Meneekö tänään joku oikeasti hautausmaalle viemään kynttilän?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene tänään. Vien kynttilän lapseni haudalle silloin, kun minusta siltä tuntuu. En silloin kun kalenterissa lukee tietty päivä.
Miehen siskolla on sama meininki, eli haluaa tehdä asiat silloin, kun itse haluaa. Kun me miehen kanssa aikoinaan mentiin naimisiin ja pyydettiin miehen vanhemmat ja sisarukset kahville meille, niin miehen sisko sanoi, että he tulevat joskus myöhemmin. Sanoin, että kylään saa tulla koska vaan, mutta hääkahvit juodaan ja juhlitaan nyt.
Saahan niitä kynttilöitä viedä sillon, kun haluaa, mutta nyt vietetään vainajien muistopäivää.
Jouluakin saa viettää milloin vain, mutta virallinen päivä on 25.12 Syntymäpäivätkin saa viettää milloin haluaa, mutta jokaisella on se virallinenkin syntymäpäivä jne.
Surullista, että sinulle poismenneet läheiset olivat niin merkityksettömiä, että muistat heitä vain "pakollisena" muistopäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene tänään. Vien kynttilän lapseni haudalle silloin, kun minusta siltä tuntuu. En silloin kun kalenterissa lukee tietty päivä.
Miehen siskolla on sama meininki, eli haluaa tehdä asiat silloin, kun itse haluaa. Kun me miehen kanssa aikoinaan mentiin naimisiin ja pyydettiin miehen vanhemmat ja sisarukset kahville meille, niin miehen sisko sanoi, että he tulevat joskus myöhemmin. Sanoin, että kylään saa tulla koska vaan, mutta hääkahvit juodaan ja juhlitaan nyt.
Saahan niitä kynttilöitä viedä sillon, kun haluaa, mutta nyt vietetään vainajien muistopäivää.
Jouluakin saa viettää milloin vain, mutta virallinen päivä on 25.12 Syntymäpäivätkin saa viettää milloin haluaa, mutta jokaisella on se virallinenkin syntymäpäivä jne.
Virallinen = Diktatuuri = Vallan väärinkäyttö
En mene. Hautausmaa on hankalan matkan päässä ja sinne pääsee järkevästi busseilla vain arkipäivinä. Eipä sillä merkitystä ole millä päivämäärällä ne kynttilät vie, jos haluaa viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Byhyy, kaikki ei toimi kuten sinä.
Ei pyhäinpäivänä ole mitään pakkoa viedä kynttilöitä, vaikka sinulle se olisikin vuoden kohokohta.
Uskon, että mummi, pappa ja isä ymmärtävät, etten vie kynttilöitä juuri tänään, vaan teen sen jonain toisena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Me viemme kerran kuukaudessa kynttilän haudalle, mutta ei todellakaan tänään. Jotenkin se yksi yksinäinen tuikkiva valo keskellä pimeyttä on paljon enemmän kuin sata kynttilää, jotka on viety siksi, että halutaan osoittaa muille, että vietiin kynttilä, kun kuuluu viedä.
Höpöhöpö.
Vein pitkään palavan öljykynttilän lyhtyyn jo toissapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me viemme kerran kuukaudessa kynttilän haudalle, mutta ei todellakaan tänään. Jotenkin se yksi yksinäinen tuikkiva valo keskellä pimeyttä on paljon enemmän kuin sata kynttilää, jotka on viety siksi, että halutaan osoittaa muille, että vietiin kynttilä, kun kuuluu viedä.
Höpöhöpö.
Miten niin? Tänään on pyhäinpäivä, totta, edes yksi päivä vuodessa muistaa heitä, joita ei enää ole. Mutta osa meistä muistaa kuolleita muulloinkin. Jos vie kynttilän vain siksi, että pitää viedä, ei osaa rakastaa. Parempi jättää viemättä silloin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä ketään joka veisi rakkaittensa haudalle kynttilän sen takia, että voi "osoittaa" muille , että vietiin kynttilä.
Ihmiset haluaa yleensä ihan oikeasti muitaa kuolleita läheisiään. Ei tulisi mieleenkää viedä kynttilä vanhempien haudalle sen takia, että sitten voisi kehua , että olinpa minä nyt fiksu, kun vein kynttilän.
Sitten kun ap:lläkin on oikein rakas ja läheinen ihminen haudassa, saattaa hänkin viedä pyhäinpäivänä haudalle kynttilän, eikä pidä sitä ollenkaan outona .
Vein tänään kynttilöitä ja kuuntelin parkkipaikalla purinaa siitä, kun piti tulla hautausmaalle, vaikka Niilon/Martan kuolemasta on jo 8 vuotta, ei se mitään kynttilää kaipaa. Ja sama meno hautausmaalla, siellä laskettiin mummojen haudoilla, että kas, vain 3 kynttilää, eikös Maija tänä vuonna aio muistaakaan vai tuleeko vasta myöhemmin illalla.
Perinteet on niin lääst siison, nyt on korjatut sukupuolet ja avoimet suhteet. MINUT!!! saa ainakin kipata kompostiin kuoltuani, MINUA ei tarvitse käydä kiven juurella muistelemassa, MINÄ MINÄ MINÄ en ole osa sukupolvien ketjua enkä siirrä eteenpäin muuta tietoa kuin re fu gees wel co me!!! Näin olen minä järkeillyt.
Vierailija kirjoitti:
vietiin jo etukäteen - led kynttilät palavat pitkään
Tykkään näistä. Ei tarvitse viedä omia kynttilöitä, kun voi napata lähihaudoilta ledit.
Vierailija kirjoitti:
Perinteet on niin lääst siison, nyt on korjatut sukupuolet ja avoimet suhteet. MINUT!!! saa ainakin kipata kompostiin kuoltuani, MINUA ei tarvitse käydä kiven juurella muistelemassa, MINÄ MINÄ MINÄ en ole osa sukupolvien ketjua enkä siirrä eteenpäin muuta tietoa kuin re fu gees wel co me!!! Näin olen minä järkeillyt.
Helpottiko?
Kävin äsken viemässä kynttilät haudoille. Kaunis oli hautausmaa valomeressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestääkö ne hautakynttilät ilman lyhtyä tms vesisadetta?
Niissä on edelleenkin se kansi.
Vaikka kuinka olisi EDELLEEN kansi, niin useinkin kynttilät sammuvat kannesta huolimatta, koska vesi ei tule aina suoraan ylhäältä alaspäin, vaan sataa tuulen mukana vinottain ja sammuttaa kynttilän. Sammuneet kynttilät ovat sitten usein vettä puolillaan.
Joku kehotti laittamaan kynttilät lyhtyjen sisään. Toki voi laittaa, jos haudalla on lyhty. Entä jos jokainen sukulainen/tuttava vie kynttilänsä haudalle, viekö jokainen kävijä myös lyhdyn sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin eilen hautausmaalla.
Siellä ei oltu tehty yhtään lumitöitä, joten piti rämpiä melkoisissa kinoksissa ja yrittää seurata jonkun jättämiä jälkiä.
Kyllä harmitti, kun pääsin ensimmäiselle haudalle, johon oli tarkoitus jättää kynttilä. En saanut syttymään sitä millään, kun kylmä viima puhalsi sen aina sammuksiin. Kyhjötin jos kuinkakin kauan kiven vieressä ja yritin konstia jos toistakin, mutta ei onnistunut. En jaksanut edes kävellä enää muille haudoille, koska turhaa se ainakin kynttilöiden kannalta olisi ollutkin. Pitää mennä paremmalla säällä.
Pikkuisen voisivat seurakunnat panostaa noihin lumitöihin.
Miten ajattelit tehdä lumityöt hautausmaalla, kun hautakivet ovat vieri vieressä? Lapiollako? Mutta mistä työvoima?
Vain pääväylät pidetään talvella auki hautausmaalla.
Voi tätä, joka ihmetteli millä lumityöt tehdään haudalla!
Olen tämä alkuperäinen kirjoittaja, joka toivoi srk:en panostavan lumitöihin.
Lumityöt tehdään traktorilla hautausmaalla, ei tarvitse lapiolla kaivella kivien vieriä. Ei toki. Ennen on usein pääväylät (kuten joku kirjoittikin) aurattu lumesta, jolloin pääsee lähelle omaisten hautaa edes. Nyt ei ollut lainkaan aurattu.
En, koska siellä sataa. Sytytän kynttilän kotona.