutta ikäsyrjintä on todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua hakea niihin töihin mistä saa huonoa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut tänä syksynä n 10 työpaikkaa (siinä ainoat järkevät paikat, osa jopa osa-aikaisia tai koulutustani matalampia).
JOKAINEN rekrytoija (vastaamattomia pissapäitä lukuun ottamatta) ON laulanut s-postiin samaa virttä: "Saimme RUNSAASTI hyviä hakemuksia (60-120)".
Miltä alalta haet?
Aikaisemmin työskentelin varastolla jonne haettiin yhtä varastotyöntekijää. Hakemuksia oli jotain 500.
Minä en ihan ymmärrä eläkeikien nostoa. Miksi ihmisiä ei lasketa jo vähän nuorempina ja terveempinä pois työelämästä ja otettaisi nuorempia tilalle aiemmin ja tehtäisi vaihtuuvudesta nopeampaa? On varmasti ihan oleellinen ero eläköityä 60-vuotiaana, saatikka alle, kuin vasta 68-vuotiaana! Kaikki ei tietenkään haluaisi vielä tuossa iässä jäädä pois, mutta ne voisi, jotka haluaisi.
Katselin, että jostain oli kaivettu lähikaupan kassalle eläkeläisrouva. Koska olen koko syksyn tiiviisti seurannut avoimia työpaikkoja työnhakualueeltani, niin tiedän, että tuo paikka ei ole ollut missään julkisesti avoimena.
Vähän nyt ot molemmat kommentit, mutta kunhan pohdin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa puljussa taitaa olla huono johtoporras asenteesta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se kiteyttää koko työttömyyden olemuksen Suomessa. Haluttaisiin johtajatason palkkaa siisteistä päivätöistä, mielellään vielä kävelymatkan päästä kotoa, vaikka ei ole minkäänlaista koulutusta tai kokemusta. Sitten itketään ettei työttömille ole mitään paikkoja mitä voisi hakea, vaikka samaan aikaan tuhansia työpaikkoja jää täyttämättä.
Lama on lähellä. Suomi vajoaa.
Eli suurtyöttömyys kasvaa jättityöttömyydeksi.
Raksa ala on sipannut tosi pahasti, vienti ei vedä.
Töitä on vaikea saada ja sanon tämän oikeistolaisena yritysmyönteisenä ihmisenä.
Suomi vaan ei ole töiden suhteen onnela, palkat on matalat ja kilpailu vähistä töistä on verinen.
Terv
Inssinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut tänä syksynä n 10 työpaikkaa (siinä ainoat järkevät paikat, osa jopa osa-aikaisia tai koulutustani matalampia).
JOKAINEN rekrytoija (vastaamattomia pissapäitä lukuun ottamatta) ON laulanut s-postiin samaa virttä: "Saimme RUNSAASTI hyviä hakemuksia (60-120)".
Miltä alalta haet?
Mun tutkinno(i)lla voi hakea monelle alalle, mutta pöydällä on ollut kuljetus, teollisuus ja IT (ei koodi). Toimihlö / esihlö. Hanttihommiinkin haen välillä huvin ja harrastuksen vuoksi, mutta mua ei oikeen enää oteta niihin muuta kuin jostain hyvästä syystä. Sitä paitsi nuokin penteleet on kiristäneet kriteerejään siitä mitä oli 10v sitten (riitti, että näyttää sitten töissä ekalla pikku keikalla, mihin kykenee).
Mulle tuli taas eilen hylkäyskirje eräästä työpaikasta, 134 hakijaa.
Usein tulee myös näitä, joihin on yli 200 hakijaa.
No, mä olen jo 55v, että olen jo sopeutunut. Kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenut pelkästään koulutustani paljon matalampia osa-aikaisia paikkoja, koska mitään muuta ei ole tarjolla, ja lopputulos on sama.
Ihmettelen kyllä, mikä on nyt muuttunut keväästä. Jäin siis viime talvena työttömäksi, ja keväällä oli runsaasti haettavia paikkoja, vaikka en silti saanutkaan kuin pari määräaikaista osa-aikaista työtä. Mutta siis kuitenkin pystyin lähettämään kymmeniä hakemuksia kuukaudessa kaikenlaisiin hommiin.
Nyt syksyllä hädin tuskin löydän ne pakolliset haettavat. Käytännössä haen melkein ainoastaan pelkkiä 5-10h/vko myyjän töitä, koska kaikki muut ilmoitukset ovat jotain hitsaajan, teollisuusinsinöörin, lähihoitajan yms. töitä joihin minulla ei ole edellytyksiä.
Onko tämä tyypillistä, että syksyisin ei ole auki mitään tavallisia "duunarihommia"? Viime viikolla löysin yhden kahvilatyöntekijän paikan ja urheiluliikkeen myyjän paikan haettavaksi. Ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin työskentelin varastolla jonne haettiin yhtä varastotyöntekijää. Hakemuksia oli jotain 500.
Niin, alaa tuntevana sanon: jos paikka on auki suoraan talon kirjoille (ei vuokra), työajat on inhimilliset ja palkka on muuta kuin TES alin, niin kyllä JOPA varastolle hessuja ja minnoja löytyy sankoin joukoin.
Itseasiassa jopa pelkästään se, että välissä ei ole vuokrafirmaa ja työsuhde on perinteisen luotettava, erottaa paikan edukseen noin 95% muista. Näitä ne työnHakijat etsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitikö löytyä alle 40-vuotias? Eli voi olla vaikea löytää. Hakijoita voi olla mutta ei sopivan ikäistäikäsyrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolt-kuskiksikin on hakijoita jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenut pelkästään koulutustani paljon matalampia osa-aikaisia paikkoja, koska mitään muuta ei ole tarjolla, ja lopputulos on sama.
Ihmettelen kyllä, mikä on nyt muuttunut keväästä. Jäin siis viime talvena työttömäksi, ja keväällä oli runsaasti haettavia paikkoja, vaikka en silti saanutkaan kuin pari määräaikaista osa-aikaista työtä. Mutta siis kuitenkin pystyin lähettämään kymmeniä hakemuksia kuukaudessa kaikenlaisiin hommiin.
Nyt syksyllä hädin tuskin löydän ne pakolliset haettavat. Käytännössä haen melkein ainoastaan pelkkiä 5-10h/vko myyjän töitä,
Aika monessa paikassa budjettikausi on aina vuoden loppuun asti. Mikäli alkuvuodesta ollaan jääty tulostavoitteista niin loppuvuodesta on kovat paineet tehdä säästöjä jotta vuodesta jää edes jotain viivan alle. Voisin siis kuvitella että syksyllä ei välttämättä laiteta kaikkia paikkoja hakuun vaikka joku olisi lähtenytkin, vaan se jätetään ennemmin seuraavan vuoden budjetista maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten on, mutta hakuehdot tuntien en ihmettele. Ei sellaisia ihmisiä ole olemassakaan, joita paikkaan haetaan, Sitten valittavat kun ei ole hakijoita.
Tuolla asenteella ihan varmaan, kuulostaa siltä ettei oikeasti haluta edes työntekijöitä. Veetuilua sen sijaan.