Lasten synttäreistä vielä TÄRKEÄÄ
Laitan oman kokemukseni myös tänne, kun olen lukenut kirjoituksia aiheesta ja pitänyt juhlia omille lapsille.
Kutsuun vastataan aina ja ajoissa. Jos ollaan ilmoittauduttu, ja kuitenkin viime hetkellä perutaan, aletaan selittämään että onkin mökkiremonttia tai yskää, niin kutsujalle ja synttärisankarille toimitetaan aina lahja ja kortti. Perheellä on ollut iso iso vaiva varata tarjoilut teille, ja 2-4 hengen peruutukset viime hetkellä on tosi ikäviä. Kuuluu etikettiin viedä lahja jälkikäteen.
Paikalle saavutaan kutsussa ilmoitettuna aikana. Ei puoli tuntia tai tuntia myöhässä vain taaperon päiväunien takia. Herätä lapsesi ajoissa! Jos on ns ylitsepääsemätön este eli työ, ilmoita siitäkin etukäteen moneltako saavutte.
Lahja. Ei ole oikein että menette 4 henkeä paikalle syömään ja juomaan, ja viette 5 euron huonolaatuisen pehmolelun. Lahja mitoitetaan siihen montako teitä on ilmoittautunut ja paljonko syömisenne maksavat. Laadukas yksi lahja on riittävä. Sellainen josta lapsi pitää.
Olen huomannut että niin monella perheellä on käytöstavat aivan hukassa. Ilmoittaudutaan ja ei vaivauduta paikalle.
Kommentit (54)
Kuka alapeukuttaa? Täyttä asiaa, ja normaali etiketti. Miksi nykyään ei osata yksinkertaisia tapoja? Näin meillä, ja opetetaan myös lapsille.
Sama meillä. En myöskään koskaan kutsu toista kertaa sellaisia jotka ensin ilmoittavat ison porukan ja sitten peruvat aivan viime hetkellä.
Kannattaa kutsua syntymäpäiville toivottuja henkilöitä eli ystäviä, eikä jokaista puolituttua lahjan kiilto silmissä. Jos oman lapseni syntymäpäiville tulisi lapsi ilman lahjaa, en kyllä osaisi siitä loukkaantua. Tärkeintä lapsille on leikkikaverit, ei lahjat. Sitä paitsi ihmisillä on ihan liikaa rojua nurkissaan.
Ja ei, jos en ole tulossa syntymäpäiville ja olen siitä hyvissä ajoin etukäteen ilmoittanut, niin en myöskään toimita lahjaa. Onnea voin toivottaa.
Ok, no järjestäkää pienimuotoisemmin ne synttärit, niin ei tarvitse muille suuttua. Ei kai sairastumisille mitään voi. Ja joo, tiedän kyllä nuo tyypit, jotka jostain muusta syystä peruvat viime hetkillä, kun ei esim. vain huvita yms, mutta ei kai heitäkään nyt niin montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kutsua syntymäpäiville toivottuja henkilöitä eli ystäviä, eikä jokaista puolituttua lahjan kiilto silmissä. Jos oman lapseni syntymäpäiville tulisi lapsi ilman lahjaa, en kyllä osaisi siitä loukkaantua. Tärkeintä lapsille on leikkikaverit, ei lahjat. Sitä paitsi ihmisillä on ihan liikaa rojua nurkissaan.
Ja ei, jos en ole tulossa syntymäpäiville ja olen siitä hyvissä ajoin etukäteen ilmoittanut, niin en myöskään toimita lahjaa. Onnea voin toivottaa.
Sä et osaa lukea ilmeisesti?
MIKÄLI olet ilmoittanut 2-5 henkeä ja perut viime hetkellä, niin silloin toimitat lahjan, koska perhe on varannut teille 2-5 hengelle tarjottavat. On tosi junttia tehdä näitä ohareita.
Mielestäni sairastuminen on ihan pätevä syy perua juhliin osallistuminen. En itse ainakaan haluaisi mitään vatsatautia tai koronaa syntymäpäivälahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ok, no järjestäkää pienimuotoisemmin ne synttärit, niin ei tarvitse muille suuttua. Ei kai sairastumisille mitään voi. Ja joo, tiedän kyllä nuo tyypit, jotka jostain muusta syystä peruvat viime hetkillä, kun ei esim. vain huvita yms, mutta ei kai heitäkään nyt niin montaa ole.
Oli synttärit pienet, isot tai keskikokoiset niin kyllä Ap:n kirjoittama etiketti on ihan voimassa.
Ei ole kyse suuttumisesta vaan siitä että monella ihmisellä ei ole mitään käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka alapeukuttaa? Täyttä asiaa, ja normaali etiketti. Miksi nykyään ei osata yksinkertaisia tapoja? Näin meillä, ja opetetaan myös lapsille.
Muuten ihan asiaa, mutta ei lahjoille aseteta mitään vaatimuksia. Sellainen on noloa ja muistan, kun joskus törmäsin tähän ihan pikkulasten kaverisynttäreilläkin. Oma lapsi sanoi, että tää perhe toivoo isompia lahjoja ja ilmeisesti mun olisi pitänyt alkaa selvittää muiden kutsuttujen lasten vanhempien yhteystietoja ja alkaa kysellä mitä kallista ostetaan kimpassa. Juu ei, en edes tuntenut näitä muita vanhempia. Omien lasten kohdalla ei tullut mieleenkään tällaiset vaatimukset. Ne kaverit toivat lastenjuhliin mitä halusivat ja sillä hyvä. Kalliimmat lahjat ostettiin ihan itse tai isovanhemmat tms antoivat ja heillekään ei kertaakaan esitetty mitään pyyntöjä, vaan itse saivat asian päättää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sairastuminen on ihan pätevä syy perua juhliin osallistuminen. En itse ainakaan haluaisi mitään vatsatautia tai koronaa syntymäpäivälahjaksi.
Ai sairastuminen 5 minuuttia ennen juhlan alkua? Eiköhän näistä oikeista sairastumisista tiedetä jo 3h ennen. Ja jos on oikea sairastuminen, niin on varmaan lahja ja kortti hommattuna, jotka viedään sitten parin päivän päästä lapselle joka on odottanut teitä kovasti. Eikö🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan asiaa, mutta ei lahjoille aseteta mitään vaatimuksia. Sellainen on noloa ja muistan, kun joskus törmäsin tähän ihan pikkulasten kaverisynttäreilläkin. Oma lapsi sanoi, että tää perhe toivoo isompia lahjoja ja ilmeisesti mun olisi pitänyt alkaa selvittää muiden kutsuttujen lasten vanhempien yhteystietoja ja alkaa kysellä mitä kallista ostetaan kimpassa. Juu ei, en edes tuntenut näitä muita vanhempia. Omien lasten kohdalla ei tullut mieleenkään tällaiset vaatimukset. Ne kaverit toivat lastenjuhliin mitä halusivat ja sillä hyvä. Kalliimmat lahjat ostettiin ihan itse tai isovanhemmat tms antoivat ja heillekään ei kertaakaan esitetty mitään pyyntöjä, vaan itse saivat asian päättää.
Älä vääristele. Ei ole oikein, että syötät 4-5 henkeä juhlissa ja tuot jonkun aivan surkean huonolaatuisen lahjan.
Lahjasta paitsi jäänti on se ap:n suurin murhe. Minua ei kyllä haittaa yhtään, vaikka joku peruisi tulemisensa viime hetkellä sairastumisen vuoksi. Tyytyväinen olen, jos säästymme räkätaudilta. Harvoin noita perumisia tulee. Varaan ruokaa aina syntymäpäiville riittävästi ja lapsiperheessä kaikki tulee aina syötyä.
Jokainen tarjoilee sen minkä haluaa ja mihin on varaa. Kutsuu niin monta kuin haluaa kutsua. Jokainen tuo sen lahjan, jonka haluaa tuoda ja johon on varaa.
Ei voi ajatella, että vieraitten on maksettava tarjoilu. Vai sanovatko he sitten, että otankin lahjasta muutaman jutun pois, kun ei ollut kakkua ja poppareissa oli liikaa suolaa? Tai haluatko, että lapsen kaveri ei tule, koska ei ole varaa ostaa vuoden kymmenettä synttärilahjaa?
Jos kutsut vain muutaman hengen, niin voit tiedustella useammasta ajasta mikä sopisi. Erityisesti on ikävää, jos lapsen parhaat kaverit eivät pääse. Pikkulapset yleensä nukkuvat päiväunet 12 ja 14 välillä, tämä on yleistä tietoutta, joten tämän voit huomioida, jos haluat kutsua koko perheen, jossa on pieniä. Jos ilmoitat vain yhden ajan, ota tai jätä niin ei sitten itkupotkuraivareita ja mankumista, kun jollekin ei sovi.
Ennen vanhaan synttäreillä syötiin itse tehty kakku, sipsejä ja limsaa. Lahjaksi tuotiin esim. värikynät. Jos sinä haluat tilata leipomosta jonkun satasen hääkakun, niin ei eipä se niitä tenavia hetkauta sen enempää.
Kertoo paljon sinusta, että arvotat lahjat hinnan mukaan eikä sen, onko se saajalle mieleinen. Lapsen lahja ei myöskään ole sinulle vaan lapselle. Vai oletko opettanut hänetkin katsomaan lahjahevosen suuhun?
En ole samaa mieltä tuosta, että lahjan pitäisi olla samanarvoinen kuin tarjottavat maksavat. En järjestä juhlia siksi, että niiden kustannukset katetaan lahjoilla. Olen enemmän kuin tyytyväinen, jos joku tuo lahjaksi pelkän suklaapatukan. En halua mitään krääsää kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli synttärit pienet, isot tai keskikokoiset niin kyllä Ap:n kirjoittama etiketti on ihan voimassa.
Ei ole kyse suuttumisesta vaan siitä että monella ihmisellä ei ole mitään käytöstapoja.
Ehkä tässä on sitten vain ihmiskohtaisia eroja. Pitäisin itse huonona käytöksenä sitä, että ei esim. ilmoiteta mitään, tai jos tullaan paikalle, niin sotkisivat ja melskaisivat kohtuuttomasti.
Mutta se, että tulee este osallistua juhliin tai että tuokin vain vähän maksaneen lahjan tai ei mitään, niin en loukkaannu siitä. Aina voi tulla esteitä, esim. mielestäni sairastuminen on täsin hyväksyttävä syy perua ja tuo lahja voi oikeasti olla joillekin taloudellisesti vaikea hankinta ja oli miten oli, en muutenkaan kehtaa vaatia ja odottaa lahjoja.
Synttäreilläkin panostan itse lapseni lahjoihin, en oleta sitä vierailta. Lapsen synttärikaverit tulivat ennen kaikkea leikkimään ja viettämään aikaa lapseni kanssa, eikä lahjomaan perhettämme.
AP vaikutat ihmiseltä, jonka kanssa en haluaisi olla tekemisissä. En siis ihmettele, jos ihmiset jättävät saapumatta juhliisi.
Pidä nyyttikekkerit jolloinka tarjottavia ei ole liikaa hankittuna ja kaikkein köyhimmätkin pääsee uhraamatta koko viikon ruokarahaa lahjaan. Neljän hengen pitäisi ostaa jo 100euron lahja. Ei kaikilla ole semmoisia heitellä tuosta vain. Kympin parin lahja, kahvipullat ja kahvipaketti olisi ihan tarpeeksi. Ostaa itse lapselle kalliimman lahjan eikä aleta vierailta vaatimaan. Ihan kaikki on mennyt nykyään kamalaksi rahastamiseksi. Kahvilan kakkukahvit tulevat todellakin paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
AP tunnistettu.
Aivan sama😘
Vierailija kirjoitti:
AP tunnistettu.
Myös oharien tekijät ja myöhästelijät on nyt tiedossa. Ei kiitos teille enää.
Nämä juupas-eipäs oharientekijäperheet ovat aivan kauheita. Kerran voin kutsua sellaisen, mutta en koskaan toista kertaa meidän juhliin.
Aivan pahinta lapselle, että tarjoilut pöydässä odotetaan ja tulee viestiä 5 vailla, että meidän Nicobella vähän yskii. 🥹😤 Tälläisessä ns akuutissa tilanteessa perheen aikuinen käy viemässä vaikka sen lahjan ovelle