Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mahdollistetaan vammaisen lapsen vanhemman työsskäkäynti? Kokemuksia ja osaamista kaivataan!

Vierailija
02.11.2023 |

Lapsi tarvitsee iltapäivähoidon koulun jälkeen, jotta vanhempi voi jatkaa osa-aikaisesti työssäkäyntiä.

Vammaispalvelun kanssa ei ole löytynyt tähän keinoja. Kertokaa kuitenkin nyt teidän kokemukset ja vinkit asian tiimoilta. 

Kertokaan kokemuksia?

Kiitos, jos viitsit kommentoida!

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://www.tukiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/perusopetus/aamu-ja-iltapaivat…

Moikka! Jos lapsesi kuuluu vammaistuen piiriin (eli on saanut esim. Kehitysvammadiagnoosin tai jonkun muun vammaispalveluihin oikeuttavan) niin kunnan velvollisuus on järjestää aamupäivä  + ip hoito. Tämä on täysin maksutonta ko. perheille. Linkkinä Tukiliiton sivut jossa asiasta kerrottu tarkemmin. Jos ette vielä kuulu vammaispalveluiden piiriin suosittelen olemaan yhteydessä kunnan sosiaalityöntekijään he voivat järjestellä asiaa ennaltaehkäisevänä työnä. Tsemppiä teidän perheelle !

T. Ip-kerhon täti

Oletko sinä vammaisten iltapäiväkerhon täti, ja onko sinulla lähihoitajan koulutus, kuten aloittaja kertoi vaatimukseksi.

Vierailija
62/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus henkilökohtaisena avustajana lapselle koulun jälkeen kun vanhempi oli töissä. Tiedän kyllä, että sellaista palvelua on vaikea saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä vasta kysymys ja heidän etujärjestön johtajakin jakelee vaan kikkelikuviaan ympäri Etelä-Suomea ja etsii uutta pantavaa sen sijaan, että keskittyisi siihen, mihin hänet on palkattu.

Vierailija
64/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli koulun jälkeen hoidossa koulussa. Eräänlainen vammaisten ip-kerho. Hyvin pystyimme olemaan töissä mieheni kanssa.

Tämä Vantaalla.

Vierailija
65/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://www.tukiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/perusopetus/aamu-ja-iltapaivat…

Moikka! Jos lapsesi kuuluu vammaistuen piiriin (eli on saanut esim. Kehitysvammadiagnoosin tai jonkun muun vammaispalveluihin oikeuttavan) niin kunnan velvollisuus on järjestää aamupäivä  + ip hoito. Tämä on täysin maksutonta ko. perheille. Linkkinä Tukiliiton sivut jossa asiasta kerrottu tarkemmin. Jos ette vielä kuulu vammaispalveluiden piiriin suosittelen olemaan yhteydessä kunnan sosiaalityöntekijään he voivat järjestellä asiaa ennaltaehkäisevänä työnä. Tsemppiä teidän perheelle !

T. Ip-kerhon täti

Hei, 

Kiitos viestistäsi! Vammaispalveluiden kautta on saanut päätökset näihin hoitoihin, mutta lain mukaan täytyisi antaa palvelut yksilöllisesti vamman mukaan eli emme tee pelkällä iltapäivähoitopaikalla mitään, koska lapsi ei kykene olemaan siellä kun on ryhmämuotoista. Saimme muutamaksi kuukaudeksi toimimaan iltapäivähoidon myönnetyllä avustajalla, mutta avustaja otettiin koko ryhmän käyttöön, mikä tietenkin on laitonta. Tällä hetkellä ko. avustajaa eikä muutakaan ole ryhmässä. 

Eli tiedän, että lain mukaan täytyisi saada nämä palvelut, mutta käytäntö on toinen ja tämä on vain yksi asia. Monesta asiasta on saanut ja joutunut taistelemaan. Nyt ei vain löydy näitä hoitajia.

Ap

Vierailija
66/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lapseni oli koulun jälkeen hoidossa koulussa. Eräänlainen vammaisten ip-kerho. Hyvin pystyimme olemaan töissä mieheni kanssa.

Tämä Vantaalla.

Hienoa, että lapsenne kykenee olemaan ip-kerhossa. Se ip-kerho on meillekin myönnetty, mutta on täysin turha ilman avustajaa :( ja omaa tilaa.

Ap

Vierailija
67/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä työskentelee lähihoitajia ja koulunkäynninohjaajia. Lääkehoito onnistuu myös koulupäivän aikana ja muut hoidolliset toimenpiteet esim. Syötöt, vaipanvaihdot, katetrointi tms. on meillä mahdollista. Toki kaikissa kouluissa näin ei ole, ja todennäköistä onkin ettei lähikoulusta löydy näitä palveluja. Mutta taksikyydit ilmaisia, jos siirto kauemmas on tarpeen. 

Vierailija
68/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laskin ihan esimerkkinä tuon neljän tunnin mukaan, että avustajan palkka olis 550 euroa kuukaudessa plus palkan lisäkulut työnantajalle. Tekee siltikin alle tonnin kuussa.

Laske vain. Mutta tuo on murto-osa. Erityislapsille hoito on kalliimpaa kuin muille. Lisäksi päälle tulee hoitajan matkaulut jokaiselle hoitopäivälle.

Elämä on. Tosiaan en minäkään ilmaiseksi tekisi töitä. Tässä vaikuttaisi siltä, että aloittajalla ei ole varaa palkata ketään työhön. Näin ollen se on sitten mentävä sillä kotiin jäämisellä, ja unohtaa se osapäivätyö.

Katsos kun ei me täällä voida muuttua ilmaiseksi hoitajaksi, vaikka kuinka sitä vänkkäät.

Täällä on todella vaikeaa saada hoitajaa vaikka 1-4 kertaa viikolla 3-4 tunniksi säännöllisesti. Voitaisiin hyvin maksaa esim. 2-kertaa viikossa oleva hoito, mutta minkäs teet kun hoitajia ei ole noin vain saatavilla. Ymmärrän heitäkin kun haluavat mieluummin täyden päivät ja päivittäin - kuka ei haluaisi! Myös usein matkat joutuu maksamaan yleensä päälle (joku vakio summa). Teen jo nyt osa-aikaista työaikaa ja palkka sen myötä pienempi. Ei ole mahdollisuutta tässä tilatneessa tehdä kokoaikaista työtä, koska toimin myös omaishoitajana ja muutenkin vie aikaa enemmän. 

AP

Vierailija
69/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laskin ihan esimerkkinä tuon neljän tunnin mukaan, että avustajan palkka olis 550 euroa kuukaudessa plus palkan lisäkulut työnantajalle. Tekee siltikin alle tonnin kuussa.

Laske vain. Mutta tuo on murto-osa. Erityislapsille hoito on kalliimpaa kuin muille. Lisäksi päälle tulee hoitajan matkaulut jokaiselle hoitopäivälle.

Elämä on. Tosiaan en minäkään ilmaiseksi tekisi töitä. Tässä vaikuttaisi siltä, että aloittajalla ei ole varaa palkata ketään työhön. Näin ollen se on sitten mentävä sillä kotiin jäämisellä, ja unohtaa se osapäivätyö.

Katsos kun ei me täällä voida muuttua ilmaiseksi hoitajaksi, vaikka kuinka sitä vänkkäät.

Tällainen tilanne sitten siellä. Eikös se ole jo hyvä, että voit tehdä jo nyt osa-aikaista työtä?

Täällä on todella vaikea

Vierailija
70/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laitokseen ja itse töihin. Viikonloput, pyhät ja lomat sitten yhdessä tehden kaikkea kivaa 

Vierailija
71/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea ap asutte? Saathan korotettua vammaistukea kelalta? Itsellä lievästi kehitysvammainen  poika, ip hoitoa olisi tarjolla koulussa ainaki 9-luokan loppuun asti, me emme tarvinneet 5.luokan jälkeen. Paikkana pk-seutu. 

Vierailija
72/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei tosi ikävä kuulla! On täysin kohtuutonta, että vammaisperheiden vanhemmat joutuvat taistelemaan byrokratian rattaissa ja siltikään lainmukaiset oikeudet eivät toteudu. Tiedätkö onko muualla kuin teidän lähikoulussa tarjolla parempia mahdollisuuksia lapsenne hoitoon? Valitettavasti teidän perheitä, jotka ovat joutuneet vaihtamaan paikkakuntaa saadakseen heille kuuluvat palvelut tai sitten palveluiden laatu on ollut niin kehnoa, että ovat vaihtopäätökseen päätyneet. Selvittelisin kuitenkin ensin paikkakunnan mahdollisuudet ja pääsetkö osallistumaan esim. Paikkakuntasi vertaistukiryhmiin, niissä monesti jaetaan hyvää tietoa ja sitä "puskaradiota" alueelta vertaisten kesken. 

Yksi mahdollisuus on toki ottaa hoitaja kotiin, mitä olettekin jo yrittäneet järjestää. Ymmärrän huolen koskien palveluiden jatkuvaa saantia, tuleeko sieltä eri ihminen joka kerta, miten onnistuu arki, tuleeko peruutuksia tms. Linkkaan tähän nyt mehiläisen tarjoamat kotiin tuotavat palvelut niitä järjestää moni muukin taho. Toki vaatii taas paljon jaksamista ja selvittelyä & paperisotaa, että saisitte tämän asian järjesteltyä. https://www.mehilainen.fi/kotipalvelu/vammaispalvelut-kotiin. Ei mitään kokemusta tuosta mehiläisen tarjoamasta palvelusta, mutta halusin sen jakaa teille, että myös yksityiset tahot järjestävät hoitopalveluita. 

Toi byrokratia on ihan kamalaa. 

T. Se ip-täti

Vierailija
73/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin työpaikkailmoituksen eri foorumeihin. Kerro suoraan ilmoituksessa, paljonko tunteja on iltapäivää kohden, ja paljonko maksat tuntipalkkaa. Kyllä tälla tavalla löytyy joku, joka haluaa tehdä lisätyönä vaikka eläkkeen päälle.

Varttuneet eläkeläiset voi olla jopa luotettavampia työntekijöitä, mitä löytyykään.

Sain kuvan, että odotat valmiina nenäsi eteen hoitajan jonkun muun tahon hommaamana. Oma apu paras apu.

Vierailija
74/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä sossulta, että jos itse järkkäät hoitajan kotiin iltapäiviksi, niin maksaako ne palkan tälle hoitsulle.

Vierailija
75/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Laittaisin työpaikkailmoituksen eri foorumeihin. Kerro suoraan ilmoituksessa, paljonko tunteja on iltapäivää kohden, ja paljonko maksat tuntipalkkaa. Kyllä tälla tavalla löytyy joku, joka haluaa tehdä lisätyönä vaikka eläkkeen päälle.

Varttuneet eläkeläiset voi olla jopa luotettavampia työntekijöitä, mitä löytyykään.

Sain kuvan, että odotat valmiina nenäsi eteen hoitajan jonkun muun tahon hommaamana. Oma apu paras apu.

Miksi pitää olettaa negatiivisesti heti alkuun? Olen tainnut kertoakin, että ihan itse olen kaikki tarjolla olevat (kymmeniä) palveluntarjoajia soitellut läpi. Ei voi olla vai joku eläkeläinen, vaan jonkinlaista osaamista täytyy erityislapsista /vammaisista olla.

Vierailija
76/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kysypä sossulta, että jos itse järkkäät hoitajan kotiin iltapäiviksi, niin maksaako ne palkan tälle hoitsulle.

Kysyin suoraan ja eivät suostuneet. Kysyin myös, että jos iltapäivähoitoon löydän uuden oman avustajan, niin saisiko lapseni pitää tämän oman avustajan käytössä kun hän sitä itse tarvitsee, vai lähteekö se taas koko ryhmän käyttöön. Sanottiin suoraan, että menee koko ryhmän käyttöön eli lapseni ei siitä tukea saisi. Iltapäivähoitoon olisi helpompi saada henkilö kuin kotiin, koska siellä saisi enemmän työtunteja tehtyä eli voisi toimia ryhmässä avustajana kun lapseni ei sitä tarvitse.

Ap

Vierailija
77/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi vaikeammin hoidettava kuin täysin halvaantunut sänkyyn hoidettava henkilö?

Jos ei ole tuota vaikeampi hoidettava, niin sitten voit huoletta opettaa kenet tahansa siihen työhön.

Minä olisin päässyt vallan ilman hoitoalan koulutusta tällaiseen paikkaan. Olen myös ollut aiemmin täysin liikuntakyvyttömän avustaja.

Jos itsekin pystyt hoitamaan, niin miksei joku muukin siihen kykenisi.

Vierailija
78/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi pitää olettaa negatiivisesti heti alkuun? Olen tainnut kertoakin, että ihan itse olen kaikki tarjolla olevat (kymmeniä) palveluntarjoajia soitellut läpi. Ei voi olla vai joku eläkeläinen, vaan jonkinlaista osaamista täytyy erityislapsista /vammaisista olla.

Eikö siis yhdelläkään palveluntarjoajalla ollut tekijää teille? Vaikea uskoa, kun täällä päin hoitajat käy monissa kohteissa muutaman tunnin töissä päivän aikana.

En tiedä, mutta en tarkoita negatiivisessa mielessä kirjoittaa, vaan ihan tosiasioita mielestäni kerron. Minä toivon teille kaikkea hyvää, ja että asia hoituu jotenkin päin.

Niin minä olen ollut vaikeavammaisten ryhmäkodissa töissä ilman hoitajan koulutusta. Siitä vain ajattelin, että joka haluaa, niin oppii työn jokaisen vammaisen tarpeet huomioiden.

Vierailija
79/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eikö siis yhdelläkään palveluntarjoajalla ollut tekijää teille? Vaikea

Iltapäivähoitoon palkkaavat vain lähihoitajia avustajiksi. Näissä yrityksissä, mitkä tarjoavat hoitajia, mutta usein erityislapsiperheisiin (kysyvät tarkennuksia) tarjoavat usein henkilöitä, jolla jotain osaamista ko.vammasta ja /tai lähihoitajaa. En minä niitä päätä miten hoitavat näitä. Kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla tai lähiössä, missä on lyhyet matkat, joka paikkaan ja seuraava asias on lähellä eli tällöin muutaman tunnin työpäivä saa jatkoa toisaalta.

Vierailija
80/99 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoito on mahdollisuus vähänkään vaativimmille tapauksille. Omaishoito vie voimat. Laitos ei ole häpeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi