Loma-anomus tuli koulusta bumerangina takaisin ja nyt äiti valittaa hesarissa
Uskomatonta, että ihmiset kuvittelevat, että heidän lapsensa voivat olla koulusta pois ja LOMAILLA loma-aikojen ulkopuolella. Röyhkeää, ja opettaa lapselle hällä väliä -asennetta.
Mitä mieltä?
Kommentit (238)
Hyvin pystyy tekemään koulujen loma-aikoina matkat, jos ovat edes pakollisia aina tehdä, hyvä vaan, jos ei kevyin perustein myönnetä
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli maininta, että perusopetuslakiin on tullut muutos ja oppilaiden poissaolojen seurattava ja puututtava niihin jne. Tuolla joku jo kirjoittikin, että opettajat ottavat omia lomia loma-aikojen ulkopuolella, itselle heräsi kysymys, onko kuinka yleistä (lapset jo aikuisia)? Kuinka muilla työpaikoilla onnistuu, että "otanpa tuosta omaa lomaa viikon, hoidelkaa te muut hommani"? Ei meidän työpaikalla ainakaan. Luulisi opettajien loma-aikojen riittävän siihen lomailuun, ettei tarvitse vielä extralomia pitää..
Lasteni opettaja ainakin hankki itse sijaisen tilalle loma-ajakseen, sukulaisensa. Osa noista lomista oli kyllä edustamista puolisonsa kanssa ulkomailla, liittyivät puolison ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Koulujen ei pitäisi päättää lasten ja perheiden loma-aikoja. Poissaolon 1-2 viikon ulkomaanloman vuoksi pari kertaa vuodessa pitäisi olla koululle ihan ok. Siellä ei opeteta sellaista rakettitiedettä, että normaali lapsi ei pysyisi loman aikana suurin piirtein muiden tahdissa.
Muuten samaa mieltä, mutta kahden viikon reissu pari kertaa vuodessa tarkoittaa kuukauden poissaoloa. Kun koulupäiviä on peruskoulussa 190 pv vuodessa niin neljän viikon poissaolo on jo yli 10% koko lukuvuodesta. Se on jo aika paljon.
Toisaalta aika harva perhe pystyy noin paljon reissaamaan muutenkaan.
Omasta mielestäni hyvä malli olisi että 5 pv lukuvuodessa voisi olla pois vanhempien ilmoituksella, mutta koululla ei olisi velvollisuutta järjestää tukiopetusta tai uusintakokeita näiden poissaolojen takia.
Sitä pidemmät poissaolot nykykäytännön mukaan koulun kanssa sopien.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi matkustaa meillä näkemään toista vanhempaansa kouluaikana "lomailemaan". Koska poissaoloja syynätään nykyään, laitan lapsen aina sairaana kouluun ettei poissaoloista tule enempää sanomista. :)
Sääliksi käy lasta. Lapsiparka.
Mikä teitä vanhempia vaivaa, kun yli 3 kk lomaa vuodessa ja viikonloput päälle ei riitä sen toisen vanhemman tapaamisiin? Onpa harvinaisen typerää toimintaa vanhemmilta, jonka hinnan maksaa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen ei pitäisi päättää lasten ja perheiden loma-aikoja. Poissaolon 1-2 viikon ulkomaanloman vuoksi pari kertaa vuodessa pitäisi olla koululle ihan ok. Siellä ei opeteta sellaista rakettitiedettä, että normaali lapsi ei pysyisi loman aikana suurin piirtein muiden tahdissa.
Samat vanhemmat ulisee, kun opettaja ei tee ylimääräistä työtä jotta heidän Sanni-Jessiina ei putoaisi kärryiltä omien lomien takia.
Onkohan tällaiset vanhemmat vaatimassa, että töistäkin pitää saada lomaa silloin, kun se ei työnantajalle sovi? Ei ihme, että nuorten on vaikea sopeutua työelämän vaatimuksiin, kun kotona on opetettu, että omat mielihalut tulee aina ensin.
Ehkä olen teidän sukupolviinne verrattuna sitä järkevämpää sakkia joka ei mitoita koko elämäänsä esim. koulun mielivaltaan sopivaksi. Normaali lapsi ei jää tuollaisessa ajassa opetuksessa jälkeen. Läksyt voi tehdä loma-aikana. Sinun ajatusmaailmasi on ihan käsittämättömän lammasmainen ja säälittävä.
Meidän Sanni-Jessiinat pärjäävät hienosti ilman tukiopetustakin.
Toki minun ja perheeni mielihalut tulevat aina ensin, koska kyse on minun ja perheeni elämästä.
Vaatii koululta ekstatyötä, jos pitää yksilöllisesti tehdä kokeita ja tehtäviä. Lapsen ollessa poissa hän voi syrjäytyä porukoista. Vanhemmista se on yksinkertaista, opettajat saattavat nähdä, että lapselle tulee paineita ylimääräisistä pitkistä lomista.
Tämä linjaus on hyvä ja suojelee myös opettajien työssäjaksamista. Toivon, että omassakin kunnassani tehtäisiin sama linjaus. Olen lukion äidinkielen opettaja, ja töitä on ihan valtavasti: Ryhmät ovat isoja ja arvioitavat tekstit pitkiä. Tähän päälle tietenkin suunnittelutyöt ja opetus + kokoukset. Yllättävän paljon minuakin on tänä syksynä työllistänyt se, että opiskelijat lähtevät omille lomilleen kuka milloinkin, ja tällöin ohjeistuksena on, että opiskelijan pitää pyytää opettajalta tehtävät ETUKÄTEEN. En siis voi vaan sanoa, että seuraa Wilmasta, mitä olemme tehneet. Lisäksi kannustetaan lisätehtävien antamiseen, koska sen toivotaan suitsivan lomailua (kun rehtori ei uskalla suoranaisesti kieltää). Minä siis räätälöin jokaiselle lomailijalle oman suunnitelman etukäteen, keksin lisätehtävät ja vielä lopuksi tarkistan, että ne on tehty.. Ja siinä sivussa opetan niitä kymmeniä muita opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat vanhemmat ulisee, kun opettaja ei tee ylimääräistä työtä jotta heidän Sanni-Jessiina ei putoaisi kärryiltä omien lomien takia.
Onkohan tällaiset vanhemmat vaatimassa, että töistäkin pitää saada lomaa silloin, kun se ei työnantajalle sovi? Ei ihme, että nuorten on vaikea sopeutua työelämän vaatimuksiin, kun kotona on opetettu, että omat mielihalut tulee aina ensin.
Ehkä olen teidän sukupolviinne verrattuna sitä järkevämpää sakkia joka ei mitoita koko elämäänsä esim. koulun mielival
Olen kyllä itse koululaisten vanhempi, eikä ole mitään tarvetta vaatia lapsille ylimääräisiä lomia. Käyn myös töissä, eikä sielläkään ole mitään erivapauksia olla pois silloin kun itseä sattuu huvittamaan. Saattaa olla lasten vaikea mennä työelämään, jos loma-aikojen noudattaminen on sielläkin vaikeaa.
Lähinnä ilmoitus ja oppivelvollisuuteen liittyvä velvoite tehdä koulutöitä lomalla pitäisi riittää. Ei me missään Maon Kiinassa eletä kai.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on joka vuosi pari viikkoa pois koulusta, kun matkustetaan isovanhempia katsomaan. Asuvat puolet vuodesta ulkomailla. Koulunkäynti ei tästä ole kärsinyt vaan kirjat on mukana. Pidän tärkeämpänä lasten tapaamista ehkä piakkoin jo kuolevien isovanhempiensa kanssa kuin jotain parin hassun viikon poissaoloa 9 vuoden ajassa.
Ja ei, meillä ei vain saa lomaa joululoman aikana milloinkaan. Hoitoalalla tämä on kielletty. 3 viikon joulun listan aikana kukaan ei saa päivääkään lomaa. Samoin hiihtoloman saa max joka viides vuosi, jotta tasapuolista kaikille.
Eikö isovanhempia ehdi näkemään sen puolen vuoden aikana kun asuvat Suomessa? Meillä isovanhemmat asuivat 850km ja 600km päässä ja heitä nähtiin vain kerran vuodessa kesällä.
Siis apua miten kateellista väkeä täällä on. Minä olin useasti koulusta pois lomareissuilla ysärillä. Hyvin pärjäsin, tein lomilla itsenäistä opiskelua ja olen nykyään koulutukseltani KTM.
Millä tavalla nuo poissaoloviikot haittasivat kehitystäni? Päin vastoin, minusta tuli oikein kielitaitoinen ja teen kansainvälistä uraa.
Tässä ole kyse mistään muusta kuin kateudesta ja rehtorin vallankäyttöhaluista.
Vierailija kirjoitti:
Siis apua miten kateellista väkeä täällä on. Minä olin useasti koulusta pois lomareissuilla ysärillä. Hyvin pärjäsin, tein lomilla itsenäistä opiskelua ja olen nykyään koulutukseltani KTM.
Millä tavalla nuo poissaoloviikot haittasivat kehitystäni? Päin vastoin, minusta tuli oikein kielitaitoinen ja teen kansainvälistä uraa.
Juuri näin. Itselläni on ihan sama kokemus matkustelusta loma-aikojen ulkopuolella lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen teidän sukupolviinne verrattuna sitä järkevämpää sakkia joka ei mitoita koko elämäänsä esim. koulun mielival
Voin kuvitella, miten Sanni-Jessiinat pärjää töissä, kun lomailemaan pitää mennä silloin kuin itse haluaa eikä silloin kun saa lomaa.
Huh onneksi oman lapsen koulu on todella joustava joka syksy ollaan saatu viikko lomailla loma-aikojen ulkopuolella. Tämä perusteltiin koulun taholta niin, että tekee lapsellekin hyvää lomailla yhtä aikaa perheen kanssa ja he ymmärtävät että koulujen loma-aikoina matkat on aina a) loppu ja b) kalliita.
en tajunnutkaan olevani näin onnekas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Itselläni on ihan sama kokemus matkustelusta loma-aikojen ulkopuolella lapsuudessa.
Minäminäminä! Opettajilla saattaa olla hieman eri kokemus samasta asiasta.
Meidän Sanni-Jessiinat tulevat pärjäämään töissä ja opinnoissa hyvin kuten vanhempansakin. Kummallakin vanhemmalla on maisterinpaperit ja asiantuntijatyöt. Olen itse matkustellut lapsuudessani ihan kuin meidän omat Sanni-Jessiinatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä! Opettajilla saattaa olla hieman eri kokemus samasta asiasta.
Olen perheen kanssa ollut lomalla kouluajalla. Ei ole ollut mitään ongelmia :) mikä sua oikein kiukuttaa?
Britanniassa vanhemmat saavat nykyään sakkoa, jos vanhemmat vievät lapset lomalle kouluaikana.
Lomailijoiden takia tulee opettajille lisää palkatonta työtä. Vain tukiopetuksen antamisesta saa ope palkan. Kaikki muut ylimääräiset järjestelyt ope tekee palkatta.
Tuliko yllätyksenä, että työnantaja määrää loman ajankohdan eikä siihen voi kaikissa työpaikoissa vaikuttaa lainkaan?