Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpäsairas, palliatiivisessa hoidossa oleva läheinen ei saa kolmiollisia kipulääkkeitä

Vierailija
02.11.2023 |

Sairaalakäynnillä (muusta syystä kuin syövästä) oli lääkäri sanonut uusivansa vahvemman kipulääkkeen reseptin, kun läheinen sitä kysyi.

Apteekissa selvisi, että oli uusittu 1000 mg panadol.

Läheiselle on nyt pengottu perheenjäsenten jonkun leikkauksen jälkeen kotiin saamat, yksittäiset, päiväykseltä vanhentuneet targiniqit sun muut lääkekaapeista. Hoitavaa tahoa saa kiinni sitten kun saa.

Eikä ole eka kerta. Tätä nyt ei ole hirveän usein mennyt, niin en uusi tätä on yksi kommentti, mikä eräästä etälääkärikontaktista jäänyt mieleen.

Onko tämä nyt se vaihe kun pitää opetella ostamaan kuolevalle mummuille kipulääkkeet kadulta? Ei s**tana.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos janoiselle kuolevalle ei enää anneta vettä. Eikö janoa saa sammuttaa jos toinen kaipaa vettä. Pelotellaan, että sisäelimet räjähtää. Mitä sitten jos se kuolema on tulossa juuri muutenkin. Onko pahasta juoda puoli desiä vettä, niin ei ainakaan kuivumiseen kuole. Janon tunne on kamala jos joutuu viimeiset päivät olemaan janoisena

Vierailija
102/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en saanut sairaalassa sektion jälkeen tänä kesänä, vaikka olin niin kipeä etten päässyt edes vessaan tai pystynyt olla jalkeilla. Burana ja Panadol, Burana ja Panadol. Kysyttiin mikset pärjää, kun kaikki muutkin pärjää ilman vahvempia kipulääkkeitä? Lopulta sitten sain, kun jouduin mennä päivystykseen viikko synnytyksestä ja aloin kouristelemaan siellä kivusta kun petti jalat alta. Siinäkin vaiheessa lääkäri oli antamassa vain paria pilleriä mukaan pieneen muovikoteloon ja sanoin viimeisillä voimilla, että etkö sinä todellakaan näe missä kunnossa olen. Sit kirjotti pienimmän mahdollisen pakkauksen vahvempaa kipulääkettä ja se oli hyvin selvästi epämieluista hänelle. Huh huh. Epäinhimillistä. Ps. Loput noista lääkkeistä säästin. Sitä seuraavaa kertaa varten, kun puolisoni tai minä jäädään heitteille

On kyllä käsittämätöntä touhua nykyään lääkkeiden kanssa. Mulla on todella huono kivunsieto ja mulla sattuu sellaisetkin asiat, mistä suurin osa sanoo että ei se miltään tunnu. Inhottaa olla aina kinuamassa vahvempia lääkkeitä kuin Burana. Miksei USKOTA ettei se auta minulla? Sitten pitäisi töissä jaksaa käydä, vaikka en saa kivuiltani nukuttua. Eikä saa unilääkettäkään.

Antaisivat edes pari pilleriä varmuuden vuoksi, ei tarvitse mitään sadan kappaleen reseptiä määrätä. Ilmankos Suomessa on kauhea huumeongelma, kun laillisia lääkkeitä ei saa millään, sitten pitää turvautua laittomiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos janoiselle kuolevalle ei enää anneta vettä. Eikö janoa saa sammuttaa jos toinen kaipaa vettä. Pelotellaan, että sisäelimet räjähtää. Mitä sitten jos se kuolema on tulossa juuri muutenkin. Onko pahasta juoda puoli desiä vettä, niin ei ainakaan kuivumiseen kuole. Janon tunne on kamala jos joutuu viimeiset päivät olemaan janoisena

Saa sitä suuta kostuttaa ja juodakin. Mutta jos nesteytetään kuolevaa ihmistä liikaa, esimerkiksi suonensisäisesti, se saattaakin lisätä kärsimyksiä kun kudokset turpoavat, voi tulla vatsakipuja jne.

Vierailija
104/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palliatiivisessa hoidossa olevat saavat kyllä kaiken kipulääkityksen mitä tarvitsevat. Nyt siellä ei joku asia toimi. 

Ma jotekin sain ap:n kommentista käsityksen, että tämä palliatiivisessa hoidossa oleva ei ole sairaalassa, kuten usiemmat palliatiiviset tapaukset.  ilmeisesti ei ole kotihoidossakaan. Liekö edes pallaitiivisessa hoidossa?

Vierailija
105/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacod metabolisoituu kehossa osittain morfiiniksi. Älä nisti yhtään yritä ruinata lääkäriltä huumausaineita.

Vierailija
106/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla palliatiivisessa hoidossa, jos ei saa kunnollisia kipulääkkeitä. Nyt soittoa hoitavalle taholle 

Ei voi olla rikollinen koska on lääkäri.

Soittoa poliisille.

Vierailija
107/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palliatiivisessa hoidossa olevat saavat kyllä kaiken kipulääkityksen mitä tarvitsevat. Nyt siellä ei joku asia toimi. 

Ma jotekin sain ap:n kommentista käsityksen, että tämä palliatiivisessa hoidossa oleva ei ole sairaalassa, kuten usiemmat palliatiiviset tapaukset.  ilmeisesti ei ole kotihoidossakaan. Liekö edes pallaitiivisessa hoidossa?

Termit sekoittuvat tässä. Palliatiivinen eli oireenmukainen hoito on hoitoa jota annetaan, kun syöpää ei voida enää parantaa eikä edes hidastaa sen etenemistä. Palliatiivisessa hoidossa voi olla hyväkuntoisena ja monien vuosienkin ajan. Saattaa käydä vaikka jossain polilla seurantakäynneillä parin kuukauden ajan. Saattohoito taas on viimeisen vaiheen hoitoa potilaalla, joka kuolee pian ja tällainen potilas on yleensä sairaalassa tai kotisaattohoidossa. Saattohoito ei yleensä kestä kuin muutamia viikkoja.

Vierailija
108/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aika usein niillä on kipupumppu, jonka kotisairaanhoito käy joka päivä katsomassa ja nopeavaikutteinen suihke vielä päälle jos ei riitä. Näin ainakin noilla meidän suvussa syöpään menehtyneillä. 

Ei nykyään enää pihdata kuolevilta kipulääkkeitä. Päinvastoin, olen nähnyt morfiinitipan jopa ihmisellä joka oli jo valmiiksi tajuton ja kivuton. Tyyppi siis meni hoivakodissa yllättäen siihen viimeiseen tajuttomuuteen ja siinä kohtaa sai morfiinitipan. Sitten ihmettelivät kun kuoli tunneissa eikä päivissä.

Vierailija
109/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janon tunnetta ei ole enää. Jos olisi, puoli desiä ei nesteytä ketään, se menee siihen suun kostutukseen mitä kyllä tehdään. 

Vain ennen leikkausta ei anneta vettä jos ihminen itse sitä pyytää. Se, että omainen kuvittelee janon ei tarkoita että kuoleva sitä tuntisi.

Nestetippaa ei laiteta siksi, että kudoksiin kertyvä neste aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä ja voi jopa "hukuttaa" potilaan. 

Kyllä kaikki tämä selitettäisiin jos viitsisit kuunnella.

Vierailija
110/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en saanut sairaalassa sektion jälkeen tänä kesänä, vaikka olin niin kipeä etten päässyt edes vessaan tai pystynyt olla jalkeilla. Burana ja Panadol, Burana ja Panadol. Kysyttiin mikset pärjää, kun kaikki muutkin pärjää ilman vahvempia kipulääkkeitä? Lopulta sitten sain, kun jouduin mennä päivystykseen viikko synnytyksestä ja aloin kouristelemaan siellä kivusta kun petti jalat alta. Siinäkin vaiheessa lääkäri oli antamassa vain paria pilleriä mukaan pieneen muovikoteloon ja sanoin viimeisillä voimilla, että etkö sinä todellakaan näe missä kunnossa olen. Sit kirjotti pienimmän mahdollisen pakkauksen vahvempaa kipulääkettä ja se oli hyvin selvästi epämieluista hänelle. Huh huh. Epäinhimillistä. Ps. Loput noista lääkkeistä säästin. Sitä seuraavaa kertaa varten, kun puolisoni tai minä jäädään heitteille

On kyllä käsittämätöntä touhua nykyään l

Sille heikolle kivunsiedolle voi ihan itse tehdä jotain. Täysin päästä kiinni 90% kivun kokemuksesta. Ole aikuinen ja ota itse vastuu itsestäsi. 

Vierailija
111/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummohan saattaa vaikka ryhtyä riippuvaiseksi. 

Tai alkaa kaupitella kavereille seurakunnan kerhossa.

Vierailija
112/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että jos sairastun syöpään niin olisiko itsari parempi vaihtoehto kuin kärsiä syöpäkipuja. Ja tämä on muka hyvinvointivaltio :(

Muista sitten taas haukkua hallitus kun yrittää saada ihmiset työhön. 

Vierailija
113/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika aloittaa aktiivinen puhe Eutanasian edistämiseksi Suomeen.

Vierailija
114/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa yhteys hoitavaan syöpälääkäriin. Lääkärit ovat tulleet todella varovaiseksi pkv-lääkkeissä, oma työterveys on ottanut sen kannan, että kolmiolääkkeitä ei uusita viikonloppuisin ja eräässä yksityisessä lääkärifirmassa useamman lääkärin kohdalla lukee uusin pkv-lääkkeitä vain tutuille potilaille. 

Valvira vahtii määräyksiä ja jotenkin pitäisi touhua järkevöittää, jos ortopedi joutuu selittämään, miksi määrää niin paljon kolmiokipulääkkeitä eri potilaille (no ehkä siksi, että ortopedi leikkaa paljon eri potilaita).

Mitään hoitavaa lääkäriä ei ole nimetty, eikä kuulemma nykyään enää voida nimetä. Tänään nuo aiemmin mainitsemani (kotihoito, kotisairaanhoito, syöpäosasto, syöpäpoli, palliatiivinen osasto) koittavat selvittää mikä on tämänhetkinen hoitava taho, jonka kulloinenkin vaihtuva lääkäri sitten olisi se oikea

Mihinkään muuhun kantaa ottamatta, yleensä kotihoidolle on nimetty ns. oma lääkäri ja samoin kotisairaalalla on omansa.

Vierailija
115/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaiset kipukynnykset, mikä tuntuu usein unohtuvan. Itselläni on ihan lapsesta asti ollut tosi alhainen kipukynnys, vaikka esim molemmilla vanhemmillani se on korkea. Olen aina sietänyt huonosti kipua ja aistini ovat muutenkin tavanomaista herkemmät, johtuen siitä, että ole neurologisesti poikkeava (todettu psykologin toimesta erittäin perusteellisten tutkimusten jälkeen)

Olen vakavasti miettinyt, että tapan itseni, jos esim sairastun parantumattomaan syöpään. En todellakaan halua kitua kamalissa kivuissa ilman kunnon kipulääkitystä...

Vierailija
116/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että jos sairastun syöpään niin olisiko itsari parempi vaihtoehto kuin kärsiä syöpäkipuja. Ja tämä on muka hyvinvointivaltio :(

Muista sitten taas haukkua hallitus kun yrittää saada ihmiset työhön. 

Miten kommenttisi liittyy tähän keskusteluun ylipäätään?

Taidat olla trolli

Vierailija
117/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin tulee riippuvuus, se on lääkärin mielestä pahasta.

Mitä väliä sillä riippuvuudella on enää siinä vaiheessa kun kuolema on joka tapauksessa tulossa viikkojen kuluttua? Kertoisitko miksi sinusta on parempi että kuolemansairas kituu kamalissa kivuissa? Kärsimys jalostaa?

Vierailija
118/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoisä 84 v sairasti luustoon edennyttä eturauhassyöpää joka aiheutti aivan uskomattoman rajuja kipuja.

Elinaikaa oli tuossavaiheessa annettu korkeintaan muutama kuukausi. Julkisella puolella lääkäri kirjoitti buranaa, "ettei tule lääkeaddiktiota". Isoisä kärrättiin yksityiselle, josta sai sitten tujut kipulääkkeet ja vietti elämänsä viimeiset hetket kivuttomana, mutta toki pöllyssä. 

Kipulääkkeiden pihtaaminen vanhuksilta on aivan sairasta. Ymmärrän hyvin että vahvojen opiaattien määrämistä nuoremmalle väelle harkitaan ja kokeillaan muut keinot, mutta että kuolevalta viedään mahdollisuus kivuttomiin viimeisiin elinpäiviin on jo kidutusta.

Kamala tää mentaliteetti Suomessa että ihmisen annetaan mieluummin kärsiä kuin että lääkittäisiin kunnolla :(  Paskat väliä addiktiolla enää siinä vaiheessa kun tekee kuolemaa muutenkin

Vierailija
119/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko tännekin tiedot kyseisestä yksiköstä. Jotakin on nyt pahasti pielessä, joko tarinassasi tai sitten hoitavassa yksikössä. Hieman kyllä ihmetyttää tämän palstan käyttö asian selvittämiseksi. Yhteys suoraan hoitaavaan yksikköön. Hoitovastuu ulottuu rikoslakiin asti ja yleensä siinä vaiheessa alkaa tapahtua, kun tämän asian lääkäreille kertoo.

Vierailija
120/139 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisesi nistimummu saa hävetä, thyi.

Kaltaisesi paska trolli saa hävetä, ptyhi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan