Eikö teistä ahdista, että syöpä voi muhia kehossanne?
Olen nelikymppinen nainen. Yhä useammin olen lukenut ja kuullut, että noin ikäiseni on menehtynyt syöpään. Usein se on löytynyt myöhäisessä vaiheessa. Ahdistaako muita tuo asia, että elinaikaa ei välttämättä ole kovin paljoa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Luomia olen poistattanut ainakin kehostani urakalla... seuratkaa ihoanne, etenkin niitä luomia jotka näyttävät poikkeavilta.
En ehtisi muuta tehdäkään kuin tutkia luomiani, jos sille tielle lähtisin. Minulla on arviolta toista sataa luomea kehossani.
Syöpäsoluja kehittyy ihmisen kehossa paljon useammin, kuin mitä diagnooseja tehdään. Diagnostiikan tarkentuminen on johtanut jopa ylidiagnostiikkaan, jossa diagnosoidaan kasvaimia, jotka eivät todennäköisesti leviä eivätkä johda kuolemaan ihmisen elinaikana. Tämän vuoksi esimerkiksi monet seulonnat eivät ole oikeasti niin tehokkaita ehkäisemään syöpäkuolemia kuin väitetään, vaan voivat jopa heikentää ennustetta sellaisissa kasvaimissa, jotka eivät todennäköisesti tule leviämään ja tappamaan ihmistä. Hoidot ovat rankkoja itsessään ja heikentävät eliniän ennustetta. Toisaalta aggressiivisesti etenevä syöpä voi tappaa seulonnoista ja hoidoista huolimatta. Maailmassa on siis paljon iloisesti syövästään tietämättömiä ihmisiä, jotka elävät pitkän elämän ja kuolevat vaikka sydänkohtaukseen.
Kolarin jälkeen 10 vuotta sitten löytyi kasvain. Se oli kuitenkin normi möykky ei paha syöpä. Verenkierto hänellä kuitenkin on ja ei tarvitse tehdä mitään. Silloin ahdisti kun tutkittiin.