Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EI kouluista ennenkään saanut lomaa varsinaisten lomien ulkopuolella

Vierailija
04.11.2023 |

Nyt vanhemmat kinuavat lapsilleen ylimääräisiä lomia.

koulussa opiskellaan eikä lomailla.

vanhat säännöt ja kuri käyttöön.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ysärillä ja 2000-luvun alussa olin vuosittain perhelomalla. Ei silloin lomia edes anottu kouluissa. Ilmoitettiin vain, että olen poissa tämän ajan ja teen opiskelut siltä ajalta itsenäisesti/ vanhempien ohjauksessa.

Vierailija
142/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan varmaan vastavuoroisesti kieltää kaikkien lapsiperheiden meno Lappiin muuten kuin koulujen lomaviikoilla.

Olisi aika hiljaista. 

Matkailuyrityksille on todella tärkeää levittää sesonkia. Lomalentoja ei saataisi millään riittämään kaikille viikolla 8.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinaan omalla lomalla ja sain rangaistyksena määräaikaisen erottamisen koulusta :) 

Vierailija
144/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta lomaillaan silloin kun on lomapäivät tai lomaviikot.

Ei tulis mieleenkään lähteä lomamatkalle koulupäivien aikana.

Kun opetusta järjestetään niin silloin istutaan koulun penkillä.

Vanhemmilta on järki ja vastuullisuus kadoksissa.

Vierailija
145/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla sain. Lähdimme lomamatkalle kun samalla asuntoon asennettiin parketit.

Vierailija
146/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vanhoista säännöistä mahdat puhua? Kyllä minä sain lomaa koulusta lomamatka varten jo 70-luvulla

Vierailija
147/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kouluni 80-, 90- ja 2000-luvuilla, ja aina saanut lomaa lomamatkoihin. Yrittäjävanhempani tekivät ympäripyöreitä päiviä eivätkä voineet pitää kesälomia, mutta joka kevät ja syksy olimme 1-2 vk jossain Kanarialla. Koko reissun vanhemmat lähinnä nukkuivat univelkojaan altaalla aurinkotuoleissa, kun me siskoni kanssa pulikoimme. En muista, että poissaoloissa olisi ikinä ollut mitään ongelmaa. Otimme kirjat mukaan reissuun ja saimme lapun mitä pitää tehdä missäkin aineessa. Yleensä teimme suurimman osan tehtävistä lentokoneessa. Olimme hyviä oppilaita ja keskiarvot yleensä noin 9 paikkeilla.

Nyt oma lapseni on kutosella, ja annan hänen olla tosi helposti pois koulusta. Emme matkusta ulkomaille, mutta käymme paljon messuilla ja tapahtumissa, ja yleensä arkisin jos mahdollista. Äitini asuu nykyään talvet etelässä, mutta käy suomessa viikon-pari muutaman kerran vuodessa. Kun hän on Suomessa, lapsi on hänen luonaan useita päiviä, ja silloin myös pois koulusta, koska äitini Suomen asunto on toisella paikkakunnalla kuin mitä itse asumme. Ei tämäkään ole koskaan ollut mikään ongelma koululle. Lapsi tekee tehtäviä eteenpäin sen minkä arvelee, että tekevät koulussa, ja keskiarvo on 9,6.

Noiden koulu toimii uudessa luokkahuoneettomassa rakennuksessa, jossa on noin 50 oppilasta samassa yhteistilassa joka tunti, joten lapsi tarvitsee taukoja ihan jo jaksamisensa takia. Lisäksi lapsella on 2 ainetta eriytetty ylöspäin paperilla, mutta käytännössä eriytettyä opetusta ei saa, joten lapsi tekee joka tapauksessa itsenäisesti kirjoja eteenpäin monta tuntia joka viikko.

Vierailija
148/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle esimerkiksi toisenlaiseen kulttuuriin oppii enemmän mitä kouluviikossa. Matkoilla yleensä käydään museoissa ja kulttrikohteissa. Minun mielestä matkailu avartaa enemmän kuin se kouluviikko jossa lapset nojaa pulpettiin eikä jaksa kuunnella

Vierailija
149/160 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa. Meidän perhe ei tosin tehnyt pitkiä reissuja loma-aikojen ulkopuolella. Sellaisia poissaoloja tuli korkeintaan 2 päivää lukuvuodessa. Niistä ei edes anottu mitään lupaa vaan äiti ilmoitti opettajalle. Muistaakseni yli 3 päivän poissaoloon piti anoa rehtorin lupa enkä kyllä kuullut että sitä olisi ikätovereilta evätty. 

Vierailija
150/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähteä lomalle tekemään koulutehtäviä?

Peruskoulun läksyissä ei kauaa mene kun ne tekee. Tietenkin jos oppilas on fiksu . Kikki vaan ei oo ja tarvitsevat tukiopetusta. 

Vierailija
151/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan siinä kärsii kun jää jälkeen kun on viikon tai enemmän pois koulusta. 

Vierailija
152/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin 80- ja 90-luvuilla äidin kanssa joka vuosi ulkomailla lomalla koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Pisin aika oli 3 viikkoa. Ei koskaan mitään ongelmaa, eikä edes "anottu" koulusta vapaata, mutsi vaan ilmoitti sinne, että Tiina on nyt pari viikkoa poissa. 

Vierailija
153/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lomia myönnettiin. Minun koulussa pienemmät lomat myönsi luokan vastaava opettaja. Yli viikon mittaiset loma-anomukset vietiin opettajankokoukseen, jossa rehtori oli tietenkin läsnä. 

Vierailija
154/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta voi olla poissa pelkästään vanhempien ilmoituksella. Mitä muuten kukaan sille voi, jos lapsi on poissa matkan vuoksi? 

Vierailija
155/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on koulussa vaikeuksia, ei lomaa pidäkään myöntää, ainakaan pitkäksi aikaa. Eri asia niillä, joilla koulu sujuu ja osaavat tehdä tehtävänsä itsenäisesti ja/tai vanhemmat osallistuvat opetukseen loman aikana ja huolehtivat että tehtävät tulee tehtyä kunnialla.

Vierailija
156/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin minäkin ysärillä useita kertoja matkoilla, kun muut olivat koulussa. Eikä koulu todellakaan kärsinyt, olin luokan parhaita oppilaita aina. 

Vierailija
157/160 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan varmaan vastavuoroisesti kieltää kaikkien lapsiperheiden meno Lappiin muuten kuin koulujen lomaviikoilla.

Olisi aika hiljaista. 

Matkailuyrityksille on todella tärkeää levittää sesonkia. Lomalentoja ei saataisi millään riittämään kaikille viikolla 8.

Suomi on varmaan ihan syystä jaettu kolmeen "hiihtolomavyöhykkeeseen", joilla hiihtolomat on jaettu viikoille 8,9 ja 10.

Vierailija
158/160 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat yrittäjiä, yhtään lomaa en ysärillä ja 2000-luvun alussa ole lapsena perheen kanssa pitänyt koulujen loma-aikaan koskaan. Vain 2 (2 luokan ja 6 luokan juhlat) kertaa olen elämäni aikana ollut esim ala-asteen kevätjuhlassa kun vanhempien työmatka/perheen yhteinen loma 2 viikkoa oli aina silloin toukokuussa juuri ennen koulun päättymistä. Loma-aikaan oli kuulemma firman työntekijöillä oikeus lomailla ja yrittäjinä vanhemmat piti sitä heidän tehtävänään olla silloin itse töissä. Me lapset oltiin tietty silloin töissä mukana tekemässä hommia kun kaikki muut firmasta oli lomalla. Tj faija pakkasi tavaroita asiakkaalle mun 7v vanhemman isosysterin kanssa, mutsi vastaili asiakkaiden puheluihin ja minä pikkuskidi katselin leffoja ja tehtävä oli imuroida ja aiheuttaa mahdollisimman vähän harmia. Lomilla piti sitten tehdä kouluun jotain läksyjä. 

Vierailija
159/160 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin 80- ja 90-luvuilla äidin kanssa joka vuosi ulkomailla lomalla koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Pisin aika oli 3 viikkoa. Ei koskaan mitään ongelmaa, eikä edes "anottu" koulusta vapaata, mutsi vaan ilmoitti sinne, että Tiina on nyt pari viikkoa poissa. 

Kyllä anottiin. Sinä et tietenkään anonut vaan huoltaja anoi vaikka se sinusta näytti siltä, että vain ilmoitti.

Vierailija
160/160 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla olin pois melkein kuukauden putkeen, eikä ollut mikään ongelma. Oli vielä 9.-luokan kevät ja yksi saksankoe jäi tekemättä. Opettaja vaan totesi, että on opettanut minua jo useamman vuoden, joten kyllä hän osaa minulle päättötodistusnumeron antaa ilman tuota koettakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme