Kannattaako perintövero jättää maksamatta
Leskellä on hallintaoikeustestamentin nojalla oikeus kiinteistöjen hallintaan. Todennäköisesti leski elää vielä 20-30 vuotta.
Realisoitavaa omaisuutta ei juuri jäänyt ja rahavarojakaan ei ollut kattamaan perintöveroa. Kiinteistöt ovat kasvukeskuksessa ja suositussa kesämökkikunnassa, joten niillä on merkittävä arvo.
Itse olen pienituloinen, asun vuokralla ja saan asumistukea, joten ulosmitattavaa ei juuri ole.
Eikös nuo verot vanhene lopullisesti viidessä vuodessa, joten kannattaako niiden antaa mennä ulosottoon?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
"omaisuutta ei jäänyt"... "merkittävä arvo"... tilanne jäi epäselväksi.
Jäi siis iso omakotitalo pk-seudulla, jossa leski asuu (leski omisti siitä 15%), hän ei siis ole äitini. Avio-oikeuden ja hallintaoikeustestamentin vuoksi saa asua kuolemaansa asti. Sen lisäksi vajaa 4 hehtaarin tontilla oleva kesämökki järven rannalta Mikkelin seudulta. Siihenkin on leskellä elinikäinen hallintaoikeus. Näistä minulle siis tulee perintövero maksettavaksi, enkä niitä voi realisoida.
Verot ja ja köyhän kuolema ovat ainoat varmat asiat tässä maailmassa.
Demari syö sinun perintöpöydässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy pankista saatko lainaa jos vakuutena on osuutesi pesän varoista.
Juttele kuitenkin ensin lesken kanssa voisiko osan kiinteistöistä myydä tai vuokrata.
mind you, jos leskellä on hallintaoikeus, leski saa myös ne vuokratulot
Tuo on asia josta voisi keskustella lesken kanssa. Kyllä leski voi antaa omistajan vuokrata ja saada vuokratuloa. Hallintaoikeus on nimenomaan oikeus, ei pakko. Oikeudesta voi myös luopua kokonaan tai osittain.
Isäsi oli aika mulkku kun lapsensa tuohon tilanteeseen jätti. Pystyykö leski hoitamaan velvoitteensa kiinteistöjen arvon säilymisestä ja niistä koituvista kuluista hänen elinaikanaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaan kieltäytynyt perinnöstä? Lasten takia?
No sitten lapset ovat samassa jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on rintaperillisen ollessa kyseessä usein pienempi kuin ihmiset ajattelevat. Kannattaa ensin varmistaa millaisesta summasta puhutaan.
On se 10% luokkaa kuitenkin. 350 000 euroa vaikka kiinteistöt niin kyllä siitä yli 30 000 euroa laskua saa missä ei selitykset auta.
Soita verotoimiston neuvontanumeroon, älä suinpäin jätä mitään vaan maksamatta. Siellä on ihan tavallisia elämää nähneitä ihmisiä vastaamassa. Ei kannata arastella soittaa. Kysyt heiltä, mitä minä nyt teen, kun tilanne on tämä.
Itse olen joutunut sinne soittamaan ja aluksi jännitti aivan kamalasti. Virkailija lempeästi sanoi, että kyllä me tämä selvitetään ja hyvä, että soitit. Niin vain tuli virkailijalta ohjeet ja hyvin asiat meni.
Tuo on itseasiassa hyvin tavallinen tilanne, ettei ole rahaa heti maksella isohkojakaan perintöveroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy pankista saatko lainaa jos vakuutena on osuutesi pesän varoista.
Juttele kuitenkin ensin lesken kanssa voisiko osan kiinteistöistä myydä tai vuokrata.
mind you, jos leskellä on hallintaoikeus, leski saa myös ne vuokratulot
Tuo on asia josta voisi keskustella lesken kanssa. Kyllä leski voi antaa omistajan vuokrata ja saada vuokratuloa. Hallintaoikeus on nimenomaan oikeus, ei pakko. Oikeudesta voi myös luopua kokonaan tai osittain.
voi. mutta siitä seruaa, että aapeelle äärätään vielä lahjaveroakin.
Miksi et vaadi lakiosaasi? Vaikka leskellä onkin omakotitaloon (asuntoon) asumisoikeus, jota ei voi lakiosavaatimuksella kumota, niin tämä ei koske muita kiinteistöjä. Lakiosavaatimus menee testamentilla saadun hallintaoikeuden edelle muiden kuin asunnon osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on rintaperillisen ollessa kyseessä usein pienempi kuin ihmiset ajattelevat. Kannattaa ensin varmistaa millaisesta summasta puhutaan.
On se 10% luokkaa kuitenkin. 350 000 euroa vaikka kiinteistöt niin kyllä siitä yli 30 000 euroa laskua saa missä ei selitykset auta.
Joo MUTTA: kun haallitaoikeus on leskellä, perintöveroa ei lasketa kiinteistöjen käyvän myyntiarvon mukaan, vaan hallintaoikeus pienentää sitä huomattavasti - toki laskuun vaikuttaa se, kauanko lesken oletetaan elävän. Mutta esim mikkeliliäsen kesämökin arvo hallintaoikeuden kanssa ei enää ole useampaa kymmentä tuhatta ellei se ole todella hieno. Pääkaupunkiseudun omakotitalonkin laskennallinen perintöveroarvo putoaa huomattavasti, jos otetaan huomioon, että siinä asuu seuraavat 20 vuotta joku joka ei maksa siitä vuokraa. Ja kun tästä pudotetusta summasta lasketaa 10% perintovero, se jää pariin kolmeen tuhanteen.
Se velka on täytäntöönpanokelpoinen 15 vuotta ja vielä senkin jälkeen jos verottaja hakee siihen jatkoa syystä että velallinen koettanut hankaloittaa maksua.
Perukirjassa on kiinteistöjen arvoksi merkitty 570.000 euroa ja 180.000 euroa, joten aika kovat verot noista tulee.
Lesken kanssa en ole ollut valitettavasti puheväleissä 8 vuoteen. Isäni kanssa soiteltiin silloin tällöin.
Tuo yhteinen koti on ihan selvä asia, että leski jää siihen ja haluaakin jäädä, mutta mietin tuon kesämökin kohtaloa, voidaanko se laittaa pakkomyyntiin, kun ei toimi vakituisena asuntona.
Hallintaoikeus vaikuttaa veroon pienentävästi, verot ei välttämättä ole niin suuret kuin arvelet ja pankista voi ehkä saada perintöveroihin lainaa. Ilmeisesti jäi asunto ja kesämökki?
Jos jätät maksamatta, verottaja kyllä kaivaa kynsin ja hampain sen rahan jostain, mahdollisesti jopa vaatimalla hallintaoikeuden purkamista, jotta voi myydä mökin. Joskin hallintaoikeuden saajan suoja on aika vahva, varsinkin asuntoon.
Jos sulla on perintöverot maksettu siinä vaiheessa kun leski kuolee, niin sullehan on rahaa sieltä tulossa. Se riippuu sitten kiinteistöjen arvosta, onko leski hoitanut vastuunsa.
Yritä maksaa nyt vaan. Sovi ulosoton kanssa, paljonko maksat kuussa. Olen sopinut aikoinaan ahkeruuden seurauksista, eli painoin töitä mutta en huomannut nostaa veroprossaa. Tuli isot mätkyt silloisiin tuloihin nähden. Sovin sitten maksusuunnitelman ja pysyin siinä. Ei tullut merkintää luottotietoihin.
Inhottava tilanne kylläkin!
Vierailija kirjoitti:
Perukirjassa on kiinteistöjen arvoksi merkitty 570.000 euroa ja 180.000 euroa, joten aika kovat verot noista tulee.
Lesken kanssa en ole ollut valitettavasti puheväleissä 8 vuoteen. Isäni kanssa soiteltiin silloin tällöin.
Tuo yhteinen koti on ihan selvä asia, että leski jää siihen ja haluaakin jäädä, mutta mietin tuon kesämökin kohtaloa, voidaanko se laittaa pakkomyyntiin, kun ei toimi vakituisena asuntona.
Sopikaa että perikunta maksaa perintöverot.
Jos ei meinaa käydä niin sitten ehdotat tollasta...
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole erehtynyt allekirjoittamaan paperia, jonka mukaan hyväksyt testamentin, voit vaatia lakiosaasi. Lakiosa on annettava hallintaoikeudesta vapaana. Koska kesämökkiä ei suojaa lesken asumisoikeus, voidaan se siinä tapauksessa myydä perintöverojen kattamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo MUTTA: kun haallitaoikeus on leskellä, perintöveroa ei lasketa kiinteistöjen käyvän myyntiarvon mukaan, vaan hallintaoikeus pienentää sitä huomattavasti - toki laskuun vaikuttaa se, kauanko lesken oletetaan elävän. Mutta esim mikkeliliäsen kesämökin arvo hallintaoikeuden kanssa ei enää ole useampaa kymmentä tuhatta ellei se ole todella hieno. Pääkaupunkiseudun omakotitalonkin laskennallinen perintöveroarvo pu
Pienenee joo mutta ei huomattavasti. Näin ainakin oli itselläni. Voi olla myös 200 000 euron mökki.
Minun isäni sanoi että antaa perinnön käteisellä minulle pikkuhiljaa koska ei halua että maksan perintöveroa koska sitä menisi 300 000 euroa.. Olen saanut isoja summia jo 6 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa että perikunta maksaa perintöverot.
Jos ei meinaa käydä niin sitten ehdotat tollasta...
Siis minä olen ainoa lapsi ja käytännössä se perikunta, kun leskihän ei ole pesän osakas. Ei sillä pesällä sen enempää ole varoja. Isältä jäi hautajaiskulujen jälkeen vajaa 20.000 euroa rahaa, 11 vuotta vanha auto ja tietysti jotain irtainta omaisuutta noiden kiinteistöjen lisäksi.
Pitää selvittää tuo, voinko vaatia lakiosaa vielä. Perukirja on allekirjoitettu, mutta jakoa ei ole tehty.
Leski on ilmoittanut, että testamenttia ja perintöä koskien voin keskustella hänen lakimiehensä kanssa.
Aika sikamainen temppu isältä. Itse ehkä yrittäisin riitauttaa testamentin. Ymmärrän kodin hallintaoikeuden lesken näkökulmasta, mutta entä muut kiinteistöt?
🇺🇦🇮🇱