Työssä käyvät eivät ymmärrä sitä , että kahden lapsen yksinhuoltajaäidin 2300 euron tukipotista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Vain satasia jää omaan käyttöön. Helppohan se on työssäkäyvän huudella kuinka tuet on muka suuret
Kommentit (326)
Juuri ap:n takia välttelen veroja viimeiseen saakka ja neuvon kaikkia tekemään niin.
Suht hyvin ottanut tulta alleen tämä provo vaikka keskinkertainen ja melko läpinäkyvä onkin. Mutta sopivasti pientä triggeröitymistä kuitenkin kaikkein pösilöimmiltä. 3,5/5.
Kaikki muutkin kunnolliset yksinhuoltajat käy töissä. Mene sinäkin, ap. Pysyy ainakin oma pää kunnossa. Ja lapset saa hyvän mallin kotoa. Ja onhan sulla ap aikaa, jos lapset on hoidossa ja koulussa.
Mihin sinä luulet työssäkäyvän 2300€ nettopalkan menevän? Oli yksin tai lasten kans.
Vierailija wrote:
2 lapsen ruokaan menee korkeintaan 200€/kk jos tekee itse ja työttömällä on tähän aikaa, sitäpaitsi koulussa tai päiväkodissa kun syö mahan täyteen niin ei tarvitse kotona paljon mitään syödä, kirpparilta saa parilla eurolla vaatteet.
Ei lapsi pärjää ilman päivällistä ja iltapalaa 😟
En tiedä onko provo, mutta siis tuilla eläen minulla juurikin jää muutama satanen ihan omaan käyttöön,kaikkien pakollisten menojen jälkeen. Jos olisin töissä olisi aika plusmiimisnolla. Eli en mene töihin ennen kuin maksetaan parempia palkkoja.
Vierailija wrote:
2 lapsen ruokaan menee korkeintaan 200€/kk jos tekee itse ja työttömällä on tähän aikaa, sitäpaitsi koulussa tai päiväkodissa kun syö mahan täyteen niin ei tarvitse kotona paljon mitään syödä, kirpparilta saa parilla eurolla vaatteet.
Ei lapsi pärjää ilman päivällistä ja iltapalaa 😟
Meidän kasvavat lapset tarvitsevat myös kotona ruokaa.
Vierailija wrote:
Ja toinen yksinhuoltajaäiti käy töissä saadakseen tuon 2300 euroa, sitten hänen pitäisi vielä ymmärtää sääliä sinua.
Aivan näin. Ja minulla jää palkasta käteen 1700 euroa. Nousen aamulla aikaisin ylös ja lähden töihin maksaakseni sinun, tuilla eläjän, kotona olemisesi. Minullakin on lapsi. Tosin ei kahta, kuten sinulla, koska minä tajusin jo yhden lapsen jälkeen lähteä erilleen miehestä, josta ei ollutkaan isäksi.
Minä en ole saanut minkäänlaisia "tukia" ikinä, paitsi se lapsilisä, joka kaikille tulee.
Vierailija wrote:
En tiedä onko provo, mutta siis tuilla eläen minulla juurikin jää muutama satanen ihan omaan käyttöön,kaikkien pakollisten menojen jälkeen. Jos olisin töissä olisi aika plusmiimisnolla. Eli en mene töihin ennen kuin maksetaan parempia palkkoja.
Tervemenoa sitten eläkkeelle aikanaan!
Arvaas, paljon sulle kertyy eläkettä vuosista, jolloin et käy töissä?
Ei yhtään.
Vierailija wrote:
Saan nettona 1900e. Tämä vaatii 160h töitä kuukaudessa. Siitä maksan lainanlyhennyksen, puolet laskuista ja elämisestä. 2 lapsen äiti avoliitossa.
Minä saan nettona noin 1600. Olis ihana saada vaikka 1900 nettona. Ja sulla joku jakamassa kulut.
Joka päivä joku valittaa, että rahat ei riitä. Minua raivostuttaa, kun en pysty auttamaan. Sitä tuntee itsensä ihan kädettömäksi. En tiedä muuta keinoa kuin syödä klimppisoppaa ja makaroonivelliä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi jollekin pitää kustantaa näin kallis elämä ja korkea elintaso, varsinkin kun ei käy töissä.
Eihän moni töissä käyväkään saa kuin jotain 1300-2000e ja osa-aikaiset vielä vähemmän ja joutuvat elämään sillä.
Miksi siis työtöntä ei pakoteta pärjäämään edes samalla rahalla, kuin työssä käyvän, pitää saada jopa enemmän?
Itse asiassa osa-aikaisella jää nykymallissa enemmän käteen, koska hän saa päälle tukia. Ja 2000 euron kk-tulot lapsiperheelle ei ole mitään kallista elämää tai korkeaa elintasoa. Se, että jotkut saavat surkeaa palkkaa, ei sitä muuksi muuta. Nuo pienituloisethan ovat oikeutettuja asumistukeen ja toimeentulotukeenkin samoin perustein kuin ap, ja tietysti lapsilisät ja elatustuet myös kuuluvat työssäkäyvillekin.
Ehkä monien mielikuvissa on se että yh on super köyhä ja aina köyhempi kun parisuhteessa kahden palkansaajan perheessä. Näin ei ole suinkaan aina.
Varsinkaan jos tilanne niin että toinen työtön ja toisella huono palkka. Joskus aikoinaan tein laskelman että kaksi todella huonolla palkalla sai vähemmän rahaa lopulta viivan alle kun yh, monilapsisessa perheessä.
Ja jos joku nyt viilaa pilkkua, niin toki rahamäärä on muutama satku enemmän, mutta eihän se toinen aikuinenkaan ilmaiseksi elä. Omat elinkustannukset ja työmatkakustannukset.
Vai onko joillain mielikuva että esim. toisen huoltajan tehtävä on vain tuoda rahaa, ei kuluttaa sitä?
Eläkkeellä minulla ei ole elätettävänä kuin itseni, voin asua pienessä kämpässä. Luultavasti silloin ehkä riittääkin työstä saatava palkka elämiseen. Teen siis mielelläni töitä tai tekisin, on vaan tyhmää raataa ilman kunnon korvausta.
Kysy itseltäsi jäisitkö kotiin jos sinulle jäisi 200e/kk enemmän mitä nyt saat työtä tekemällä?
Vuokrat pääkaupunkiseudulla niin älyttömät että ei tarhatädin liksa riitä. Niin kauan kuin on lapset kotona ei tässä kannata töihin palata.
Meinaatko, että työssäkäyvillä jää jotenkin maagisesti enemmän?
Vierailija wrote:
Meinaatko, että työssäkäyvillä jää jotenkin maagisesti enemmän?
Sepä se, ei jää. Jää vähemmän, miksi siis käydä töissä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tervemenoa sitten eläkkeelle aikanaan!
Arvaas, paljon sulle kertyy eläkettä vuosista, jolloin et käy töissä?
Ei yhtään.
Nyt saisi hieman yli 900 euroa kuukaudessa vaikkei koskaan olisi päivääkään työssä käynyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja toinen yksinhuoltajaäiti käy töissä saadakseen tuon 2300 euroa, sitten hänen pitäisi vielä ymmärtää sääliä sinua.
Aivan näin. Ja minulla jää palkasta käteen 1700 euroa. Nousen aamulla aikaisin ylös ja lähden töihin maksaakseni sinun, tuilla eläjän, kotona olemisesi. Minullakin on lapsi. Tosin ei kahta, kuten sinulla, koska minä tajusin jo yhden lapsen jälkeen lähteä erilleen miehestä, josta ei ollutkaan isäksi.
Minä en ole saanut minkäänlaisia "tukia" ikinä, paitsi se lapsilisä, joka kaikille tulee.
Oletko hakenut tukia?
MENE. TÖIHIN.