Miksi lasten pitäisi saada matkustaa koulun loma-aikojen ulkopuolella
Ei koululla pitäisi olla mitään velvollisuutta myöntää jotain viikon mittaisia lomia tuosta vain. Koulu on lasten työtä, en minäkään voi vain tuosta vain ilmoittaa pomolle lähteväni lomalle milloin huvittaa. Jos perheet eivät syystä tai toisesta pysty matkustamaan koulujen loma-aikoina (joita on muuten yli 3 kuukautta vuodesta) niin se on voi voi. Ei lomamatka ole mikään ihmisoikeus ja syy olla koulusta pois
Kommentit (69)
Meidän lapsemme olivat kansainvälisessä koulussa. Opettajat olivat sitä mieltä, että vaikkapa kuukauden Afrikan matkalla lapset oppivat paljon enemmän kuin pelkkää koulunpenkkiä kuluttamalla, joten lomat olivat ok. Koulutehtävät tietysti piti myös hoitaa.
Eihän Suomessakaan ole koulupakkoa, on vain oppivelvollisuus.
Koska
1.kaikilla vanhemmilla ei ole lomaa koulun kanssa yhtä aikaa ja perheillä on tasa-arvoinen oikeus saada lomailla yhdessä.
2. Reissut koululomien ulkopuolella ovat paljon edullisempia. On tasa-arvoista että myös köyhemmät voivat joskus matkustaa perheenä.
Jos meillä ei lapsi saisi lomaa,mentäisiin silti. Mikään ei muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä vanhempia, jotka palvoo materiaa, eikä osaa kasvattaa lapsiaan mitenkään muutenkaan. Näistä tenavista sitten kasvaa tyyppejä, jotka uskoo, että kuluttaminen tekee onnelliseksi, ei ymmärrä mitään kirjallisuudesta tai kulttuurista, vihaa erilaisia ihmisiä. Lopulta ne masentuu, alkoholisoituu, eroaa jatkuvasti jne, koska koko elämä on vain tyhjää täynnä, eikä mikään tunnu lopulta missään.
Jos katsot vähän ympärillesi, niin kenen liiketoimintaa tällainen ihmistyyppi palvelee eniten? Siinä sulle vastaus.
Semmoset yleistykset sieltä. Kumma homma että vaikka itse matkustelin kouluaikoina vähintään kerran vuodessa loma-aikojen ulkopuolella, tuli minusta silti korkeakoulutettu, luen huomattavan paljon kirjoja, tunnen historiaa ja esimerkiksi biologiaa todennäköisesti laajemmin kuin sinä ja ystäväpiiriin kuuluu ihmisiä laidasta laitaan. Kommentistasi paistaa kateus
Vierailija kirjoitti:
AP on tyypillinen suomalainen lammas. Koko elämän ajan pitäisi tanssia jonkun kunnan byrokraatin pillin mukaan. Minun lapseni ovat minun ja minä päätän heidän asioistaan eikä koulu. Päätän myös siitä menevätkö he kouluun vai eivät. Jos koulu ei tätä ymmärrä niin sitten otan heidät kotiopetukseen
Kotiopetus on oikea vaihtoehto niille, jotka eivät sitoudu koulun sääntöihin. Sinä et päätä koulun sääntöjä, vaikka kuinka sinua kiukuttaa
Se mikä näissä keskusteluissa särähtää eniten korvaan on se että koulu on lasten työ. Kyllä ne lapset kerkee siellä töissä olemaan vanhuuteen asti. Nillitetään jostain yhdestä viikosta ja miten se pilaa lasten opinnot ja tulevaisuuden :D Ennemmin istutetaan lapsi koulunpenkille kuin saisi viettää aikaa perheen kanssa. Ulkomaanreissulla lapset ovat aktiivisia, uivat, kävelevät, tutustivat uusiin paikkoihin ja ehkä ihmisiinkin, syövät uusia ruokia. Mutta ei, eihän sellainen käy päinsä. Pitää vaan suorittaa siellä "töissä" kuin mikäkin robotti. Mitä siitä nyt tulisi jos ihmisillä olisi kivaa ja rentouttavaa perheen kesken tai että vanhemmat itse saisivat päättää lastensa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei edes ole koulupakkoa, joten en ymmärrä kieltoja lomista. Lapset käy koulussa vapaaehtoisesti. Voisivat yhtä hyvin opiskella myös kotikoulussa. Ei tuo ole mitään muuta kuin että jollakin reksillä on vähän kusta päässä ja haluaa osoittaa olevansa tärkeä.
Jos lasta aiotaan opettaa kotona, sitä ei ilmoiteta kouluun. Kusta päässä olevat vanhenmat eivät ymmärrä, että koulua käydessä sitoudutaan koulun sääntöihin
Ja sitten osa valittaa, kuinka ne lapselliset saa lomansa aina koulujen lomien aikaan. Ja jos osa ei saa, ei saisi sitten ollenkaan lomailla sen lapsen kanssa. Ei ihme että syntyvyys on romahtanut.
Loma-aikojen ulkopuolella reissaavat pitäisi jättää luokalleen, niin ehkä alkaisi koulun sääntöjen noudattaminen kiinnostaa. Lomat on silloin kun ne annetaan, ei kun itse päätetään olla pois
lapsen opettajalla on yhtä pitkä kesäloma kuin luokan oppilailla. Silti hän ilmoitti, että lähtee kaukomatkalle eikä ole jakamassa lapsille todistuksia keväällä. 😂 Kiitos ja anteeksi, mutta opettajat voivat myös katsoa peiliin, että minkälaista esimerkkiä näytetään oppilaille.
Jos lapseni on lomamatkan tai urheiluleirin takia pois koulusta, huolehdin itse siitä että hän oppii samat asiat kuin koulussa on sinä aikana opetettu. Näin tulisi kaikkien tietysti toimia. Lapsi oli 1,5 viikkoa ylimääräistä pois ja palkkasin kotiin opettajan loman jälkeen, jotta asiat tuli opittua/kerrattua. Lapsi oppi asiat paremmin kuin koulussa olisi oppinut.
Sitä en ymmärrä, että perhe vaatii erityisjärjestelyitä jos on omalla lomalla, se pitäisi olla kaikille selvää.
Vierailija kirjoitti:
Loma-aikojen ulkopuolella reissaavat pitäisi jättää luokalleen, niin ehkä alkaisi koulun sääntöjen noudattaminen kiinnostaa. Lomat on silloin kun ne annetaan, ei kun itse päätetään olla pois
Mitäpä kun et voi olla töistä poissa silloin, kun se lapsen koulun loma sattuu olemaan? Oletko itse työelämässä? Vai opettaja?
Lapsi oli kutosluokalla viisi päivää pois koulusta ulkomaanmatkan takia, seiskalla kaksi päivää ja nyt kasilla kaksi päivää.
Aina olen asian laittanut ilmoitusasiana opettajalle/rehtorille menemään, en todellakaan ole "anonut" lapselleni muutamaa vapaapäivää. Lapsi hoitaa koulun hyvin ja on harvoin kipeänä, eikä lintsaa. En näe yhtään hyvää syytä miksi emme voisi välillä olla pidempää viikonloppua ulkomailla kun perheen aikuisillakin on vapaata. Vai jätämmekö lapsen siksi aikaa kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli kutosluokalla viisi päivää pois koulusta ulkomaanmatkan takia, seiskalla kaksi päivää ja nyt kasilla kaksi päivää.
Aina olen asian laittanut ilmoitusasiana opettajalle/rehtorille menemään, en todellakaan ole "anonut" lapselleni muutamaa vapaapäivää. Lapsi hoitaa koulun hyvin ja on harvoin kipeänä, eikä lintsaa. En näe yhtään hyvää syytä miksi emme voisi välillä olla pidempää viikonloppua ulkomailla kun perheen aikuisillakin on vapaata. Vai jätämmekö lapsen siksi aikaa kotiin?
Mielestäni pari päivää on ihan eri asia kuin vaikkapa yli viikon poissaolo matkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä kun et voi olla töistä poissa silloin, kun se lapsen koulun loma sattuu olemaan? Oletko itse työelämässä? Vai opettaja?
Olen työelämässä, mutten opettaja.
Taidat itse olla työtön ja saikutat, kun et saa lomaa haluamaasi ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä näissä keskusteluissa särähtää eniten korvaan on se että koulu on lasten työ. Kyllä ne lapset kerkee siellä töissä olemaan vanhuuteen asti. Nillitetään jostain yhdestä viikosta ja miten se pilaa lasten opinnot ja tulevaisuuden :D Ennemmin istutetaan lapsi koulunpenkille kuin saisi viettää aikaa perheen kanssa. Ulkomaanreissulla lapset ovat aktiivisia, uivat, kävelevät, tutustivat uusiin paikkoihin ja ehkä ihmisiinkin, syövät uusia ruokia. Mutta ei, eihän sellainen käy päinsä. Pitää vaan suorittaa siellä "töissä" kuin mikäkin robotti. Mitä siitä nyt tulisi jos ihmisillä olisi kivaa ja rentouttavaa perheen kesken tai että vanhemmat itse saisivat päättää lastensa asioista.
Koululaisilla on yli 3 kuukautta lomaa koulusta vuodessa. Siinä ehtii tehdä yhtä jos toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön, enkä saikuta. En vain saa lomia aina toivomaani ajankohtaan. Hienoa, jos sinä saat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työtön voi saikuttaa
Ohis
Alkaa vaikuttaa siltä että nämä munat kanojaan opettaa, kirjaimellisesti.
Ei ihme ole että lapsien ja nuorten pahoinvointi on lisääntynyt kun aikuiset kipuilee omia kasvukipujaan ja tarpeitaan.
Meillä ollaan joku vuosi koulusta pois vähintään viikko ja tämä ihan siitä syystä, että vanhemmat eivät saa lomaa yhdessä lasten kanssa.
Miehellä on vuorovuosin kesäloma toukokuussa ja elokuussa eli lapsen kanssa yhteistä lomaa maksimissaan kaksi viikkoa. Minulla on kesälomaa kuusi viikkoa, mutta se ei ole perheen yhteistä lomaa vaan minun ja lasten lomaa. Lapset ovat leireillä kaksi viikkoa kesästä ja sillä lailla selvitään kesästä, ilman yhtään perheen yhteistä lomaa.
Mies saa vapaaksi joko syysloman tai hiihtoloman töistä ja joulun aikaan viikon. Minä en voi pitää lomaa syysloman tai hiihtoloman aikaan, mutta jouluna pystyn olemaan kolme viikkoa lomalla. Jouluna olemme siis koko perhe lomalla yhden viikon.
Onneksi pystymme koko perhe olemaan lomalla pääsiäisen aikaan ja silloin lähdemme Lappiin viikoksi. Tähän asti kaikki opettajat ja rehtorit ovat ymmärtäneet tämän.
Ajatuksena on, että parin vuodesta päästä otamme koko joulukuun vapaaksi ja lähdemme Australiaan yhdistetylle loma- ja sukulointimatkalle. En usko että siitäkään tulee ongelmaa koulun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan joku vuosi koulusta pois vähintään viikko ja tämä ihan siitä syystä, että vanhemmat eivät saa lomaa yhdessä lasten kanssa.
Miehellä on vuorovuosin kesäloma toukokuussa ja elokuussa eli lapsen kanssa yhteistä lomaa maksimissaan kaksi viikkoa. Minulla on kesälomaa kuusi viikkoa, mutta se ei ole perheen yhteistä lomaa vaan minun ja lasten lomaa. Lapset ovat leireillä kaksi viikkoa kesästä ja sillä lailla selvitään kesästä, ilman yhtään perheen yhteistä lomaa.
Mies saa vapaaksi joko syysloman tai hiihtoloman töistä ja joulun aikaan viikon. Minä en voi pitää lomaa syysloman tai hiihtoloman aikaan, mutta jouluna pystyn olemaan kolme viikkoa lomalla. Jouluna olemme siis koko perhe lomalla yhden viikon.Onneksi pystymme koko perhe olemaan lomalla pääsiäisen aikaan ja silloin lähdemme Lappiin viikoksi. Tähän asti kaikki opettajat ja rehtorit ovat ymmärtäneet tämän.
<
Tähän vielä sellainen lisäys, että minulla ei ole vuodessa 10 viikkoa lomaa, vaan pidän joulun aikaan pois vuoden aikana kertyneet ylityöt. Loput maksetaan rahana.
Lapsena ja nuorena lomailin joka vuosi jossain ulkomailla kouluaikana. Vanhemmillani oli yhdistettyjä työ- ja lomamatkoja ulkomaille ja me lapset kuljimme mukana. Silloin se oli ihan ilmoitusasia eikä hakemusasia. Koulukirjat otettiin mukaan ja tehtävät tehtiin matkalla.
Ei silloin kukaan katsonut kieroon matkalle lähtemisen vuoksi. Ei peruskoulu eikä lukiokaan mitään rakettitiedettä ollut, vaan suht yksinkertaista opiskelua. Ei silloin tunneilla olo ollut mitenkään varsinaisesti edes opettavaista. Tarkoitan sitä, että siellä ei oppinut mitään extraa verrattuna siihen, että opiskeli asiat kirjojen kautta.
Nykykoulusta ei vielä ole kokemusta, mutta vähän nyt vaikuttaa, että opetusinstituutio yliarvioi itsensä opetuksen tarjoana. Paljon puhutaan siitä, että kouluissa mennään liikaa heikoimman mukaan. Toisaalta monet vahvat ovat vahvoja siitä syystä, että opetusta tapahtuu myös kotona. Monihan oppii kotona lukemaankin, näin esimerkkinä. Jos ei ole heikko opiskelija kyseessä, vähän turhaa evätä satunnaisia matkoja. Niiltä matkoiltakin voi oppia kaikenlaista.