Laita sairastamasi taudit vaikeusjärjestykseen
Kommentit (64)
Munuaistulehdus
Välilevyn repeämä
Enterorokko
Influenssa
Norovirus
Korona
Fosfolipidivasta-ainepoikkeama
Krooninen ruusu
Aikuisiän diabetes
Verenpainetauti
Syöpä
Chiari
Pernisiöösi anemia
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Perustelut unohtu. Munuaistulehdus meni heittämällä ykkössijalle. Tärisin hirveässä kuumehorkassa sairaalassa tiputuksessa eikä kuumetta saatu edes suonensisäisellä kipulääkecocktaililla alenemaan kuin tunniksi. Tuuppasivat mulle fentanyylia sitten suoneen, kun olin niin huonossa kunnossa. En oo koskaan ollut niin kipeä ja luulin, että kuolen siihen tautiin. Pelottavin hetki oli kyllä se, kun keskellä yötä labratäti tuli ottamaan veriviljelyä, kun epäilivät jo sepsistä. Onneks lopulta löydettiin sopiva antibiootti ja aloin toipua. Viikon verran olin sairaalassa ja tuon kokemuksen jälkeen kuoriutui iho ja hiuksista lähti suunnilleen puolet.
Autoimmuunihepatiitti - vaatinut yhden maksansiirron mutta ei sinällään haittaa menoa kun syl lääkkeet.
Joitain muita ai-sairauksia.
Vyöruusu - tuli lievänä, mutta roikkui muutaman viikon
Entero - tuli todella rajuna 1. kerralla. Suu-kurkkuoireet olivat hullun kivuliaita. Kuume ei laskenut alle 40 kolmeen päivään millään lääkkeillä ja olin aivan houreinen. Olen sairastanut uudestaankin, mutta silloin ei ollut juuri tavallista flunssaa kovempi.
Noro - monta päivää kaikki tuli ulos molemmista päistä.pisti hieman heikottamaan
Korona - erittäin kova flunssa.
Massiivinen keuhkoveritulppa ja elvytys, toipuminen on kestänyt kuukausia ja alku todella kivuliasta sekä väsyttävää.
Kurkunkannen tulehdus penskana oli hilkulla viedä hengen .
Raisu keuhkoputken tulehdus, kivuliasta yskiä ja tuntui että tukehdun siihen liman määrään.
Noro
Syöpä. Tuli jo alle 40-vuotiaana ja hoidot oli sinänsä ihan siedettävät mutta se jäätävä kuolemanpelko, sitä ei voi edes kuvailla. Lääkärit olivat epäempaattisia ja latelivat vakavalla naamalla kamalia faktoja pöytään (ei mitään tsemppimeininkiä ollenkaan) ja minä vaan itkin ja itkin ja itkin. Kyllä tulikin itkettyä. Katselin pieniä lapsiani ja itkin aamusta iltaan.
40-asteen kuume joskus nuorena oli toiseksi pahin. Siinäkin alkaa pelottaa kamalasti, tärisee holtittomasti, kerran aloin jopa hallusinoida.
Loppuraskaudessa sairastettu norovirus oli kolmanneksi pahin. Vatsaa kramppaa ja se vauva on siellä. Kamalaa.
Masennus (pitkään jatkuvaa tuskaa)
Raju oksennustauti
ADHD
Voimakas hammaskipu
Korona (hengitysvaikeudet pahinta)
Flunssa
Psoriaasi
Otin vapauden laittaa muitakin kuin tauteja : )
1. Sappikivien aiheuttama tukos ja siitä seurannut verenmyrkytys ja haimatulehdus.
2. Masennus ( Aiheutti itsetuhoisia ajatuksia).
3. Tapaturma, josta seurasi hetken tajuttomuus ja monta kuukautta kestävä päänsärky ja selkäkipu.
4. Korkea verenpaine ja siihen liittyvät oireet
1. Hongkongilaisen influenssan perillinen
2. Sikaflunssa
3. Korona
Ensimmäisessä kahdessa oli mennä henki.
Koronasta jäi hengitysongelmia, joista toipumiseen meni melkein vuosi.
Vyöruusu
Luuydinsyöpä.
Aivoaneurysma.
Migreeni.
Murtunut selkä.
Sikotauti(?)- vesirokko, sikalentsu, korona (migreeniä ei lasketa).
Muuten tuo vesirokkko - jonain päivänä mulle tulee se vyöruusu, niinkuin isällänikin. Aivan järkyttävä kipu, sanoi hän (röökimies oli, niin kovat kivut, ettei itse päässyt röökin ostoon....).
Synnytyksen jälkeinen masennus
Mononukleoosi ja kurkkupaise
Turistiripuli
Norovirus
Influenssa
Tein erillisen listan kroonisista "sairauksistani", lainausmerkeissä koska ei nämä nyt mitään kummoisia ole mikään, ihan perusterve ole.
1.Refluksitauti
2. Levottomat jalat
3. Siitepölyallergia
4. Migreeni (näin alhaalla koska kohtauksia on niin harvoin ja kipu lievää vaikka aurat ovatkin häiritseviä)
Sitten sairastamani akuutit vaivat:
1. Kollektiivisesti kaikki oksennustaudit
2. Korvakäytävätulehdus
3. Vesirokko
4. Märkärupi
5. Tulirokko
6. Jalkasieni
7. Välikorvantulehdus
8. B-influenssa
9. Parvorokko
10. Korona
11. Kollektiivisesti normiflunssat
Lähinnä siis epämiellyttävyysjärjestyksessä. Kuume ei minulle ole kovin suuri epämiellyttävyystekijä, siksi esim. jalkasieni ylempänä kuin korona vaikka koronassa olikin kuumetta.
Ai niin tätä piti perustella. Kroonisista sairauksista refluksitauti on epämiellyttävin koska kohtaus herättää usein juuri kun olen nukahtanut, ja olen laulaja joten pelkään aina että ääni käheytyy.
Oksennustautia nyt tuskin tarvitsee perustella. Korvakäytävätulehdus oli hirvittävän kivulias.
t 57
1. Nefroottinen syndrooma lapsena (teholla)
2. Bakteeri meningiitti (teholla)
3. Keuhkokuume (osastolla)
4. Noroon sairastuminen juuri ennen synnytystä (varmaan käynnisti sen).
Ikää 31v, että saas nähdä mitä kaikkea vielä tulee, toki kaikkea perus nuhakuumetta, koronaa ja angiinaan ollut, mutta ne mennyt ihan kotihoidossa ohi.
Denguekuume
Keuhkokuume
Koronavirus
Tarttuvista taudeista ehdottomasti kamalin oli noro. Muutaman tunnin kuluttua oireiden alkamisesta alkoi lihakset krampata niin uskomattoman kivuliaasti, että oli soitettava lanssi. Vietin sitten 3 vrk sisätautiosastolla tiputuksessa, eristyshuoneessa. Kaikki muut sairastamani vatsataudit jäi tämän rinnalla kyllä ihan toiselle tasolle.
Sitten on mainittava varmaan angiina, koska se järkyttävä nielukipu, johon herää kesken syvän unenkin vahingossa sylkeä nielaistessaan. Saa aikuisenkin vähän itkemään epätoivosta.
Koronassa oli kovat lihas- ja nivelkivut. Jostain syystä en muista siitä paljoa, vaikkei aikaa ole montaa kuukautta. Suun limakalvojakin särki.