Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten pitäisi saada matkustaa koulun loma-aikojen ulkopuolella

Vierailija
04.11.2023 |

Ei koululla pitäisi olla mitään velvollisuutta myöntää jotain viikon mittaisia lomia tuosta vain. Koulu on lasten työtä, en minäkään voi vain tuosta vain ilmoittaa pomolle lähteväni lomalle milloin huvittaa. Jos perheet eivät syystä tai toisesta pysty matkustamaan koulujen loma-aikoina (joita on muuten yli 3 kuukautta vuodesta) niin se on voi voi. Ei lomamatka ole mikään ihmisoikeus ja syy olla koulusta pois 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-aikojen ulkopuolella reissaavat pitäisi jättää luokalleen, niin ehkä alkaisi koulun sääntöjen noudattaminen kiinnostaa. Lomat on silloin kun ne annetaan, ei kun itse päätetään olla pois

Mitäpä kun et voi olla töistä poissa silloin, kun se lapsen koulun loma sattuu olemaan? Oletko itse työelämässä? Vai opettaja? 

Olen työelämässä, mutten opettaja.

Taidat itse olla työtön ja saikutat, kun et saa lomaa haluamaasi ajankohtaa.

Nykyisin saan lomani ihan ilmoitusluontoisesti, mutta on kokemuksia työpaikoista, joissa ei näin saa. Esim. alat, joilla työskentelee paljon naisia, joilla on lapsia. Kun niillä kaikilla lapsilla on lomat samaan aikaan ja niiden äidit haluaisivat lomailla niiden lastensa kanssa. Kaikki ei voi olla yhtä aikaa lomalla.

Vierailija
62/69 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran keväällä vuosituhannen alussa ollut melkein pari viikkoa koulusta pois perheen yhteisen loman vuoksi, kun lähdimme safarille. Kouluhommat tein etukäteen koska matka oli tiedossa. Opiskeluni ei kärsinyt matkasta ja koulussa sain kirjoitettua kivan aineen siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden lomamatkojen aikaan pitää tehdä koulutehtäviä. Onko loma lapsen mielestä kiva, jos se pyörii koulutehtävien ympärillä?

Kun jätetään koulupäivien tyhjäkäynti pois, ne tehtävät tekee päivässä jo ennen matkaa tai sen jälkeen.

Vierailija
64/69 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden lomamatkojen aikaan pitää tehdä koulutehtäviä. Onko loma lapsen mielestä kiva, jos se pyörii koulutehtävien ympärillä?

Me ainakin otettiin niistä läksyaukeamista kopiot ja lapsi teki ne kaikki parin tunnin lentomatkan aikana. Poissaoloa koulusta tuli viikko. Lapsi olisi saanut tehdä ne ennen tai jälkeen reissun, mutta päätti hyödyntää lentoajan tylsyyden. 

Vierailija
65/69 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole virkailija tai pikkuaikuinen, vaan lapsi. Ehkä matka tekee joskus hyvää, jos alue on turvallinen.

Koululaisialla on lomaa 3 kuukautta vuodessa. Aika pahasti on vanhemiilla elämänhallinta hukassa jos eivät onnistu sovittamaan lomamatkoja näihin koulun loma-aikoihin. Eikä joka vuosi ole pakko tehdä useampaa ulkomaanmatkaa, niitä voi tehdä lisää sitten kun lapset ovat aikuisia.

Esimerkiksi terveydenhuollossa palveluiden täytyy toimia joka viikko, eikä sairaalan osastoja suljeta syys-, joulu-, eikä hiihtoloman ajaksi. Kaikki näillä osastoilla työskentelevät lapselliset eivät voi lomailla yhtä aikaa. Lisäksi vanhemmista molemmat voivat olla tämäntyyppisessä työssä, esimerkiksi lääkäripariskunta. Näillä on lisäksi harvoin erityislapsia ja ovat kyllä kykeneviä ja motivoituneita tukiopettamaan itse lapsensa. En puhuisi elämänhallinnasta mitään.

Vierailija
66/69 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaaloissa voi ilmoittaa että lähden viikon päästä honoluluun

Vierailija
67/69 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edes ole koulupakkoa, joten en ymmärrä kieltoja lomista. Lapset käy koulussa vapaaehtoisesti. Voisivat yhtä hyvin opiskella myös kotikoulussa. Ei tuo ole mitään muuta kuin että jollakin reksillä on vähän kusta päässä ja haluaa osoittaa olevansa tärkeä.

Suomessa on oppivelvollisuus. Vanhempi saa valita ottaako lapsen kotiopetukseen vai laittaako kouluun. Jos valitsee koulun, niin sitten noudatetaan koulun sääntöjä.

Vierailija
68/69 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä lomia saa.  Isoja ihan sama, jos saa tai ei saa.  Haittaahan siitä saattaa olla silloin oppilaalle ja vanhemmalle. Jos ongelma, että tukiopetusta pitäisi järjestää pitkien lomien takia,  voihan sen evätä,  siis sen tukiopetuksen.

Joskushan ei kuulemma koulut järjestäneet ollenkaan tukiopetusta matkoja tai ei.  Olin ihan yllättynyt,  että nykyään järjestävät. 

Muistaakseni kerran yläasteella olevalle pojalle ja vanhemmalle ehdotettiin keskustelua kurasttorun ja opettajien kanssa.  Kyseessä oli lähinnä vaikeudet matikan tunnilla.  Tukiopetusta ei kuulemma järjestetty.  Heh. 

Vierailija
69/69 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole virkailija tai pikkuaikuinen, vaan lapsi. Ehkä matka tekee joskus hyvää, jos alue on turvallinen.

Koululaisialla on lomaa 3 kuukautta vuodessa. Aika pahasti on vanhemiilla elämänhallinta hukassa jos eivät onnistu sovittamaan lomamatkoja näihin koulun loma-aikoihin. Eikä joka vuosi ole pakko tehdä useampaa ulkomaanmatkaa, niitä voi tehdä lisää sitten kun lapset ovat aikuisia.

Esimerkiksi terveydenhuollossa palveluiden täytyy toimia joka viikko, eikä sairaalan osastoja suljeta syys-, joulu-, eikä hiihtoloman ajaksi. Kaikki näillä osastoilla työskentelevät lapselliset eivät voi lomailla yhtä aikaa. Lisäksi vanhemmista molemmat voivat olla tämäntyyppisessä työssä, esimerkiksi lääkäripariskunta. Näillä on lisäksi harvoin erityislapsia ja ovat kyllä kykeneviä ja motivoituneita tukiopettama

Onko kaikki näillä osastoilla työskentelevät naimisissa keskenään jossain moniavioisessa liitossa? Ihan jokainen sairaalassa työskentelevä voi vaikuttaa lomatoiveisiin niin, että on yhteistä lomaa joka vuosi puolison kanssa.

Ei kenelläkään palkansaajalla paitsi opettajilla muutenkaan ole niin paljoa lomaa, että olisi kaikki koulujen lomat itse lomalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi