Persu, kieltäydytkö käyttämästä arabialaisia numeroita?
Kommentit (73)
Eiköstä se ollut intialaiset ja arjalaiset jotka kehittivät nykynumerot - INTIAN KALIFAATIN aikana. Umajadien kalifaatti.
kirjoitti:
Vierailija wrote:
Miksi niitä sanotaan arabialaisiksi numeroiksi, vaikka niitä ei edes käytetä arabialaisessa kirjoituksessa?
Käytetään toki. Arabialaiset numerot tarkoittavat lukujen ilmaisemista numeroin 0-9 ja desimaalierottimella. Se ei siis viittaa kirjaisimiin, eli siihen miten ne numerot kirjoitetaan.
Eikö sitä silloin pitäisi kutsua arabialaiseksi/intialaiseksi numero(inti)järjestelmäksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä sanotaan arabialaisiksi numeroiksi, vaikka niitä ei edes käytetä arabialaisessa kirjoituksessa?
Ymmärtääkseni ne on alkujaan jostain intian suunnilta.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija wrote:
Käytetään toki. Arabialaiset numerot tarkoittavat lukujen ilmaisemista numeroin 0-9 ja desimaalierottimella. Se ei siis viittaa kirjaisimiin, eli siihen miten ne numerot kirjoitetaan.
Eikö sitä silloin pitäisi kutsua arabialaiseksi/intialaiseksi numero(inti)järjestelmäksi?
Asioiden nimillä ei aina ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Esimerkiksi italiansalaatilla ei ole mitään tekemistä Italian kanssa, intiaanit eivät asu intiassa ja niin edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Olen jo siirtynyt äh lä mi numeroista roomalaisiin, katso itse: IX VI XII
Hyvä. Ja kirjoitapa vielä 0.
Vierailija kirjoitti:
Eiköstä se ollut intialaiset ja arjalaiset jotka kehittivät nykynumerot - INTIAN KALIFAATIN aikana. Umajadien kalifaatti.
Umajadien kalifaatti ei ikinä ulottunut Intiaan saakka. Sinne missä kyseinen numerojärjestelmä keksittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolla ei ole mitään - joten se on tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Nollaahan roomalaisissa numeroissa ole ja se voi aiheuttaa (lisä) haastetta korkeampaan matematiikkaan.
Esim. mitä on MXII * DCCLXVIII / CML
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Käytetäänhän!
Ne ovat nykyarabiassa eri näköisiä, mutta järjestelmä on sama.
Viina tuli Suomeen venäjältä ja kyrsä alunperin Irakista.
Ensimmäiset maininnat makkaroista ovat sumerilaisilta nykyisestä Irakista noin vuodelta 3000 eaa.
Ajattelitko viettää monikulttuurisen viikonlopun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollan voi merkitä esimerkiki X-X tuttavallisemmin arabialaisilla numeroilla 10-10. Se on ihan sama asia kuin nolla. Ei sille tarvitse erillistä kirjainmerkkiä välttämättä olla. Matematiikassa on lukematon joukko muitankin konsepteja joille ei ole omaa merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla sitä viisastellaan, kun ei asioita tiedetä. Roomalaisissa numeroissa ei nollaa ole.
Ai persutko ovat jotenkin kulttuurien omimisesta olleet huolissaan? 🤔 ei kyllä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita sinä 1/3 (yksi kolmasosa). Ei tämä nykyinenkään järjestelmä täydellinen ole. Duodesimaalijärjestelmä olisi paljon kätevämpi matematiikan kannalta. Kymmenen on valittu kantaluvuksi ihan pelkästään sattuman oikusta kun ihmisella on kymmenen sormea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla sitä viisastellaan, kun ei asioita tiedetä. Roomalaisissa numeroissa ei nollaa ole.
Niinhän minä sanoin. Ei ole nollaa - koska se on tarpeeton. Nolla on 'ei mitään' ja sen voi ilmaista kirjoittamalla 'ei mitään'. Tai vaihtoehtoisesti murtolukuna kuten arabialaisilla numeroilla ilmaistaan yksi kolmasosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita sinä 1/3 (yksi kolmasosa). Ei tämä nykyinenkään järjestelmä täydellinen ole. Duodesimaalijärjestelmä olisi paljon kätevämpi matematiikan kannalta. Kymmenen on valittu kantaluvuksi ihan pelkästään sattuman oikusta kun ihmisella on kymmenen sormea.
Ranskalaiset laskevat kuitenkin edelleen 20-järjestelmällä, ihmisellä kun on yhteensä 20 sormea ja varvasta! Osaavat ne nykyään laskea jo kuitenkin kengät jalassakin...
Esimerkiksi 91 ( yhdeksänkymmentäyksi ) on ranskaksi quatrevingtonze ( 4 x 20 + 11 = neljä kertaa kaksikymmentä ja yksitoista )
Valloonit Belgiassa puhuvat ranskaa, mutta ne osaavat laskea jo kymmenjärjestelmällä.
Miksi persut käyttäisi numeroita eihän ne käytä nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi persut käyttäisi numeroita eihän ne käytä nytkään.
Pensan hinta on persulle ainoa tärkeä numero! Eikä sekään ole niin tärkeä, kunhan erivärisiä saa sortaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni ne on alkujaan jostain intian suunnilta.
Keskiajan arabit kävivät merikauppaa Intiaan ja oppivat sieltä hinduilta kätevät numerot ja ottivat ne käyttöönsä hieman erilailla piirrettyinä.
Euroopppalaiset oppivat nämä uudenlaiset numerot sitten puolestaan arabeilta. Suurin uudistus oli nollan käyttöönotto. Esimerkiksi jo yhteenlasku roomalaisilla numeroilla on kukonjalkamenetelmälläkin hankalahkoa.
Roomalaiset numerot ovat kuvakirjoituksen ja lyhenteiden yhdistelmä. Esimerkiksi numero kaksi ( II ) kuvaa kahta sormea, vanha tapa merkitä numero neljä ( IIII ) kuvaa neljää sormea ja numero viisi ( V ) kuvaa peukalohankaa näytettäessä viittä sormea = koko kättä - se kun on helpompi sekä kirjoittaa että lukea, kuin IIIII olisi...
Vasta keskiajalla päätettiin säännöstä, jonka mukaan sai käyttää korkeintaan kolmea samaa merkkiä peräkkäin lukemisen helpottamiseksi ja niin numero neljä muuttui IIII --> IV ( viisi miinus yksi ), jollaisena sen kellotauluista tunnemme.
Numero kymmenen ( X ) kuvaa puolestaan kahta kättä ristissä, näytettäessä niiden kymmentä sormea.
Sata ( C ) puolestaan on lyhenne sanasta centum = sata ja tuhat ( M ) on lyhenne sanasta mille = tuhat ja niin edelleen.
en todellakaan käytä. ja kulttuurin omiminen on vasemmistoretardojen keksintö, eli sellaista ei ole olemassakaan, kuten ei ole sukupuoliakaan kuin kolme. eli mies, nainen, ja mielenterveysongelmainen. kaikki toiminta mikä edes viittaa lähi-itään on sodan tukemista. myös lännen arvoyhteisön yksipuoleinen tuki toimijalle, jonka touhut on täsmälleen samanlaiset kuin putlerilla. hiukan hävettää olla lännen arvoyhteisöläinen.