Syöpäsairas, palliatiivisessa hoidossa oleva läheinen ei saa kolmiollisia kipulääkkeitä
Sairaalakäynnillä (muusta syystä kuin syövästä) oli lääkäri sanonut uusivansa vahvemman kipulääkkeen reseptin, kun läheinen sitä kysyi.
Apteekissa selvisi, että oli uusittu 1000 mg panadol.
Läheiselle on nyt pengottu perheenjäsenten jonkun leikkauksen jälkeen kotiin saamat, yksittäiset, päiväykseltä vanhentuneet targiniqit sun muut lääkekaapeista. Hoitavaa tahoa saa kiinni sitten kun saa.
Eikä ole eka kerta. Tätä nyt ei ole hirveän usein mennyt, niin en uusi tätä on yksi kommentti, mikä eräästä etälääkärikontaktista jäänyt mieleen.
Onko tämä nyt se vaihe kun pitää opetella ostamaan kuolevalle mummuille kipulääkkeet kadulta? Ei s**tana.
Kommentit (139)
Niihin tulee riippuvuus, se on lääkärin mielestä pahasta.
Aikonut kirjoittaa kuitenkin, joten joku moka. Soitto sinne niin selviää.
Minunkin isä sai morfiinipumpun vasta 2pvää ennen kuolemaa :( sitä ennen oli kauhea arsenaali melko (kipuihin nähden) mietoja kipulääkkeitä, joiden käyttömääriä seurattiin mm. apteekissa.
Vierailija wrote:
Hieman ihmettelen kertomuksia joissa kuvataan potilaan huutaneen kivusta. Eikö tosiaan kovaa valitusta päästävästä potilaasta voida huolehtia paremmin?
Luulisi tuon haittaavan jo muitakin potilaita. Miten lääkärit ja hoitajat voivat olla reagoimatta jos ihminen huutaa kivusta päiviä?
Jotenkin tuo kuulostaa täysin käsittämättömältä.
Oma äitini ei ole vielä kuolemansairas, kipuinen kyllä ( reuma ja nivelrikko lonkassa) ja Panadol forte 1000mg kipulääkkeenä.
Tässä maassa tykätään kiduttaa ihmisiä inhimillisen kipuhoidon sijaan.
Kyllä minun isäni lääkittiin kunnolla syövän loppuvaiheessa, ei tarvinnut kärsiä. En ymmärrä miksi ei tuossa vaiheessa annettaisi tarpeeksi lääkettä.
Varmaan hoitsut syöneet tai myyneet huumeeksi. Ei voi muuta sanoa
Vierailija wrote:
Hoitavaan lääkäriin yhteys. Isällä oli kipulaastarit käytössä ja loppuvaiheessa taisi olla kipupumppu.
Puolisollani oli kaksi kipupumppua, tosin sairaalahoidossa. Erinomainen palliatiivinen/saattohoito Helsingissä.
Pitäisi olla palliatiivinen poliklinikka tai kotisairaala, jolla on hoitovastuu tässä vaiheessa. Tyypillisin läpilyöntiin kipulääke on Oxycontin.
Vierailija wrote:
Niihin tulee riippuvuus, se on lääkärin mielestä pahasta.
Siinä tapauksessa lääkäri ei ole työnsä tasalla. Palliatiivisen hoidon lääkäri määrää lääkkeet, ei tavallinen tk-lääkäri.
Vierailija wrote:
Voi olla että tuo lääkäri ei ole voinut ottaa palliatiiviseen lääkitykseen (eli vahvempaan kipulääkitykseen) ns. kantaa, koska hoitava taho on siitä vastuussa ja tuon lääkärin kädet on sidotut. Alkaisin soitella kyllä sinne päin niin äkäisiä puheluita että joku vastaa ja kertoo, miksei alun alkaenkaan kipulääkitystä ole laitettu kuntoon.
Kiinnitti huomiota tuo kipulääkeresepti etälääkäriltä. Terveystalossa on ennen yhteydenottoa selvät rajat, mitä saadaan määrätä etänä. Ei siis Panadolia kummempaa, ei rauhoittavia eikä unilääkkeitä. Ne vaativat aina lääkärissä käynnin ja mielestäni myös, jos saa kotiin lääkärin, niin hänkin voi määrätä muita lääkkeitä kuin etälääkäri.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuulostaa tutulta. Nyt vain soittelemaan. Ihan perseestä koko systeemi. Äitini kuoli syöpään huutaen suoraa huutoa kaksi viikkoa sitä ennen. Jos kysymyksessä olisi eläin, niin eläinsuojelurikos tuo olisi ollut, mut niin, ihmisellä ei ole mitään väliä.
Herraisä. Oliko palliatiivisessa saattohoidossa? Siellä pitää lievittää kipua niin, ettei ihminen kärsi kohtuuttomasti.
Oliko sielläkin annettu keittosuolaliuosta kipulääkkeen tilalla? Aina niin kauniisti puhutaan syöpäpotilaan palliatiivisesta hoidosta, ettei kipua tarvitse kärsiä ja tarvittaessa vaikka sedatoidaan. Eipä kauheasti voi tuohonkaan näköjään luottaa.
Mulla on isäpuoli, äiti ja isä kuollut syöpään ja kyllä heille kaikille tuutattiin lääkkeitä vähän liiankin kanssa. Niitä jäi kauhea läjä vielä jäljellekin, mitä olisin voinut heidän kuoltuaan helposti jossain katukaupassa myydä. Onkohan näissä sitten suuriakin paikkakohtaisia eroja? Vai riippuuko täysin lääkäristä kuka määrää mitäkin?
AP:n tapauksessa lienee tapahtunut silkka virhe, tai sitten ei ole vielä sairaus siinä vaiheessa, että siirrytään kovimpiin lääkkeisiin. Koska ne kaikkein kovimmat lääkkeet kyllä sitten myös tekee sekavaksi ja sitä oikeastaan lähinnä vain nukkuu ja hourii sitten enää ja tekee pissat ja kakat vaippaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuulostaa tutulta. Nyt vain soittelemaan. Ihan perseestä koko systeemi. Äitini kuoli syöpään huutaen suoraa huutoa kaksi viikkoa sitä ennen. Jos kysymyksessä olisi eläin, niin eläinsuojelurikos tuo olisi ollut, mut niin, ihmisellä ei ole mitään väliä.
Järkyttävää ;( Kai teit valituksen jollekin ylemmälle taholle riittämättömästä kivunlievityksestä?
En jaksanut, olis varmaan pitänyt. Lääkäriä kyllä hätyyttelin koko ajan, että eikö mitään voisi antaa mutta ei, kun lääkkeet oli tapissa. Itse olen kerännyt kuolinapteekin.
Olen työssäni hoitajana nähnyt liian monta järjettömän kivuliasta kuolemaa. Nyt eläkkeellä, itsekin vakavasti sairaana, olen säästänyt tarvittavia aineita nopeaan lähtöön. Tosin, jos en pysty enää nielemään, kaunis kuolema on vaikeampi toteuttaa. Lähiomaiset eivät suostu auttamaan.
Miksei Suomessa sallita vapaaehtoista eutanasiaa parantumattomille sairaille? "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunut saat?"
Vierailija wrote:
Varmaan hoitsut syöneet tai myyneet huumeeksi. Ei voi muuta sanoa
Ei.
Tämä potilas ja me läheiset hänen apunaan haetaan lääkkeet apteekista ja laitetaan ne dosettiin.
Ongelma on reseptien uusimisessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää on aika yleistä jos omainen kysyy asiakkaalle vahvempaa kipulääkettä ja asiakas itse ei sitä haluaisi. Olettaavat, että omainen väärinkäyttää sitä lääkettä ja määräsivät sitä lääkettä mitä asiakas halusi käyttää.
Lisäys: aloituksessa mielestäni kirjoitin selvästi, että potilas itse kysyi vanhemman kipulääkkeensä reseptistä. Jos minkä tahansa alan lääkärille epäselvää, onko silloin kyse Panadolista vai jostain oxy-alkuisesta potilaan reseptejä katsoessa, olen vähän huolissani.
Mikäli lääkäri on yksinkertaisesti väärä taho uusimaan ns. kovempia lääkkeitä, eikö hän voisi kertoa sen? Sen sijaan, että sanoo uusivansa vahvemman lääkkeen joka on sitten yllättäen parasetamolia.
En vastanutkaan ap:n tapaukseen vaan viittasin, että on yleistä, että lääkäri harkitsee mitä se kirjoittaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Järkyttävää ;( Kai teit valituksen jollekin ylemmälle taholle riittämättömästä kivunlievityksestä?
En jaksanut, olis varmaan pitänyt. Lääkäriä kyllä hätyyttelin koko ajan, että eikö mitään voisi antaa mutta ei, kun lääkkeet oli tapissa. Itse olen kerännyt kuolinapteekin.
Olen työssäni hoitajana nähnyt liian monta järjettömän kivuliasta kuolemaa. Nyt eläkkeellä, itsekin vakavasti sairaana, olen säästänyt tarvittavia aineita nopeaan
Tämä on minustakin suuri vääryys ja ihmetyksen aihe. Olisi hienoa jos siinä vaiheessa, kun itse ei enää halua elää, saisi lähteä hyvällä tavalla pois. Valvotusti ja arvokkaasti. Eikä tarvisi epätoivoisesti miettiä kaikkia mahdollisia keinoja, jotka on sotkuisia ja mahdollisesti sivulliselle vaarallisia, sekä tietysti voi epäonnistua, jolloin olet kahta kauheammassa sopassa. Miksi siis ei? Jos voitaisiin varmuudella tietää ihmisen oma tahto, vaikka vaadittaisiin monta kertaa psykologilla käyntiä jne. jotta varmistutaan, ettei ole painostettu tms.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi olla että tuo lääkäri ei ole voinut ottaa palliatiiviseen lääkitykseen (eli vahvempaan kipulääkitykseen) ns. kantaa, koska hoitava taho on siitä vastuussa ja tuon lääkärin kädet on sidotut. Alkaisin soitella kyllä sinne päin niin äkäisiä puheluita että joku vastaa ja kertoo, miksei alun alkaenkaan kipulääkitystä ole laitettu kuntoon.
Kiinnitti huomiota tuo kipulääkeresepti etälääkäriltä. Terveystalossa on ennen yhteydenottoa selvät rajat, mitä saadaan määrätä etänä. Ei siis Panadolia kummempaa, ei rauhoittavia eikä unilääkkeitä. Ne vaativat aina lääkärissä käynnin ja mielestäni myös, jos saa kotiin lääkärin, niin hänkin voi määrätä muita lääkkeitä kuin etälääkäri.
Syövästä julkisella hoidossa olevan etälääkäri on vähän eri juttu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen työssäni hoitajana nähnyt liian monta järjettömän kivuliasta kuolemaa. Nyt eläkkeellä, itsekin vakavasti sairaana, olen
Tää raja on vähän hälilyvä. Masentunut voi haluta kuolemaansa pelkästään sen masennuksen vuoksi. Mistä tiedät uhkaileeko joku asiakasta, että jos et sano lääkärille, että haluat kuolemaa (eutanasiaa) niin tekeevät jotain jollekkin läheiselle, esim lapselle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen työssäni hoitajana nähnyt liian monta järjettömän kivuliasta kuolemaa. Nyt eläkkeellä, itsekin vakavasti sairaana, olen säästänyt tarvittavia aineita nopeaan
Käsittääkseni hoitajilla on itsellään ihan yleisesti sellainen, että ovat rajanneet hoitotahdosta viimeiset elämää ylläpitävät hoidot pois. Mutta tämähän ei ihan hirveästi auta, kun esim oma mummoni kitui 5 pitkää päivää sen jälkeen kun ravinto ja nesteytys lopetettiin. En ole ikinä tiennyt, että ihminen pystyy edes elämään niin pitkään. Olisin toivonut hänelle nopeampaa lähtöä, oli se niin surkeaa katsoa toisen kuolinkamppailua. Tämän näkeminen vahvisti omat suunnitelmat. Jos joskus olen tuossa tilanteessa, niin vaikka palkkaan jonkun lääkitsemään minut äkkiä pois. Toivon silti, että siinä vaiheessa eutanasia olisi suomessakin jo käytössä.
Mun isoisä 84 v sairasti luustoon edennyttä eturauhassyöpää joka aiheutti aivan uskomattoman rajuja kipuja.
Elinaikaa oli tuossavaiheessa annettu korkeintaan muutama kuukausi. Julkisella puolella lääkäri kirjoitti buranaa, "ettei tule lääkeaddiktiota". Isoisä kärrättiin yksityiselle, josta sai sitten tujut kipulääkkeet ja vietti elämänsä viimeiset hetket kivuttomana, mutta toki pöllyssä.
Kipulääkkeiden pihtaaminen vanhuksilta on aivan sairasta. Ymmärrän hyvin että vahvojen opiaattien määrämistä nuoremmalle väelle harkitaan ja kokeillaan muut keinot, mutta että kuolevalta viedään mahdollisuus kivuttomiin viimeisiin elinpäiviin on jo kidutusta.
Lisäys: aloituksessa mielestäni kirjoitin selvästi, että potilas itse kysyi vanhemman kipulääkkeensä reseptistä. Jos minkä tahansa alan lääkärille epäselvää, onko silloin kyse Panadolista vai jostain oxy-alkuisesta potilaan reseptejä katsoessa, olen vähän huolissani.
Mikäli lääkäri on yksinkertaisesti väärä taho uusimaan ns. kovempia lääkkeitä, eikö hän voisi kertoa sen? Sen sijaan, että sanoo uusivansa vahvemman lääkkeen joka on sitten yllättäen parasetamolia.