Ärsyttääkö opettajana kun rikkaiden perheiden lapsia viedään lomille ja pyydetään sitten vapaita koulusta?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaiden omista lomista aiheutuva lisätyö ja häiriö opetuksessa ärsyttää, ja vanhempien itsekkyys.
Mutta en kadehdi kenenkään lomia, kai nyt jokainen työssäkäyvä pystyy tänä päivänä matkustamaan niin paljon kuin haluaa. Minä ainakin pystyn.
Avaisitko vielä mitä lisätyötä, saati häiriötä syntyy, jos opettaja tekee jo lähtökohtaisesti työnsä niin, että merkitsee kaikki tehtävät Wilmaan? Olen toki vain koulunkäynninohjaaja ja sijaisope, mutten silti hahmota, mitä häiriötä puuttuva oppilas aiheuttaa?
Ei yhtään mitään ylimääräistä, päin vastoin yksi lapsi luokassa on aina yksi lapsi vähemmän. Varsinkin jos vilkkaaman puoleinen lapsi lähtee lomalle niin saattaa olla todella rauhallista luokkahuoneessa
-Ope
Minä en ole ihmetellyt muuta kun jos olen kuullut joidenkin kuukausien pitkistä lomista. Kai nuo nyt koulutyöhön jotenkin vaikuttaa ja enpä tiedä, onko noin pitkiin lomiin perusteitakaan. Harvoin kukaan vanhempi noin pitkille lomille lapsiaan vie kesken kouluvuoden.
Olen kuullut, että jotkut ovat vierailleet vaikka kotimaassaan pitkän ajan lasten kanssa. Tällöin varman sovittu jotain koulun kanssa, mutta mikä on vaikutus kouluun en tiedä ja miten opettajat suhtautuu en tiedä.
On ainakin Helsingissä ollut oppilaita viikkoja poissa koulusta. Voi olka että kotimaassa on häät tai hautajaiset ja ei ihan pieneksi aikaa ole menty kun kerran mennään. Mitenköhän opettajat suhtautuvat tuollaisen tai reksit? Yleistä itä-Helsingissä ainakin viime vuosina. Nyt on voinut tiukentua tuokin käytäntö.
Ei haittaa minun elämää tai työntekoa mitenkään. Vanhemmat ovat joka tapauksessa vastuussa lapsensa oppivelvollisuuden hoitamisesta. Lähtiessään lomalle he ottavat hoitaakseen myös käytännön opetustyön. Mitään ylimääräistä en tee, perheet katsokoot Wilmasta mitä opiskellaan. Kaikki palautukset vaadin ajallaan. Kouluun ei ole kenenkään pakko tulla.
25 jatkaa vielä.
Enemmänkin ehkä hymähdän itsekseni miettien että eikö perheellä ole varaa matkustaa koulujen loma-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä.
Se vähän pisti kadehtimaan, kun parkkipaikalle ilmestyy +50 te upouusia autoja, kun nuori täyttää 18-V ja saa kortin. Kun isi ostaa.
Ei siinä sinällään mitään pahaa ole. Mutta kun itse ajelen itse nyt 6-V vanhalla korealaisella, kk-erissä maksetulla, silloin noin 22.000 e maksaneella. Ja joku saa uutta +50 te Volkkaria, Bemaria tms ihan vaan tuosta noin omaksi kun tulee täysi-ikäiseksi. Väkisin vähän pistää miettimään.
Toki, kannattaa syntyä oikeaan perheeseen. Hienoa noiden nuorten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
25 jatkaa vielä.
Enemmänkin ehkä hymähdän itsekseni miettien että eikö perheellä ole varaa matkustaa koulujen loma-aikana.
Mitä helvettiä!? :D Tiedätkö, että kaikki eivät saa lomia koulujen loma-aikoihin?
Ei tässä nyt ole kyse siitä että harmittaisi toisten rikkaus, ja soisin mielelläni toiselle vähän lomaa auringossa.
Se vähän harmittaa jos joku miten kuten pärjäävä lapsi lähtee viikoksi etelään ja tulee takaisin kaiken unohtaneena. Jos näitä lapsia on monta niin pärjään huonosti työssäni, joka on lasten raahaaminen sen vuoden kurssin läpi.
Mutta monet käy etelässä, ja ovat vaivautuneet opiskelemaan vaikka vain puoli tuntia päivässä ja pääsevät mukaan opetukseen hetkessä, ja jotkut on niin hyviä että voisin päästää toiseksikin viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
25 jatkaa vielä.
Minä taas hymähdän niille jotka lähtevät ylihintaan pahimpaan ruuhka-aikaan matkalle. Eihän siinä ole mitään järkeä? Paljon mukavampaa on kun on hieman enemmän tilaa ja rauhaa, plus miksi kukaan haluaisi maksaa ylimääräistä? Hyvä lapsellekin opettaa rahankäyttöä sen verran että kalkkein kalleimpaan aikaan ei kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaiden omista lomista aiheutuva lisätyö ja häiriö opetuksessa ärsyttää, ja vanhempien itsekkyys.
Mutta en kadehdi kenenkään lomia, kai nyt jokainen työssäkäyvä pystyy tänä päivänä matkustamaan niin paljon kuin haluaa. Minä ainakin pystyn.
Avaisitko vielä mitä lisätyötä, saati häiriötä syntyy, jos opettaja tekee jo lähtökohtaisesti työnsä niin, että merkitsee kaikki tehtävät Wilmaan? Olen toki vain koulunkäynninohjaaja ja sijaisope, mutten silti hahmota, mitä häiriötä puuttuva oppilas aiheuttaa?
Lisätyötä, kun oppilas tippuu kärryiltä lomansa aikana ja minä sitten paikkaan sitä. Tiedän, ei olisi pakko, mutta en voi antaa olla. Viimeksi näin kävi kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
25 jatkaa vielä.
Omituinen hymähtelijä. Kai nyt opettajana olet törmännyt varallisuudeltaan erilaisiin perheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään ylimääräistä, päin vastoin yksi lapsi luokassa on aina yksi lapsi vähemmän. Varsinkin jos vilkkaaman puoleinen lapsi lähtee lomalle niin saattaa olla todella rauhallista luokkahuoneessa
-Ope
Juuri näin. Aivan sama, vaikka olisivat koko ajan pois, mutta arvioinnit sitten ihan samalla periaatteella kuin muillakin ilman mitään huojennuksia.
Ei ärsytä. Minulle vähemmän hommia. Oppilas saa yksityisopetusta vanhemmiltaan. Perhe pääsee kivalle lomalle. Kaikki voittavat. Lomailkaa ihan rauhassa vaan, kunhan varmistatte, että oppilaat tekevät antamani tehtävät loman aikana. T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ihmetellyt muuta kun jos olen kuullut joidenkin kuukausien pitkistä lomista. Kai nuo nyt koulutyöhön jotenkin vaikuttaa ja enpä tiedä, onko noin pitkiin lomiin perusteitakaan. Harvoin kukaan vanhempi noin pitkille lomille lapsiaan vie kesken kouluvuoden.
Olen kuullut, että jotkut ovat vierailleet vaikka kotimaassaan pitkän ajan lasten kanssa. Tällöin varman sovittu jotain koulun kanssa, mutta mikä on vaikutus kouluun en tiedä ja miten opettajat suhtautuu en tiedä.
On ainakin Helsingissä ollut oppilaita viikkoja poissa koulusta. Voi olka että kotimaassa on häät tai hautajaiset ja ei ihan pieneksi aikaa ole menty kun kerran mennään. Mitenköhän opettajat suhtautuvat tuollaisen tai reksit? Yleistä itä-Helsingissä ainakin viime vuosina. Nyt on voinut tiukentua tuokin käytäntö.
Ja siis selväähän on, että viikon poissaolo eri kun esim. kuukauden ja sovittu on varmaan, että tehtäviä pitää tehdä, mutta silti onhan tossa vähän hommaa ja vastuuta siitä koulutyöstä sitten vanhemmalla. En haluaisi mitenkään ottaa omaa lastani pois noin pitkäksi aikaa, ellei olisi aivan pakko. Vaikka olisikin joku perhe juttu, vaikka hautajaiset kotimaassa, ei ehkä noin pitkä aika ole välttämätön.
Koska tiedän, että noinkin pitkiä lomia on joillain oppilailla ollut, olen ihmetellyt tuota nillitystä jopa viikon etelän lomasta. Onko ajat siis eri, eli saako nykyään tuollaisia pitkiäkin poissaoloja olla koulusta kun lyhyetkin on kortilla?
Ja tosiaan jos puhutaan lomien ulkopuolella lomamatkoilla lomailevista, yleensä kyse niistä, jotka matkustavat alhaisemmalla budjetilla kun loma-aikoina, pakosta.
Ei minua toisten lomamatkat ärsytä, jollei ne teetä minulla lisätyötä. Mutta kun ilmoitus lomasta tulee perjantaina puoliltapäivin tyyliin näin:
Me lähdetään lomalle ensi viikolla heti maanantaina. Meillä on jo matkalaukut muutenkin täynnä, joten mitään koulukirjoja emme ota mukaan, joten jos luokanvalvojana käyt tästä pyytämässä (kaikilta 20) eri opettajilta sähköiset läksyt sitten Jessicalle ja itseasiassa Jessican veli on teidän koulussa alemmalla luokalla, niin jos kysäiset hänellekin sähköiset läksyt sille ajalle. Ensi viikon kokeet jää väliin, mutta kun emme ehdi lomalla kokeisiin lukeman, niin tehdään ne myöhemmin ja loman jälkeisellä viikolla on jo kahdet kokeet, niin sopiihan että Jessica tekee historian kokeen sitä seuraavalla viikolla perjantaina ja matikan kokeen sitten 2.12. ja veljensä kielten kokeet voisi siirtää sitten olemaan 27.11. ja 7.12.
Paras keissi on lukiossamme, kun on ostettu lomamatka sokkona. Sitten havaittu, että voihan hitsi ja iso ohhoh! Yo-kirjoitukset on silloin.
Kun vielä olin työssä, niin kyllä ärsytti. Yllättävän monet "omalle lomalle" varakkaiden vanhempien kanssa lähtevät olivat niitä, joiden olisi ollut todella tärkeä istua koulussa, sillä oppimistulokset olivat varsin heikkoja. Meidän koulussa oli tapana antaa oppilaille tehtävät lomamatkan ajaksi, mutta arvatkaapa huviksenne, kuinka moni oli tehtävät tehnyt. Oli myös sovittu, että jos matkustaa normaalien lomien ulkopuolella, niin on turha tulla anelemaan tukiopetusta. Epäilen kyllä vahvasti, että osa kollegoista ei pitänyt tätä sopimusta, vaan antoivat tukitunteja. Ne harvat fiksut oppilaat, jotka poikkeuksellisesti anoivat normaalin lomakauden ulkopuolella viikon vapaata matkaa varten, tulivat ennen matkaa kysymään, kuinka pitkälle arvelisin edettävän sen viikon aikana ja mitkä tehtävät olivat tärkeimpiä. Nämä harvinaiset tapaukset olivat aina tehneet tehtävät ja opiskelleet sen, mitä heille oli annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pyynnöt ovat usein hankalia eli vaaditaan extraa eli halutaan etukäteen tietää mitä viikon aikana tehdään, ei riitä, että merkkaa niitä wilmaan sitä myöten kun tehtäviä ja läksyjä tulee. Lisäksi monissa kouluissa ei ole olemassa enää kunnollisia kirjoja ja ei voi siis vain sanoa, että kappaleet 17 ja 18 läksyksi vaan pitää tuottaa materiaalia oppilaille tunneiksi. Lisäksi kaikkien puuttuvien asioiden läpikäynti, jos kaikki eivät ole sellaisia, joita voi tehdä reissussa, kuten vaikka allu-testit tai kokeet.
Me asumme miehen työn vuoksi kahdessa maassa. Minä otan vapaata silloin kun ulkomaan päähän pitää lähteä, onneksi pystyn. Lapset kulkevat mukana tietysti, emme todellakaan halua hajottaa perhettä useammaksi kuukaudeksi vuodessa vaan silloin kun olemme reissussa lapset ovat kotikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 jatkaa vielä.
Mitä helvettiä!? :D Tiedätkö, että kaikki eivät saa lomia koulujen loma-aikoihin?
Seuraava av-otsikko käsittelee varmaan taas sitä epäreiluutta, kun perheelliset aina haluavat varata lomansa koulujen loma-aikojen mukaan.
Minusta on idioottimaista että kaikki lomailevat "samaan" aikaan. Sitten on koneet, hotellit, kylpylät ym. täpöten täynnä ja kallista muutaman viikon (syys-/talvilomat) kun muut ajat "tyhjillään".
Joku järki tuohon tulisi saada, toki ymmärrän että opettajille vaikeaa jos kaikki lapset eri aikaan lomalla... Mutta joku kokonaan uusi systeemi missä koululaisilla olisi esim. 1viikko lomaa jonka saa pitää milloin lystää.
Tai vaikka niin, että kouluissa olisi tietyt viikot joilla opetussuunnitelma mahdollistaisi paremmin "etäilyn", mistä sitten lista vanhemmille että viikoilla "x, ja z, ja y jne." mahdollista helpommin tehdä ko. viikkojen opinnot itsenäisesti =vanhemmat voisivat varailla lomat noille viikoille.
Olisi myös hyvä, ettei lomaa myönnettäisi jos lapsen keskiarvo on huono, eli loman saaminen olisi sidottua siihen että lapsella on kyky itsenäiseen opiskeluun vanhempien ohjaamana.